Dunne mest, wat kan het zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Dunne mest, wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 17:49

Mijn paard heeft al een tijdje dunnere mest. In eerste instantie dacht ik dat het door de verhuizing kwam (ik heb hem een maand geleden gekocht), echter duurt het nu al wat langer en ben ik me aan het oriënteren welk onderzoek ik het beste kan inzetten.

Bij aankomst heeft hij een wormenkuur gekregen. Daarmee sluit ik wormen niet gelijk uit. Opvallend is dat hij redelijk veel drinkt. Maakt verder een gezonde indruk op mij, echter heeft hij de dunne mest vanaf dag 1 en weet ik dus ook niet beter.

Hij staat op een paddock met stukken gras en grootste gedeelte van de dag hooi. (Lees; er zijn grote bakken die gevuld zijn met hooi. Die gaan snachts leeg en worden de ochtend erna weer aangevuld). Verder krijgt hij dagelijks een schepje Pavo Vital.

Ik twijfel tussen het inzetten van een mestonderzoek op wormen / zand of een bloedonderzoek. Wat is logisch om nu in te zetten? Wellicht hebben jullie andere tips?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:03

Gefeliciteerd met je nieuwe paard.
Is het onverpakt hooi of voordroog wat ze krijgen? Paarden hebben vaak moeite met een plotselinge omslag van ander voer, en/of van hooi naar voordroog. De darmflora moet zich aanpassen, plus dat sommige paarden nooit verpakt hooi gaan verdragen vanwege de fermentatie.
Zand kun je zelf onderzoeken: https://vitalbix.com/paardenmest-testen-op-zand/

Petra_O

Re: Dunne mest, wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:32

Welke wormenkuur heb je gegeven? Mijn pony had ik na aankoop ook ontwormd, maar bleek nog vol met horzellarven te zitten. Die was ook vaak aan de diarree, na ontwormen met ivermectine kwamen er heel veel horzellarven los en heeft ze nooit meer diarree gehad.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 19:00

We wisselen tussen hooi en voordroog. Het voordroog is overigens echt ontzettend droog, niet nat of zuur. Dit kreeg hij bij de vorige eigenaar ook, echter is iedere baal natuurlijk anders.

In alle eerlijkheid durf ik niet te zeggen welke ontworming hij gehad heeft.… geen equest pramox of dergelijke zware ontworming.

Nu vind ik het wel wat lastig om weer te ontwormen. De vorige eigenaar zei dat hij op 1 april ontwormd was, ik heb op 19/6 de lichte ontworming gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:03

Voordroog daar kunnen paarden van aan de dunne gaan. Ik zou daar ook naar kijken en even bijhouden wat je gegeven hebt en wanneer.
Ontwormen alleen na constatering dat er wormen zijn, dus testen op.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 19:08

Vanaf dag dat hij gekomen is kreeg hij gewoon hooi. Sinds enkele dagen hebben we de eerste baal voordroog aangebroken.

Ondertussen heeft hij wel al die tijd dunnere mest gehad. Het is geen diarree maar wel echt dunner dan zoals gezonde mest eruit hoort te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:15

had je paard bij de vorige eigenaar wel goede mest?

er zijn echt heel veel supplementen te koop die kunnen ondersteunen bij dunne mest.
maar als het toch komt van het soort ruwvoer dan is dat heel moeilijk.
een veearts raad in een geval als die van jou toch ook aan om het paard enkele weken op goed hooi te zetten en kijken of de mest verbeterd.

zoek je een supplement dan heb ik zelf erg goede ervaring met biosponge of je kijkt naar een vergelijkbaar middel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:23

Dunne mest en mestwater is een complex gebied. Er is niet 1 middel wat altijd werkt. Ik heb online een darmen cursus gevolgt en daar veel van geleerd en wat daaruit blijkt is dat naast darmen ook maar, lever en nieren vaak meespelen. Daarnaast voeding, stress, wormen, zand, etc. Er zijn kant en klare protocollen te vinden maar ook die zijn niet heilig. Ik heb er al een aantal.met chronische diarree gehad en als het al.langer duurt heeft het ook langer nodig om ervan te herstellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:32

