Extreme jeuk aan hoofd, wat kan dit zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Extreme jeuk aan hoofd, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 21:02

Hoi!

Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Sinds een paar weken schuurt mijn ijslander onwijs veel zijn hoofd. Gevolg is dat er mega veel kale en open/bebloede plekken zitten over heel zijn hoofd (van oor tot neus). Ik smeer elke dag de plekjes in met de wondgel van Greenvalley en hij staat nu 24/7 met vliegenkap op, in de hoop de schade een beetje te beperken, maar tevergeefs helaas.

Even een klein beetje informatie over mijn paard:
Een aantal jaar geleden is hij vanuit IJsland naar mij toe gekomen. De eerste zomer heeft hij toen wat eczeemklachten vertoond. Dit uitte zich vooral in jeuk bij de manen/schoft en de staart.
De jaren er na is dit steeds beter gegaan, met vorig jaar als hoogte punt bijna zonder klachten te staan.

Dit jaar zijn er rond het voorjaar wat veranderingen geweest. De stal waar we stonden stopte met hooi leveren, en we waren genoodzaakt zelf hooi in te kopen. Het was erg kort dag waardoor we de eerste beste goede baal hooi hebben gekocht, achteraf veel te eiwitrijk. Dit is waar het schuren is begonnen.
We zijn toen per direct over gestapt naar ander hooi, waarmee het schuren en jeuken weer weg ging.

Echter nu dus een paar weken later is het schuren aan zijn weer begonnen, en het lijkt de afgelopen dagen alleen maar erger te zijn geworden.

Ik begin lichtelijk radeloos te worden, maar ben bang dat ik bij de DA word afgescheept met een zalfje, en ik zou juist graag een oorzaak willen aanpakken. Is dit toch gewoon eczeem? Een reactie op eiwitten? Suikers? Iets heel anders?
Vandaar dat ik benieuwd ben of jullie ideeën hebben, die ik eventueel bij een DA zou kunnen aankaarten :)

Ik heb hier wat foto's om een beeld te krijgen van de plekjes. De laatste even in een spoiler omdat die plek er wat viezig uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

tamary

Re: Extreme jeuk aan hoofd, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:41

Eiwit gaan ze niet van schuren, suikers wel. Droogte jaagt suikergehaltes omhoog (wegens stress van het gras dat die suikers niet kan omzetten in groei) en eiwit omlaag. Test je hooi, lager in suikers hooi vinden is lastig, maar stopt wel een hoop van dit soort ellende. Daarnaast bekijk de rest van het rantsoen, hoe is je gras en weidebeheer en wat voer je ivm vitamines/mineralen? IJsland is met die vulkanische grond behoorlijk rijk op dit punt, kan best dat er tekorten zijn die factor vormen qua schuren. Tekort aan kobalt bv maakt aanmaak B12 onmogelijk en ook dat geeft jeuk.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:43

Hoi,
Lopen er kippen op stal?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:43

Ik volg even. Mijn haflinger heeft dit jaar ook zijn hoofd vol staan, al zijn het allemaal kleine plekjes. Veel kleiner dan de jouwe maar wel 50 ofzo.

Bij hem is het vooral allergie. Hij heeft dit vroeger nog hel erg gehad maar toen stond hij op een volle wei, was moddervet en schuurde zich in het algemeen gewoon kapot. De laatste 4,5 jaar heeft hij het niet meer gehad, maar ook door ander management: veel beweging, veel gelimiteerder op gras en een gezond gewicht. Maar nu is het bij ons dus ook terug. Paardje heeft Permanent een deken op, en sinds een dikke week ook een masker maar net als bij jou merk ik geen verschil daarmee.

Vroeger kregen we idd een zalfje van de dierenarts dat wel vrij ok werkte, hypocortiderm.
Volgende week woensdag komt de dierenarts hier voor de entingen en laat ik er nog eens naar kijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:44

Ik denk schimmel (ringworm) begint het met ronde plekken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:44

ik vind dit wel typische eczeemplekken hoor.
dus toch door allergie.

verder wat tamary zegt,eiwit hebben ze juist nodig.
en kijk even goed naar je voeding.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:48

Staat hij ook in de wei, of krijgt hij alleen hooi ( onverpakt?)? Wat voor krachtvoer en/of supplementen krijgt hij verder nog?

