Gras-sap uit neus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Gras-sap uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 18:29

Commentaar met laat dierenarts komen heb ik niets aan. Bij voorbaad bedankt, maar daar word al contact mee opgenomen. Ik weet dat Bokt geen plaatsvervangend dierenarts is, toch ben ik benieuwd naar jullie idee/mening/ervaring hiermee.

Eventjes over de afgelopen 3 weken.

- 3 weken geleden stond Orrie met koliek na het buiten rijden. Donkere harde mest, opgetrokken buik, beetje met der ziel onder der arm, niets willen eten en drinken. Maar niet heel typisch, niet naar buik trappen, niet rollen, niet gapen. Colozan gegeven. Uiteindelijk wilde ze wel kuil eten en heeft ze gemest en gedronken toen we uit beeld waren. Ook groene neus uitvloeiing (zie foto 1). Later ook weer gewoon gras willen eten en weer oké. Oorzaak: wisseling van hooi wat mevrouw niet goed verdroeg. Na 3 dagen was zij volledig weer zichzelf, want ze had soms nog wat last van krampjes. Dit is allemaal goed verlopen verder.
- Tijdens de koliek is ook de dierenarts geweest. Heeft der onderzocht en ook bloed afgenomen. Ik wilde sowieso testen of ze PPID heeft (heeft ze niet), dus ook algemeen bloedonderzoekje gedaan. Hier kwam niets geks uit. Dierenarts vond haar lymfeklieren in haar keel erg gevoelig. Zou een virusje in de kudde niet uitsluiten. Longen, hart en darmen klonken goed.
- De dagen na de koliek vond ik een beetje een gekke geur rond haar hoofd hangen. Dit vond mijn lymfedrainage masseur die haar behandeld ook. Maar als ik aan het mond rook, rook ik niet die geur. Als ik aan haar neus rook, links en rechts, rook ik niet die geur. Als ik aan haar oren rook, rook ik ook niet due geur. Ook haar ogen roken normaal… ja zo ver ging ik.
- Tandarts is geweest voor algemene jaarlijkse controle. Die rook niets. Haken zijn gevijld, gebit was goed.
- Osteopaat is ook geweest, verder geen grote aanwezige blokkades in der lichaam. Fijn. Heeft niet veel te maken met snot, maar toch even bij vermelden. Hals was ook soepel.

In de afgelopen drie weken is Orrie gewoon actief. Geen verhoging. Ik rij met der en dan is ze gewoon normaal zoals altijd. Ze ligt niet meer dan normaal, eet goed, drinkt goed.

Maar ze krijgt steeds meer groen snot. Eerst uit alleen der rechter neusgat. Zie foto 1. Dit was 3 weken geleden tijdens de koliek. Dierenarts vond het niet gek en normaal omdat het met elkaar in verbinding staat. Echter word het steeds meer en aan beide kanten. Ik ruik de gekke geur ook niet meer rond haar hoofd, dat was slechts enkele dagen. Ook hoor ik der niet ademen, niet reutelen bijvoorbeeld en is ze niet sneller buitenadem dan normaal.

Als ik der op de weide zet en ze eet gras hoest ze de eerste paar happen, maar niet constant.
Als ik der slobber geef hoest ze de eerste paar happen. Er komt geen slobber uit haar neus! En ze eet gewoon verder.
Vandaag na een kort galopje (die ze zelf inzetten overigens, dus enthousiasme is er), moest ze twee keer hoesten. Maar met eerdere ritjes niet gehad.

Waar doe ik goed aan? Dierenarts vond gras-sap uit der neus niet gek.
Ze is gewoon actief en fit verder. Is het wel een virusje/verkoudheidje? Moet ik het aankijken. Herkenbare verhalen zijn welkom!
Ja ik neem ook contact op met de dierenarts maandag.

Foto 1, drie weken geleden. Heel minimaal, verkeerde belichting, maar dun streepje groen.
Afbeelding

Vandaag, maar afgelopen weken was het af en aan. Ene dag meer dan de andere dag.
Afbeelding
Afbeelding

En ook nog even afgedaan met een doekje.
Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:44

Dit associeer ik met slokdarmverstopping, al loopt het er dan naar mijn ervaring meer uit...

