Pony op boxrust. Hoe het leuk te houden voor hem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Pony op boxrust. Hoe het leuk te houden voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 07:32

(wist even niet waar het precies hoorde. Vandaar hier. Als het verkeerd staat verplaats het gerust!).

Hoi bokt,
Helaas moet mijn pony door omstandigheden en vanwege zijn gezondheid de komende weken op boxrust staan. Een hele verandering voor hem. Van 24/7 buiten naar 24/7 op stal. Voor mijn pony is het beter op dit moment en gelukkig pakte die de verandering gisteren goed op, maar....
Voor mij is het voor het eerst (en hopelijk de laatste keer) dat ik een pony op boxrust heb staan en dan nu vooral de vraag. Hoe houd ik het leuk en gezellig en voor hem?
Ik probeer een paar keer per dag te stappen met hem. Dat mag gewoon. Zal er 2 tot 3x op een dag zijn voor hem voor aandacht en knuffels, te voeren, stal uit te mesten etc.
In de stal naast hem staat ook een pony op box rust. Hij is gelukkig niet alleen daar op stal.
Vanmiddag ga ik al even bij de welkoop kijken of ze daar nog wat hebben voor paarden speelgoed (bij gebrek aan beter woord) en een liksteen.
Een hooibal wellicht?

Iets ophangen is niet echt een optie daar. Dat zou alleen aan de hooiruif kunnen, maar die wil ik ook niet te vol hangen natuurlijk.

Dus tips/tricks hoor ik graag!

SunnyHorse

Re: Pony op boxrust. Hoe het leuk te houden voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:59

Juist niet al teveel drukte, onrust of gedoe. Zoek naar een ritme in de dag, een maatje ernaast, en dan geven de meeste paarden zich er aan over uiteindelijk.

Heb inmiddels ervaring met meerdere paarden, zelfs een veulen. Maar het beste werkte het om zoveel mogelijk ritme en rust te houden. En wat te knabbelen in bijv een slowfeeder.

Boxrust is ook voor de eigenaar een hele uitdaging. Naast het fysieke gedeelte, stal wordt snel vies en schoonmaken daarvan, is vooral mentale gedeelte. Ik vond het zo vreselijk, maar nu ik zelf heb gezien dat ook het veulen zich met ritme en niet teveel poespas er aan over geeft, probeer ik er zelf ook wat minder ingewikkeld over te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:02

Wat vervelend voor je pony.
Het belangrijkste heb je gelukkig al, een buurman/vrouw.
Ik zou het verder even aankijken, paarden leggen zich vaak indrukwekkend goed neer bij de situatie en alles wat je dan aan „opwinding“ toevoegd maakt ze dan soms eerder onrustiger.
In een rustige prikkelarme stal zonder veel in en uitloop de hele dag doet ze in zo’n situatie vaak beter dan wanneer er van alles te zien en te doen is.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:11

Inderdaad, ga voor dat ritme. Dat werd mij met klem aangeraden door de kliniek. En dat hield helaas ook in dat ik er zelf niet al te vaak moest zijn, mijn paard heeft een lange boxrust gehad en deed dit echt bijzonder goed, tot hij zag dat ik er was, dan werd ie enthousiast en móést ie zijn stal uit. Ik heb zelf ook voornamelijk op het harde gestapt, het zachte werd ie toch wat jolig van. Die van mij mocht niet in de stapmolen (mocht de korte draai niet maken met omkeren) dus ik heb 2x daags 25 minuten aan de hand gestapt.

Verder taalt die van mij niet naar speeltjes of andere decoratie :'), hij stond op onbeperkt (en dan écht onbeperkt) hooi en zijn stal werd onwijs goed schoon gehouden door de staleigenaren. Hij stond in een rijtje waar de paarden overdag naar buiten gingen maar was echt ongekend rustig — alsof hij zich neerlegde bij de situatie.

Als de boxrust eenmaal voorbij is zie je wat het met je paard heeft gedaan, mijn ruin liet het allemaal heel dapper over zich heen komen en heeft niets geks gedaan, maar toch merkte ik achteraf dat het hem op welke manier ook een klap had gegeven. Ik denk ook dat dat niet te voorkomen is, het grote nadeel aan boxrust. Maak het niet te druk voor hem zodat hij geen extra frustratie opbouwt die hij dan niet kwijt kan.