Ik zou zelf eerder denken aan een plantje waar hij overgevoelig op reageert, dat kan in de wei zijn, maar ook in het hooi. En dan niet direct als hij het eet, maar meer als hij het aanraakt. Of planken die behandeld zijn ( van een schuilstal, hekwerk o.i.d.).

Het zou ook nog een schimmelinfectie kunnen zijn, die van mij had dat ook een keer ( ergens een lagere weerstand van) en dat zat bij haar ook alleen op haar hoofd. Men zegt dat dat niet jeukt, maar die van mij had er wel ook jeuk aan.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 22:01

tamary schreef:
Eiwit gaan ze niet van schuren, suikers wel. Droogte jaagt suikergehaltes omhoog (wegens stress van het gras dat die suikers niet kan omzetten in groei) en eiwit omlaag. Test je hooi, lager in suikers hooi vinden is lastig, maar stopt wel een hoop van dit soort ellende. Daarnaast bekijk de rest van het rantsoen, hoe is je gras en weidebeheer en wat voer je ivm vitamines/mineralen? IJsland is met die vulkanische grond behoorlijk rijk op dit punt, kan best dat er tekorten zijn die factor vormen qua schuren. Tekort aan kobalt bv maakt aanmaak B12 onmogelijk en ook dat geeft jeuk.

Thanks voor je info. Hij krijgt momenteel de balance+ muesli van vitalbix. Daarnaast krijgt hij een beetje speedibeet met glucobalance, de happy belly van Greenvalley, gedroogde brandnetel en 2 brokjes van nordic horse voor de eczeemjeuk en luchtwegen (harmony en minty omega).

Hij staat zo'n 4 uur per dag op de wei. Dat bestaat momenteel veelal uit lang, uitgegroeid en doodgeslagen gras. Vorige jaren heeft hij hele dagen probleemloos op de wei gestaan (wel op andere locatie)

manumol schreef:
Hoi,
Lopen er kippen op stal?

Nee, er lopen geen kippen op stal :)

Poekkie schreef:
Ik volg even. Mijn haflinger heeft dit jaar ook zijn hoofd vol staan, al zijn het allemaal kleine plekjes. Veel kleiner dan de jouwe maar wel 50 ofzo.

Bij hem is het vooral allergie. Hij heeft dit vroeger nog hel erg gehad maar toen stond hij op een volle wei, was moddervet en schuurde zich in het algemeen gewoon kapot. De laatste 4,5 jaar heeft hij het niet meer gehad, maar ook door ander management: veel beweging, veel gelimiteerder op gras en een gezond gewicht. Maar nu is het bij ons dus ook terug. Paardje heeft Permanent een deken op, en sinds een dikke week ook een masker maar net als bij jou merk ik geen verschil daarmee.

Vroeger kregen we idd een zalfje van de dierenarts dat wel vrij ok werkte, hypocortiderm.
Volgende week woensdag komt de dierenarts hier voor de entingen en laat ik er nog eens naar kijken.

Hij is hier dus ook gelimiteerder op gras komen te staan. Van volledige dagen (8-18 uur) naar 4 uurtjes per dag. Hij krijgt juist ook meer beweging dan voorgaande jaren en heeft een gezond gewicht.
Hydrocortiderm heb ik ook nog staan maar is mn laatste redmiddel, omdat ik bang ben dat het toch weer terug komt als ik geen oorzaak weet.

MarjanB schreef:
Ik denk schimmel (ringworm) begint het met ronde plekken?

Nee, het begint niet met ronde plekken, eigenlijk zoals op de foto. Ongelijke plekken.

Jet schreef:
Staat hij ook in de wei, of krijgt hij alleen hooi ( onverpakt?)? Wat voor krachtvoer en/of supplementen krijgt hij verder nog?

Ik zou zelf eerder denken aan een plantje waar hij overgevoelig op reageert, dat kan in de wei zijn, maar ook in het hooi. En dan niet direct als hij het eet, maar meer als hij het aanraakt. Of planken die behandeld zijn ( van een schuilstal, hekwerk o.i.d.).

Het zou ook nog een schimmelinfectie kunnen zijn, die van mij had dat ook een keer ( ergens een lagere weerstand van) en dat zat bij haar ook alleen op haar hoofd. Men zegt dat dat niet jeukt, maar die van mij had er wel ook jeuk aan.

