Paard te dik... hoe afvallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Novade

Paard te dik... hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 20:20

Hi allemaal,

Zoals jullie aan de titel hebben kunnen lezen, maar paard is te dik en ik zit met mijn handen in het haar...
Er moet echt zo'n 100kg af, ze is echt veeeel te zwaar. Op het land krijgt ze een graasmasker om en dat helpt enorm. Maar in de winter staan ze op de paddock en dan raakt ze met graasmasker gefrustreerd en sloopt ze de hele tent OF ze haalt het er zelf af. Nu krijgen ze al hooi in netten met relatief kleine mazen, dus wordt ze al geforceerd om rustiger te eten maar toch..
Op een vitaminebrokje van metazoa (timothee) met laag suikergehalte krijgt ze verder niks extra, geen krachtvoer oid. Zelfs geen snoepjes/wortel etc. Is allemaal uit den boze.
Ook krijgen ze 3x per dag ruwvoer, is dus niet zo dat ze zich heel de dag door vol kan vreten.
Ik weet dus niet meer wat ik verder nog kan doen.. iemand nog tips? Ik zie soms Glucobalance/Suikerbalans voorbij komen, en laatst ook een soort tablet op instagram waarbij ze minder honger zouden moeten hebben? Beide heb ik nog niet geprobeerd, maar kan me haast niet voorstellen dat dit echt zo een groot verschil zou maken..
Verder loopt ze elke dag, ik train elke dag met haar. Ofwel longeren, wandelen, grondwerken, rijden, ik wissel af.
Van hooi veranderen is geen optie.

Iemand tips? Ervaring?

Ik hoor het graag.

Rocamor

Re: Paard te dik... hoe afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:22

Glucobalance werkt hier goed. Je kunt evt ook een deel van het hooi vervangen door gerstestro

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:22

Ik heb mijn ponys laten afvallen door een deel van hun ruwvoer te vervangen door armer hooi. En daarnaast wandelen. Mijn ervaring is dat je de grootste winst behaalt met voeding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:29

begin niet met poeders en pillen, echt.. het is net als bij mensen om dan toch meer beweging te geven en eten met minder calorieën te nemen.
meng je hooi met stro,ga op zoek naar arm hooi,bied takken aan. kruiden….

maar laat de poeders achterwege, want dat gaat echt niet helpen.

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:38

Yes “helaas” ervaring mee.

Voor mijn paard was de oplossing: andere stal waardoor ik minder rijk ruwvoer kon voeren en geen gras meer.

En mijn trainingen rustig aan steeds zwaarder maken. Eerlijk die van mij verbruikt weinig tot niets extra’s met grondwerk. Dus daar moet een fikse rit buiten met veel draf of galopwerk tegenover staan.

Ik ben structureel met een hartslagmeter gaan trainen en heb in het begin ook echt bijgehouden hoeveel ik aan stap, draf of galop deed. Want ik dacht zwaarder te trainen dan wat ik daadwerkelijk deed ;-)

Glucobalance heeft bij ons geen merkbaar verschil gegeven.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:39

Tja, het is ''simpel'' armer hooi en meer bewegen. Ik denk, aangezien je aan het eet beleid weinig kunt veranderen, dat beweging het beste is. Mits de gezondheid van je paard lekker rechtuit en actief. Ik had hiervoor ook een dubbel net(3x 4x4 mazen), dat hielp ook reuze, :j .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:43

Ik heb mijn BWP die 100kg moest afvallen ook glucobalance gegeven naast wandelen en een graasmasker

Het is zo toch gelukt een aantal kilo's eraf te krijgen. 2 maanden later zag dierenarts al verschil.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:57

Glucobalans, arm hooi en bewegen bewegen bewegen.

Novade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 21:17

Dankjulliewel voor de reacties! Bewegen doe ik indd al veel, maar zal ik nog meer gaan intensiveren. Qua voer, ja hier kan ik helaas niet zoveel aan doen... ze krijgen kuilhooi. Ze staan op een paddock paradise dus als ze wil kan ze de hele dag rondscharrelen maar ze is zo gefixeerd op eten.. misschien dan toch eens de glucobalance proberen als dat bij sommigen wel een positief effect geeft... en een graasmasker, ook met een hooinet?

Novade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 21:17

Art_Ificious schreef:
Ik heb mijn BWP die 100kg moest afvallen ook glucobalance gegeven naast wandelen en een graasmasker

Het is zo toch gelukt een aantal kilo's eraf te krijgen. 2 maanden later zag dierenarts al verschil.

Geef je ook een graasmasker met een hooinet?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:38

Ik denk dat je kwa beweging nog wel wat kunt bereiken.

