Verder heeft ze praktisch 24/7 droog (of natgeregend) hooi ter beschikking. Helaas is dit hooi niet getest en krijgen we regelmatig ander hooi. Ik heb zelf ter aanvulling hooi gekocht voor als ik met haar bezig ben of even apart hooi wil laten eten. Dit is echter een fractie van het hooi wat ze dagelijks krijgt.
Daarvan zijn dit de waarden, redelijk laag in suiker maar in ieder geval met wat meer eiwitten.

Daarnaast krijgt ze dagelijks:
- halve schep vitalbix nutrimash
- hele schep coolstance copra
- een voor haar gewicht hoeveelheid aan balancer (op het moment Agrobs naturmineral, als deze op is ga ik de balancer van stance proberen)
- een schepje spirulina
- glucobalance, dan weer van pharmahorse, dan weer phytonics. Ik stop hier weer even mee als over 2 weken de pot leeg is.
- magnesium citraat
- Msm ivm continue kwakkel met mok en rotstraal
- op het moment nog monnikspeper omdat ze hengstig niet te hanteren is, en alle stress vervolgens weer in haar hele lijf en koppie gaat zitten.
- 2 handen gemicroniseerd lijnzaad
Ik heb van purehorse ed allerlei adviezen gekregen en kuurtjes van gevolgd maar ze blijft kwakkelen en schraal. Afgelopen kuren zijn gericht geweest op lever ondersteuning.
Er gaat dus dagelijks al een heleboel in. Normaal ben ik van less is more en als ik niet duidelijke achteruitgang zou merken bij het weglaten van bv de Msm, monnikspeper of glucobalance, zou ik ook zeker minderen. (Zonder de spirulina vind ze haar eten minder smakelijk)
Het is een ras wat van oudsher sober maar eiwitrijk gehouden wordt, daarnaast is ze ook gevoelig voor suikers en is ze van voordroog en gestresst gras al een keer bijna HB geweest.
Bloed laten controleren is ook gebeurd , niets ver buiten de marges, alleen ureum was aan de lage kant. Afgelopen winter heeft ze op haar vorige stalling ook (door palpatie gediagnosticeerde) maagzweren gehad. Ivm de overduidelijke symptomen en geen verandering in management mogelijk op dat moment er voor gekozen om geen scopie te laten doen.
Ik geloof niet zo dat soja of bieten gezond zijn en het gaat ook niet zozeer om dikker worden.
Nu is mijn vraag of mensen tips hebben voor een eiwitrijke, ruwvoer achtige toevoeging voor haar voeding. Of advies vanuit een hele andere hoek. Ik ben een beetje huiverig voor luzerne omdat ze erg gevoelig is voor voeding die haar heet maakt in het koppie én voor haar gevoelige maag.
Daarnaast mag het naast alle dure voeding en kruidjes ook wel een keer voeding zijn die wat vriendelijker is voor de portemonnee, maar alle advies is welkom.