Heel veel succes! Het is echt doorbijten.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:28

Ik heb deze en hij vindt hem helemaal geweldig. Ook na een jaar nog. Doe er verschillend formaat snoepjes en brokjes in, zodat hij er een tijdje mee doet. Er zit een schijf in het midden met een klein beetje ruimte aan de zijkanten, waardoor hij niet gelijk leeg raakt.

https://www.agradi.nl/likit-voederrolba ... gJlTfD_BwE

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:47

Ik kwam standaard 2x per dag toen de mijne maanden op boxrust moest. Zij mocht niet stappen dus ik verzon af en toe leuke speeltjes. Apelhappen in een emmer water, stukjes wortel in een grote doos met troep(platte doos met lege flesjes, lege doosjes, wc rol etc zodat ze moest zoeken naar lekkers), ik kreeg van stalgenoten een snuffelmat waar ik brokjes in kon doen, paardenijsje maken met water en appelsap met stukjes appel erin in een emmer. Ze vond het ontzettend leuk en zo had ze ook iets om haar hersens even bij te gebruiken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:54

Hersenwerk voor paarden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:07

... let op met de liksteen: ik kocht ooit een speeltje annes liksteen met appel- en pepermuntsmaak.
Het spul barstte van de suiker. Dat is niet handig tijdens boxrust.

Een 'spelletje' dat mijn paard graag bleek te spelen: 'zelf opstrooien'.
Ik leg de plakken stro tegen de wand en doe verder niets :o .
Paard vind het heerlijk om tussen het eten ( = strootjes los trekken) door met het voorbeen de boel los te maken.
'smorgens staat ze altijd in een keurige stal. Geen strootje zit meer vast... :')

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 11:34

Onwijs bedankt voor alle tips, super fijn!

SunnyHorse: Wat heftig van het veulen ook. Daar zul je een hoop zorgen om gehad hebben. Mentaal gaat het voor mij zeker zwaar worden. Mijn visie is heerlijk 24/7 buiten in een kudde, maar gezien de diagnose HB gister ochtend moest die van het gras af en verhuizen naar waar die nu staat. Was al blij dat dat allemaal in een dag geregeld kon worden. Waar die nu staat is geen paddock (ook alleen weiland). Wel een ruime stal en het is al heel lief dat ik er überhaupt mag staan zodat die in ieder geval van het gras af is. Ik ben er echt onwijs blij mee dat we daar mogen staan en ook heel dankbaar voor. Tegen de tijd dat het echt beter gaat met mijn pony wil ik even kijken of we daar waar die nu staat toch op een veilige manier een stukje voor hem af kunnen zetten zodat die wel naar buiten kan.
De enige die er komen zijn ik en degenen die op de dieren daar nu past (eigenaar van de stal is op vakantie en de stal is particulier/privé). Daar staat alles verder ook buiten. Behalve die van mij nu dan en de andere pony van de eigenaar van de stal. Die nu op de dieren past is overdag werken en dan is er verder ook niemand. Wanneer die er is is die ook niet altijd in de stal te vinden.
Ik probeer er nu vooral in de ochtend en eind van de middag te zijn denk ik. Even zoeken wat het beste werkt uiteindelijk voor beiden.
Vanmiddag wel de hele middag daar om zijn stal nog even uit te mesten. Hoefsmid die komt nog. Een vriendin komt ook nog om samen nog stal bedekking te halen want dat heb ik ook nog niet natuurlijk. Staat nu op zaagsel dat ze daar al in de stal hadden liggen voor hem. Stal bedekking had ik met 24/7 buiten ook nooit nodig natuurlijk.

