Extreem schrikachtig: medisch, voeding of gedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Extreem schrikachtig: medisch, voeding of gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 10:58

Weet niet goed waar dit te plaatsen gezien het om een gedragsprobleem gaat dat zowel medisch, voeding en rijtechnisch gerelateerd is en hoogst waarschijnlijk ook huisvesting.
Dus mijn excuses als dit toch niet de juiste plek is.

Mijn probleem/situatie:
10-jarige dressuurmerrie: altijd al gevoelige maag gehad en eerder liever lui dan moe, bomproof zolang ze alles kan zien, maar extreem hormonaal als in 3 weken hengstig, 1 week niet. Tijdens het hengstig zijn slentert ze aan de hand wijdbeens en plast elke 10m, slaat tijdens het rijden naar mijn been alsook in stal tegen de wanden met blessures tot gevolg.
In de 5-6 jaar dat ik haar heb meermaals laten scannen op Cystes en bloedcontroles voor tumormarkers. Alles is schijnbaar perfect in orde, dus meermaals op Regumate gehad, maar hier breekt ze telkens door. Hierdoor heb ik me 2 maand geleden laten overhalen tot chemische castratie. Helaas wordt ze nog steeds hengstig, wel minder extreem.

Het is altijd een kieskeurige eter geweest, maar sinds de verhuis in november, eet ze echt slecht en reageert ze extreem op verandering van voer of supplementen. Een handje sportmuesli of supplement voor gewrichten en ze is een bom om te rijden. Dus ik voer ze graan- en melasse vrij en supplementen zonder toegevoegde suikers, want betekent dat ze het eigenlijk niet altijd even lekker vind :roll:

Vorige maand na de rappel van de chemische castratie was ze plots niet meer te doen. Angst van alles tijdens het rijden, maar echt alles (elk paard op zelfs meer dan 15m, elk geluid, elke beweging naast de piste). En niet gewoon opspannen of wegspringen, maar echt exploderen alsof ze onverwacht geëlektrocuteerd wordt, het leek alsof ze solliciteerde voor het cadre noire. Het werd levensgevaarlijk. Volgens mijn DA kon het niet door de chemische castratie komen en moest ik proberen haar te behandelen voor maagzweren. Dit heeft wel geholpen, als in dat haar schrikreacties niet meer zo extreem zijn en ik moet niet meer vrezen voor mijn leven, maar echt relax is het ook niet.
Vreemde is dat ze dit schrikachtige gedrag op verplaatsing totaal niet heeft. Dus imo is het niet alleen haar maag. Maar ik weet intussen ook niet meer waar te zoeken.

Voeding: 2x/dag 1/4 schep Marstall Myocare en 1/2 schep Horsefood Gastro Activecare
1x/dag 1/4 schep Agrobs grunmash met Magnesiumoxide, vitE supplement

Huisvesting: overdag buiten (helaas geen gras meer, zeker niet met de winter op komst) met onbeperkt hooi 's nachts op stal. Staat op stro en krijgt voldoende hooi, want ik zie dat ze vaak nog wat over heeft van de vorige dag (stalbaas gooit het hooi op grond en ik steek het 's avonds als ik langsga in een hooinet om verspilling te voorkomen).

Bij deze doe ik beroep op jullie ervaring: wat kan ik nog proberen of wat moet ik mijn dierenarts nog vragen na te kijken.

Gitana

Re: Extreem schrikachtig: medisch, voeding of gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:33

Jeetje heftig.
Sorry als ik eroverheen lees, maar heb je ook een maagscopie laten doen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 11:48

Nee, voorlopig nog niet. Dierenartsen hier zijn niet zo snel voorstander voor een scopie. Eerder eerst behandeling opstarten en kijken naar het effect en van daaruit beslissen of verder onderzoek nodig is. Als de behandeling aanslaat, dan is de aanpak/benadering vaak hetzelfde dan wanneer je bevestigd via een scopie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:10

Is de baarmoeder al eens echt van binnen helemaal onderzocht?
misschien ergens anders pijn? Misschien eens proberen om een week of 2 op pijnstillers te rijden, kijken of ze dan anders wordt. Op adrenaline willen ze er dan wel eens doorheen lopen op buitenrit of andere locatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:18

hoe is je paard in de groep?
hoe gaat het om met andere paarden,denk je dat het zich daar thuis voelt?
ik heb wel zelf meegemaakt dat andere stalling wel heel veel kan doen met paarden.

wat earth zegt vind ik ook nog best een goede,om toch een tijd pijnstilling te geven en kijken wat dat doet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 15:52

Baarmoeder inwendig niet, maar er is op echo ook nooit vocht vastgesteld oid dat doet vermoeden dat er daar problemen zitten.