Hij krijgt inderdaad onverpakt hooi. Qua voer en wei geef ik bovenstaand al reactie.
Als het een reactie is van planken van de stal zijn, kan dit dan pas later naar voren komen? Hij staat sinds oktober op deze locatie. In de wei staat geen schuilstal en loopt stroomdraad als omheining, evenals bij de paddock.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:37

Hele andere hoek maar zit hij nu zo dik in zijn haar.. . Is het dan niet gewoon jeuk door opgedroogd zweet ( volgt ook redelijk de afdruuk van zijn hoofdstel als ik goed zie) anders hoofd scheren met tondeuse en afsponzen met alleen water na elk gebruik ( paard en hoofdstel)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:43

Paar jaar geleden had mijn paard soortgelijke klachten. Zij had haar hele hoofd open geschuurd, tot bloedens toe. En alleen haar hoofd. Van alles geprobeerd, de dierenarts wist ook niet wat het was. Paar keer gewassen met Imaverol, maar dat hielp niet. Uiteindelijk op basis van een ingeving (laat ik het eens simpel houden) Aloe Vera erop gedaan. Hielp als een tierelier. Nog steeds krijgt ze elke zomer last van jeuk, maar dan begin ik direct met smeren. Daarmee is het goed onder controle, slechts een paar plekjes. Ik gebruik het merk Klambu.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:48

Zomereczeem denk ik, mijn paard krijgt daardoor ook zulke plekken.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:54

En iets van (schurft) mijten?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:04

Als er geen houten paaltjes om de wei staan, maar alleen die plastic schrikdraadpaaltjes lijkt het me sterk dat het van hout komt. Ik weet niet sinds wanneer hij niet meer in zijn box komt, als dat vanaf oktober is lijkt het me sterk dat hij daar nu nog reactie op geeft.

Dat van dat zweethoofd kan ook nog een goede verklaring zijn.

Niet alle schimmels geven ronde plekken hoor. Dus dat zou dan toch ook nog kunnen.

Een reactie op een plantje in de wei kan dus ook nog. Staan hier waar je nu staat veel meer boterbloemen dan op zijn vorige plek? Hij hoeft ze niet op te eten, maar sommige paarden zijn daar gewoon al gevoelig voor als ze er alleen maar mee in aanraking komen, zeker in combinatie met de vele zonuren die er dit jaar zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:50

tamary schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Heb je je hooi getest?
Zeker bij sobere paarden kan suiker echt een heftige reactie geven.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 08:22

snorkel1986 schreef:
Hele andere hoek maar zit hij nu zo dik in zijn haar.. . Is het dan niet gewoon jeuk door opgedroogd zweet ( volgt ook redelijk de afdruuk van zijn hoofdstel als ik goed zie) anders hoofd scheren met tondeuse en afsponzen met alleen water na elk gebruik ( paard en hoofdstel)

Hij zit inderdaad nog wat dik in zn vacht. Na het rijden en geregeld tussendoor als het warm is spuit ik hem af incl zn hoofd. Het hoofdstel ook goed afnemen is een goede, daar heb ik nooit bij stil gestaan.

EvelienKiss schreef:
Paar jaar geleden had mijn paard soortgelijke klachten. Zij had haar hele hoofd open geschuurd, tot bloedens toe. En alleen haar hoofd. Van alles geprobeerd, de dierenarts wist ook niet wat het was. Paar keer gewassen met Imaverol, maar dat hielp niet. Uiteindelijk op basis van een ingeving (laat ik het eens simpel houden) Aloe Vera erop gedaan. Hielp als een tierelier. Nog steeds krijgt ze elke zomer last van jeuk, maar dan begin ik direct met smeren. Daarmee is het goed onder controle, slechts een paar plekjes. Ik gebruik het merk Klambu.

Hier zal ik eens naar kijken, dankjewel :)

Jet schreef:
Als er geen houten paaltjes om de wei staan, maar alleen die plastic schrikdraadpaaltjes lijkt het me sterk dat het van hout komt. Ik weet niet sinds wanneer hij niet meer in zijn box komt, als dat vanaf oktober is lijkt het me sterk dat hij daar nu nog reactie op geeft.

Dat van dat zweethoofd kan ook nog een goede verklaring zijn.

Niet alle schimmels geven ronde plekken hoor. Dus dat zou dan toch ook nog kunnen.

Een reactie op een plantje in de wei kan dus ook nog. Staan hier waar je nu staat veel meer boterbloemen dan op zijn vorige plek? Hij hoeft ze niet op te eten, maar sommige paarden zijn daar gewoon al gevoelig voor als ze er alleen maar mee in aanraking komen, zeker in combinatie met de vele zonuren die er dit jaar zijn.