Ik herinner me ook zoiets ooit gezien te hebben bij een paard met een soort grasallergie. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Post geëdit.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 12-08-23 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Re: Gras-sap uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:56

Misschien een kieswortelontsteking?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:04

1 van mijn paarden heeft dit ook maar die heeft een slokdarm verlamming wat bij friese paarden voorkomt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:07

misschien juist slokdarmverlamming.
misschien moet je een scopie laten maken van de luchtwegen en slokdarm.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:13

Ik denk ook juist aan iets met haar slokdarm.

Wel heel erg vervelend dat je er toch zo een beetje mee aan het sukkelen bent. Ze lijkt zich gelukkig goed te voelen maar ik zou zelf ook liever dit toch niet hebben want helemaal normaal is het ook niet. Hopelijk kom je er snel achter waar het van komt en kan het opgelost worden.

Edit: aangevuld.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 19:35

Ik dacht misschien iets van een takje dat in der keel is blijven hangen en irriteert.

Maar slokdarmverlamming… ik ga hier eens wat meer over opzoeken. Maar zou ze dan ook niet der slobber in der neus moeten krijgen na het eten daarvan?
En kan dat zo accuut voorkomen? Het is een Belgisch Trekpaard, 20 jaar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:46

Ik denk ook iets met de slokdarm. Maar ik vind het wel bizar dat je DA dit "normaal" vindt. Ik zou toch eens een second opinion vragen als hij het blijft minimaliseren.

Voorlopig zou ik zorgen dat je paard niet kan schrokken bij zijn eten (dus liksteen of baksteen in de voederbak bijv.) en dan hoor je wel of de DA nog niets anders zegt/adviseert.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:03

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:07

Montgri schreef:
Ik dacht misschien iets van een takje dat in der keel is blijven hangen en irriteert.

Maar slokdarmverlamming… ik ga hier eens wat meer over opzoeken. Maar zou ze dan ook niet der slobber in der neus moeten krijgen na het eten daarvan?
En kan dat zo accuut voorkomen? Het is een Belgisch Trekpaard, 20 jaar.

ja dat zou natuurlijk kunnen,dat er misschien toch ergens gras zit,of in elk geval iets wat zorgt voor groen snot.
maar dat kan ook verder gaan ontsteken natuurlijk en daarom zou ik dus kiezen voor een scopie om te kijken of er misschien ergens iets vast zit?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:19

Ik heb ooit een merrie gehad die een klein gaatje had zitten met een vernauwing in de slokdarm hoe dit gebeurt is geen idee.
Verders op een beetje hoesten en voer uit haar neus leek ze hier geen problemen mee te hebben of last van te hebben.
Rijden nooit geen problemen mee gehad en ze was verders ook compleet gezond en gecontroleerd en altijd in top conditie.
Maar wel iets om altijd rekening mee te houden.

Een 2 jarige had eens hoesten en neusuitvloeing met 1x koliek er bij.
Dit lag aan dat er een kleine ruimte tussen 2 tanden zat wat dus soms propjes veroorzaakte.
Tand is ook getrokken.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 20:51

Heeft iemand ervaring met de prijs van een scopie? Meer even mentale financiële voorbereiding.
Edit: prijs schatting al gevonden van scopie.

Ik ga maandag even mijn eigen dierenarts bellen, kijken wat die zegt. En daarna ook de dierenarts die een stal genoot altijd laat komen en die ook haar tanden heeft gedaan. Even zien wat die zeggen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:35

Ik heb een pony met (chronische) slokdarmverstopping.
Dat lijkt hier inderdaad erop, alleen zij blijft dan continue hoesten en het blijft ook non stop uit haar neus vloeien.

