Paard te mager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stormy1234

Paard te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 22:50

Hi allemaal,

Ik woon in Spanje en ik heb hier een paard. Ik vind mijn paard de laatste tijd erg mager geworden. Hij krijgt ochtend en avond voer + 1 schep triple van pavo. . Dit was het idee van de stal eigenaar, om hem aan te laten komen. Alleen heb ik niet het idee dat dit is om aan te komen? Normaal krijgen ze in de middag alfalfa, vergelijkbaar met hooi. Maar dit was meer als 8 weken niet leverbaar zei de staleigenaar… ik heb vorige week
overlegd met de staleigenaar en zij vind hem totaal niet
mager… maar ze vind dat hij meer spier moet opbouwen. Ook de automatische waterbak gaat onwijs langzaam. Mijn paard is 4,5 jaar.

Wat vinden jullie? En hebben jullie nog
Tips?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.kapwing.com/videos/64ac6ec22dab390257c4ae18
Laatst bijgewerkt door Stormy1234 op 10-07-23 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Re: Paard te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:01

Nou maak je borst maar nat want je gaat een berg kritiek over je heen krijgen.

Is je paard mager? Ja.
Meer ruwvoer, zet een specieton water neer en voer naar behoefte krachtvoer.
Dit heeft niets met spieren te maken dus wellicht een is een andere stal zoeken ook geen overbodige luxe.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:03

Wildgirl schreef:
Nou maak je borst maar nat want je gaat een berg kritiek over je heen krijgen.

Is je paard mager? Ja.
Meer ruwvoer, zet een specieton water neer en voer naar behoefte krachtvoer.
Dit heeft niets met spieren te maken dus wellicht een is een andere stal zoeken ook geen overbodige luxe.

Ik voelde me zo stom… alsof ik het niet goed zag of iets. Omdat me maar wijs gemaakt word dat hij er gewoon normaal uit ziet. Dank voor je antwoord!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:08

Idd mager en weinig spier.. maar wat krijgt hij dan voor ruwvoer.. als de alfalfa nu weg valt? Wat krijgt hij verder te eten nu.. naast een schepje brok

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:08

Ik vind hem ook erg dun, wat krijgt hij verder aan (ruw)voer te eten? Een grotere bak water lijkt mij ook een goed idee als het zo lang duurt voor de waterbak vol loopt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:11

Hij is te mager, zowel qua vet als spieren moet er heel wat bij. Alfalfa is luzerne en bevat veel eiwit, dat is goed. Als dat nu wegvalt moet je meer gewoon hooi voeren. Eventueel nog wat bietenpulp erbij om hem sneller aan te laten komen.

Maar als je stalbaas zo laconiek is is het ook het overwegen waard om een andere stal te zoeken.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:13

snorkel1986 schreef:
Idd mager en weinig spier.. maar wat krijgt hij dan voor ruwvoer.. als de alfalfa nu weg valt? Wat krijgt hij verder te eten nu.. naast een schepje brok

Hij krijgt 2x daags 2 voerscheppen muesli met haver. En dan eens extra schep triple van pavo. That’s it. De alfalfa was er letterlijk 6-8 weken niet en dat maakte volgens haar niet uit omdat ze hier op onwijs veel stro staan en dat ook eten.
Laatst bijgewerkt door Stormy1234 op 10-07-23 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:14

Paardenfann4 schreef:
Ik vind hem ook erg dun, wat krijgt hij verder aan (ruw)voer te eten? Een grotere bak water lijkt mij ook een goed idee als het zo lang duurt voor de waterbak vol loopt.

