De (on)zin van supplementen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 08:17

Ik keek gisteren Arjan Lubach en het ging daar over supplementen voor mensen.

https://youtu.be/ptWrfQrmssM?si=VEvn8V-fyKUjXub2

Nou dacht ik aan de paardenwereld en hoeveel mensen er daar ook met poeders en kruiden in de weer zijn.

Ik ben zelf misschien een beetje van de "oude" stempel. Ik krijg al jaren hooi van dezelfde boer, voer een balancer en ze staan op het gras (waar ook (on)kruiden tussen staan ;)). Als ze te dik worden dan bewegen ze meer en beperk ik het gras. Verder laat ik nooit iets controleren als het niet nodig is. Toch zie ik, ook bij paardeninfluencers, dat er echt ontzettend veel supplementen gevoerd worden. Ook vaak op basis van een pluk haar wat geanalyseerd wordt. Je kunt hele pakketten bestellen met kruiden etc. Op basis van bloed afgenomen van de dierenarts zou ik wel actie ondernemen indien nodig.

Nu vraag ik me af, als ik het zo bij Arjen Lubach zie of wij ook niet (te) veel worden geinfluenced bij de paarden? Wat is de mening van Bokt?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:26

Ik denk inderdaad dat we te erg worden geinfluenced, voor elke scheve haar bestaat er tegenwoordig wel een druppel of een poedertje. Ikzelf geef alleen vitamine brok en uiteraard ook gras en hooi

Olikea

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:29

Ik zat hier gisteren ook over te denken. "Vroeger" deden 95 procent van de paarden het prima op brok, hooi, gras en werk.

Tegenwoordig moet je voor alles een poeder, smeersel of weet ik wat voor een therapeut.
Natuurlijk is er voortschrijdend inzicht, maar ik kan me niet voorstellen dat dat echt allemaal nodig is.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:32

Ik was tot een paar jaar terug ook anti-supplementen. Totdat mijn paard wat kwaaltjes kreeg en ik merkte dat supplementen toch wel een heel groot verschil kunnen maken. Sindsdien gebruik ik het best wel veel. Mijn paard heeft bijvoorbeeld elke lente en herfst last van haar maag. Ze gaat dan boeren (ook al hoort een paard dat niet te kunnen) en je ziet aan haar dat dit niet prettig is. Wanneer ik Gastrocomplex voer heeft ze hier helemaal geen last van. Voer ik dit niet, dan heeft ze het wel.
Dat is een voorbeeld, maar er zijn nog meer supplementen die goed werken voor mijn paard.
Ik kijk overigens vrijwel niet naar influencers.

Ik ben het er wel mee eens dat het vaak voorkomt dat mensen klakkeloos dingen overnemen en zelf niet goed nadenken. Ik vind wel dat er eerst wat research plaats moet vinden voor je wat geeft.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:35

Ik heb m’n paard echt zien verbeteren nadat ik haar supplementen ben gaan geven. O.a. Magnesium en holistische druppels voor haar milt. Maar die supplementen zijn wel uitgemeten door een dierenarts. Dus niet willekeurig wat van internet besteld. Was er eerst ook sceptisch over maar zolang het voor m’n paard werkt, dan prima. Maar heb wel het idee dat er best wat mensen zijn die maar wat kopen en het geven omdat ze denken dat het voor hun paard nodig is. Want de keuze is reuze natuurlijk en als je ziet dat Pietjes paard het goed doet op poedertje X, waarom dan niet ook X proberen?

Heb verder de aflevering van Arjen Lubach niet gezien dus kan daar verder niet over meepraten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:35

Ik heb het stuk van Lubach nog niet gezien, maar ik denk dat er zowel supplementen bestaan die prima werken als ook supplementen die nauwelijks of niks doen.
Als ik zie hoe mijn hond verbetert is nu ze glucosamine en groenlipmossel en visolie krijgt.. En ook bij mijn paard zie ik bij bepaalde supplementen echt duidelijk verbetering, bijvoorbeeld vochtafdrijvende supplementen.

