Wolfs kiezen verwijderen of laten zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Wolfs kiezen verwijderen of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 20:49

Vandaag is de tandarts geweest voor mijn 2 shetten dames van 2 jaar en 3 jaar.
Ze hebben allebei Wolfs kiezen. En ik moet er over nadenken of ik deze wil laten verwijderen of niet.
Volgens de tandarts (die ook dierenarts is) zitten ze op een plek dat ze er last van kunnen krijgen als ze een bit in krijgen.
Ik ben niet van plan om een bit te gaan gebruiken bij mijn pony's. Kan ik ze dan laten zitten, of kunnen ze ook andere problemen veroorzaken? Ik heb begrepen dat het verwijderen meestal heel makkelijk gaat.

Over een half jaar komt de paardentandarts weer, dus ik heb nog even om er over na te denken :D

Brainless

Re: Wolfs kiezen verwijderen of laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:53

Ik heb ze bij mijn jonkie laten verwijderen (kost amper iets extra als ze toch al verdoofd zijn), juist om te voorkomen dat ze in de toekomst er wel last van krijgen of als ik hem toch moet weg doen een nieuwe eigenaar een bit er in doet zonder controle.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:59

Dat ligt eraan hoe je in het leven staat.Wil je ze houden tot hun dood en altijd bitloos rijden dan is het niet nodig.
Als je het wel wil doen omdat niks zeker is in het leven dan is het een relatief kleine ingreep.Maar er zijn mensen die het in dezelfde categorie vinden vallen als staarten couperen…een zinloze verminking die niet in het voordeel van het dier is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:17

office schreef:
Maar er zijn mensen die het in dezelfde categorie vinden vallen als staarten couperen…een zinloze verminking die niet in het voordeel van het dier is.

Een verborgen kiesje weghalen valt in een hele andere categorie dan een staart amputeren. Het is geeneens verminking; ik ken ook niemand die het zo ziet.
Bij mijn kleintje kwam een puntje door zijn tandvlees en was deze rood erom heen. Ook met kauwen kan het pijnlijk aanvoelen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:20

van wolfs kiezen hebben ze nooit gemak, maar wel hebben velen er ongemak van zou ze eruit halen, beter nu als na een ontsteking of bij breuk oid.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:24

Bij mijn merrie zijn ze verwijderd, maar helaas niet goed. Ze had flinke wolfskiesjes en er zaten nog stukken in de kaak. Toen een goede tandarts een jaar later kwam had ze vreselijke ontstekingen in haar mond. We hebben heel veel problemen gehad en wordt nu alleen nog bitloos gereden. Ze zijn er ook gewoon onverdoofd uitgewrikt toen. Bleek ook de slechtste tandarts ever te hebben gehad. Zal nu vast niet meer zo gebeuren.

Mijn andere merrie had hele kleine wolfskiesjes en die zijn er toen netjes uitgepakt en dat is perfect gegaan.

Als mijn jonkie straks 3 is gaat ze voor het inrijden ook naar de tandarts en zullen de wolfskiesjes er ook uit gaan.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:54

Een verborgen kiesje weghalen valt in een hele andere categorie dan een staart amputeren. Het is geeneens verminking; ik ken ook niemand die het zo ziet.
Bij mijn kleintje kwam een puntje door zijn tandvlees en was deze rood erom heen. Ook met kauwen kan het pijnlijk aanvoelen.[/quote]

Een gezonde wolfskies is al weer wat anders als een verborgen wolfskies natuurlijk.
Ik ken wel mensen die het verwijderen een zinloos medische ingreep vinden .Net als een bit seat vijlen.
Daarom zeg ik “ het ligt eraan hoe je in het leven staat “.
Net als plastische chirurgie bij mensen .De een vind een simpele ingreep geen bezwaar en een ander absoluut wel.
Als je het aan het paard zou vragen dan denk ik dat hij niet wil dat er kiezen getrokken worden als hij er geen last van heeft.
Als je zoekt in de zoekbalk van bokt dan is er al best meer over geschreven .Ook dat het niet altijd een eenvoudige ingreep is .
En een paard toont eothr pijn al nauwelijks dus pijn na het verwijderen van kiesjes zul je niet makkelijk zien .

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 22:26

Ik ben niet van plan om ze ooit te verkopen, maar niets is zeker in het leven natuurlijk. Dus wat dat betreft kan ik ze er misschien beter uit laten halen waarschijnlijk.

