Draver met ingevallen billen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 19:36

Ik denk dat ik eindelijk mijn draver heb gevonden. Super braaf, wordt bereden,13 jaar oud. Ik laat hem nog keuren. Maar ij twijfel een beetje over zijn gewicht. Van de zijkant ziet hij er echt super uit. Alleen als je aan de achterkant zie je zijn heupen uitsteken en zijn , zijn billen ingevallen. Wat vinden jullie? Hoort het gewoon bij deze draver of moet hij inderdaad dikker worden. Of kan het iets anders zijn?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-09-23 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek foto's verwijderd

Bowo

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:45

Hij mist in zijn geheel spieren op de bovenlijn, ook goed te zien op zijn hals.

Maar zijn achterhand is wel heel erg slecht inderdaad. Ik zou bij de keuring extra aandacht laten besteden aan bijvoorbeeld SI en knieën

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 19:50

Bowo schreef:
Hij mist in zijn geheel spieren op de bovenlijn, ook goed te zien op zijn hals.

Maar zijn achterhand is wel heel erg slecht inderdaad. Ik zou bij de keuring extra aandacht laten besteden aan bijvoorbeeld SI en knieën

Zou dit kunnen door een niet goed passend zadel? Ze hadden er namelijk 3 doekjes onder omdat het zadel anders niet goed lag

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:03

Dat zal niet mee helpen, maar lijkt me niet de enige oorzaak.

De manier van rijden kan wel heel veel verschil maken. Holle rug en tegen de hand vs over de rug en actief etc

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 20:07

Bowo schreef:
Dat zal niet mee helpen, maar lijkt me niet de enige oorzaak.

De manier van rijden kan wel heel veel verschil maken. Holle rug en tegen de hand vs over de rug en actief etc

Bedankt. Dan weet ik in iedergeval waar die dierenarts straks even extra goed naar moet kijken. Zullen ze zelf hopelijk ook wel weten. Hij loopt verder wel goed. Ben echt benieuwd wat het dan kan zijn

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:16

Ik vind hem toch echt ook veel missen qua vetjes aan de achterkant. Persoonlijk zou ik deze voorlopig niet gaan berijden, maar eerst onbelast aan het werk zetten zodat hij sterker wordt in de achterhand en daarnaast een goed voerschema opbouwen met veel ruwvoer zodat hij kan aansterken.

En laat hem inderdaad goed door een DA controleren, om er zeker van te zijn dat er geen andere gebreken in zitten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:27

Hij is echt wel behoorlijk schraal, hou je er rekening mee dat sommige paarden opeens een stuk pittiger kunnen zijn als ze weer goed in hun vel zitten? Hij kan echt braaf zijn, maar hij kan nu ook gewoon kracht en energie missen.

Daarnaast is het exterieur wel iets om kritisch naar te kijken, lijkt me een lastige rug om een passend zadel voor te vinden.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 20:36

De voorkant vond ik er nog wel goed uit zien tot ik achter hem stond en zijn billen zag schrok er een beetje van. Ze vertelde er bij dat de andere paarden alles steeds voor zijn neus weg gingen eten waardoor hij dus zo dun was

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:39

appiesjappie schreef:
De voorkant vond ik er nog wel goed uit zien tot ik achter hem stond en zijn billen zag schrok er een beetje van. Ze vertelde er bij dat de andere paarden alles steeds voor zijn neus weg gingen eten waardoor hij dus zo dun was

Zijn hals en rug vind ik ook schraal hoor. Ik weet het niet, zou wel een heel duidelijke gezondheidsverklaring willen van een DA voordat ik dit paard zou kopen...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:43

Ik wilde exact hetzelfde zeggen qua karakter. Mijn paard heeft een paar maanden echt te mager gestaan en werd enorm futloos, niet vooruit te branden aan de longeerlijn, met rijden zat er nog wel wat actie in, maar dat was heel snel op en hij was algeheel enorm makjes. Later op ander ruwvoer werd hij weer zijn enorm drukke fitte zelf en daar heb ik echt weer even doorheen moeten rijden en aan moeten wennen.

Als ik dit paard zo zie zou ondervoeding/verkeerde voeding best wel eens kan zorgen voor een paard dat nu heel mak is, maar dat hoeft dus met ander management niet zo te blijven. Kan wel natuurlijk, maar het is goed om bewust van te zijn.

Als ik dingen lees over 3 doekjes onder een zadel klinkt dat ook een beetje als onkunde en daar past verkeerde voeding ook wel bij. Grote kans dat met de juiste stalling, ruwvoer en extra bijvoeding en gematigde opbouwende training dit paard er na een aantal maanden weer heel anders uitziet!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 20:52

Celebi schreef:
Ik wilde exact hetzelfde zeggen qua karakter. Mijn paard heeft een paar maanden echt te mager gestaan en werd enorm futloos, niet vooruit te branden aan de longeerlijn, met rijden zat er nog wel wat actie in, maar dat was heel snel op en hij was algeheel enorm makjes. Later op ander ruwvoer werd hij weer zijn enorm drukke fitte zelf en daar heb ik echt weer even doorheen moeten rijden en aan moeten wennen.

Als ik dit paard zo zie zou ondervoeding/verkeerde voeding best wel eens kan zorgen voor een paard dat nu heel mak is, maar dat hoeft dus met ander management niet zo te blijven. Kan wel natuurlijk, maar het is goed om bewust van te zijn.

Als ik dingen lees over 3 doekjes onder een zadel klinkt dat ook een beetje als onkunde en daar past verkeerde voeding ook wel bij. Grote kans dat met de juiste stalling, ruwvoer en extra bijvoeding en gematigde opbouwende training dit paard er na een aantal maanden weer heel anders uitziet!