Verder loopt ze elke dag, ik train elke dag met haar. Ofwel longeren, wandelen, grondwerken, rijden, ik wissel af.

Dit klinkt eigenlijk niet als heel hard werken.
Maar misschien boedoel je met wandelen 3 uren lopen. Of bedoel je een half uurtje?
Grondwerken is denk ik wel heel leuk voor de afwisseling, maar valt ze ook niet van af. Belangrijk is om vele maar dan ook vele kilometers te maken.

Zeker als je aan de voeding niet veel kunt veranderen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:44

... waarom in de paddock nog een graasmasker?

Hier een Spaanse schone, en na één jaar zonder graasmasker kogelrond door weidegang.

Weinig hooi, veel stro, een muizehapje timothee (pavo vital in mijn geval)
en zo'n 25 kruiden per dag, de meesten zelf vers geplukt.
Een aantal kruiden helpt in die zin dat glucose minder snel wordt opgenomen.
Gedetailleerde informatie op feestboek pagina equibiome.

(Ik weet niet of GlucoBalance werkt als een afval-middel. Ik geef het in voor- en najaar omdat ik nachtmerries kreeg dat Knollie hoefbevangen werd.)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:48

ellepel schreef:
begin niet met poeders en pillen, echt.. het is net als bij mensen om dan toch meer beweging te geven en eten met minder calorieën te nemen.
meng je hooi met stro,ga op zoek naar arm hooi,bied takken aan. kruiden….

maar laat de poeders achterwege, want dat gaat echt niet helpen.

Precies dit.. Als er een magisch middel was geweest (zoals glucobalance) was overgewicht bij mensen ook niet zo'n ding geweest.

Misschien niet wat je wil horen, maar mijn ervaring is voordroog is voor 9 van de 10 paarden met aanleg tot overgewicht niet geschikt. Je moet dan zo vaak kleine porties voeren dat is meestal niet haalbaar zonder dat ze langer dan 4 uur zonder staan. Ik vergelijk het altijd maar met voordroog is MacDonalds, dat blijven ze eten, en hooi is saai brood, dat is meestal minder smakelijk en proppen ze zich minder vol mee.

Mijn paard had meer dan 130 kg overgewicht op een paddock paradise met "onbeperkt" (uit slowfeeder) voordroog. Door overstap van stal en naar hooi (gemengd arm/rijk) is hij dat weer kwijt. Bewust blijven bewegen maar laag intensief, nu hij het gewicht kwijt is pas weer intensiever.

Wat in de basis/fundamenteel scheef is, trek je niet recht met een poedertje of supplement. En bij zwaar overgewicht intensief bewegen zou ik heel erg afraden. Wat overblijft is de inname beperken, dus zou ik het zeker daarin zoeken. Succes, het kan een hoop kopzorgen geven! :(:)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:54

Minder (rijk) eten, maar begrijp dat je daar niet zoveel aan kunt veranderen. Je zou kunnen overwegen te verhuizen naar een stal met beter voer. Maar is dit ook geen optie, dan zul je de training aan moeten passen, aan wat ze binnen krijgt. Dus veel meer bewegen.
Is buitenrijden een optie? Zoja, zou ik lange buitenritten gaan maken. Flink doorstappen en je kunt natuurlijk ook best wel wat draven en galopperen als je dit normaal ook doet, maar niet te gek, want blessures liggen idd op de loer met een te zwaar paard.
Glucobalance gaat niets doen, denk ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:58

In de zomer een graasmasker, in de winter het hooi afwegen en hooguit stro bijvoeren om te zorgen dat ze niet te lang met een lege maag staan.

En als ik het goed begrepen heb kun je beter een lange staprit op een pittig tempo doen, dan kort en intensief werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:01

Vetverbranding wordt geregeld door de lever. Dus daar zou ik het zoeken. Ondersteuning van de lever.

Met voordroog (of kuilhooi, hoe je het wil noemen) doe je dat in elk geval níét. Je paard heeft droog hooi nodig van volwassen grassen. Dus dat je in je hooi de aren en/of pluimen ziet zitten. En dan liefst zo veel mogelijk verschillende soorten gras in je hooi.

Kijk alsjeblieft uit met stro voeren. Stro zit vaak onder de chemicaliën. Als je stro voert, dan gerstestro wat niet bespoten is. Bij voorbeeld brouwersgerst.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:02

Ik heb hier hetzelfde probleem alleen staat mijn paard al 10 maanden stil door een blessure. Ik hoop dat we binnenkort weer mogen bewegen.