Sizzle: Het is gelukkig een prikkel arme stal wat dat betreft. Sta particulier dus dat is wel fijn. Radio staat wel aan, maar moet nog zien vanmiddag of die wat zachter kan. Want zelfs ik vind het best hard. Moet er alleen nog bij zien te komen. Staat best hoog, maar dat zie ik vanmiddag wel. De radio kent hij natuurlijk ook helemaal niet. Daar moet die nog aan wennen.
Hoop inderdaad dat die er aan gaat wennen, maar dat heeft tijd nodig natuurlijk.

beegee: Dan ga ik ook zeker voor dat ritme! Zal even zoeken zijn wat het beste werkt uiteindelijk ook. Heb inderdaad merk ik vandaag al de neiging om er ook veel te zijn, maar ben mij aan het inhouden. Scheelt dat ik de kudde waar die uit komt ook nog moet verzorgen en die staan weer ergens anders dus kan sowieso niet de hele dag bij hem zijn.
Dat is waar ik wel een beetje bang voor ben. Wat het mentaal voor mijn pony gaat betekenen straks. Al probeer ik daar nog niet te veel aan te denken. Eerst zorgen dat hij beter word. Mentaal kan ik later weer aanpakken.
Wat merkte jij bij jouw paard vooral op mentaal gebied na de boxrust?
Moet vrijdag ook even aan de DA vragen hoelang die denkt dat zijn herstel gaat duren. Gisteren in alle hectiek vergeten. Moest vooral regelen dat die zo snel mogelijk de wei uit kon. Dat was prioriteit 1.

Shalimar: Dank je wel voor de tip! Die ga ik zeker even onthouden. Gezien zijn HB diagnose zal ik hooguit even moeten kijken wat nu gezond is om aan hem te geven qua snoepjes, maar dat komt wel goed.

Lenexa: Oh dat zijn handige en fijne tips! Zeker dat appel happen zal die leuk vinden wanneer die eenmaal wat gewend is op stal. Hij heeft een grote waterbak waar het makkelijk in kan. De rest ga ik ook eens rustig naar kijken.

Marie111: Goede! Ga ik ook even op googlen. Mocht je zelf nog handige websites hebben over hersenwerk voor paarden hoor ik het graag!

Janneke2: oeps.... nee zeker niet en in het geval van mijn pony die juist zo min mogelijk suikers moet hebben op het moment ook niet handig. Dan gaat die eerder achteruit van zo'n liksteen dan vooruit. Ga ook voor zo'n himalaya liksteen. Niet een met een smaak zeg maar.
Hij staat nu op zaagsel en waarschijnlijk vanaf vanmiddag op vlas, maar waarschijnlijk dat die dat inderdaad ook al leuk vind om te 'helpen' met het uitstrooien van het vlas.
Helaas de diagnose HB gekregen gisteren dus die moest van het gras af. Waar die nu staat is geen paddock. Ook alleen weiland, maar wil even kijken wanneer de eigenaar van de stal terug is of er iets valt te realiseren voor hem. Dat die straks wanneer het beter gaat toch veilig naar buiten kan.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:44

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 21:09

Marie111: Dank je wel voor de tips! Ik ga mij er in verdiepen.

Tips om medicatie toe te dienen zijn ook welkom! Appelmoes haalt meneer zijn neus voor op. Spuit in de mond gaat opzich wel, maar met veel gedoe.
Voor deze week geef ik hem een zandkuur en dat werkt het beste, maar voor daarna (vanaf volgende week maandag) moet ik wel wat bedenken uiteindelijk als vervanger van de zandkuur.

Heel even een update. Asfaloth stond er vandaag al rustiger bij. Het hooi wat ze daar hebben vond hij duidelijk niet lekker en gelukkig ook vandaag al ander hooi kunnen regelen. Hele opluchting dan ook dat toen ik rond 8uur aan kwam vanavond en even bij hem in de stal ging zitten Asfaloth gelijk ging eten.

Ik merk ook dat Asfaloth het onwijs fijn vind dat ik hem wat aandacht geef. Rustig bij hem kom zitten. Zodat hij die rust van mij over kan pakken.
En dat hij het liefst heeft dat ik Doe alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is de boxrust. Daar blijft die het rustigst van.
Vrijdag komt de DA voor controle en dan gaan we ook gelijk foto's van zijn hoeven maken zodat we weten hoe het er van binnen uit ziet en dan weet mijn hoefsmid hoe ze hem moet bekappen.
Advies hoefsmid 4-6 weken box rust op zijn minst en op advies van haar vrijdag overleggen met de DA of ik met hem mag stappen. Ik dacht dat het wel mocht, maar voor de zekerheid toch even navragen. Mijn hoofd is sinds afgelopen zo chaotisch.
Merk wel dat Asfaloth meer rust kan vinden nu Asfaloth uit de kudde is. Hij hoeft zichzelf niet meer geregeld te verdedigen en kan zijn eigen ding doen.