Pijnstilling nog niet geprobeerd, deels omdat dat meestal resulteert in weigeren te eten gedurende enkele dagen en deels omdat ze op verplaatsing juist geen spanning heeft, ze is super meewerkend en relax.

Qua huisvesting: Ze staat al bijna 6jaar bij/naast dezelfde merrie en sinds 3 maanden naast 2 ruinen. Deze andere merrie is wel enorm dominant en zoekt geen sociaal contact, maar is wel heel afhankelijk van mijn merrie (moest je die haar gedrag zien zonder mijn paard, dan weet je direct waarvan de maagproblemen komen). Op stal lijkt ze altijd rustig, ook als de anderen worden weggehaald. Het explosieve is echt atypisch.
Ik heb er al aan gedacht om ze bij een ander paard te zetten, gezien ze tot voor de verhuis wel echt vriendjes was met mijn ouder paard (samen hooi eten, kroelen, spelen) en ze nu contact zoekt met de buurpaarden, maar dan wordt de andere knettergek.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:54

Waarom zou het niet kunnen door een chemische castratie?

Wij hebben een reu, ander type dier klopt... Maar die werd ook heel raar en naar van chemische castratie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 16:01

Mijn DA had nog geen gevallen gehad waarvan het door de chemische castratie kwam. Maar goed, ik ken in mijn directe omgeving ook niet zoveel mensen die het geprobeerd hebben. Maar goed, van iedereen die Regumate gebruikt bij zijn paard, is de mijne ook de enige die door dubbele dosis heen breekt 8)7

Maar goed als het van de chemische castratie komt, dan duurt het nog minstens 2-3 maand totdat het weer beter wordt...
Alleen blijf ik het dan vreemd vinden dat ze op verplaatsing gewoon meewerkend en relax is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:09

Het kan zeker wel dan de chemische castratie komen. Hormonen werken enorm door op angst en emotie.
Is het een idee om haar te laten dekken? Of wellicht een knikker.
Monnikspeper al geprobeerd naast de regumate?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 16:13

Ik heb voor haar hengstigheid verschillende kruidenmixen geprobeerd, die bij mijn andere paard wel werkten, alsook acupunctuur. Maar of het werkt niet of ze eet het niet. Het is echt een moeilijke eter.

Knikker wil geen een van mijn DA's nog doen en dekken is geen optie. Merrie heeft het karakter van haar mama en dat wil ik liever geen 2de keer en ook niemand anders mee opzadelen.
Ik stond op het punt ze te laten steriliseren. Maar dat vonden ze te drastisch

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 16:29

aanvulling: ik zie mijn paard graag en in omgang en buitenritten is het een erg fijn paard. Maar haar hormonen zitten haar echt in de weg bij het dressuurwerk en daar heb ik ze tenslotte voor gekocht. Ik zou ze ook niet wegdoen, want mensen zien alleen een knap paard met aanleg en goede papieren en velen denken als ze weer eens gillend en plassend door de piste springt "je moet ze eens goed aanpakken en laten voelen dat ze er niet mee moet rammelen", maar ik geef je zwart op wit dat je ermee verongelukt. Daarom dat nageslacht me geen slim plan lijkt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:53

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kwam dit artikel tegen: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf . Het is wel wat ouder en zowel gericht op merries als op hengsten, maar ik denk dat je daar misschien wel interessante informatie kan vinden.

Ik weet niet wat jouw merrie nu toegediend krijgt en hoe lang, maar misschien is het ook nog uit te zoeken of een ander middel voor haar misschien beter werkt.
Verder ben ik wel benieuwd hoe ze op de ruin naast haar in de box reageert en of ze zolang ze buiten staat ( niet op de wei) te eten krijgt. Zo ja, wat wordt er dan gevoerd? En hoe lang staat ze buiten per dag? Staan ze met zijn vieren bij elkaar buiten of twee aan twee? Of allemaal op een eigen stukje?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 23:44

Het product dat ze nu grkregen heeft waren 2 inspuitingen met 4weken tussen en zou 4 tot 6maand werkzaam moeten zijn. Dus momenteel krijgt ze niets meer bij om haar hormoonbalans te regelen.

Ze staan 2 aan 2 buiten van ergens tussen 7.30 en 8.30 tot afhankelijk vh weer tot 17uin de winter of 20u in de zomer. En hebben onbeperkt hooi ter beschikking.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 02:23

Hoe is de spanning rond het tongbeen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 05:00

Met kissing spines kun je ook zulke reacties krijgen… misschien rug en hals op de foto zetten?

