Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Sinds een paar weken schuurt mijn ijslander onwijs veel zijn hoofd. Gevolg is dat er mega veel kale en open/bebloede plekken zitten over heel zijn hoofd (van oor tot neus). Ik smeer elke dag de plekjes in met de wondgel van Greenvalley en hij staat nu 24/7 met vliegenkap op, in de hoop de schade een beetje te beperken, maar tevergeefs helaas.
Even een klein beetje informatie over mijn paard:
Een aantal jaar geleden is hij vanuit IJsland naar mij toe gekomen. De eerste zomer heeft hij toen wat eczeemklachten vertoond. Dit uitte zich vooral in jeuk bij de manen/schoft en de staart.
De jaren er na is dit steeds beter gegaan, met vorig jaar als hoogte punt bijna zonder klachten te staan.
Dit jaar zijn er rond het voorjaar wat veranderingen geweest. De stal waar we stonden stopte met hooi leveren, en we waren genoodzaakt zelf hooi in te kopen. Het was erg kort dag waardoor we de eerste beste goede baal hooi hebben gekocht, achteraf veel te eiwitrijk. Dit is waar het schuren is begonnen.
We zijn toen per direct over gestapt naar ander hooi, waarmee het schuren en jeuken weer weg ging.
Echter nu dus een paar weken later is het schuren aan zijn weer begonnen, en het lijkt de afgelopen dagen alleen maar erger te zijn geworden.
Ik begin lichtelijk radeloos te worden, maar ben bang dat ik bij de DA word afgescheept met een zalfje, en ik zou juist graag een oorzaak willen aanpakken. Is dit toch gewoon eczeem? Een reactie op eiwitten? Suikers? Iets heel anders?
Vandaar dat ik benieuwd ben of jullie ideeën hebben, die ik eventueel bij een DA zou kunnen aankaarten

Ik heb hier wat foto's om een beeld te krijgen van de plekjes. De laatste even in een spoiler omdat die plek er wat viezig uit ziet.