Persoonlijk denk ik dat er bij mensen wel wat meer onnodig wordt aangesmeerd dan bij dieren. Bij dieren wachten we toch vaak eerst totdat er kwaaltjes zijn voordat we een (natuurlijk) medicijn/supplement gaan proberen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:49

Selina schreef:
Maar die supplementen zijn wel uitgemeten door een dierenarts. Dus niet willekeurig wat van internet besteld. Was er eerst ook sceptisch over maar zolang het voor m’n paard werkt, dan prima.

Maar heb wel het idee dat er best wat mensen zijn die maar wat kopen en het geven omdat ze denken dat het voor hun paard nodig is. .

Nou dit. Op advies van een dierenarts, dan snap ik het. Medicatie gaat verder als een middel enkel op recept.

Maar het lijkt wel de trend om zelf maar te gaan doktoren met allerhande supplementen

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 08:52

Ik geloof zelf trouwens wel dat supplementen kunnen werken als ze nodig zijn. Colosan heeft m'n pony al vaak geholpen. Maar dit heeft m'n dierenarts dus ook zelf geadviseerd toen ik belde voor koliek :+
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 13-09-23 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:53

Ik geef mijn ruin van 28 alleen Echinaforce druppels.Gewoon die voor mensen en zijn weerstand is een stuk beter geworden.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:58

Op basis van een geteste pluk haar is ook niet mijn ding, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. In het bloed komt ook niet alles naar voren helaas.

https://thehorse.com/184994/equine-nutr ... bloodwork/
https://au.farmalogicglobal.com/why-tes ... k-it-will/

Vroeger deden de paarden het inderdaad prima op brok, hooi, gras en werk! Maar tegenwoordig vragen we ook steeds meer van ze, en worden ze steeds ouder, om maar even 2 factoren te noemen. Hoe fijn is het dan dat we ze kunnen ondersteunen met supplementen, om ze nog wat langer fit en gezond te houden. Vooral wanneer ze ouder worden en de gewrichten strammer worden, de spijsvertering minder effectief is, en eigen aanmaak van vitaminen terugloopt, kan je met de juiste voeding nog een hoop doen.
Begrijp me niet verkeerd, als je paard jong en gezond is, en er niet veel van gevraagd wordt, is ruwvoer met een balancer en eventueel wat extra's voor energie, meer dan voldoende. Maar in andere situaties kan het zeker waardevol zijn. Ik ben wél voorstander van eerlijk advies & less is more, wanneer mogelijk. Ik heb zelf liever dat een geïnteresseerde om hulp vraagt, dan zelf gaat bestellen, het product verkeerd inzet, en vervolgens het product waardeloos noemt. Soms kan je ook een fijn combinatieproduct vinden, bijvoorbeeld een balancer + los vitamine E vervangen door een multivitamine die al hoog E gedoseerd is. Makkelijker voor de eigenaar, en vaak ook goedkoper. Maar om dat zelf uit te zoeken is monnikenwerk, dus leg de vraag vooral neer bij een partij waar jij vertrouwen in hebt (er zijn vele manieren om het goed te doen, niet 1 "stijl" is heer en meester) en werk samen verder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:01

welmoedz schreef:
Ik keek gisteren Arjan Lubach en het ging daar over supplementen voor mensen.

https://youtu.be/ptWrfQrmssM?si=VEvn8V-fyKUjXub2

Nou dacht ik aan de paardenwereld en hoeveel mensen er daar ook met poeders en kruiden in de weer zijn.

Ik ben zelf misschien een beetje van de "oude" stempel. Ik krijg al jaren hooi van dezelfde boer, voer een balancer en ze staan op het gras (waar ook (on)kruiden tussen staan ;)). Als ze te dik worden dan bewegen ze meer en beperk ik het gras. Verder laat ik nooit iets controleren als het niet nodig is. Toch zie ik, ook bij paardeninfluencers, dat er echt ontzettend veel supplementen gevoerd worden. Ook vaak op basis van een pluk haar wat geanalyseerd wordt. Je kunt hele pakketten bestellen met kruiden etc. Op basis van bloed afgenomen van de dierenarts zou ik wel actie ondernemen indien nodig.