Dat zie ik hier niet, dus dan zou ik niet gaan voor een verstopping.
Misschien dan eerder een irritatie van de slokdarm?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:51

Ik ken dit ook alleen van slokdarmverstopping. Dus denk ook aan iets in de trant van dat er iets met de slokdarm niet goed is/ gaat.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 08:23

Wat dus ook zo is. Als ik der uit de weide pak met een groene neus, en ik haal het weg met een doekje. Ik heb gisteren bijvoorbeeld 1,5uur gereden. + de tijd van opzadelen/afzadelen, afspuiten, slobber eten. Dus zeg 2,5uur dat ik met der bezig ben en dat der neus dan schoon is en blijft. Het is ook iet zo met 1x hoesten/briesen dat der neus direct weer groen is. Het gaat dus over een langere tijd.

Ik ga zo weer kijken. Ik heb der rond 5uur gisteren middag weggezet met een schone neus. Zal zo weer foto’s maken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:16

Kan je je nog herinneren hoe ze met haar hoofd en hals stond toen ze die koliek had? Stond ze gewoon suf met haar hoofd naar beneden of strekte ze haar hals ( steeds) en had ze haar neus voornamelijk naar voren? Soms kan een slokdarmverstopping heel erg lijken op koliek, maar zie je toch wel ook andere verschijnselen. Als het toen een slokdarmverstopping ( erbij) is geweest, kan het ook goed zijn dat er toen een irritatie aan de slokdarm is ontstaan, die misschien voor een ontsteking heeft gezorgd. Dat kan ook een verklaring zijn voor de vieze neusuitvloeiing.

Ik zou inderdaad een scopie van de slokdarm laten doen, de kans is heel groot dat daar iets in te vinden is. Dat kan inderdaad zomaar ineens ontstaan. Een slokdarmverlamming kan, maar hoeft het niet direct te zijn. Hoe sneller je nu weet wat er mis is, hoe beter het vaak te behandelen is.

Ik ben benieuwd wat jouw dierenarts hierover zegt.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:26

Kan dit niet drinken uit een waterbak met bijvoorbeeld alg er in?

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 10:29

LuckyLuna schreef:
Kan dit niet drinken uit een waterbak met bijvoorbeeld alg er in?

Nee waterbakken zijn schoon. Altijd geweest.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 10:50

Jet schreef:
Kan je je nog herinneren hoe ze met haar hoofd en hals stond toen ze die koliek had? Stond ze gewoon suf met haar hoofd naar beneden of strekte ze haar hals ( steeds) en had ze haar neus voornamelijk naar voren? Soms kan een slokdarmverstopping heel erg lijken op koliek, maar zie je toch wel ook andere verschijnselen. Als het toen een slokdarmverstopping ( erbij) is geweest, kan het ook goed zijn dat er toen een irritatie aan de slokdarm is ontstaan, die misschien voor een ontsteking heeft gezorgd. Dat kan ook een verklaring zijn voor de vieze neusuitvloeiing.

Ik zou inderdaad een scopie van de slokdarm laten doen, de kans is heel groot dat daar iets in te vinden is. Dat kan inderdaad zomaar ineens ontstaan. Een slokdarmverlamming kan, maar hoeft het niet direct te zijn. Hoe sneller je nu weet wat er mis is, hoe beter het vaak te behandelen is.

Ze heeft op die dag moeite gehad met haar hals strekken, kwam moeilijk met der neus bij de grond. Leek hier stram in te zijn. Kwam steeds stukje bij beetje, met reken en strekken zeg maar steeds wat dichter bij de grond. Maar dit was echt heel tijdelijk. Na 3 uur kon ze weer probleemloos bij de grond komen alsof er niets was.