Paard van een kennis had dunne mest. Op gewoon hooi.
Stond bij de vorige eigenaar in een hele vieze paddock op koeienkuil en had toen alleen maar vieze flaters.
Het was bij mijn kennis al flink verbeterd dus ze dacht de rest komt ook nog wel. Tot hij zware zandkoliek kreeg en opgenomen moest worden. Na zijn operatie heeft hij normale mest gekregen.
Ik wil je niet bang maken, maar zeker ook diverse keren op zand controleren, desnoods een keer met rontgen.
Daar heeft mijn kennis nu spijt van, paard compleet op de foto en dat niet.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 19:54

De vorige eigenaar heb ik een berichtje gestuurd. Even op antwoord wachten.

Ik heb contact gehad met een kliniek hier in de buurt. Ik breng een dezer dagen voldoende mest voor een onderzoek op wormen en zand. Indien daar niks uitkomt laat ik bloed trekken en kijk ik vanuit daar verder.

Edit: heftig verhaal hierboven! Dat wil je inderdaad niet meemaken.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:15

Mijn hengstje kan echt niet tegen voordroog.
Hoe mooi en droog het ook is, hij gaat meteen aan de dunne.
Ik hoop het niet voor je maar er zijn paarden die er gewoon erg slecht tegen kunnen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 21:31

Ik verwacht zelf eigenlijk niet dat het aan het voordroog ligt. Hij heeft sinds zijn komst enkel hooi gehad, nu sinds 3 dagen voordroog maar de “mestsituatie” is onveranderd.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:53

Ik zou sowieso een zandkuur (psyllium zaad) geven. En dan de maximale dosis die mag. Het sluit geen zand uit maar het heeft vaak een positief effect op de darmwerking. Net als bietenpulp (daar zit pectine in) voeren. Dan kan je alvast iets doen wat sowieso geen kwaad kan tijdens het wachten op de onderzoeken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:55

Ik zou eens een kuurtje psyllium geven, dat verbetert de mest en voert ook zand af

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:57

Had ie bij de vorige eigenaar gras? Soms moeten ze daaraan wennen. Wat hier al vaak geholpen heeft, was stro aanbieden als extra ruwvoer.

Mijn merrie krijgt verstoppingskoliek als ze onvoldoende drinkt, dus misschien krijgt de jouwe dunne mest van teveel te drinken? Het drinken beperken kan een goede test zijn, maar lijkt me ook niet zo'n paardvriendelijke oplossing op lange termijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:01

Mijn paard bleek helemaal vol zand te zitten, na een operatie hebben we nooit meer problemen met mest gehad. :+ Voor die tijd was het soms wel, soms niet, in de winter meer last van dan in de zomer op de wei. Dus ik dacht eigenlijk dat het door voer kwam.
Maar je paard heeft er al last van voordat hij overging op ander hooi?
Ik ben door mijn ervaring extreem voorzichtig geworden, dus ik zou een wormonderzoek doen en voor een goed beeld van wel of geen zand een rontgen foto laten maken. Uit mijn paard haar mest onderzoeken kwam niks of verwaarloosbaar en zij kreeg altijd een paar keer per jaar een zandkuur en toch zat ze helemaal vol en stond ik ineens met spoed op de kliniek en een paar uur later lag ze onder het mes omdat ze zo snel achteruit ging.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:02

Om testen op zand gewoon zelf doen.. meerdere dagen en en liefst verschillende tijden zand komt in golven dus echt meerdere malen testen .. en de pavo kreeg hij die ook bij de vorige eigenaar? Anders dat eens stop zetten voor ern week of 2

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:18

Dee_Es schreef:
Ik zou sowieso een zandkuur (psyllium zaad) geven. En dan de maximale dosis die mag. Het sluit geen zand uit maar het heeft vaak een positief effect op de darmwerking. Net als bietenpulp (daar zit pectine in) voeren. Dan kan je alvast iets doen wat sowieso geen kwaad kan tijdens het wachten op de onderzoeken.

