PAAG methode - artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paris_

PAAG methode - artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:26

De kans is klein denk ik, maar ik vraag me af of er bokkers zijn die al ervaring hebben met de PAAG behandelmethode?
Tot nu toe zie ik het alleen aangeboden worden bij kliniek de Raaphorst (wel pas als andere behandelmethoden niet het gewenste resultaat geven)

"Polyacrylamide gel (PAAG) is een gelei-achtige vloeistof die in gewrichten met artrose kan worden geïnjecteerd. De gel remt de ontsteking in het gewricht gedurende een zeer lange (meer dan 2 jaar) periode doordat de gel als het ware wordt ingebouwd in de wand van het gewricht. Hierdoor wordt de wand ook soepeler en kan het gewricht beter functioneren. Ten derde wordt de membraan van het gewricht beter doorbloed door de PAAG."

https://diernartsen.nl/paarden/behandel ... amide-gel/

Equipro

Re: PAAG methode - artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:08

Interessant, ik volg

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:21

interessant!
Wat zijn de behandelkosten?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 11:12

Nexus schreef:
interessant!
Wat zijn de behandelkosten?

Geen idee. Ik heb in elk geval contact opgenomen om te vragen of dit überhaupt een optie is voor mijn paard. (Spat, 3x behandeld met tildren, 1x gewrichtsinjectie maar beiden geen blijvend resultaat)

Ik ben bang dat je eerst nog andere behandelmethoden geprobeerd moet hebben (IRAP bv) alvorens ze dit willen proberen.
Maar niet geschoten is altijd mis dacht ik. :o

Even gekeken naar de productprijzen in het buitenland, die liggen rond de $400.
https://www.totalequinevets.com/client- ... ments-teva

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:13

Interessant! Die van mij heeft ook spat, tildren werkte niet echt, nu IRAP. Dat werkt aardig goed, maar ik wil dit wel mee in de gaten houden. De prijs is ook erg interessant!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:15

Veel beterschap voor jullie paarden, hopelijk komen ze in aanmerking voor deze behandeling!

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:39

Bij mijn paard hebben ze dit ook aangeboden. Ik heb er zelf vanaf gezien omdat ze toen vertelde dat ze niet goed wisten hoelang het zou werken. Haar knie is dan ook al behoorlijk versleten, dat zal er wel in mee wegen.
Ze zouden het dan maar een paar keer kunnen aanprikken ivm schade door het prikken. Het was dus eigenlijk alleen maar uitstel van de pijn.
Uiteindelijk loopt mijn paard nu hartstikke goed op een glucosaminemix, kurkuma met zwarte peper en soms in de winter kuren van duivelsklauw. Ik ben blij dat ik het niet heb gedaan en met deze simpele middelen zo ver kom.

Misschien niet echt een ervaring met het middel zelf maar eventueel heb je wat aan deze gedachtengang.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:53

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:27

Dat gaat waarschijnlijk onder de handelsnaam Arhtramid.
PAAG, ook wel bekend als hydrogel, werd vroeger veel gebruikt als filler maar dat bleek achteraf niet perse in een goed idee (veel bijwerkingen).
Bij Atrose zijn de resultaten echter veel belovend. Het geneest niet, maar de pijn zou vrij lang weg blijven (zegt het onderzoek van dat bedrijf).

Bij een paard waar verder niets anders gewerkt hergt tot nu toe, is het waarschijnlijk een goede optie.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 23:30

Ik weet dat dit een oud topic is, maar gezien de relevantie schop ik deze toch nog even omhoog.

Kliniek heeft inspuiten met PAAG voorgesteld nu de Corticosteroïden niet kunnen vanwege zijn PPID en de IRAP onvoldoende heeft gewerkt. Ik ben dus benieuwd: zijn er inmiddels meer ervaringen met PAAG?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 10:52

Geen ervaring mee maar de laatste x op de kliniek wel voorgelegd aan mijn dierenarts (zij bieden deze methode overigens niet aan)

Zij zei dat het vooral goed werkt bij gewrichten die over elkaar rollen. Zoals in de kogel.
Het spronggewricht vangt de klap op als het ware en daarbij zou het niet/gering werken.
Ik heb het nu dus over een paard met spat.

Ik zou ook heel graag ervaringen horen uit eerste hand maar het lijkt een nog niet veel gebruikte oplossing

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:25

Hier ging het om de knie, dus wel een rollend gewricht denk ik dan.

De kliniek gaf aan goede ervaringen al te hebben maar dat het ook gewoon nog vrij nieuw is en ze dus niet duidelijk weten wat de langetermijneffecten zijn. Nou is mijn paard 24 dus qua lange termijn hoeft dat allemaal niet meer zo extreem veel jaren mee te gaan natuurlijk. Ik hoop uiteraard dat ie fit en wel 42 wordt maar in theorie zijn het allemaal bonusjaren aan het worden als ik hem ergens nog volledig rad mee krijg.