Want de dag van koliek ging zo. Ze krijgen in de ochtend altijd wat hooi. Ook ter controle of ze allemaal wel eten. In die tussentijd gaat stal eigenaars koffie doen, na de koffie gaan ze naar buiten. Orrie heeft gegeten.
, klein plukje over, grootste deel is op. Ze stond nog geen uur buiten, toen heb ik der gepakt voor een ritje buiten, was niets te zien, niets geks. Ben wezen rijden, niets aan de hand. Ik zadel af en ze is krampig. Neus vleugels beetje open, ongemak op der gezicht en kramp buik.
Gras wilde ze niet eten, geen water, geen slobber. Allemaal laag bij de grond. Ze kwam er ook moeilijk. Water kwam ze wel bij, maar ze ging hier mee spelen ipv echt drinken. Ik had der gepakt en nam der mee naar stal en daarnaartoe onderweg kwamen we de kuilbaal tegen waar ze vrijwillig naar toe liep en uit begon te eten. Normaal straf ik dat af, maar ik was blij dat te zien. Alleen van de andere paarden af werd ze onrustig, dus kruiwagen gevuld met kuil en bij het hek gezet. Zodat we even konden zien wat ze at en dronk. Slobber heeft ze laten staan, kruiwagen leeg en heeft gedronken en een keertje gemest. Toen heeft de staleigenaar haar weer in de weide gelaten en ging ze daar gras eten. Wel met moeite met de neus aan de grond, maar ze kwam er en at. Ik ben 3 uur later nog eens geweest en toen zagen we haar grazen en plassen, urine was helder licht geel en stonk niet anders dan normaal. Savonds heeft ze wel slobber gegeten.
Afbeelding
Afbeelding

Dagen daarna werd de aangespannen buik minder en bleef ze goed eten.

Dierenarts die kwam die vond het allemaal niet gek dat ze eventjes moeilijk naar de grond kon ipv der verdikte en pijnlijke lymfeklieren in der keel. Even als over de neus uitvloeiing. En omdat het na een paar uur beter ging heb ik er verder niets achter gezocht. Hij is natuurlijk ook de ‘expert’ en weet wat hij zegt.

———
Gisteren trouwens weer erg groene neus. Vergelijkbaar met zaterdag. Ik ga zo bellen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 11:21

Ja scopie wordt wel aangeraden, eventjes overlegd aan de telefoon. Is natuurlijk ook moeilijk te beoordelen. Maar donderdag komen ze langs met apparatuur en gaan ze naar der kijken en dan beoordelen of Scopie nodig is.

Trouwens ook even een normale foto van haar houding ter vergelijking van de foto’s hierboven.
Afbeelding

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:12

Jet schreef:

Dit vroeg ik me ook al af. Een slokdarm verstopping lijkt verdacht veel op koliek soms.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 13:31

En dan heb je een afspraak staan met de dierenarts en is der groene neus praktisch weg… vandaag alleen een klein beetje aan de rechterkant, maar links helemaal schoon.

Ik laat de dierenarts wel gewoon komen kijken hoor! Want ze hoesten vandaag ook weer eventjes tijdens het rijden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:53

Verstandig om na te laten kijken, het klinkt toch verdacht veel op problemen met de slokdarm. Bij twijfel gewoon laten scopen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:51

Ja, laat die afspraak maar gewoon staan. Het kan best wat op en neer gaan, voor hetzelfde geld is het morgen of donderdag wel weer iets erger. En als er problemen zijn, dan ziet hij die even goed wel, ook zonder neusuitvloeiing.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 11:35

Er is helemaal niets aan de hand. Longen klinken weer goed.
Omdat het gras nat was zit er meer vocht in der mond dan normaal in combinatie met speeksel. Als ze dan met hun hoofd naar beneden staan te grazen koopt dit vocht dus soms ook naar beneden via de keel en de neus. Dat die keel geïrriteerd is bij galop is niet gek, omdat ze zich dan inspant en het een en ander eventueel een beetje loskomt. Zelfde als met de eerste happen van gras en slobber.

Gisteren en vandaag weer een hele schone neus. En omdat ze mede zo fit is, was het eigenlijk niet nodig de dierenarts te laten komen kijken. Hij vond het ook zinde van het geld om een scopie te doen. Hij vond deze afspraak eigenlijk al zonde. Want hij zei dat ie naar een bloed gezond paard kijkt, dat ouder is, en dit gezien kan worden als een klein ouderdoms kwaaltje. Dat er zo veel vocht in de keel zit, dit er met grazen uitloopt ipv 100% naar de maag toe wordt gepompt. Het word pas een probleem als dit gebeurd met droog hooi.