Dus mijn excuses als dit toch niet de juiste plek is.
Mijn probleem/situatie:
10-jarige dressuurmerrie: altijd al gevoelige maag gehad en eerder liever lui dan moe, bomproof zolang ze alles kan zien, maar extreem hormonaal als in 3 weken hengstig, 1 week niet. Tijdens het hengstig zijn slentert ze aan de hand wijdbeens en plast elke 10m, slaat tijdens het rijden naar mijn been alsook in stal tegen de wanden met blessures tot gevolg.
In de 5-6 jaar dat ik haar heb meermaals laten scannen op Cystes en bloedcontroles voor tumormarkers. Alles is schijnbaar perfect in orde, dus meermaals op Regumate gehad, maar hier breekt ze telkens door. Hierdoor heb ik me 2 maand geleden laten overhalen tot chemische castratie. Helaas wordt ze nog steeds hengstig, wel minder extreem.
Het is altijd een kieskeurige eter geweest, maar sinds de verhuis in november, eet ze echt slecht en reageert ze extreem op verandering van voer of supplementen. Een handje sportmuesli of supplement voor gewrichten en ze is een bom om te rijden. Dus ik voer ze graan- en melasse vrij en supplementen zonder toegevoegde suikers, want betekent dat ze het eigenlijk niet altijd even lekker vind

Vorige maand na de rappel van de chemische castratie was ze plots niet meer te doen. Angst van alles tijdens het rijden, maar echt alles (elk paard op zelfs meer dan 15m, elk geluid, elke beweging naast de piste). En niet gewoon opspannen of wegspringen, maar echt exploderen alsof ze onverwacht geëlektrocuteerd wordt, het leek alsof ze solliciteerde voor het cadre noire. Het werd levensgevaarlijk. Volgens mijn DA kon het niet door de chemische castratie komen en moest ik proberen haar te behandelen voor maagzweren. Dit heeft wel geholpen, als in dat haar schrikreacties niet meer zo extreem zijn en ik moet niet meer vrezen voor mijn leven, maar echt relax is het ook niet.
Vreemde is dat ze dit schrikachtige gedrag op verplaatsing totaal niet heeft. Dus imo is het niet alleen haar maag. Maar ik weet intussen ook niet meer waar te zoeken.
Voeding: 2x/dag 1/4 schep Marstall Myocare en 1/2 schep Horsefood Gastro Activecare
1x/dag 1/4 schep Agrobs grunmash met Magnesiumoxide, vitE supplement
Huisvesting: overdag buiten (helaas geen gras meer, zeker niet met de winter op komst) met onbeperkt hooi 's nachts op stal. Staat op stro en krijgt voldoende hooi, want ik zie dat ze vaak nog wat over heeft van de vorige dag (stalbaas gooit het hooi op grond en ik steek het 's avonds als ik langsga in een hooinet om verspilling te voorkomen).
Bij deze doe ik beroep op jullie ervaring: wat kan ik nog proberen of wat moet ik mijn dierenarts nog vragen na te kijken.