Wel zijn we tot de conclusie gekomen dat hij absoluut niet meer op gras mag. Dus dat word goed zoeken naar de juiste oplossing voor in de toekomst, maar ook dat komt allemaal wel weer goed. Daar heb ik het volste vertrouwen in. Voorlopig staan we de komende maanden nog waar we nu staan en daar ben ik al heel dankbaar voor dat we hier mogen staan <3 .
Eerst vrijdag maar afwachten wat we op de foto's gaan zien.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 23:55

Net een jonkie gehad die hb was, moest 3 mnd op stal met uitlopen op steen met matten erop. En een dik zandbed gemaakt. Vriendje ernaast. Suikerarm (vedlbeemdhooi) gekocht en het gewone (getest; laag in suiker) Max 2 kilo per dag na 4u weken. Ze kreeg meteen gipsjes waarmee ze meteen beter liep die paar meter die ze mocht lopen. Buut en bloedverdunners, paracetamol erbij en afspuiten of nat zand. Hield me wel bezig haha en met haar ging t goed maar toch drie maand op dat kleine stukje moeten blijven staan. Absoluut niet lopen aan de hand dus! Na foto’s bleek het ook best mee te vallen, maar toch dit schema aangehouden. Omdat ze na enige weken nauwelijks nog afviel, gestart met menselijke diabetes medicijnen. Heel duur maar had t idee dat hielp!’haar medicijnen en poedertjes gaf ik door vitalbix psyllium slobber, zit nauwelijks suiker in. En vitalbix pure lucerne is ook prima. Verder takken om te kauwen. Succes voor jullie! Hoop dat je wat aan m’n tips hebt

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 05:28

Demijne heeft helaas ook al enkele keren op boxrust moeten staan, soms kan je nou eenmaal niet anders. Ik heb haar zo’n hooi-speelbal (Hayplay) gegeven, en een jollybal opgehangen. De hayplay was een succes, daar is ze toch langer mee bezig dan met een gewoon hooinet (ze kreeg ook veel hooi, niet echt onbeperkt want dan werd ze tonnetjerond, eerder haar hoeveelheid goed verdeeld over dag en nacht. Ze had s ochtends steeds hooi over dus het was in totaal zeker genoeg).
Mijn paard ijsbeerde vooral in het begin soms wat, maar was verder rudtig. Ze deed dat ook vooral als er mensen waren denk ik. Soms hing ik wilgentakken of bamboe door de tralie van de stal voor haar. Als ik er was, dagelijks dus, mocht ik een kwartiertje ongeveer met haar stappen. Verder heb ik haar leren flehmen en ‘knuffel geven’, en targetten, daarvoor hoefde ze de poetsplaats niet uit. Ik heb haar tijdens een weiderust ook eens 5 verschillende kleuren geleerd aan de hand van vijf kegels in vijf kleuren. Dat deed in in feite in stilstand dus het kan ook wel tijdens een boxrust lijkt me. Ook ik heb een snuffelmat en ik soms deed ik ook korreltjes van haar gewoon voer in zo’n honden-voerbal, en dan mocht ze zo haar korrels opeten. Dat ging wel enkel op een verharde ondergrond. Al met al heb ik wel geprobeerd in haar stal zelf vooral rust te creëren, als ze me zag MOEST ze eruit en dan deed ik ook wat van bovengenoemde spelletjes met haar, maar wanneer ik niet op stal was, was ze erg rudtig.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:59

Altijd een uitdaging, boxrust. Na een keer anderhalf jaar stilstaan hebben wij wel de nodige handige dingen geleerd zogezegd.. :')

Dat ritme waar mensen over schrijven is echt een hele belangrijke. Des te sneller wordt het "gewoon" en geeft het ook houvast aan het paardje.

