Ouder paard, wanneer wel/niet behandelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Ouder paard, wanneer wel/niet behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 20:16

Dit onderwerp is misschien wat gevoelig dus gelieve enkel reageren uit ervaring met een ouder paard :)

Mijn lieve merrie is dit jaar 20 jaar geworden en op dit moment heeft ze een been blessure. De dierenarts heeft gescand en komt volgende week verder onderzoek doen omdat er nog onduidelijkheid is.

Kosten gaan flink omhoog en afgelopen winter had ik al een flinke kostenpost door een flinke wond.
In principe is het nog betaalbaar (zit nu omgerekend op 700 euro veearts kosten sinds start van het jaar) maar uitkomst is onzeker. Ik wil haar graag beter krijgen maar het is natuurlijk wel dat ik erna enkel een ouder paard voor terug krijg die enkel nog pensioenmatig gaat werken. De vraag is: wanneer zouden jullie stoppen met behandelen, het klinisch bekijken en/of je paard weer in de groep (24/7) laten met risico op verdere beschadigingen?

Ik hou heel veel van haar, maar ik begin wel mijn grenzen te bereiken. Ze heeft al 5 jaar een atrose in haar andere been waardoor ik altijd voorzichtig ben.

Ik hoor graag van jullie.

Hutcherson

Re: Ouder paard, wanneer wel/niet behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:34

Is ze pijn vrij of pijnvrij te krijgen op afzienbare termijn? Zo nee, dan is het niet eerlijk. Continue op medicatie kan maar verstoord andere processen en systemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:23

ja ik vind 20 dus niet oud,toen ik mijn ruin nog had stond die met 20 nog vol in het werk.

wat voor blessure is het precies dan?
denk dat het wel handig is om dat te weten.
als het iets is wat met een jaar rust enorm zou verbeteren dan heb je daarna een 21jarige die je rustig aan weer op kunt pakken en dan kun je met wat geluk dus nog 9 jaar rustig rondrijden?

voor mij zou het echt aan de blessure en prognose liggen wat ik zou doen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:24

Hoe is ze in de kudde? Beïnvloedt dit permanent haar gedrag? Een paard is een vluchtdier, niet weg kunnen komen geeft permanente stress. Als dit niet meer beter wordt en ze permanent zich druk moet gaan maken dat ze niet wegkomt dan vind ik het vrij snel een aflopende zaak.

Ik denk dat we vaak onderschatten hoe stressvol het voor een paard is, zelfs al hebben ze geen pijn. Ze weten echt wel dat er iets niet in orde is. Dat gedrag zou ik goed observeren in de kudde. Jij bent er simpelweg 80/90% van de tijd niet bij. Het zit hem al in de kleine dingen. Vaker on high alert, prikkelbaarder, maar ook meer uitbarstingen van energie ik de kudde

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:26

Wat zegt je da?

Blessure in het ene been betekent automatisch dat de andere meer belast wordt en dat klinkt icm artrose niet zo goed. Ik snap je twijfels

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:33

Ik heb er een van 21 gehad die echt een forse medische voorgeschiedenis had, toen zij bevangen raakte heb ik ervoor gekozen niet te behandelen maar in te laten slapen. Mijn dierenarts was het daar toen niet mee eens, dacht dat het zeker nog goed kon komen. Ik ben naar een andere kliniek gegaan voor 2nd opinion en heb haar daar ook meteen laten gaan.
Pony had een fragiele gezondheid, was eerder bevangen geweest, recent zware koliek met flinke lab afwijkingen en nu dus de bevangenheid. Foto's gaven ook forse afwijkingen.
Mijn huidige pony is ook 21 maar een stuk vitaler, nagenoeg blanco voorgeschiedenis.
Evengoed zou ik bevangenheid niet snel behandelen, ik heb bij mijn vorige pony gezien wat een ellende dat was en dat zal ik niet snel nog een keer doen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:36

Ik snap je helemaal.
In hoeverre staat ie nog in het werk. Wat voor blessure heeft ie nu en wat is de prognose.
In hoeverre is dat andere been een probleem bij de huidige blessure.
Pijnvrij of niet.
Kun je het paard een waardig pensioen bieden.

