Stampende tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

Stampende tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:07

Hallo allemaal ik heb een tinker en hij heeft waarschijnlijk mijten ik heb hem nu ong 1.5 jaar en vanaf het begin stampt hij al maar eerst dacht ik dat dat niet zo erg was maar toen ben ik gaan zoeken op bokt en toen zag ik dat je er wel iets tegen moet doen dus nu heb ik de sokken eraf gehaald en op aanraden van de dierenarts cydectin pour on gebruikt ik heb het gisteren gedaan maar nu stampt en bijt hij nog steeds in z'n sokken dus ik vroeg me af hoelang duurt het voordat die cydectin helpt en moet ik het mischien nog een keer doen? Ik hoop dat jullie mischien tips voor mij hebben wat ik moet doen alvast bedankt

Montgri

Re: Stampende tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:12

Ik heb zelf geen ervaring met Cydectin pour on, alleen met bye mite en dit middel moet je na 10 dagen herhalen om de opnieuw uitgekomen eitjes te bestrijden. Omdat bye mite alleen de ‘volwassen’ mijten dood, maar niet de eitjes.

Heel vaak als het paard er al zo lang last van heeft is het ook deels gedrag en gewoonte om te stampen en bijten. De huid is immers niet direct rustig als de mijten weg zijn. En kan het zijn dat je tinker ook CPL heeft?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:22

Ik heb zelf ook neodicil gebruikt alleen dat stond hij echt niet toe omdat hij veel wondjes had dus daar was ik mee gestopt. Ik zie nu wel dat de huid minder rood is dan eerst want ik heb hem gisteren ook gewassen met tea tree shampoo dus dat is wel een vooruitgang. En hij heeft ook cpl ja

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:24

Maar is het dan nog erg dat hij nu stampt? En ik denk ook dat hij er al heel lang last van heeft want hij heeft al heel veel eigenaren hiervoor gehad en ik denk dat die er vrij weinig aan gedaan hebben

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:27

Heb je een foto van hoe het eruit ziet? Best kans dat hij inderdaad CPL heeft, dat wordt vaak verward met mijten en heeft een andere behandeling nodig. Daarvan gaan ze ook stampen, omdat het pijnlijk is. Er is een CPL topic op bokt waar je kunt vinden hoe je het beste kunt behandelen voor CPL.
[BKR] CPL topic

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:28

Wellicht kan Kaatastrof je hier bij helpen, als ik mij niet vergis gebruikt zij zelf ook Cydectin.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:32

princequillo schreef:
Wellicht kan Kaatastrof je hier bij helpen, als ik mij niet vergis gebruikt zij zelf ook Cydectin.

Oké bedankt zal ik het aan haar vragen

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:33

Earth schreef:
Heb je een foto van hoe het eruit ziet? Best kans dat hij inderdaad CPL heeft, dat wordt vaak verward met mijten en heeft een andere behandeling nodig. Daarvan gaan ze ook stampen, omdat het pijnlijk is. Er is een CPL topic op bokt waar je kunt vinden hoe je het beste kunt behandelen voor CPL.
[BKR] CPL topic

Ik heb er geen foto's van maar hij heeft wel best dikke ribbels en ook kleine wondjes en schilfers daarom denk ik dat hij cpl en mijt heeft maarja dat weet ik natuurlijk ook niet zeker

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:37

Afbeelding

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:38

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:38

Ik heb even een paar foto's er van gemaakt maar je ziet die ribbels niet heel goed

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:43

Cydectin werkt niet direct inderdaad, dat duurt een paar dagen voordat de jeuk minder wordt. Eerst wordt het vaak even erger zelfs.
Heb je de cydectin direct op de benen aangebracht?

Vergeet ook niet om de voeding aan te passen. Wat krijgt je tinker nu te eten?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:48

8nnemiek schreef:
Cydectin werkt niet direct inderdaad, dat duurt een paar dagen voordat de jeuk minder wordt. Eerst wordt het vaak even erger zelfs.
Heb je de cydectin direct op de benen aangebracht?