Voor mezelf zou ik inderdaad zeggen ik laat ze zitten zolang ze er geen last van hebben. Maar wat tonen ze als ze er wel last van hebben?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:48

Waarom zouden ze er last van hebben dan ?
Vanuit het principe van de acupunctuur is een kies wel een hele grote energie be/geleider .Alles in een lichaam is zoals het is om een reden .
Maar dan heb ik het wel over dieper nadenken over je handelen .Bijna filosofische zelfs .
Vanuit de simpele bokt redenatie zou je ook kunnen denken “ hup weg ermee wel zo makkelijk en zo gebeurd “.
De wereld vergaat niet als je of het een of het ander kiest gelukkig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:53

office schreef:
Vanuit het principe van de acupunctuur is een kies wel een hele grote energie be/geleider .Alles in een lichaam is zoals het is om een reden .

De helft van de paarden heeft ze niet en de meeste maar gedeeltelijk ... die paarden hebben minder energie te geleiden?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:35

Ik wacht sowieso tot de eerste kiezen gewisseld zijn. Soms komt een wolfskiesje er dan mee uit.

Bij paarden die geen but in hebben kunnen ze blijven zitten. Soms staan ze ver van de eerste kies af en zijn het kleine lange kiesjes, dan haal ik ze soms alsnog weg. Ik wil gewoon niet dat ze afbreken en voor ontstekingen zorgen. Een dikkere wolfskiesje die pal tegen de eerste kies staat breekt veel minder snel af.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:44

paarden bijten ook op div. dingen dat is ze bijna eigen, als ze iets onderzoeken zetten ze vaak hun tanden er ook nog eens in, en wanneer dat een stuk ijzer is en wolfs kies breekt daardoor ongelukkig af ben je veel verder van huis

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 00:45

speurneusc schreef:
paarden bijten ook op div. dingen dat is ze bijna eigen, als ze iets onderzoeken zetten ze vaak hun tanden er ook nog eens in, en wanneer dat een stuk ijzer is en wolfs kies breekt daardoor ongelukkig af ben je veel verder van huis

Dat vind ik ver gezocht .Mijn tante zei dat haar cockerspaniëls beter gecoupeerde staarten konden hebben want ze kwispelde zo enthousiast dat ze die staarten anders toch kapot zouden slaan tegen de tafel enzo.
Is wel jaren terug maar de dierenartsen werkten daar ook aan mee .Net als nagels verwijderen bij katten en stembanden door snijden bij honden .
Ik vind dat er inmiddels nieuwere inzichten zijn qua dier ethiek .
Als het Niet nodig is om ze te verwijderen is het dus niet nodig .

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:36

Ik vind het onwijs netjes van je tandarts dat hij het vraagt. Die van mij trok ze er bij mijn jaarling gewoon uit. Achteraf ging ik nadenken… waarom moet mijn paard worden aangepast aan mij? Nu ben ik sowieso niet van plan met bit te gaan rijden, maar ik vind het ethisch eigenlijk nogal onjuist om tanden te trekken waar het paard zelf geen last van heeft. In mijn ogen valt dat in hetzelfde straatje als het couperen van die hondenstaart hierboven of het trekken van tanden bij biggen. Je moet een dier niet aanpassen aan zijn omgeving, vooral niet als het zulke blijvende ingrepen zijn.

Ik zal het nu dan ook nooit meer zomaar doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:18

Wolfskiesjes zijn rudimentaire kiesjes die geen functie (meer) hebben.
Het is iets heel anders dan een 'bit seat' gaan lopen slijpen, waarbij je wél de normale kiezen aantast.
Het is dus ook totaal niet te vergelijken met couperen, snavels knippen, hoorns verwijderen, etc, wat allemaal functionele onderdelen zijn.

Kortom, ik zou ze laten verwijderen. Wij mensen laten ook onze verstandskiezen trekken (en juist ook als ze onder het tandvlees blijven zitten!). En soms alleen maar omdat anders het beugeltje voor mooie rechte voortanden z'n werk niet kan doen.