Die van mij staat een dagdeel op de wei en ervoor en erna in de paddock (zonder hooi). Ik weeg zijn ruwvoer af (ondergrens) en zorg er ervoor dat hij daarnaast wat gerste stro heeft om te knabbelen, zodat hij wel kan kauwen. Stro eet hij vaker niet dan wel op overigens, maar ik vind het een fijn idee dat hij niet uren zonder eten staat en de mogelijkheid tot kauwen heeft. Hooi eet hij binnen no time op dus onbeperkt voeren is ongezond voor hem. Krijgt verder ook geen krachtvoer en wel (o.a.) Horseflex Glucose Support.

Die van mij is nog steeds veel te zwaar ondanks het strakke management, toen hij nog in de sport liep was hij ook wel gevoelig voor dik worden maar door het werk kon ik hem altijd redelijk op gewicht houden.

Sommige paarden vallen helaas niet snel af, worden dik als ze naar eten kijken, dan is veel bewegen het beste wat je kunt doen. Dat zou ik je dus ook aanraden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:03

Hier deed glucobalance helemaal niks. Wel beperkt arm hooi en stro in meerdere porties en vooral heeeel veel bewegen. Een uur was en is nog steeds voor ons erg kort.

Afbeelding

En natuurlijk tijd. Het is er helaas niet af na een 3 uurs wandeling. :')

Ondertussen weer wat aangekomen. Maar goed, zodra de ene ellende over was en we weer eindelijk 15+ km hadden, kwam het volgende wel weer.. :roll:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:09

Gluco Balance deed hier keurig zijn werk: paard is niet hoefbevangen geraakt.

Novade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 22:10

puppy1128 schreef:
Hier deed glucobalance helemaal niks. Wel beperkt arm hooi en stro in meerdere porties en vooral heeeel veel bewegen. Een uur was en is nog steeds voor ons erg kort.

[ Afbeelding ]

Ondertussen weer wat aangekomen. Maar goed, zodra de ene ellende over was en we weer eindelijk 15+ km hadden, kwam het volgende wel weer.. :roll:

Wauw wat een verschil zeg! Ik ben jaloers! Mag ik vragen hoe je dit hebt opgebouwd? Wat bedoel je met het volgende? Hij ziet er zo goed uit !

Novade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 22:12

Dankjulliewel voor de reacties! We blijven sowieso in beweging ;) van stal wisselen is echt geen optie.. ik ben benieuwd of jullie je hooi wel eens hebben laten testen? Dan wil ik dat ook wel eens proberen om een idee te hebben van hoe en wat..

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:17

Novade schreef:
puppy1128 schreef:

[ Afbeelding ]

Wauw wat een verschil zeg! Ik ben jaloers! Mag ik vragen hoe je dit hebt opgebouwd? Wat bedoel je met het volgende? Hij ziet er zo goed uit !

Ik wandelde veel, en dan het rijden opbouwend. Zowel vanwege de leeftijd, beleren als zijn overgewicht (en mijn angst en pijn in de heupen.. Mijn heupen zijn ook wel blij dat ie een heel stuk smaller is :)) ). Zo kon ik gerust 3 uur onderweg zijn zonder 3 uur op hem te hoeven zitten. Op den duur volle tijd in het zadel en steeds meer draven opgepakt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:36

Janneke2 schreef:

Wat men bedoelt met 'dat doet niets' is dat paarden hier niet van afvallen.
Niks tegen gb, de mijne krijgen het ook. Maar niet om af te vallen.

Waarom zou je het hooi willen testen TS? Je kunt het toch niet veranderen, zeg je.

Novade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 22:47

[ Afbeelding ]

[/quote]

Wauw wat een verschil zeg! Ik ben jaloers! Mag ik vragen hoe je dit hebt opgebouwd? Wat bedoel je met het volgende? Hij ziet er zo goed uit ![/quote]

Ik wandelde veel, en dan het rijden opbouwend. Zowel vanwege de leeftijd, beleren als zijn overgewicht (en mijn angst en pijn in de heupen.. Mijn heupen zijn ook wel blij dat ie een heel stuk smaller is :)) ). Zo kon ik gerust 3 uur onderweg zijn zonder 3 uur op hem te hoeven zitten. Op den duur volle tijd in het zadel en steeds meer draven opgepakt.[/quote]

Ah thanks! Ik ga kijken wat ik kan doen. Jammer dat de winterperiode er weer aan komt, dan is het alweer donker tegen dat ik op stal ben savonds :(

Novade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 22:48

lies schreef:
Janneke2 schreef:

Wat men bedoelt met 'dat doet niets' is dat paarden hier niet van afvallen.
Niks tegen gb, de mijne krijgen het ook. Maar niet om af te vallen.

Waarom zou je het hooi willen testen TS? Je kunt het toch niet veranderen, zeg je.

Oke dankje voor je reactie! Klopt, meer gewoon nieuwsgierigheid ;)