pony in elkaar gezakt tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

pony in elkaar gezakt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 17:40

Hallo allemaal,
Ruim 2 weken geleden is mijn connemara pony tijdens een buitenritje vanuit het niets in elkaar gezakt. Ik had alleen nog maar gestapt, we waren ongeveer 20 minuten onderweg, halflang teugeltje relaxed lekker aan het doorstappen en ineens vouwt ze onder me ineen, eerst door de voorknieen en daarna volgde de achterhand. Ze was een paar seconden helemaal weg en begon toen weer omhoog te krabbelen.
Er waren geen voortekenen, het gebeurde ineens.
Na even wazig om zich heen te hebben gekeken was ze er weer helemaal.
Voorknieen flink geschaafd en neus een beetje beschadigd.
We zijn aan de hand naar huis gelopen, dit duurde nog zo'n 15 minuten. Tijdens dit stuk was ze gewoon weer normaal en stapte goed door.
Uiteraard dierenarts gebeld, die is gekomen en heeft hart en longen geluisterd, ze is wat astmatisch, dit is bekend, maar longen klonken niet anders dan anders. Hart klonk ook goed. Er is bloed afgenomen en ook hieruit is geen duidelijke aanwijzing gekomen wat dit zou kunnen verklaren. Volgens de dierenarts dus misschien een kortdurende hapering in het hart oid.
Ik ben mezelf uiteraard rot geschrokken. Nu blijft natuurlijk ook de gedachte: wat was het nu en gebeurd het weer?
de dierenarts vond de pony wel schraal en adviseerde haar meer te voeren, hij adviseerde iets als seniores priores. Ze is in oktober vorig jaar bevangen geweest dus we letten heel goed op gras, hoeveelheid krachtvoer ed. Maar uiteraard volgen we het advies van de dierenarts op en ze krijgt nu sinds 2 weken senioren crumbs. Ze is nog nooit zo gelukkig geweest :D Ze ziet er ondertussen beter uit.
Verder hebben we niks bijzonders meer aan haar gemerkt.
Omdat ik het allemaal erg spannend vind heb ik op eigen initiatief een afspraak staan voor 25-7 in Utrecht voor een hartfilmpje en hartecho. Mijn dierenarts denkt dat ze daarop niks gaan vinden en gaandeweg de weken ga ik twijfelen of dat ik dat wel wil gaan doen. Als ze niks vinden weet ik nog niks en als ze wel vinden natuurlijk wel.
Plan voor nu is om eens voorzichtigaan te gaan longeren en kijken hoe het gaat. Ze gaat iedere ochtend in galop de wei in en toont hartstikke fris.
Als het longeren goed gaat ga ik de afspraak voor nu maar even annuleren denk ik.
Wat ik ook denk: het kan een incident zijn, mensen vallen ook weleens flauw en dat hoeft daarna ook nooit meer te gebeuren. Kanttekening is dat je op een paard zit en dat dit, en ook nog eens op de weg, heel gevaarlijk kan zijn.
Ik had niks gelukkig, ja, flink geschrokken en een blaar van het lopen op mijn rijlaarzen :+

Even nog wat gegevens over de pony:
merrie, connemara, 22 jaar
in 2009 hoefbevangen geweest en oktober 2022 helaas weer, toen de diagnose PPID gekregen.
Ze krijgt voor de PPID een half pilletje pergoquin per dag
Ze wordt recreatief gereden, dwz alleen buitenritjes, gemiddeld 3x per week, vnl stap en draf.

Iemand die er iets zinnigs over weet te zeggen?