Bij echt lange tijd rust en bezighouden met voeren: Weeg het hooi/eten zodat je ook ongeveer weet wat je geeft. Wanneer het paard gewend is veel te lopen en nu niet loopt, maar wel veel (meer) eet, zwellen ze op. Met dat bijhouden heb je inzichtelijker wat je doet.

Houd in de gaten dat je hem niet meer suiker voert. Onze boxrust ging goed toen we suiker en energie-gevende voedingstoffen eigenlijk tot een minimum beperkt hebben. Ik las over een liksteen, die dingen met smaakjes zijn dus vaak pure suiker en wil de dan liever vermijden. Lijnzaadolie was toen bijvoorbeeld ook zo'n stiekeme energie-bron. Nadat dat uitbleef werd ze ook rustiger in het hoofd.

Ik hing een hooinet op met telkens iets in laagjes verstopt. Hooi, stro, kruiden, klein beetje kuil, weidegras, bloemen, wortels (ook wel weer op suiker letten met die laatste..) Dat vond ze ook echt heel leuk om te doorzoeken. Was ze een paar uurtjes mee zoet.

Als ze echt druk worden van te weinig prikkels heb je ook van die Haychunks waar ze graag even mee bezig zijn. Of kijk of je nieuwe spelletjes kunt bedenken. Of ga een klein stukje aan de hand wandelen.

Fijn dat er een paard naast staat! Daar hebben ze vaak nog steun aan.

Toen de mijne zo lang stond hebben we ook echt moeten letten op de stalbodem. Dat die echt schoon bleef en haar hoeven bijvoorbeeld gezond bleven. Ik heb haar hoeven veel schoongemaakt en laten rusten in een laagje schoon water, zodat ze geen troep opnamen van de droogte.. Scheelde ons enorm veel!

Eigenlijk leefde de mijne nog het meest naar samen dingen doen in die tijd. We deden zo veel mogelijk verschillende dingen samen en dat deed haar zichtbaar goed. Zelfs een paar uurtjes tutten en met een goeie borstel gefriemeld worden doet ze dan al goed.

Hopelijk helpt het eea je een beetje.. Als ik er meer herinner aan nog leuke dingen zal ik ze delen. :o En vooral succes!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:03

Een paard wordt vooral blij van eten. Nu is het de kunst dat hij niet veel te dik wordt natuurlijk. Maar probeer te zorgen dat hij gedurende lange tijd wat te eten heeft. Een slowfeeder net kan heel goed helpen bijv. En als het kan kun je armer hooi geven zodat hij er meer van kan eten. Stro in de stal geeft ook wat te knabbelen. En verder ook niet te moeilijk denken. Een paard is geen mens en een paard heeft veel minder behoefte aan allerlei prikkels dan wij. Rust, eten, regelmaat. Less is more.
Zo'n liksteen met een smaakje raad ik zelf af. Want ik ken alleen maar paarden die zo'n blok binnen 1 dag opeten en dat is niet zo gezond. Ballen ed vind ik in de stal al snel gevaarlijk, maar de mijne verwond zich nog aan de spijlen van stal bij wijze van. En tenzij je een speelse ruin hebt die graag in dingen bijt, is het vaak ook niet zo interessant.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:23

Hersenwerk kan ik je aanraden! Met een snuffelmat bijvoorbeeld, en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Koop wat leuke attributen bij de kringloop, ga knutselen, of koop wat dingen in de winkel. Je paard mentaal uitdagen kan ook in een box. Sterkte en succes!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:49

Voor mijn paard werkte het niet om hem hersenwerk te geven. Hij werd er te druk van. Hij werd zo enthousiast dat hij in zijn stal stond te springen en dat was niet de bedoeling. Hij kreeg van mij wel een netje met haychunks, wat stukjes wortel door zijn stro verstopt of wat wilgentakken door zijn tralies gevlochten. Maar trucjes leren ging gewoon echt niet, dan werd hij te druk.