Hij kreeg geen brokken alleen een bodempje van een hondenvoerbakje met vitamines en onbeperkt hooi en hij stond in de wei 24 uur per dag

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:59

Op zich is onbeperkt hooi en een bakje vitamines genoeg voor menig paard. Het is alleen wel heel afhankelijk van het type ruwvoer. Is het rijk in bouwstoffen of juist heel arm? Dat eerste doet mijn paard het namelijk perfect op, het laatste viel hij zo enorm van af. Dat is erg afhankelijk per paard maar dus ook per baal ruwvoer. Ik gok hier op een bepaald tekort en gebrek aan correct lichaamsgebruik en training en dus spieropbouw.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 21:01

Ik heb al 18 jaar geen ander paard hoeven te kopen. Moet er dus echt wel weer even inkomen met waar ik op moet letten. Leer elke dag weer nieuwe dingen. Zou een keuring arts kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:27

Paard mist idd spieren en vetjes mogen er ook meer op.

Om even duidelijk te maken dit zijn de punten die mij opvallen.

Hals, schoft en flanken

Achterkant
De billen mogen ook echt ronder. De ruggengraat zou geen dakje mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-09-23 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 21:31

Dankjewel dat maakt het al een stuk duidelijker. Zou de bespiering wel weer terug getraind kunnen worden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:33

Vanaf de zijkant: dat deukje vóór de schoft,
van achter gezien: dat 'dakje' van het bekken -
dat zijn twee plaatsen waar een goed gereden rijpaard spierkabels heeft.

(Het kan aan het zadel liggen, of aan de kundigheid van de ruiter. Of aan nog weer andere dingen.
Ik ben bereid te geloven dat hij braaf is - maar het is geen goed gereden paard.)

Gesteld dat het dier gezond is ('alleen maar' beroerd gereden)
dan kun je, als je weet hoe het moet, die spieren er wel weer op trainen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:36

appiesjappie schreef:
Dankjewel dat maakt het al een stuk duidelijker. Zou de bespiering wel weer terug getraind kunnen worden?

Beste is hem gewoon te laten staan. Je koopt andermans ellende. Het zal wel een goedkoop beestje zijn.

Die ingevallen billen kunnen ook wijzen op een neurologisch probleem.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:44

Ik zou het als eigenaar overigens niet heel tof vinden dat mijn paard, wat je nog niet gekocht hebt, zo duidelijk herkenbaar op een openbaar forum wordt besproken.
Maar dat terzijde.

Dravers hebben wel iets meer nodig dan wat deze krijgt. Grote kans dat met wat liefde, een wormenkuur en goed voer je hem beter op gewicht krijgt. Hou er rekening mee dat zijn karakter ook zeker kan veranderen wanneer hij sterker wordt.

Waarom niet op zoek gaan naar een gezonde draver? Wanneer je budget niet groot genoeg is, spaar dan even door.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:46

Zoals ik in je andere topic al zei maak ik mij zorgen om 1 voorvoet. Zou daar graag betere foto's van zien.

Dit paard is niet gefokt als rijpaard, maar als harddraver. Daarom maak ik mij over de hals niet zo'n zorgen. Die kont echter, die zit er bij Dravers normaal lekker goed in, dat is niet best dat die zo ingevallen is :o

Heb je wat op papier over je maand op proef?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 21:49

Je hebt gelijk was misschien niet slim. Maar ben niet om haar af te branden want ze is onwijs lief voor haar paarden en heb het paard zijn naam verder niet genoemd. Zijn meer paarden die zo bruin zijn en draver.

Ik zoek alleen maar tips. Ik ben gek op paarden weet er veel over maar heb ook nog veel te leren! Heeeeel veel

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 21:50

ruitje schreef:
Zoals ik in je andere topic al zei maak ik mij zorgen om 1 voorvoet. Zou daar graag betere foto's van zien.

Dit paard is niet gefokt als rijpaard, maar als harddraver. Daarom maak ik mij over de hals niet zo'n zorgen. Die kont echter, die zit er bij Dravers normaal lekker goed in, dat is niet best dat die zo ingevallen is :o

Heb je wat op papier over je maand op proef?

Welke voorvoet maak je, je het meeste zorgen? Kan je het dan het beste aan de zijkant zien of voorkant?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:01

Linksvoor denk ik?
Die lijkt korter en iets stijler dan rechtsvoor.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 22:05

Ok ik zal morgenochtend meteen een foto maken en de dierenarts bellen. Dacht last hem eerst even wennen aan zijn nieuwe huis en ons. Kijken of het wel een beetje klikt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:09

Linksvoor lijkt een bokvoet zo op de foto, maar kan ook vertekenen.

Ik zou heel ver weg blijven van dit paard. Zelfs al is die alleen maar mager kan die straks ineens een totaal ander karakter hebben als die goed op gewicht komt. Daarnaast zijn ongelijke voeten ook onwenselijk voor slijtage e.d.

Het paard ziet er imo niet gezond uit. Dan kunnen ze in aanschaf wel goedkoop zijn, maar de dierenarts telkens nodig hebben maakt een paard op de lange termijn echt heel duur.

Ellende hoef je niet te kopen. Dat krijg je vaak vanzelf wel :')

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 22:13

Bedankt voor het reactie. Het is tegenwoordig ook niet echt gemakkelijk om een paard te kopen vind ik. Heb echt bij een aantal paarden gekeken waarvan ze vertelden deze is super braaf en dan was je er en bokte hij alles bij elkaar. Of kon je er echt niks mee of het paard was alleen net zichzelf bezig. Nu denk ik eindelijk een braaf paard gevonden te hebben