Dit! Buiten dat het zand afvoert heeft het bij mijn haflinger ook een positief effect op de darmen. Die van mij heeft af en toe een periode van wat slappere mest/mestwater.
1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht voor 5 tot 7 dagen helpt hem er altijd heel mooi doorheen!

Zou als eerste stap een zandkuur doen+ mestonderzoek. Als daar niks uitkomt/verbetering geeft dan verder onderzoek

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:21

Zoals al vaker aangehaald idd zandkuur doen. Ik had een pony met hetzelfde probleem, lang verhaal kort (lawsonia, wormen, daardoor slechte weerstand etc overwonnen): echo laten maken vd buik en idd enorm veel zand, dat schuurde tegen de darm en daardoor was hij vaak koliekerig. Dit kwam met mijn eigen onderzoeken en onderzoek bij dierenarts niet naar boven. Heb toen langere tijd zandkuur (pure psyllium zaadjes) gegeven icm bietenpulp en daarna was het stukken beter. Hij blijft gevoelig maar dit is er eentje die ik bijna maandelijks een zandkuur geef en daar doet hij het goed op.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 22:43

Oke en stel, hij heeft geen zand in de darmen en ik geef een zandkuur, kan dit geen kwaad?

Welk merk raden jullie aan en zijn jullie tevreden over?

Ik ben zelf begonnen met het voeren van de Vital. Daar kan ik inderdaad mee stoppen. Zou juist denken dat dat een positief effect heeft.

Akelige verhalen over spoed operaties.. ik hoop dat het iets simpels is. Zal jullie op de hoogte houden.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 22:51

Ohja, vorige eigenaar was ook een paddock met stukken gras. Beetje zelfde situatie, echter geen zandgrond.

Mijn paard loopt in een kudde dus ik kan hem niet beperken in water en dat zou ik best zielig vinden :+

Vorige eigenaar geeft aan dat er in ieder geval geen sprake was van dunne mest.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:53

Change03 schreef:
Oke en stel, hij heeft geen zand in de darmen en ik geef een zandkuur, kan dit geen kwaad?

Welk merk raden jullie aan en zijn jullie tevreden over?

Ik ben zelf begonnen met het voeren van de Vital. Daar kan ik inderdaad mee stoppen. Zou juist denken dat dat een positief effect heeft.

Akelige verhalen over spoed operaties.. ik hoop dat het iets simpels is. Zal jullie op de hoogte houden.

Zandkuur kan geen kwaad. Zaadjes zijn via pit&pit of horseflex voordelig te krijgen. Slobbers/muesli met zaadjes is de dosering vaak laag. Dosering op verpakking paardenmerken is ook vaak te laag. 1 gram per kg lichaamsgewicht, dus voor een paard 500 a 600 gram per dag en dat een week lang. (En ja dat zijn veel zaadjes)

Succes

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 23:06

Die van mij had toen ze bij me kwam ook dunne mest. En het duurde best een tijd voordat ik dat structureel had opgelost, was echt een zoektocht. De oplossing zit 'm bij die van mij is veel hooi (of voordroog maar dan wel droge voordroog), structuurmuesli bijvoeren en regelmatig een psyllium-kuurtje (inderdaad in de hoeveelheid die Nimmy aangeeft).

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 23:22

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 00:01

Change03 schreef:
https://www.horseflex.nl/product/vlozaa ... 1wQAvD_BwE

Bedoelen jullie deze?
Bij aanbevolen hoeveelheid staat 100 tot 300 gram per dag. Het kan geen kwaad daar zoveel overheen te gaan?

Yes die! En dan even zoeken naar de kortingcode.

Qua hoeveelheid, kliniek adviseerde mij voor een shet jaarling (rond de 100 kg) al 100 gram per dag voor langere tijd. Minder geven werkt niet om zand af te voeren. (Eventueel te combineren of af te wisselen met gekookt lijnzaad)

Die shet teste ook schoon op mest maar op foto bomvol zand. Combi van paraffinekuur, lange tijd veel vlozaad, gecombineerd met lijnzaad en nu t werk staan zorgt eindelijk voor goede mest en geen buikige pony meer.