Dat was wel een 4 jarige arabische ruin die gewend was buiten te staan. Hij was de eerste 3 maanden heel braaf, maar ik moest wel zorgen voor rust en regelmaat. Maar hoe langer het duurde hoe lastiger het werd. Ook rond voertijd stond hij dan te springen en te bokken in zijn stal.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 17:57

Update medicatie! Vandaag uitgetest of Asfaloth zijn medicatie door zijn zandkuur op wilde eten en dat lukte! Godzijdank. Want elke dag een gevecht met die spuiten in zijn mond doen zag ik ook niet zitten. Elke stress prikkel die ik kan vermijden probeer ik te vermijden.
Van een vriendin heb ik slobber gekregen om uit te testen voor na de zandkuur. Als dat een succes word wil ik die proberen, maar andere tips voor gezonde en lekkere slobber voor zijn medicatie door heen te doen zijn ook welkom! Het zal hooguit een handje slobber per dag zijn. Het is puur dat Asfaloth de medicatie binnen krijgt.

Mochten mensen het interessant vinden wil ik hier evt wel een volg topic van maken. Wellicht dat het iemand anders die ooit in hetzelfde schuitje zit ook weer oplossingen/tips eruit haalt en voor mij denk ik fijn om af en toe het een en ander van mij af te schrijven. Boxrust is voor mij echt zo nieuw. Ik ben het type 24/7 buiten, maar wanneer nodig wel op stal zetten zoals nu.

Morgen komt de dierenarts en dan weten we hoe het eruit ziet van binnen bij zijn hoeven. Vind het zo ongelooflijk spannend! En wellicht dat ik vraag om ook even bloed te prikken zodat we kunnen zien hoe het met de organen etc. gaat om nog gerichter te kunnen behandelen. Dierenarts is er dan toch.

PLK: Wat een zorgen heb je dan he! Daar ben je echt nog wel druk mee geweest ook dan. Wat ik inderdaad om mij heen hoor is dat je er dan echt nog wel een x aantal maanden mee bezig bent om ze weer op te lappen. Heb nog even te gaan.
Wel fijn dat het bij jou na foto's mee bleek te vallen! Heb je toen ook bloed laten prikken? Ik zit er wel over na te denken dat alsnog te laten doen morgen. DA is er dan toch. Hoe gaat het nu met je jonkie? Helemaal genezen? En hoe is zijn management nu na zijn HB? Als in helemaal van het gras af of...?
De medicatie doe ik nu door Asfaloth zijn subli psyllium slobber. Vandaag uitgetest en dan eet hij het zo op. Gelukkig ook! Want dat scheelt mij elke dag een gevecht met de spuiten. Nadeel van de psyllium is natuurlijk dat je die maar een week mag geven.
Vanavond ga ik een slobber uitproberen die ik van een vriendin heb gekregen. Om te kijken of Asfaloth die wilt eten. Als dat niet wilt moet ik een andere zoeken.
Gaf jij na de psyllium slobber nog een andere slobber voor de medicatie?

Goldyc: Wat balen zeg dat die van jouw al enkele keren boxrust heeft gehad! Had ze elke keer een blessure waardoor het helaas nodig was? En dat is het. Het is soms niet anders. Voor nu zeker het beste. Met elke dag die voorbij gaat kan ik mij er echt bij neer leggen gelukkig. Er begint voorzichtig aan ook een ritme te komen.
Wat ik nu altijd doe is gewoon rustig bij Asfaloth op stal zitten. Hij is vanaf dat die is geboren bijna 10 jaar geleden (4 november word die 10) heel erg op mij gericht en merk dat hij ook echt steun uit mij haalt.
Helemaal omdat hij niet alleen op boxrust staat, maar ook nog eens van plek is veranderd zoekt hij extra mijn steun op.
Dank je wel voor de tips! Die ga ik zeker ook even onthouden.