Mars

Re: pony in elkaar gezakt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:47

'Als ze niks vinden weet ik nog niks' is natuurlijk niet waar. Dan weet je namelijk dat het hart okee is, kun je verder naar andere oorzaken gaan kijken. Uitsluiten is net zo goed een heel belangrijk deel van diagnose stellen.
Persoonlijk zou ik er niet op gaan zitten voor ik een oorzaak weet want het is idd levensgevaarlijk als een dier onder je in elkaar zakt. Zeker op buitenrit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:50

Hoe wordt ze gehouden? Staat ze in een groep, en zo ja, krijgt ze wel genoeg rust?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:56

Heb je een foto van je pony? Maakt t wellicht wat makkelijker meedenken :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:08

Ik heb dit één keer meegemaakt dus snap heel goed dat je enorm geschrokken bent.
Bij dit paard heb ik toen bloed af laten nemen en bleek hij echt hele flinke bloedarmoede te hebben, dus misschien is dat nog een optie voor je om het bloed te laten onderzoeken. Succes met de zoektocht naar de oorzaak!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:34

Volgens mij was het 2 weken geleden net heel erg warm?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:41

Ik heb met een van mijn oude pony's ook gehad dat ze zo neer ging, ook binnenste buiten gekeerd maar geen verklaring, volgens de dierenarts was epilepsie dan de meest waarschijnlijke verklaring.
Ik heb haar ook binnenstebuiten laten keren in Utrecht en zou dat achteraf ook niet anders gedaan hebben. Ik zou het niet afbellen persoonlijk.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:58

anjali schreef:

Precies. Kan de pony geen last van de warmte hebben gehad?
Wel super goed dat je het laat onderzoeken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:00

prompter schreef:
Hoe wordt ze gehouden? Staat ze in een groep, en zo ja, krijgt ze wel genoeg rust?

Ze is geboren in een natuurgebied,op haar 4e daaruit gehaald en gekocht door mijn vriendin waar ze nu ook nog steeds staat. Ze is sinds een jaar van mij. Rustige kudde van 4 paarden, zijn er 5 geweest. Ze staat 2 a 3 uur op de wei, verder in de paddock en op stal. Haar grootste vriend is een 29 jarige ruin die er al was toen zij 18 jaar geleden kwam.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:01

Dreamboy schreef:
anjali schreef:

Precies. Kan de pony geen last van de warmte hebben gehad?
Wel super goed dat je het laat onderzoeken.

Het was die dag niet zo warm, 24 graden. Als het warmer dan 25 graden is rij ik sowieso niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:03

wat een nare ervaring, ik kan me goed voorstellen dat je erg geschrokken bent.

Kan het gezien de leeftijd misschien aan artrose liggen? haflinger van een vriendin van me die struikelde ook regelmatig en die bleek last van artrose in de voorbenen te hebben.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:03

MarjanB schreef:
Heb je een foto van je pony? Maakt t wellicht wat makkelijker meedenken :D

Ik dacht dat dat tegenwoordig wel makkelijker zou gaan op Bokt :( ik ga kijken of het me lukt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:04

juval schreef:
wat een nare ervaring, ik kan me goed voorstellen dat je erg geschrokken bent.

Kan het gezien de leeftijd misschien aan artrose liggen? haflinger van een vriendin van me die struikelde ook regelmatig en die bleek last van artrose in de voorbenen te hebben.

Het was geen struikelen, ze zakte als een plumpudding in elkaar vanuit vlotte stap.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:07

Slaapt ze wel en dan echt plat?

Vriendinnetje van mij had een oudere pony gehad die door artrose niet meer lekker kon liggen en hierdoor een soort van narcolepsie ontwikkelde en hierdoor ''in elkaar'' zakte. Ook uit het niets. Bleek dus omdat het dier niet meer goed kon liggen en hierdoor dus niet voldoende REM-slaap maakte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:18

Kan het een tia of iets zijn geweest? Ook bij paarden kan dat voorkomen.
En idd narcolepsie zou ik ook zeker niet uitsluiten.
Heel lastig dit. Hopelijk gebeurt het niet nog een keer, maar het is natuurlijk wel levensgevaarlijk en helemaal wanneer je ook nog eens op haar rug zit.
Persoonlijk zou ik er niet meer op gaan zitten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:26

Caitlin_K schreef:

Vriendinnetje van mij had een oudere pony gehad die door artrose niet meer lekker kon liggen en hierdoor een soort van narcolepsie ontwikkelde en hierdoor ''in elkaar'' zakte. Ook uit het niets. Bleek dus omdat het dier niet meer goed kon liggen en hierdoor dus niet voldoende REM-slaap maakte.