Nu vraag ik me af, als ik het zo bij Arjen Lubach zie of wij ook niet (te) veel worden geinfluenced bij de paarden? Wat is de mening van Bokt?

Waar het om gaat is dat de landbouwgronden verarmen door eenzijdige begroeing en bemesting qua voornamelijk mineralen. Dit kan zowel bij mensen als bij dieren een probleem worden.

Vroeger werden landbouwgronden/ bosgronden bijvoorbeeld om de zoveel jaar in de fik gestoken. Die as zorgde voor voedingstoffen en dus een vruchtbare grond.

Ik ben niet tegen het gebruik van supplementen, wel tegen overmatig gebruik er van. Het lijkt mij niet goed om bijv. 5 verschillende soort supplementen door elkaar te gebruiken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:02

toevallig zat ik er ook al over te denken. Ook al geef ik wel suplementne en kruiden..

Mijn oudste haflinger heb ik al 18 jaar wordt volgens jaar 26. Wat hij vroeger kreeg 3x biks van stal (geen idee wat voor brok) en dan nog gerust na het rijden slobber van mij en totaal niet opletten op de suikers/zetmeel en veel op stal en hij leeft nog steeds

Mijn jonge haf heeft alleen wat brok gehad in de opfok. Maar sinds ik hem met 2 naar stal/paddock paradise heb gebracht waat hij hooit krijgt, suiker/zetmeel arm en graanvrij voer houdt hij last van zo nu en dan mestwater wat ik niet onder controle krijgt..

In mijn oudere haf kan ik van alles in stoppen en zijn mest is echt voor in een medisch boekje als je voorbeeld wilt van gezonde mest. Met mijn jongere haf wilt maar niet lukken. DAt ik soms denk ik moet niet meer moeilijk denken misschien doet hij het gewoon goed op standaard brok haha ipv al dat 'gezonde' voeding.

maar ergens durf ik het ook niet. KWa suplementen heb ik ook van alles.. Maar dat probeer ik echt te minderen. Maar ind tegenwoordig heb je voor elk dingetje wel iets. En dat maakt het lastig maar ook omdet er echt wel paarden wel baat bij hebben. Mijn oudste krijgt collageen bij en daarin merk ik echt wel verschil in hoe hij loopt. Ook al had ik laatst een topic gelezen waar iemand zie dat die poerders totaal niet worden opgenomen. Maar hoe verklaard het dan dat mijn haf er echt beter door loopt?

Kruiden vind ik wel belangrijk omdat weides steeds minder kruiden bevatten.

Magnesium heb ik mijn jongere haf tijdje gegeven hij was wat schrikkerig/kijkeriger wat niet bij hem past .Toevallig bloedonderzoek laten doen en zijn magnesiium waarde was nog wel goed maar wel richting lagere kant zeg maar. Ik ben magnesium bij gaan voeren en het schrikkerig/kijkeriger is stuk minder.

Toch denk ik dat veel tussen onze oren zit.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:23

welmoedz schreef:
Ik geloof zelf trouwens wel dat supplementen kunnen werken als ze nodig zijn. Colosan heeft m'n pony al vaak geholpen. Maar dit heeft m'n dierenarts dus ook zelf geadviseerd toen ik belde voor koliek :+

Colosan is ook het enige geregistreerde diergeneesmiddel bij koliek, geen supplement. :Y)

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:50

Ik ben sindskort ook meer over het nut van supplementen gaan nadenken. De podcast van Dr. Erica Lacher (straight from the horse doctor's mouth) is zeker ook horenswaardig. Zij legt uitgebreid uit dat supplementen vaak écht een marketingsstunt is en dat er bijna geen wetenschappelijk bewijs is voor de meeste supplementen.

Verder zijn er ook diverse wetenschappelijke sites die aangeven dat supplementen niet goed worden opgenomen door paarden en er is simpelweg te weinig bewijs voor dat ze wel werken. Het is een placebo effect voor mensen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:59

Mijn moeder heeft een kat die vaak jeuk had. Wel tig keer mee naar de dierenarts gegaan en alle adviezen opgevolgd, ze heeft prikken gehad tegen jeuk etc, hielp niet. Prednison hielp maar heel kort. Dierenarts wist het niet meer.

