Welke supplementen/kruiden voeren jullie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Welke supplementen/kruiden voeren jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 13:38

Hoi ik heb even een topic geopend voor alles wat betreft supplementen en kruiden.
Ik was benieuwd wat jullie nou zoal geven. Ik ben erg sceptisch over supplementen en ben het afgelopen jaar best wel wat gaan uitproberen. Maar over niet alles even tevreden.
Het rijtje hieronder ben ik wel tevreden over en geef ik dagelijks. Zou wel graag nog iets van kleefkruid of brandnetel willen gaan voeren of een kruidenmix van de paardendrogist.

Ik geef
Glucose support Horseflex (Mei tm okt)
3 x per week schepje Magnesium
1 keer per dag Kurasyn 25 ML
1 keer per dag Lijnzaadolie 25 ML
1 en half schep monnikspeper (Dekkende ruin die nogal gesteld is op merries).

En ben nu sinds gister de audevard balsamic air/zout aan t vernevelen ivm hoesten van paard(Milde Astma).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:46

Ik voer supplementen naar gelang het seizoen en kijkend naar / voelend aan mijn paard.

In de zomer is dat bijvoorbeeld gluco balance.
Voor en najaar een detoxkuur.
In het voorjaar pluk ik de aanwezige kruiden als kleefkruid, smalle weegbree, jonge brandnetel (eerst drogen) etc.
Magnesium chelaat gedurende het jaar als ondersteuning.
Zeezout met name in de zomer.
Afgelopen nazomer heb ik ter ondersteuning de zaadstrengen van brandnetels geplukt en dagelijks door de maaltijd gevoerd.

In het voorjaar en najaar heeft hij soms een vitamine booster nodig om te ondersteunen bij de vachtwissel. Dat haal ik van Ekostyle (nu Vitalstyle).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 13:57

Leo schreef:
Ik voer supplementen naar gelang het seizoen en kijkend naar / voelend aan mijn paard.

In het voorjaar pluk ik de aanwezige kruiden als kleefkruid, smalle weegbree, jonge brandnetel (eerst drogen) etc.
Afgelopen nazomer heb ik ter ondersteuning de zaadstrengen van brandnetels geplukt en dagelijks door de maaltijd gevoerd.

In het voorjaar en najaar heeft hij soms een vitamine booster nodig om te ondersteunen bij de vachtwissel. Dat haal ik van Ekostyle (nu Vitalstyle).

Oh wat intressant! En zo’n detoxkuur merk je daar ook verschil mee? Ik had begrepen dat het nog wel eens gevaarlijk kan zijn maar wellicht is dat een fabel. Mijn paard heeft vaak wat vocht in zn achterbenen en jeuk op zn achterbenen en staart. Werkt dat ook daarvoor?

DemiSisaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:20

Mijn paard staat naast z'n brokken momenteel enkel vast op vitamine E (natuurlijke variant van HorseFlex). Merk echt dat hij dan veel minder last heeft van spierpijn ed. Momenteel krijgt hij ook een probiotica kuurtje, ook van HorseFlex. Maar dat is tijdelijk en puur om hem even te ondersteunen na de verhuizing.

Als ik merk dat hij zich anders gaat gedragen kijk ik of hij eventueel wat nodig heeft en zo ja wat, dan pas ik daar de supplementen op aan.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:28

Zou inderdaad niet zomaar zelf gaan detoxen. Kan vrij heftig zijn voor het lichaam heb ik begrepen. Ik ben voor mijn paard bezig met een voedingstraject ivm astma en andere vage kwaaltjes. Zijn nu eerst bezig om het immuunsysteem te verbeteren voordat we haar gaan detoxen.

De mijne krijgt nu dus verschillende supplementen in kuurvorm en kruidenmix per week afgewisseld. Ingezet op het immuunsysteem.

Verder heb ik hiervoor ook van alles geprobeerd. Ene keer met meer succes dan de andere keer.

Krijgt wel standaard magnesiumcitraat erbij en in het voorjaar en zomer glidkruid gegeven, dat werkte als een tierelier, dus dat staat komend voorjaar zeker weer op de lijst.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:32

Hieperdi schreef:
Leo schreef:

Oh wat intressant! En zo’n detoxkuur merk je daar ook verschil mee? Ik had begrepen dat het nog wel eens gevaarlijk kan zijn maar wellicht is dat een fabel. Mijn paard heeft vaak wat vocht in zn achterbenen en jeuk op zn achterbenen en staart. Werkt dat ook daarvoor?