Dat is een hele goede, er staan hier inderdaad erg veel boterbloemen in de wei. Op de vorige stal was dit niet zo!

Daihyo schreef:
tamary schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Heb je je hooi getest?
Zeker bij sobere paarden kan suiker echt een heftige reactie geven.

Het huidige hooi wordt weer vanuit stal geleverd en is helaas niet getest. Hier zal ik eens achteraan gaan.

Dat B12 tekort, is dat iets wat je gewoon kan gaan bijvoeren? Of kan je dat, net als bij mensen, laten onderzoeken dmv bloedprikken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:35

Ik herken de plekjes als zomerecxeem.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:43

Als het Zomereczeem is zou je neemolie kunnen smeren, plekjes zijn dan razendsnel weer dicht en jeuk verminderd enorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:43

Heeft ie een vliegenkap op en wordt die regelmatig uitgewassen?
Misschien kan hij niet goed tegen het materiaal? Of materiaal vh halster?
Wat voor mijn paardje een wondermiddel is bij bestaande jeukplekken is of groene klei, of honingzalf. Dan is t binnen een dag dicht en komen er geen vliegen op. Is geen oorzaak aan pakken, maar helpt wel goed voor de bestaande wondjes.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:56

Ik vind dit geen typische schuurplekken eigenlijk. Denk dat je een zomereczeem of rainrot niet uit moet sluiten. Ik zou er eigenlijk even een DA naar laten kijken. Dan wel niet gewoon even een foto appen.
Zal het geen allergie voor het masker kunnen zijn? Schuurplekken beginnen namelijk niet zoals het plekje onder de oog, daarnaast is zo vlak onder het oog ook geen logische plek om te schuren.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:11

Zomereczeem/reactie op vliegen. Zeker gezien de plek bij de ogen. Wondgel/zalf kan juist meer irritatie/jeuk geven, zeker als het warm is. Sudocreme is dan fijner, broeit minder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:00

Ik zeg scheren eerst.
Mijn pony kun je afsponzen, maar het gaat toch smetten!
Scheren en opgelost alleen ik scheer dus voor de steekbeesten losgaan.
Maar er zijn opties hem niet op 3 maar 5 mm te scheren genoeg.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:07

Zou het aan de grote hoeveelheid muggen kunnen liggen die er momenteel zijn? Ik heb totaal geen exceempaarden, maar zeker de een heeft allerlei wondjes (onder zijn buik) en bulten van de muggen.

wbt sudocreme op het hoofd: ik heb dat op een vroegere stal gezien en dat was eigenlijk te heftig. Bij mijn ene paard gebruik ik nu tegen de wondjes/bulten een combi van tea tree olie en lavendelolie (20 dr elk gemend in 30 ml draagolie). Je kunt lavendel en tea tree ook puur gebruiken.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:39

Mijn paard heeft precies zelfde soort plekken alleen rondom zijn hoofd.. geen idee waarvan maar ik smeer zodra de zon weg is in met Sucocreme wat wel goed helpt.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 19:36

Humpiedumpie schreef:
Heeft ie een vliegenkap op en wordt die regelmatig uitgewassen?
Misschien kan hij niet goed tegen het materiaal? Of materiaal vh halster?
Wat voor mijn paardje een wondermiddel is bij bestaande jeukplekken is of groene klei, of honingzalf. Dan is t binnen een dag dicht en komen er geen vliegen op. Is geen oorzaak aan pakken, maar helpt wel goed voor de bestaande wondjes.

Hij heeft de afgelopen periode verschillende vliegenmaskers, van verschillende materialen. Door het schuren gaan ze namelijk aan de lopende band kapot..
Honingzalf heb ik nog staan, kan ik ook wel eens proberen.

sorbetje schreef:
Zomereczeem/reactie op vliegen. Zeker gezien de plek bij de ogen. Wondgel/zalf kan juist meer irritatie/jeuk geven, zeker als het warm is. Sudocreme is dan fijner, broeit minder.

Ik dacht altijd dat sudocreme icm zon niet echt fijn was? Maar kan het ook mis hebben natuurlijk :))

Neem olie, lavendel en tea tree ga ik eens opzoeken. Thanks voor de tips :)

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:24

sommige sobere rassen doen het ook niet zo goed op vitalbix. daar kan je misschien ook nog iets mee,