Mijn paard is 23 en ongeveer 10 jaar met pensioen ivm diverse breuken in de halswervels en schedel. Pijnvrij. Zomereczeem.
Vorige winter een aantal hoefzweren achter elkaar gehad. Twee weken geleden een slokdarmverstopping. Tijdens het sonderen liep het steeds vast terwijl de verstopping verholpen leek. Tja, naar de kliniek voor een scopie want misschien zat er wel "iets". Gaan we niet meer doen heb ik toen aangegeven, omdat ik dat niet meer ga laten behandelen. Dus die dag is de veearts 3x geweest en na de 3e x was het toch opgelost. Geen problemen meer gehad gelukkig.
Ik heb voor mezelf een grens gesteld.
Thuis wil ik best nog eea behandelen. Maar ga niet meer naar de kliniek met haar.

Moeilijke keuze is dat hoor, want die grens ligt voor iedereen anders.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:39

Ik ben persoonlijk geen voorstander van met een paard met al meerdere beperkingen aanklungelen. De enige die er beter van wordt (tussen haakjes) is de dierenarts. Paard wordt er niet beter van maar het is een beetje de tendens om dieren maar zo lang mogelijk te laten leven want het is anders zo zielug .....
Als je paard nu nog redelijk is, prik een datum en laat hem gaan.

Je mag best aan jezelf denken en aan je eigen financiële ruimte. Je hebt je dier al zoveel zorg en liefde gegeven, beestje kan alleen maar blij zijn dat je hem de aftakeling bespaard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:43

Voor mij is de grens bereikt als een paard niet pijnvrij op de wei zou kunnen leven.
Ze mogen best een dagje stijf zijn. Maar ze moeten nog wel fatsoenlijk rond kunnen grazen. Een keer rollen en dan normaal in de benen komen.

Als er DA kosten zijn omdat voor elkaar te krijgen dan zou dat voor mij nog waard zijn.
Is dat niet mogelijk dan zou het voor mij klaar zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:01

Als er niet een redelijke kans is dat hij volledig pijnvrij gaat worden, dan zou het voor mij de keuze zijn om hem te laten gaan. Een beetje strammig bij het opstarten zou ik nog wel acceptabel vinden. Maar niet een sprintje in de wei kunnen trekken zonder pijn, is niet ok voor mij.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:20

Ik zou de uitslag eerst even afwachten wat de kansen nog zijn. van daaruit verder kijken
Laatst bijgewerkt door franka75 op 09-07-23 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:28

Eerst maar eens rustig aankijken.
20 is, wanneer je een paard goed managed, helemaal niet oud.

Paard hebben is als een huwelijk hè?! In voor- en tegenspoed!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:31

Ninx schreef:
Eerst maar eens rustig aankijken.
20 is, wanneer je een paard goed managed, helemaal niet oud.

Paard hebben is als een huwelijk hè?! In voor- en tegenspoed!

Niet vaak met je eens maar in deze 100%. _/-\o_

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:37

Mijn 2 " oudste" paarden zijn 17 en 16 jaar oud. Als die nu iets gaan mankeren waardoor ze lang herstel nodig hebben om pijn vrij te zijn is het over.
Echter, ze staan al enkele jaren van hun pensioen te genieten omdat ze niet pijnvrij kunnen werken. De oudste kan nog rustige buitenritten, de ander heeft over zijn halve rug spondylose wat op de wei pijnvrij is maar belasting geeft druk=pijn.
Zolang ze pijnvrij grasmaaier kunnen zijn staan ze me prima.
Maar ik heb het voordeel van een eigen stal en ruimte. Het moet emotioneel en financieel voor de eigenaar ook te dragen zijn.

In voor- en tegenspoed ja, maar een paard waardig inslapen wanneer het niet gaat hoort daar bij.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:38

Wat is de verwachting op lange termijn?