Canon: Oef 1.5 jaar boxrust als ik het goed begrijp? Jeetje... Dat moet wel heel erg pittig zijn geweest voor jou en je paard! Wel benieuwd naar welke blessure ze had als je dat kwijt wilt natuurlijk.
Ritme probeer ik er nu inderdaad wel echt in te krijgen. De enige liksteen die er nu in zijn stal hangt is een gewone Himalaya liksteen en die is vandaag nog net zo groot als gisteren :D . Daarmee gaat het wel goed komen verwacht ik! Die likstenen met kleurtjes wil ik bij voorbaat al niet voor hem hebben. Ook toen Asfaloth nog in zijn kudde stond heb ik die likstenen met kleurtjes nooit aangeschaft.
Welke Haychunks kun je aanraden? Dan ga ik daar ook even naar kijken voor Asfaloth. Alles om hem bezig te houden de komende tijd!
Stal mest ik elke dag uit inderdaad. Houd ook goed in de gaten dat dat schoon blijft.
Aan de hand wandelen weet ik nog niet of dat mag, maar dat overleg ik morgen met de dierenarts nog even.
Heb zeker wat aan jullie tips! Aan al jullie tips eigenlijk.

Diddykong: Dank je wel voor de tips! Hij heeft een hooiruif in zijn stal. Dat helpt al gelukkig. Een hooinet ophangen is daar helaas geen mogelijkheid voor. Anders had ik dat al zo gedaan!
Qua liksteen heeft hij nu een himalaya liksteen in zijn stal hangen en dat gaat gelukkig goed! Die likstenen met een smaakje ben ik zelf standaard al geen fan van nee.
Gelukkig heb ik een Shet die zichzelf nog redelijk heel houd.

UMayDream: De snuffelmat zie ik hier vaker voorbij komen dus daar ga ik zeker eens naar kijken! Dank je wel!

Dartel: Balen dat jouw paard juist zo druk werd van hersenwerk! Dan was dat voor jou geen optie inderdaad.
Asfaloth is ook 24/7 buiten gewend, maar merk wel dat hij rustig is op stal. Geen gekke dingen doet. Dus dat is al fijn! Voordeel is denk hier ook wel dat het om een Shetlander gaat die in een paardenbox staat en ruimte genoeg heeft om toch wat te bewegen.
Asfaloth is wanneer hij zich echt goed voelt onwijs slim en leergierig. Vandaar dat ik echt al kijk nu naar hoe ik hem toch wat uitdaging kan geven tegen de tijd dat hij er mentaal klaar voor is.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 18:55

De patiënt in kwestie trouwens die absoluut geen zin had in model staan vandaag.

Mijn grote stoere vriend Asfaloth <3 4 november is zijn verjaardag en dan zijn we ook alweer 10 jaar samen <3 .
Er ligt overigens inderdaad wat hooi op de grond, maar het overgrootte deel zit in de hooiruif.

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 21:55

Ook voor jullie een update! De dierenarts is vanmiddag geweest voor controle en om foto's van de hoeven te maken.

Laten we met het goede nieuws maar beginnen. De DA vond Asfaloth er echt al veel beter uit zien. De DA was daarin ook echt verrast met de verbetering die Asfaloth heeft laten zien. Veel alerter en actiever ook. Asfaloth heeft ook echt meer praatjes gekregen. Dat klopt ook zeker. Want ik heb inmiddels met een stukje stappen mijn handen vol aan hem :') .
We mogen ook rustig gaan stappen en... de boxrust is op zowel advies en als in goed overleg met de hoefsmid ingekort! Alleen komende week nog boxrust en dan gaan we een stuk zand afzetten waar Asfaloth en Arwen samen op mogen. Die twee kennen elkaar van uit de kudde waar ze samen uit komen en zijn beste maatjes. Dus dan kunnen ze straks ook knuffelen met elkaar <3 . Zal Asfaloth ook goed doen!
We mogen zelfs de medicatie afbouwen! Dat had ik echt nooooooit verwacht. Mocht ik toch ook maar enigzins merken dat die het met minder medicatie slechter gaat doen overleg ik uiteraard gelijk met de dierenarts om het toch nog langer door te geven.
Blijft het uiteindelijk goed gaan zonder medicatie zou ik zelfs al heel voorzichtig op Asfaloth zijn tempo zonder iets te forceren het grondwerk weer op kunnen mogen pakken (nu doe ik alles gelukkig altijd al op zijn tempo). Laten we het zo zeggen. Ik was al blij als ik hem gewoon als maatje bij mij kon houden. Het trainen had ik eigenlijk al helemaal los gelaten, maar wie weet kunnen we uiteindelijk wat grondwerk filmpjes laten zien! Het zal zien in hoeverre Asfaloth wat aan kan. De tijd zal het leren. Stap voor stap.