Toen is mijn moeder begonnen met druppels van Puur (merk) tegen jeuk. En het hielp. Elke dag wat druppels en de kat likt zichzelf niet meer open. Vergeet je het een dag, heeft ze gelijk likplekken.

Ik zie en hoor het om me heen ook meer en er zijn ook wel onderzoeken (hoewel wel vaak door fabrikant uitgevoerd) dat supplementen zeker kunnen helpen.

Het enige wat ik kan bedenken tegen supplementen is dat je soms liever het onderliggende probleem op zou willen lossen in plaats van de symptomen bestrijden met het supplement. Maar als dat niet mogelijk is om wat voor reden dan ook, kunnen supplementen echt uitkomst bieden.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 15:30

NikkiB1991 schreef:
Op basis van een geteste pluk haar is ook niet mijn ding, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. In het bloed komt ook niet alles naar voren helaas.

https://thehorse.com/184994/equine-nutr ... bloodwork/
https://au.farmalogicglobal.com/why-tes ... k-it-will/

Vroeger deden de paarden het inderdaad prima op brok, hooi, gras en werk! Maar tegenwoordig vragen we ook steeds meer van ze, en worden ze steeds ouder, om maar even 2 factoren te noemen. Hoe fijn is het dan dat we ze kunnen ondersteunen met supplementen, om ze nog wat langer fit en gezond te houden. Vooral wanneer ze ouder worden en de gewrichten strammer worden, de spijsvertering minder effectief is, en eigen aanmaak van vitaminen terugloopt, kan je met de juiste voeding nog een hoop doen.
Begrijp me niet verkeerd, als je paard jong en gezond is, en er niet veel van gevraagd wordt, is ruwvoer met een balancer en eventueel wat extra's voor energie, meer dan voldoende. Maar in andere situaties kan het zeker waardevol zijn. Ik ben wél voorstander van eerlijk advies & less is more, wanneer mogelijk. Ik heb zelf liever dat een geïnteresseerde om hulp vraagt, dan zelf gaat bestellen, het product verkeerd inzet, en vervolgens het product waardeloos noemt. Soms kan je ook een fijn combinatieproduct vinden, bijvoorbeeld een balancer + los vitamine E vervangen door een multivitamine die al hoog E gedoseerd is. Makkelijker voor de eigenaar, en vaak ook goedkoper. Maar om dat zelf uit te zoeken is monnikenwerk, dus leg de vraag vooral neer bij een partij waar jij vertrouwen in hebt (er zijn vele manieren om het goed te doen, niet 1 "stijl" is heer en meester) en werk samen verder.

We vroegen vroeger toch juist meer van ze? Ik denk dat het nu voor het gemiddelde paard wel meevalt wat we van ze vragen.

Ik ga je link even lezen! :)

@Hilde, ik zie het van Colosan iid! Omdat je het overal gewoon kan kopen wist ik t niet :,)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:02

ja ach, ik had er een met allemaal allergieën en dan probeer je wat uit, en in 20 jaar zijn dat er best heul veul geworden :')
en van veel werd het niks beter,van sommige zelfs slechter, en een aantal supplementen dacht ik van goh…merk toch wel degelijk positief verschil.
dus dan blijf je dat geven :j
prima toch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:40

Ik voer kruiden naast een muizehapje balancer.
... ieder kruid zoek ik uitgebreid uit (bijvoorbeeld equibiome: een zeer informatieve feestboek pagina) en ik test of Knollie het lekker vind.
(Hulst en salie - 'arreboe'.)

En ik verbaas me over stalgenoten, die dan een totaal ander voer gaan nemen, 'want daar zit dit of dat in'.
Knollie vind pavo vital smakelijk, en zou ik mijn dier 'zus of zo' willen geven, kan dat gewoon los ook wel.