Vergeet ook niet om de voeding aan te passen. Wat krijgt je tinker nu te eten?

Oh oke fijn om te weten want ik schrok vandaag een beetje omdat hij nu veel meer jeuk heeft dus dat klopt dan waarschijnlijk. Hij krijgt een paar keer per dag hooi hij staat een paar uurtjes per dag op lang stenelig gras en krijgt de basisbrok van subli met ijslands zeewier

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:49

Oef dat ziet er wel heel extreem uit. Kan me voorstellen dat hij daar last van heeft.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:49

Ohja en ik heb de cydectin op zijn benen aangebracht

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:51

Earth schreef:
Oef dat ziet er wel heel extreem uit. Kan me voorstellen dat hij daar last van heeft.

Ziet de cpl er heftig uit?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:59

Ja vind ik wel. :j Ik ben benieuwd hoe hij loopt, want ze kunnen ook kreupel worden hiervan. Of zoveel pijn hebben dat ze bijvoorbeeld niet goed meer kunnen opstaan.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:03

Hij loopt opzich goed hoor alleen zie ik hem bijna nooit liggen maar als hij ligt staat hij gewoon soepel op

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:03

Soms loopt hij wel een beetje stijf

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:04

Ja is behoorlijk heftige CPL vind ik ook! Heb je cydectin goed over gedoseerd? Bij CPL moet je flinke overdosis cydectin gebruiken. Ik raad je dit boek aan
Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:33

Als hij stijf loopt heeft hij wel pijn, maar dat kan ook andere oorzaken hebben natuurlijk. Maar ik zou wel even goed nagaan hoe je hierop kunt behandelen inderdaad, want het vraag nog wel wat aandacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:34

Ik vind het vanaf de foto's niet heel duidelijk te zien hoe erg het is. De haren zijn daar wat te lang voor. Ik zie een wondje en wat geïrriteerde huid, maar geen knobbels. De benen lijken wat opgezet, maar dat kan ook vertekenen op de foto.

Goed dat je vooral hooi en grof gras voert. Hoeveel basisbrok krijgt hij? Dat zou je nog kunnen vervangen door vitaminebrok. En zelf geef ik graag vochtafdrijvende kruiden (brandnetel en kleefkruid bijvoorbeeld, vers (een paar handen vol) of droog (een eetlepel per dag)).

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:39

dierenfan schreef:
Ja is behoorlijk heftige CPL vind ik ook! Heb je cydectin goed over gedoseerd? Bij CPL moet je flinke overdosis cydectin gebruiken. Ik raad je dit boek aan
[ [url=m/aFqe40.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is rond de 500 kg en ik heb 50 of 55 ml cydectin gebruikt. Waar kan je dat boek kopen?
Laatst bijgewerkt door PeanutGuapa op 29-07-23 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:40

8nnemiek schreef:
Ik vind het vanaf de foto's niet heel duidelijk te zien hoe erg het is. De haren zijn daar wat te lang voor. Ik zie een wondje en wat geïrriteerde huid, maar geen knobbels. De benen lijken wat opgezet, maar dat kan ook vertekenen op de foto.

Goed dat je vooral hooi en grof gras voert. Hoeveel basisbrok krijgt hij? Dat zou je nog kunnen vervangen door vitaminebrok. En zelf geef ik graag vochtafdrijvende kruiden (brandnetel en kleefkruid bijvoorbeeld, vers (een paar handen vol) of droog (een eetlepel per dag)).

Hij krijgt heel weinig basisbrok een paar handjes en ik geef hem ook wel vaak brandnetel en ik wou ook gedroogd kleefkruid bestelen

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:41

Earth schreef:
Als hij stijf loopt heeft hij wel pijn, maar dat kan ook andere oorzaken hebben natuurlijk. Maar ik zou wel even goed nagaan hoe je hierop kunt behandelen inderdaad, want het vraag nog wel wat aandacht.

Hij loopt eig alleen soms in het begin een beetje stijf voor de rest niet echt maar wat kan je er dan allemaal aan doen?