En dan helaas het mindere nieuws. Chronisch hoefbevangen is jammer genoeg bevestigd. Ook het gekantelde hoefbeen. In beide voorhoeven is het gekanteld. Gelukkig is dit allemaal goed te managen. Daar gaan we ook voor uiteraard! Wel was de DA vol lof te spreken over het werk van mijn hoefsmid ook vooral ivm Asfaloth een hele mooie dikke hoefzool (als ik het goed schrijf. Correct me if I'm wrong) heeft. Het zal mij niks verbazen dat dat zijn 'redding' is geweest. Die hoefzool.
Heel dankbaar voor het geweldige werk wat Asfaloth zijn hoefsmid verricht <3 .

En om het dan toch weer positief af te sluiten...!!! Begin van de avond even gaan stappen met Asfaloth. Meneer vond het stappen opgegeven moment maar saai en besloot uit zichzelf aan te draven :') _O- ! Waarom stappen als je ook kunt draven? Ik vroeg niks. Hij bood het echt uit zichzelf aan. Loopt nog wel gevoelig, maar hij wilde en zo ken ik Asfaloth ook. Als een pony die graag wilt werken en klieren.
Te bedenken dat dat afgelopen maandag nog ondenkbaar was. Medicatie zal ook zeker helpen daarin.
Waar hij nu staat hebben ze alpaca's en ja. Die blijven ook eng aldus Asfaloth _O- . Kan ik daar komende week mooi mee trainen want Asfaloth zal toch echt langs de Alpaca's moeten wanneer ik hem over een week buiten op het zandstuk zet, maar hij snapt voor alsnog echt niks van die in zijn ogen vreemde dieren.

Dus al met al hebben Asfaloth en ik een hoop engeltjes op onze schouders gehad en kunnen we 4 november ons 10 jaar jubileum samen vieren <3 .
Onwijs dankbaar dat mijn kereltje nog bij mij is en alles op alles gaat gezet worden om hem zo pijnvrij mogelijk te houden <3 . Aan goede en juiste zorg zal het hem niet ontbreken!

Dit was Asfaloth vanmiddag toen we op de DA aan het wachten waren. Voor een paar minuten ging hij bij mij liggen. Uiteindelijk stond die uit zichzelf na een aantal minuten weer op <3 .

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 08-09-23 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:04

Hoi, ik heb niet alle reacties gelezen, ben wel benieuwd waarom de pony op boxrust moet. Is dat een bewezen oplossing? Wel een overgang: van 24/7 buiten naar 24/7 binnen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:05

Maar als het helpt de boxrust dan is het super natuurlijk. Als ie wat te kijken heeft uit de staldeur naar buiten op het erf geeft dat afleiding.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 22:10

Lenteklokje: Deels om het allemaal even te ontlasten voor Asfaloth en dat die echt even de rust kon pakken die Asfaloth hard nodig had, maar ook omdat ik geen andere optie voor hem had. Hij moest afgelopen maandag direct van het gras af en waar hij nu staat konden ze ons gelijk hulp aanbieden <3 . Waar ik heel dankbaar voor ben!
Dit was de enige optie die we hadden in deze situatie, maar gelukkig blijkt er dus nog een zandstuk te zijn waar hij straks op kan! Kwam ik van de week toen we daar net stonden achter.
De boxrust heeft ook zeker geholpen en echt. Kan niet anders zeggen dat ik onwijs trots ben op hoe Asfaloth het doet. Want inderdaad. Het is een hele behoorlijke overgang voor hem, maar Asfaloth is juist nu door de boxrust echt weer tot rust gekomen van binnen.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:54

Wat gaat ie snel! Maar doe echt nog rustig aan hoor! Ik zweer bij de slobber en pure lucerne van vitalbix, en m’n veearts ook, daar zit echt de minste suiker in. Onze pony staat inmiddels weer een deel van de dag in de wei met Graasmasker, snachts op stal en voor de resterende uren hebben we een grote zandpaddock gemaakt. Gaat nu goed !! Sterkte met je paardje

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:57

Wat een fijn nieuws yaartje *\o/*