En misschien dat grondwerk helpt met de spanning, je zou bijv wat filmpjes van Warwick Schiller op youtube kunnen kijken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 08:51

Hutcherson schreef:
Hoe is de spanning rond het tongbeen?

Hoe kan ik dit checken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 08:57

Voor KS, zouden de explosieve reacties niet langzaamaan moeten gekomen zijn en niet van de ene dag op de andere?
Of al blokkage problemen opgepikt door de osteo?

Aan de hand heeft ze het niet, daarom ook dat niemand begrijpt waarom ze maagproblemen heeft.

Maar kan het volgende week met mijn DA bespreken...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:07

Je schrijft dat ze sinds verhuizing heftiger is. Ze staat naast een dominante merrie die geen toenadering zoekt. Ik zou kijken naar een ander maatje. Ik denk dat je merrie straks staat van de spanning en helemaal weg met verplaatsing zorgt blijkbaar voor letterlijke ontspanning/weg van dreiging.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:46

Kan het niet (ook) de maag zijn. Opspattend maagzuur kan bij maagzweren ook heel pijnlijk zijn. Als de merrie zo niet goed in haar vel zit, kan ze waarschijnlijk steeds minder hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 09:52

@Belle_boef: ze gaat op verplaatsing met die andere merrie. Maar klopt wel dat het sowieso geen slecht idee is de stalbaas te overtuigen ze met 4 bij elkaar te zetten of met een ander maatje. Alleen gaat de andere merrie letterlijk door het lint moest het de laatste optie zijn.

@Hensem: het is zeker stuk stress en maag gerelateerd, maar ik ben niet overtuigd dat dat de enige oorzaak is. Ik zie namelijk de impact van verplaatsingen aan haar eetgedrag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:40

Als ze op verplaatsing (... wedstrijden?)
en buitenritten relaxed is, zou ik zeggen: ga dat een tijd doen.

Ik heb als dressuurruiter de woorden van dierenarts Offreins in mijn achterhoofd: dat de relax-ste paarden die hij zag eventers en endurance paarden waren, en veel dressuurpaarden stresskippen waren.
(En ik mazzel met een heerlijk bos vlak bij mijn stal, dus ik rijd veel buiten met mijn PRE.)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 11:01

Haha, dat geloof ik direct dat dressurpaarden in verhouding de grootste stresskippen zijn.

Geen wedstrijden hier en ook geen eigen vervoer, dus op verplaatsing trainen is een maandelijks extraatje om bij een GP trainer te kunnen lessen.
Van zodra er minder beestjes zitten, is het plan om weer vaker op buitenrit te gaan. Maar zo lang ze ontploftte, stond ik ook niet te springen om het bos in te trekken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:15

petitparis schreef:
@Belle_boef: ze gaat op verplaatsing met die andere merrie. Maar klopt wel dat het sowieso geen slecht idee is de stalbaas te overtuigen ze met 4 bij elkaar te zetten of met een ander maatje. Alleen gaat de andere merrie letterlijk door het lint moest het de laatste optie zijn.

@Hensem: het is zeker stuk stress en maag gerelateerd, maar ik ben niet overtuigd dat dat de enige oorzaak is. Ik zie namelijk de impact van verplaatsingen aan haar eetgedrag.

Verplaatsingen geven stress dus kunnen ook impact hebben op maag. Ik had er voorheen die levensgevaarlijk werd als hij last van zijn maag had. En eten en maagpijn is ook een lastige combinatie. Het enige dat ik wil duidelijk maken is, onderschat de maagproblematiek niet. Veel succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:25

Ik denk echt dat het hormonaal is, dat je een pismerrie hebt.

Zijn de eierstokken nagekeken op tumoren? Ik zou zo'n knikker wel overwegen.

Denk eigenlijk dat haar veranderde gedrag zeker wel door de chemische castratie kan komen. Horromonen kunnen echt een hoop ellende veroorzaken.

Anders naar Den Hoek, die kunnen doormeten en wellicht een echt passende natuurlijke hormonale behandeling geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 12:50

Het is zeer zeker een "pismerrie" en ze zit zichzelf enorm in de weg. Er valt zonder hormoonbehandeling niets mee te doen, ze voelt zich echt ellendig. Maar er is medisch niets te vinden wat haar extreem hengstig gedrag kan verklaren. Vandaar dat ik me heb laten overhalen tot chemische castratie. Mijn DA vond dat minder drastisch dan sterilisatie.

Als dit gedrag puur hormonaal is, dan weet ik niet of sterilisatie nog zou aandurven...