Het is een schimmel en iedere ochtend lekker smerig :D
Dus ja ze ligt plat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:27

Het feit dat ze even de weg kwijt was toen ze weer bijkwam duidt wel op iets in de bloedsomloop, lichte tia oid. Toch maar goed mee uitkijken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:28

Cayenne schreef:
Kan het een tia of iets zijn geweest? Ook bij paarden kan dat voorkomen.
En idd narcolepsie zou ik ook zeker niet uitsluiten.
Heel lastig dit. Hopelijk gebeurt het niet nog een keer, maar het is natuurlijk wel levensgevaarlijk en helemaal wanneer je ook nog eens op haar rug zit.
Persoonlijk zou ik er niet meer op gaan zitten.

Ik heb een paard gehad met narcolepsie en volgens Utrecht destijds gebeurd dat niet tijdens beweging maar juist in rust.
Ik neig er ook naar om er niet meer op te gaan zitten maar het is ook zonde om haar wellicht om niks met pensioen te sturen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:29

Caitlin_K schreef:

Hier moest ik ook aan denken. Zou dit zeker eens uitzoeken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:33

Charmaine schreef:
Caitlin_K schreef:

Hier moest ik ook aan denken. Zou dit zeker eens uitzoeken.

Ik denk dus dit zelf echt niet, ze slaapt elke nacht plat en ze zakte in elkaar terwijl ze vlot doorstapte.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:31

Ik lees hier bloedarmoede, dat lijkt me wel een mogelijkheid.
Daarnaast is het eerste waar ik aan moest denken een epileptische aanval.
Ik ben natuurlijk geen DA maar dat zijn wel de dingen waar ik zo aan denk bij het lezen van je verhaal. Ik zou denk ik ook niet meer opstappen zolang ik niet zou weten wat er aan de hand is

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:39

Schimmel
.. in elkaar zakken ... Schraal . ik zou eens een echo willen van die buik/baarmoeder .

Schimmels staat bekend om gevoeligheid voor tumoren...

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:41

BigOne schreef:
Het feit dat ze even de weg kwijt was toen ze weer bijkwam duidt wel op iets in de bloedsomloop, lichte tia oid. Toch maar goed mee uitkijken.

Komt even de weg kwijt zijn niet ook voor bij epilepsie of flauwvallen?

Wat een schrik TS, zo'n gebeurtenis. Kan me voorstellen dat je iets ernstigs uit wil sluiten, maar even goed dat het suf voelt om haar al af te schrijven als het mogelijk onschuldig is en herhaling niet te verwachten is. Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:44

Bloedarmoede had naar voren moeten komen uit het bloedonderzoek dat gedaan is.

Het kan prima dat je pony het wel te warm had of te weinig had gedronken / te weinig zouten / elektrolyten binnen had. Daar vallen wij mensen ook van flauw.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 21:54

Absolem schreef:
Schimmel
.. in elkaar zakken ... Schraal . ik zou eens een echo willen van die buik/baarmoeder .

Schimmels staat bekend om gevoeligheid voor tumoren...

Kanttekening: ze is nooit dik geweest en altijd wat aan de schrale kant geweest.
Ze heeft wat melanomen onder haar staart, ik heb gevraagd aan de dierenarts of er uitzaaiingen kunnen zijn maar dat was volgens hem vrijwel nooit het geval bij melanomen. In tegenstelling tot melanomen bij mensen.
Verder oogt ze gezond, heldere ogen en fris en levendig.