Hier kun je interessante info vinden over de detox:
https://www.dochorse.nl/blog/detox-voor-je-paard/

https://www.paardendrogist.nl/blog/detoxkuur

Een (holistisch) dierenarts kan hier goed in meedenken.

Dus je moet het zeker niet starten bij een drachtig, zogend of ziek paard.

Voorheen gaf ik detoxbrokjes, maar nu voor het eerst de detox compositum. En ik moet zeggen; nu 1,5 week bezig en er is veel gaande bij mijn paard.
Ik ben de kuur gestart wegens aanhoudende onverklaarbare jeuk die deze zomerperiode steeds opnieuw is opgevlamd.
Afgelopen week was hij erg vermoeid, dikke koker, groene snottebellen na het wandelen. Gewoon algeheel wat minder fit. Dit weekend is de huid eindelijk weer zacht en soepel, zijn er geen nieuwe wondjes bijgekomen (en ik klop dat heel hard af) en is hij weer wat blijer en actiever. Hij heeft nog even vakantie maar ik hoop dat dit zich verder doorzet. Met deze eerste tekenen van verbetering ben ik al vreselijk blij. Nog 4,5 week te gaan van deze kuur. :) Ik geef tijdens de kuur buiten vitaminebrokjes niets bij aan supplementen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 16:16

Laura_ schreef:
Zou inderdaad niet zomaar zelf gaan detoxen. Kan vrij heftig zijn voor het lichaam heb ik begrepen. Ik ben voor mijn paard bezig met een voedingstraject ivm astma en andere vage kwaaltjes. Zijn nu eerst bezig om het immuunsysteem te verbeteren voordat we haar gaan detoxen.

De mijne krijgt nu dus verschillende supplementen in kuurvorm en kruidenmix per week afgewisseld. Ingezet op het immuunsysteem.

Verder heb ik hiervoor ook van alles geprobeerd. Ene keer met meer succes dan de andere keer.

Krijgt wel standaard magnesiumcitraat erbij en in het voorjaar en zomer glidkruid gegeven, dat werkte als een tierelier, dus dat staat komend voorjaar zeker weer op de lijst.

Oh wat intressant! Zou ik jou een pb mogen doen?

Laura_

Re: Welke supplementen/kruiden voeren jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:36

Ja hoor

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:21

Ik heb een paard met pollenallergie, astma, en headshaking. Daarnaast ook nog aanleg om dik te worden haha. Ik was erg sceptisch over supplementen maar na diverse jaren medicatie en behandelingen voor zn allergie en headshaking zonder resultaat uiteindelijk via een hollistische visie/arts en bioresonantie uitgekomen bij de volgende supplementen die hij krijgt.
Hele jaar door:
- lysine van pharmahorse
- omega olie/lijnzaadolie
- magnesiumcitraat

In de zomer/weideseizoen
- glucobalance
- scuttelaria druppels.

Sinds ik dit 2 jaar geleden ben begonnen met geven is hij echt gigantisch opgeknapt en hij zat echt tegen inslapen aan zegmaar..

Ik durf niet te stoppen met bovenstaande. Afgelopen maand al gestopt met de scutellaria druppels maar hij begon weer zo mega te schudden dat ik toch maar weer flesje heb besteld met groot resultaat.

Dus zolang ik resultaat merk dan krijgt hij bovenstaande.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:28

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:31

Ik laat hem met zeer grote regelmaat zelf zoeken wat hij wil hebben. Pony staat heel dicht bij de natuur, zoekt en eet heel gericht bepaalde planten en bomen, struiken, mossen en grassen.
Verder af en toe balancer, verder soms wat kruiden uit zak ( als er iets nodig is), wat zout, magnesium en af en toe vitamine e.
Dit doe ik dan door wat grasbrokjes of door wat anders, zoals agrobs grun musli Oid.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 13:03

Wat een mooi verhaal. Heb ik de groene os een bericht gestuurd met alle klachten van mijn paard, voornamelijk zijn astma en hoesten. Enige waar ze mee aankomen is probeer de luchtwegkruiden eens of anders een telefonisch consult van 60 euro :') Wat denken ze nou zelf. Heb er al 3 x een holistisch iemand bij gehad wat niks heeft geholpen. En de dierenarts ook aantal keer. Het wordt echt steeds gekker

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:13

Gezegend met een communicatieve merrie dus supplementen zijn altijd heel duidelijk. Het werkt of het werkt niet :') En ze heeft gevoelige darmen, dus als het daar een verkeerd effect op heeft staat ze binnen 48u te tippen :=

Ik geef:
Magnesiumcitraat 2 schepjes per dag (bij scherp gras wat meer)
Zeezout 40g per dag (bij scherp gras, veel zweten, etc wat meer)
Balanstri omega3 visolie 25ml per dag _/-\o_ wereldspul
Tijdens het weideseizoen Equishure voor haar darmen, naar behoefte
Bij (verdenking van) maagklachten ook een schepje Ulcerfoe per dag er bij. Tevens bij 'stress', bijv transport maar ook bij storm, vuurwerk, etc.