Hij krijgt 2x daags 2 voerscheppen muesli met haver. En een extra schep triple van pavo.That’s it. En dan de stro wat hij eet wat ze heel veel hebben in de stal zelf. Ja ik vind de waterbak echt veel te langzaam. Dit was volgens haar prima. Ik voel me zo stom dat ik het zo ver heb laten komen
Laatst bijgewerkt door Stormy1234 op 10-07-23 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:16

Eef_Bam schreef:
Hij is te mager, zowel qua vet als spieren moet er heel wat bij. Alfalfa is luzerne en bevat veel eiwit, dat is goed. Als dat nu wegvalt moet je meer gewoon hooi voeren. Eventueel nog wat bietenpulp erbij om hem sneller aan te laten komen.

Maar als je stalbaas zo laconiek is is het ook het overwegen waard om een andere stal te zoeken.

Ja ze had het nu over bajo… dat is vergelijkbaar zei ze maar niet normaal dus dat hij het zo lang niet heeft gekregen. Gewoon hooi kennen ze hier niet.. ik ga eens kijken naar de bieten pulp.

En het erge is nog dat ik al ben veranderd naar deze stal 10 maanden geleden omdat dit bij de vorige stal nog erger was.

Waarschijnlijk “normaal” hier in Spanje :(

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:17

Hij krijgt dus helemaal geen ruwvoer meer ??? :( Dat is echt niet gezond TS. Snap dat in een land als Spanje ruwvoer duurder/lastiger te verkrijgen is. Maar een paard heeft gewoon ruwvoer nodig, stro is echt niet voldoende.desnoods zelf luzerne/alfalfa kopen en geven in een hooinet?

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:19

Eef_Bam schreef:
Hij krijgt dus helemaal geen ruwvoer meer ??? :( Dat is echt niet gezond TS. Snap dat in een land als Spanje ruwvoer duurder/lastiger te verkrijgen is. Maar een paard heeft gewoon ruwvoer nodig, stro is echt niet voldoende.

Precies wat ik dacht maar ik werd zo “dom” gehouden alsof ik niet wist waar ik over praatte

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:21

Euh de waterbak die langzaam loopt zou ik niet het ergst vinden.. ( mijn eigen loopt ook langzaam op stal buiten gewone grote bak dus geen last)
Stro is voor de knabbel en voor vreetzakken.( zo als mijn eigen paard) naast gewoon hooi / goed gras.. je mist in mijn ogen al je ruwvoer de basis.. dus op zoek na eigen hooi of grasbrok.. of ander goed ruwvoer

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:23

Je geeft wel voer van pavo, die hebben tegenwoordig ook ruwvoermixen, misschien proberen daar aan te komen? Of enig ander merk. Is wel duurder dan gewoon alfalfa. Op een stal in Mexico waar ook geen hooi is voerden ze de alfalfa als ruwvoer. Dus het beste zou zijn als je daar aan kan komen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:28

Pavo heeft inderdaad verschillende soorten ruwvoer vervangers, misschien kan je daar aan komen.
Kijk dan goed hoeveel je moet geven. Vaak wordt het aanvullend gebruikt, als het je enige ruwvoer is dan mag/moet je er behoorlijk wat van geven.

Succes ermee, is niks als je paard niet goed te eten krijgt en ze er anders over denken.

Je zou ook nog eens kunnen googlen naar ruwvoer mogelijkheden in Spanje, wie weet vind je nog andere opties.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:32

snorkel1986 schreef:
Euh de waterbak die langzaam loopt zou ik niet het ergst vinden.. ( mijn eigen loopt ook langzaam op stal buiten gewone grote bak dus geen last)
Stro is voor de knabbel en voor vreetzakken.( zo als mijn eigen paard) naast gewoon hooi / goed gras.. je mist in mijn ogen al je ruwvoer de basis.. dus op zoek na eigen hooi of grasbrok.. of ander goed ruwvoer

Dankjewel voor je reactie! Ik ga dat gelijk morgen doen!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:33

Eef_Bam schreef:
Je geeft wel voer van pavo, die hebben tegenwoordig ook ruwvoermixen, misschien proberen daar aan te komen? Of enig ander merk. Is wel duurder dan gewoon alfalfa. Op een stal in Mexico waar ook geen hooi is voerden ze de alfalfa als ruwvoer. Dus het beste zou zijn als je daar aan kan komen.