Mijn pony kreeg de diagnose cushing en straalkanker met 19. Hij heeft 5 weken in de kliniek gestaan en 6 maanden thuis gerevalideerd. Het was een verdomd duur en tijdsintensief grapje maar hij is volledig opgeknapt en loopt 7 jaar later nog steeds 5x per week onder het zadel met veel plezier.

Twee jaar geleden had hij een ernstig ongeluk waar niet duidelijk was of er breuken in zijn ribben of schouders waren, dit was voor mij wel heel duidelijk: zes weken om te herstellen en mogelijk verder onderzoek te doen, bij daadwerkelijk een ernstige breuk en geen pijnvrij leven of maanden boxrust zou het inslapen worden. Het zou op zijn leeftijd niet meer paardvriendijk zijn. Het is gelukkig met een sisser afgelopen.

Inmiddels heb ik alles in eigen beheer, staat hij de hele dag buiten en moet ik meermaals per dag langs voor de verzorging, maar dat doe ik na 16 jaar nog steeds met alle liefde.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:35

Ik vind 20 nog helemaal niet zo oud.

Mijn huidige pony is net 31 geworden.
Vorig jaar hebben we een andere pony gekocht die 21 was en nu dus 22.
Mijn vorige pony is 34 geworden.

Ik neem aan dat je pony een peesblessure heeft ondag hij gescand is. Daar zijn heel veel succes verhalen over bekend. Maar ook wel mindere. Het kan zijn dat je dan nog 10 jaar een grasmaaier hebt.
Zou voor mij niet uitmaken dat valt bij mij inderdaad wel onder de "in voor en tegenspoed"

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 11:12

Even kort bericht: Ik spreek nergens over inslapen, maar wanneer je ervoor kiest om niet door te behandelen. Met dit bedoel ik om risico’s te nemen die je bij sportpaard misschien niet zou nemen. Bijvoorbeeld om ervoor kiezen om met een blessure op de weide te zetten ipv maanden op te sluiten in een box met beperkte beweging. Pijnvrij krijgen klinkt leuk, maar als je paard daarvoor operaties moet ondergaan, zou je dit nog doen met een ouder dier? Iedereen die ervaringen heeft gedeeld, alvast heel erg bedankt. Dit helpt zeker. Alle andere reageerders zonder deze ervaring: ga toch niet direct van het ergste uit. Ik ga haar zeker niet zomaar afmaken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:29

Ik zou dit met de dierenarts bespreken. Bij sommige blessures kan je inderdaad zeggen: kom, de wei op en we zien wel. Bij andere blessures is dit bij voorbaat al een slecht idee.
Persoonlijk laat ik de leeftijd niet echt meespelen. Een zware operatie als uitzondering, maar voor de rest behandel ik een 20-jarig paard hetzelfde als een 13-jarige en focus ik me eerder op prognose en levenskwaliteit (wat bij een ouder paard misschien wel eerder een issue wordt, al kunnen jongere dieren ook slechte prognoses krijgen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:37

Ik laat alles behandelen wat in het belang van het paard is. Niet iets waarbij de behandeling erger is dan d e kwaal. Uiteraard alles zoals een (goede ervaren) DA het adviseert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:06

Karlijnxxx schreef:
Even kort bericht: Ik spreek nergens over inslapen, maar wanneer je ervoor kiest om niet door te behandelen. Met dit bedoel ik om risico’s te nemen die je bij sportpaard misschien niet zou nemen. Bijvoorbeeld om ervoor kiezen om met een blessure op de weide te zetten ipv maanden op te sluiten in een box met beperkte beweging. Pijnvrij krijgen klinkt leuk, maar als je paard daarvoor operaties moet ondergaan, zou je dit nog doen met een ouder dier? Iedereen die ervaringen heeft gedeeld, alvast heel erg bedankt. Dit helpt zeker. Alle andere reageerders zonder deze ervaring: ga toch niet direct van het ergste uit. Ik ga haar zeker niet zomaar afmaken.

Wat voor een blessure is het? Als het een pees is dan zou ik in eerste instantie wel voorzichtig zijn. Van een peesblessure kunnen ze prima herstellen mits voldoende tijd/ rust en een goed management. Ook op oudere leeftijd.