Wel bezig met die darmen verder uit te pluizen zodat dan hopelijk de Equishure er uit kan, maar zout, magnesium, olie en maagkruiden zijn verder eigenlijk heel zo spannend niet eens natuurlijk :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:20

Op het moment niets wat ik zelf toevoeg/geef aan kruiden/supplementen.
Ze kunnen zelf wilg naar eigen keuze eten.
Normaliter ook kleefkruid, brandnetel.

Maar momenteel doet ze niet veel ivm veulen aan de voet wat voldoende van haar vraagt.
Wel haar gewone hooi (wat vanzichzelf al kruidig is), brok, fibrebeet en luzerne.
Over een kleine week gaat de kleine naar de opfok. Dan gaat ze terug op een vitamine/mineralen brok en krijgt ze eerst de tijd om bij te trekken.
Als we haar weer op gaan pakken dan in het begin vitamine e om dr spieren te ondersteunen.

Met de winter koop ik vaak een bak gedroogde brandnetel, kleefkruid, biergist en dan mag ze zelf kiezen waar ze behoefte aan heeft.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:47

TS heb je een PB gedaan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:45

Hieperdi schreef:
Wat een mooi verhaal. Heb ik de groene os een bericht gestuurd met alle klachten van mijn paard, voornamelijk zijn astma en hoesten. Enige waar ze mee aankomen is probeer de luchtwegkruiden eens of anders een telefonisch consult van 60 euro :') Wat denken ze nou zelf. Heb er al 3 x een holistisch iemand bij gehad wat niks heeft geholpen. En de dierenarts ook aantal keer. Het wordt echt steeds gekker

Wat hadden ze dan moeten doen volgens jou..

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:14

Voor mijn paard meet ik iedere 5 weken een kruidenmix uit met een biotensor. Ze kan kiezen uit een stuk of 30 kruiden met verschillende werkingen. Deze maand heeft ze bijvoorbeeld een mix van guldenroede, kaneel, peterseliesteeltjes, basilicum, rozemarijn en magnesium.

Daarnaast altijd msm, glucosamine en devils relief vanwege haar artrose en slechte straalbeen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 19:38

Iemand hier bekend met heemstwortel of smalle weegbree bijvoeren? Hoe bevalt dat en hoe wordt dat gegeten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:18

Waar wil je het voor geven?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 22:21

Muze schreef:
Waar wil je het voor geven?

Ter ondersteuning luchtwegen

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:33

Hieperdi schreef:
Iemand hier bekend met heemstwortel of smalle weegbree bijvoeren? Hoe bevalt dat en hoe wordt dat gegeten

Heemst is in het begin te heftig, weegbree kan wel. Zou er een combi van maken met bv kamille om ontsteking te remmen binnenin

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:34

Ik ben kruidengeneeskundige voor dieren. Dus ondertussen meer dan 60 soorten staan. Verschilt per 3 weken wat ze krijgen. Ik doe een rondje met dingen aanbieden, wat ze dan pakken krijgen ze 3 weken

Voor de rest nu bokashi, veendrenk en moeder aarde om de darmflora te ondersteunen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:28

Leuk, welke opleiding heb je gedaan?
Altijd interessant, kruiden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:53

Muze schreef:
Leuk, welke opleiding heb je gedaan?
Altijd interessant, kruiden.

Silverlinde :) 3 jarige kruiden opleiding en 4 jarige plus opleiding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 06:01

Horseloverl schreef:
Hieperdi schreef:

Heemst is in het begin te heftig, weegbree kan wel. Zou er een combi van maken met bv kamille om ontsteking te remmen binnenin

Oh en in welke zin te heftig? Bedankt voor de tips! Weegbree staat ook op mijn lijstje en tijm ook.

Mijn paard heeft een irritatie op zijn luchtpijp wat wij zagen van de zomer op de scopie. Er was niet zo zeer echt slijm te zien. Vandaar dat heemstwortel mij wel fijn leek vanwege de vele slijmstoffen.