Jaa ik heb het idee dat de triple die ze nu van Pavo geven niet is om meer aan te komen.. het is voor meer energie las ik. Maar alles wat ik zeg “is niet waar”. De alfalfa mag dus echt niet ontbreken.. ze geven daarvan 1 plak per dag. Dat lijkt me dan toch ook te weinig?

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:34

Temeraire schreef:
Pavo heeft inderdaad verschillende soorten ruwvoer vervangers, misschien kan je daar aan komen.
Kijk dan goed hoeveel je moet geven. Vaak wordt het aanvullend gebruikt, als het je enige ruwvoer is dan mag/moet je er behoorlijk wat van geven.

Succes ermee, is niks als je paard niet goed te eten krijgt en ze er anders over denken.

Je zou ook nog eens kunnen googlen naar ruwvoer mogelijkheden in Spanje, wie weet vind je nog andere opties.

Dankjewel voor je bericht! Ik ga morgen eens contact opnemen met Pavo wat zij aanraden.. ze verkopen dat hier ook.

Nee het is echt lastig want ik zie hem steeds magerder worden. Hoeveel ruwvoer geef je zelf per dag? Ze geven hier 1 plak alfalfa van een baal. Dus best minimaal

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:38

En hij staat ook niet op gras?
Deze stal is echt heel slecht zo te lezen.
Een paard heeft 1.5 tot 2% van zijn (gezonde) lichaamsgewicht aan ruwvoer nodig per dag. Een plak afalfa zal geen 8(?) kilo wegen denk ik?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:40

Ik zou in ieder geval overstappen naar Pavo Nature's Best en bij voorkeur aanvullen met Pavo Daily Plus of Pavo Senior Fiber, maar als dit er niet is, is Pavo Fibernuggets ook een optie.

Is alleen Nature's Best een optie, dan mag je daar best tijdelijk 4kg per dag van geven (5 scheppen; uitgaande van 500kg ideaalgewicht). Maar liever maar 2.5kg en nog eens minimaal 2.5kg Daily Plus (dat moet je in een emmer wegen en dan een streep zetten, al dan niet met tape) of Fibernuggets (ruim 2 scheppen), maar 4kg naast 2.5kg Nature's Best is ideaal.

De reden dat ik naar Nature's Best pak is dat er relatief veel vezel in zit, zonder dat het zeer geconcentreerd is qua vitaminen/mineralen zoal Pavo InShape, Pavo EasyMix of Pavo Care4Life. Dat zijn prachtige producten, maar kan je je paard mee vergiftigen als je het als ruwvoervervanger in gaat zetten (net als iedere mineralenbrok/sterk concentraat). Het is daar gewoon niet voor gemaakt. Grainfree mash of Ease&Excel mogen ook, maar lopen nog harder op qua prijs.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 23:43

lies schreef:
En hij staat ook niet op gras?
Deze stal is echt heel slecht zo te lezen.
Een paard heeft 1.5 tot 2% van zijn (gezonde) lichaamsgewicht aan ruwvoer nodig per dag. Een plak afalfa zal geen 8(?) kilo wegen denk ik?

Neee dat hebben ze hier niet. Ik haal hem elke dag zoveel mogelijk uit zijn stal. Neee never nooit niet. 1 plak is denk net een kilo. En dat krijgen ze normaal gesproken elke dag in de middag. Ook niet vaste tijden.. Maar dus maar 1 keer per dag. En nu dus weken niet omdat ze er niet aan kon “komen”. Ik voel me echt heel slecht dat ik niet zelf wist dat ze daar veel meer van nodig hadden :(. Zij zei altijd. 1 plak is voldoende.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:44

Stormy1234 schreef:
Eef_Bam schreef:

Jaa ik heb het idee dat de triple die ze nu van Pavo geven niet is om meer aan te komen.. het is voor meer energie las ik. Maar alles wat ik zeg “is niet waar”. De alfalfa mag dus echt niet ontbreken.. ze geven daarvan 1 plak per dag. Dat lijkt me dan toch ook te weinig?