For sentimental reasons kijk ik af en toe naar Van der Schaft.
Die blijkt opeens ook influencer te wezen en een merk supplement te verkopen. (Ik heb niet eens gekeken wat er in zit...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-09-23 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:43

ZwarteHeks schreef:
Ik ben sindskort ook meer over het nut van supplementen gaan nadenken. De podcast van Dr. Erica Lacher (straight from the horse doctor's mouth) is zeker ook horenswaardig. Zij legt uitgebreid uit dat supplementen vaak écht een marketingsstunt is en dat er bijna geen wetenschappelijk bewijs is voor de meeste supplementen.

Verder zijn er ook diverse wetenschappelijke sites die aangeven dat supplementen niet goed worden opgenomen door paarden en er is simpelweg te weinig bewijs voor dat ze wel werken. Het is een placebo effect voor mensen.

Dus als het werkt en de symptomen minder worden bij een paard dan komt dat omdat mensen dat verzinnen?

Wauw ik wou dat ik zo,n gave had.

Vergeet niet dat de farmaceutische industrie ook heel erg graag wilt dat supplementen niet zouden werken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:50

Elisa2 schreef:
ZwarteHeks schreef:

Dus als het werkt en de symptomen minder worden bij een paard dan komt dat omdat mensen dat verzinnen?

Wauw ik wou dat ik zo,n gave had.

Vergeet niet dat de farmaceutische industrie ook heel erg graag wilt dat supplementen niet zouden werken.

Leuk weetje vanuit de psychologie:
Officieel bestaat placebo by proxy.
Vooral bij zaken die gegeven worden aan iets of iemand waar iemand zorg voor draagt. Zoals aan een kind, hulpbehoevende en dieren. Even kort de psychologie er achter, door bepaalde verwachtingen gaat de toediener zich anders gedragen waardoor een effect waarneembaar is :D

Maarrr dat is zeker niet met alle supplementen het geval met paarden. Er zijn er zeker een aantal die echt wat doen. Alleen ook hiervan... te veel is nooit goed en bepaal goed wat je paard nodig heeft eventueel vanuit een bloed onderzoek.

De mijne krijgt bv magnesium. Hij is nogal druk in zijn hoofd en kan zich erg afsluiten en dat uit zich in spanning in zijn lijf. Magnesium geeft daarin echt een groot verschil bij hem.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:21

Het gros mens en dier heeft naast gezonde (en voor de soort complete) voeding geen supplementen nodig. (oudere en zwakkere vallen er dus niet onder...)

Wat wel gedaan wordt is onderliggende zaken beïnvloeden, zoals magnesium wat een kalmerende uitwerking heeft, of duivelsklauw wat ontstekingsremmend werkt, etc. Of druppeltjes tegen jeuk. Of lijnzaad wat de spijsvertering opneemt en huid en haar voedt.
Er zijn zeker wel supplementen die wetenschappelijk bewezen uitstekend werken. Psyllium bijvoorbeeld, als zandkuur, of genoemde harpagoside wat op de dopinglijst staat.

Soms doet een supplement niets of nagenoeg niets, maar is het placebo effect sterk genoeg (bij de mens over het algemeen, bij dieren werkt een placebo niet...) of het probleem lost zich vanzelf op, en dan werkt het ook en heeft het leverancier omzet opgeleverd en een tevreden klant.
Een beetje objectiviteit en nuchterheid is derhalve niet verkeerd als er 'zomaar' wat aan supplementen gegeven wordt.

Citaat:

Grote vraag is hoe de betreffende werkzaamheid onderbouwd bewezen is of wordt.
Mijn paard loopt kreupel, ik geef hem dagelijks 10 druppels 'hoefsupport', en na een week rust loopt hij weer goed...... ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:25

ellepel schreef:
ja ach, ik had er een met allemaal allergieën en dan probeer je wat uit, en in 20 jaar zijn dat er best heul veul geworden :')
en van veel werd het niks beter,van sommige zelfs slechter, en een aantal supplementen dacht ik van goh…merk toch wel degelijk positief verschil.
dus dan blijf je dat geven :j
prima toch.

Dat is de wetenschappelijke aanpak.