Maar voor nu is hij nog vrolijk en blij, stapt als een malle door en als het hem uitkomt gooit ie er nog een hoop bokkensprongen uit als hij in de bak staat. Maar voor echte belasting zoals we gewend waren (lange buitenritten, dressuurwerk in de bak) is hij gewoon net niet goed genoeg en de kliniek gaf aan dat PAAG een beetje het laatste middel was wat ze konden gebruiken als ik geen operaties wilde doen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:27

Ik volg ook even. Heb over deze methode gehoord in relatie tot knieproblemen bij een paard waarbij onstekingsremmers niet afdoende hielpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:21

Als je op thehorse.com, https://thehorse.com/?s=PAAG&asp_active=1&p_asid=5&p_asp_data=1&filters_initial=1&filters_changed=0&qtranslate_lang=0&current_page_id=124416,kijkt staan er best veel artikelen.

In Nederland is het nog niet heel bekend maar dat wil niet zeggen dat dat wereldwijd ook zo is.

Ik heb ergens gelezen dat ze bij Emmeloord Noltrex gebruiken.
Dus de Raaphorst is niet de enige.

Als dit je laatste redmiddelis, buiten een operatie, bij een paard op leeftijd zou ik het ook serieus overwegen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:29

Ja precies ik vind het geen slechte optie voor ons. Een mri of kijkoperatie om de knie te bekijken en dan te bepalen of het weefsel eruit kan is ook wel een valide optie, maar veel duurder, veel meer risico's en net zo weinig garanties. Plus mijn eigen dierenarts en ik vinden het ook spannend of er juist niet meer schade gaat ontstaan bij het weghalen van het weefsel wat er zit.

Dus nog een poging doen om hem beter te krijgen met minder risico's met PAAG of het zo laten en hem op half pensioen te zetten en hem nog rustig wat te laten bewegen lijken ons dan beter.

Ik ga die artikelen eens lezen! Bedankt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:09

Celebi, heb je al lasertherapie geprobeerd?
Dat kan ook helpen om het proces tot rust te brengen en de klachten te verminderen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:19

Ik heb er bij mijn eigen dierenarts naar geïnformeerd (kleine kliniek), hij had het niet op hun website staan maar al wel wat ervaring, geeft aardige resultaten bij artrose zei hij. Een prik (een gewricht a la kogel) 500 euro. Bij knie misschien 2 prikken nodig omdat het gewricht groter is. Werkt lang, maar hoe lang, daarvoor is het nog te nieuw.
Dus ook gewoon aan je eigen dierenarts vragen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:35

fransje23 schreef:
Celebi, heb je al lasertherapie geprobeerd?
Dat kan ook helpen om het proces tot rust te brengen en de klachten te verminderen.

Nee is niet genoemd nog! Nou is het ook de vraag hoor of artrose echt de klachten geeft of wat anders. Er zat namelijk maar een minuscuul plekje op het bot op de plek van een beschadigd bandje en ze vonden later een stukje ingekapseld weefsel. Is het dan het bot, het bandje of het weefsel.. Dat is nu een beetje de vraag en gok.

Ze hadden het hier ook over 500 euro inderdaad. Hopelijk dan wel maar 1 injectie nodig zeg. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:04

Celebi schreef:
Nee is niet genoemd nog! Nou is het ook de vraag hoor of artrose echt de klachten geeft of wat anders. Er zat namelijk maar een minuscuul plekje op het bot op de plek van een beschadigd bandje en ze vonden later een stukje ingekapseld weefsel. Is het dan het bot, het bandje of het weefsel.. Dat is nu een beetje de vraag en gok.

Ze hadden het hier ook over 500 euro inderdaad. Hopelijk dan wel maar 1 injectie nodig zeg. :')

Misschien dat high power laser dan nog wel te overwegen is. Geeft verlichting bij artrose maar is ook nuttig voor het beschadigde bandje.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:11

Mijn merrie is met PAAG behandeld voor haar atrose in het kroongewricht. Helaas heeft het bij haar niet het gewenste resultaat gegeven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:22

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 07:33

Dit is toch arthramid? Dit bracht geen verandering bij mijn merrie. Ingespoten in het kogelgewricht.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:47

Ik zou ook eerst lasertherapie overwegen. Heb goede resultaten gezien hier in de buurt met Artrose . De Artrose gaat natuurlijk niet weg maar kan wel pijn verminderen

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 16:28

Ik lees hier 2x “ingespoten”; dan heb ik er denk ik een verkeerd beeld bij gehad toen ik dit topic maakte.
Ik dacht dat het operatief ging en dat er letterlijk een gel laagje tussen de gewrichten werd gelegd; dus echt ter vervanging van het verdwenen kraakbeen.

Maar dat is dus niet zo?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:40

Nee het is inderdaad een gewrichtsinjectie die gewoon gegeven kan worden. Een operatie had ik zelf niet perse voor gekozen.

Ik ga volgende week weer bellen met de kliniek en zal eens vragen maar de mogelijkheden van laseren!