Een gemiddeld paard heeft ongeveer 10-12 kg hooi per dag nodig, ik denk dat je met alfalfa daar ook in de buurt van moet gaan zitten. Misschien iets minder, aangezien alfalfa wel eiwitrijker is dan standaard hooi. Maar zolang je paard zo schraal was zou ik zeker 10kg per dag aanhouden.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 10-07-23 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:45

Naast dat hij dus duidelijk te weinig eten krijgt zijn in dit geval maagzweren ook heel erg waarschijnlijk, dit draagt ook bij aan het vermageren.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 00:14

Fijn dat je Pavo gaat vragen.
Ik geef zelf zo'n 10 kg hooi per paard per dag. In de winter meer. Maar dat is niet te vergelijken als je daar geen hooi hebt.

Mizora geeft goed advies.

Hou er rekening mee dat alfalfa geen hooi is. 8 kg alfalfa per dag geven lijkt me ook niet zo gezond. En dan moet je zeker supplementen bijvoeren vanwege de calcium/fosfor verhouding.
Hier meer uitleg van Pavo daarover:
https://www.pavo.nl/advies/luzerne-voor-paarden/

Zij hebben het over 1.5 tot 3 kg per dag, maar dat is als je luzerne/alfalfa als aanvulling geeft op hooi. Hopelijk kunnen ze je vertellen hoeveel het zou mogen zijn als je geen hooi geeft.

Al denk ik niet dat je ineens 3 kg mag geven van je stalhouder als ze normaal 1 kg geven. Dat kan ook een probleem worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 00:24

Ik was het overigens vergeten erbij te zetten, maar bouw het voer wel verspreid over een aantal dagen op. Voeg iedere dag 1kg erbij en wanneer je op het gewenste aantal kilo's zit totaal, ga je daarna eventueel je andere voersoorten wisselen met een halve tot hele kg per dag.

Normaal gesproken raad ik dit opbouwen en wisselen aan per 4 dagen in plaats van per dag, maar gezien de ernst van de situatie vind ik vlot meer vezel erin belangrijker dan het rustig opbouwen. Toch, bij enige twijfel of het paard er negatief op reageert, zet er een dag de rem op door niet verder op te bouwen en bouw daarna met maar een halve kg per dag op en schakel eenmaal volledig opgebouwd met een kwart kilo over.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 00:48

Temeraire schreef:
Fijn dat je Pavo gaat vragen.
Ik geef zelf zo'n 10 kg hooi per paard per dag. In de winter meer. Maar dat is niet te vergelijken als je daar geen hooi hebt.

Mizora geeft goed advies.

Hou er rekening mee dat alfalfa geen hooi is. 8 kg alfalfa per dag geven lijkt me ook niet zo gezond. En dan moet je zeker supplementen bijvoeren vanwege de calcium/fosfor verhouding.
Hier meer uitleg van Pavo daarover:
https://www.pavo.nl/advies/luzerne-voor-paarden/

Zij hebben het over 1.5 tot 3 kg per dag, maar dat is als je luzerne/alfalfa als aanvulling geeft op hooi. Hopelijk kunnen ze je vertellen hoeveel het zou mogen zijn als je geen hooi geeft.

Al denk ik niet dat je ineens 3 kg mag geven van je stalhouder als ze normaal 1 kg geven. Dat kan ook een probleem worden.

Dankjewel! Ik ga hun advies vragen. Hooi is hier echt heel lastig te krijgen lees ik… bijna niet te vinden. Zijn daar nog andere vervangers voor?