(... ik weet dat het niet 'de gouden standaard' is, dan moet het dubbelblind placebo gecontroleerd en graag met 1000 paarden in vergelijkbare omstandigheden.)

Je experimenteert met gezond verstand en neemt waar wat er gebeurt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:13

Lindsey_99 schreef:
Het gros mens en dier heeft naast gezonde (en voor de soort complete) voeding geen supplementen nodig. (oudere en zwakkere vallen er dus niet onder...)

Wat wel gedaan wordt is onderliggende zaken beïnvloeden, zoals magnesium wat een kalmerende uitwerking heeft, of duivelsklauw wat ontstekingsremmend werkt, etc. Of druppeltjes tegen jeuk. Of lijnzaad wat de spijsvertering opneemt en huid en haar voedt.
Er zijn zeker wel supplementen die wetenschappelijk bewezen uitstekend werken. Psyllium bijvoorbeeld, als zandkuur, of genoemde harpagoside wat op de dopinglijst staat.

Soms doet een supplement niets of nagenoeg niets, maar is het placebo effect sterk genoeg (bij de mens over het algemeen, bij dieren werkt een placebo niet...) of het probleem lost zich vanzelf op, en dan werkt het ook en heeft het leverancier omzet opgeleverd en een tevreden klant.
Een beetje objectiviteit en nuchterheid is derhalve niet verkeerd als er 'zomaar' wat aan supplementen gegeven wordt.

Citaat:

Grote vraag is hoe de betreffende werkzaamheid onderbouwd bewezen is of wordt.
Mijn paard loopt kreupel, ik geef hem dagelijks 10 druppels 'hoefsupport', en na een week rust loopt hij weer goed...... ;)

Mij zal dat een zorg wezen of iets 'bewezen' is. Als het werkt, dan werkt het.

Geen enkel logisch nadenkend mens lost kreupelheid op met druppels. Tenzij er een hoefzweer oid zit wat veroorzaakt wordt door afvalstoffen.

Vind het altijd jammer dat mensen vaak denken dat zij het allemaal wel juist kunnen inschatten maar bij een ander is het placebo effect. :o

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:42

Mijn hond had vanaf jongs af aan al een slechte knie (patella luxatie), hij sprong nooit en kon ook geen trap lopen. Op zijn 7e werd de knie zo slecht dat we hem hebben laten opereren. Het herstel liep niet van een leien dakje en na een terugval door en ongelukje was er sprake van wellicht een 2e keer opereren (waar we helemaal niet op zaten te wachten natuurlijk). Ik wilde nog 1 ding proberen; vis olie (Doils joint). En na een week was de hond 70% verbeterd en na 2 weken sprong hij moeiteloos de bank op; iets wat hij zijn hele leven nog niet had gedaan.
Hierdoor ben ik zelf ook vis olie gaan slikken en ondanks dat het geen wondermiddel is merk ik wel dat gewrichten soepeler gaan en ontstekingen sneller oplossen.

Mijn paard staat niet veel op gras en geef ik daarom vitamine E en selenium bij. Ook een zout supplement, mijn dierenarts zegt dat je dat standaard boven de 20 graden moet geven omdat ze dan veel (ongemerkt) zweten.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:51

welmoedz schreef:
We vroegen vroeger toch juist meer van ze? Ik denk dat het nu voor het gemiddelde paard wel meevalt wat we van ze vragen.

Ik ga je link even lezen! :)

@Hilde, ik zie het van Colosan iid! Omdat je het overal gewoon kan kopen wist ik t niet :,)

In zekere zin wel ja! Voor het gemiddelde paard heb je absoluut gelijk.
Maar dagelijks op het land/voor de wagen werken met een constante intensiteit, dag in dag uit, geeft toch een andere belasting op het lichaam als de hogere sport. Daarbij zoek je toch meer de grenzen op van het paard zijn kunnen, en werk je richting een piekbelasting. Dat lukt alleen als alle factoren kloppen, niet in de laatste plaats de voeding.

Ben benieuwd of de links je hebben kunnen helpen! Vind het zelf erg waardevolle informatie.