Operatie zou ik zelf niet snel doen bij een ouder dier die ook al andere kwaaltjes heeft.

Om antwoord te geven op jouw vraag, voor mij ligt het geheel aan de aard en ernst van de blessure of ik een paard wel of niet 24/7 in een groep zou zetten met risico op verdere beschadigingen. Eigenlijk kan ik er niks zinnigs over zeggen zonder te weten wat de blessure is. In principe en zeker ook met de artrose is zoveel mogelijk in (vrije) beweging houden het beste.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:22

Pien63 schreef:
Ik ben persoonlijk geen voorstander van met een paard met al meerdere beperkingen aanklungelen. De enige die er beter van wordt (tussen haakjes) is de dierenarts. Paard wordt er niet beter van maar het is een beetje de tendens om dieren maar zo lang mogelijk te laten leven want het is anders zo zielug .....
Als je paard nu nog redelijk is, prik een datum en laat hem gaan.

Je mag best aan jezelf denken en aan je eigen financiële ruimte. Je hebt je dier al zoveel zorg en liefde gegeven, beestje kan alleen maar blij zijn dat je hem de aftakeling bespaard.

Dit. Een paard denkt niet aan gisteren of morgen of dattie volgende week nog graag grasjes wil eten. En aan jezelf denken is geen schande maar realistisch.
Ik heb mijn merrie destijds jaren pensioen gegeven, toen ze niet meer pijnvrij/zonder intensieve behandeling (lees:stress) verder kon heb ik afscheid genomen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:27

Ik zit met een soortgelijk iets.

Paard van 20 en stond van t weekend ineens met een dik been. DA meteen laten komen en het is een chronische ontsteking. Recreatief rijden kan nog, maar dan moet je heel goed managen en plannen en er ook rekening mee houden dat er “slechte” dagen gaan komen.

Uiteindelijk na overleg ervoor gekozen om haar op pensioen te zetten, met af en toe een ritje buiten. Ook met de gedachte dat dit al haar 3e blessure in 2 jaar tijd is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:46

Ik vind 20 dus ook nog niet oud, maar wat we doen hangt van veel meer dingen af.

Een paard van 20+ kan na herstel nog wel terug in het werk als hij pijnvrij is, maar imo dan niet in de sport. Voor mij is het wel voldoende.

Behandelen ligt bij ons niet aan de leeftijd, maar wel aan type blessure en behandeling die nodig zou zijn. Daarna kijken we dan of dat past en kan met de leeftijd en algehele gezondheid.

Misschien zou ik bij een 20jr wel kiezen voor een behandeling als dat herstel kan versnellen. Maar dat ligt er ook weer aan of ze verder vrij en pijnvrij kunnen bewegen. Maanden boxrust of tegen een kreupel paard aankijken is ook niet wat je wil. Matig kreupel en wel meekomen met de rest zou acceptabel zijn als er toekomstperspectief is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:48

Pijnvrij zou voor mij wel een voorwaarde zijn. Als je besluit vanwege de leeftijd en prognose niet te behandelen en haar met pensioen te sturen moet dan wel pijnvrij kunnen. Ander zou het voor mij wel einde verhaal zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:53

Alles hangt altijd samen met de prognose.
Als een paard niet beter wordt, is er geen reden om de dood uit te stellen, want dat doe je dan omdat jij niet zonder dat paard kan, maar voor het paard zelf maakt het niet uit of hij vandaag of over tien jaar gaat en als een paard lijdt , help je het toch alleen om het lijden te verkorten? Dat is fijn voor ze.
Pijnvrij op een lang termijn gaat vaak alleen met medicatie die schadelijk is boor de lever dus dat kun je ook niet eeuwig volhouden, dat is feitelijk gewoon willens en wetens je paard langzaam vergifigen en ook gewoon mishandleing.
Uiteraard is het soms haalbaar met supplementen/kruiden die midner of niet schadelijk zijn.

Heeft een paard een ding dat kan verbeteren, dan maakt de leeftijd weer niks uit.