Overigens, anecdote mbt couperen van staarten:
ik heb Pyreneese herders (met staart, uiteraard). Vroeger werden die gecoupeerd omdat bij het werk in de bergen (het zijn schaapsherdershondjes) ze nogal eens met hun staart in de maquis bleven vastzitten. Ik heb daadwerkelijk één van mijn honden een keer met de staart helemaal vastgedraaid in mijn gewone beukenhaag aangetroffen. Niet eens een doornhoudende haag. Die had uren vastgezeten. Er is/was dus soms wel degelijk een goede reden om te couperen....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:33

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:57

ik heb 3x meegemaakt dat een paard/pony vast was komen ze zitten na bijten op hekwerk/stang, steen en deken daarbij wolfskies beschadigde.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:04

office schreef:
Waarom zouden ze er last van hebben dan ?
Maar dan heb ik het wel over dieper nadenken over je handelen .Bijna filosofische zelfs .
Vanuit de simpele bokt redenatie zou je ook kunnen denken “ hup weg ermee wel zo makkelijk en zo gebeurd “.
De wereld vergaat niet als je of het een of het ander kiest gelukkig.

Wat een onzin... veel paarden hebben ze niet eens... hebben ze dan minder geleiding? :')
Rudimentaire resten waar dieren last van kunnen hebben is helemaal niet gek om weg te halen.

Daarbij wat je daarna schrijft, veel jonge ruinen/hengsten die ze hebben, zijn ze al beschadigd of zelfs gespleten omdat ze iets hebben vast gepakt en ergens aan zijn blijven hangen. Of bij het stoeien onderling.
Of ze komen deels door waardoor er veel irritatie is aan het tandvlees. Vaak zitten ze ook scheef of op een plek die last kan geven. Gewoon goed naar je tandarts luisteren en laten verwijderen als het je paard ongemak kan veroorzaken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:14

ik zou ze laten zitten en wacht het af.
als ze wel ongemak gaan geven kunnen ze er altijd nog uit :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:59

ellepel schreef:
ik zou ze laten zitten en wacht het af.
als ze wel ongemak gaan geven kunnen ze er altijd nog uit :j

Maar sommige laten niks/weinig merken als ze wel problemen hebben.
Paard van mijn buurmeisje, toch maar eens controle van de tandarts, want ja helemaal geen problemen ergens mee... had dat beestje een flinke beschadiging in haar wang van scherpe punten aan de kiezen.

Mijn arabiertje had diastase, dat geeft pas problemen als het gaat ontsteken en dan ben je veel verder van huis, dat kun je ook beter gelijk behandelen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:05

Melvern schreef:
Bij mijn merrie zijn ze verwijderd, maar helaas niet goed. Ze had flinke wolfskiesjes en er zaten nog stukken in de kaak. Toen een goede tandarts een jaar later kwam had ze vreselijke ontstekingen in haar mond. We hebben heel veel problemen gehad en wordt nu alleen nog bitloos gereden. Ze zijn er ook gewoon onverdoofd uitgewrikt toen. Bleek ook de slechtste tandarts ever te hebben gehad. Zal nu vast niet meer zo gebeuren.

Mijn andere merrie had hele kleine wolfskiesjes en die zijn er toen netjes uitgepakt en dat is perfect gegaan.

Als mijn jonkie straks 3 is gaat ze voor het inrijden ook naar de tandarts en zullen de wolfskiesjes er ook uit gaan.

Hier exact hetzelfde verhaal. In eerste instantie niet goed verwijderd bij vorige eigenaar. Resultaat: mijn tandarts heeft de restanten moeten verwijderen die inmiddels botwoekering hadden veroorzaakt. Paard heeft daarna altijd moeite gehouden met het bit. Ik ben pro verwijderen, als ze er last van krijgen ben je verder van huis. Wel laten verwijderen door een tandarts die niets anders doet dan tanden. Geen dierenarts die af en toe een gebitje meepakt..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:16

Ik heb ze altijd laten verwijderen net voor het zadelmak maken.
Wil geen geklooi met het bit.
En het is idd heel wat anders dan bitseats die hier nog nooit zijn aangebracht.
Het is inderdaad meer het vergelijk van de verstandskies die ook vaker problemen geeft dan niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:29

Bij een shet die niet bedoelt is als rij of men pony met bit zou ik ze mooi laten zitten.
Ik ga echt geen onnodige ingreep doen voor het geval ooit misschien het dier van eigenaar wisselt.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:45

Niet afwachten totdat ze last krijgen, gewoon even laten verwijderen :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 15:29

Haha, handig al die tegenstrijdige meningen :D
Gelukkig heb ik nog een half jaar voordat de tandarts weer komt, en als ik er dan nog niet uit ben kan ik het weer een half jaar uitstellen :+ :D :D :D