Gister ben ik met mijn merrie naar de kliniek geweest omdat ze al 3 weken niet lekker liep. Niet echt kreupel, maar wel erg stijf, niet door het lijf heen en gewoon erg vast in de achterhand. Had zelf meteen bekken/SI in mijn hoofd. Op de kliniek gister eerst buigproeven gedaan en op harde en zachte cirkel. Hier kwam ze goed doorheen. Vervolgens wat SI gerelateerde dingen getest. Hier was ze erg gevoelig. Er is daarom een inwendige echo gemaakt en het was goed mis

DA zegt dat zolang zij in haar eigen, natuurlijke houding kan lopen, ze pijnvrij is. Hij denkt dat aan een lang teugeltje in een lichte bak moet kunnen en een buitenrit op goede ondergrond ook. Dressuur, springen, longeren, trainen aan de hand en alles wat een beroep doet op haar achterhand is niet goed voor haar en kan niet meer. Ik wil er voorlopig helemaal niet meer op, dus ze gaat op pensioen. Ik durf het risico niet te lopen haar te belasten. Inspuiten heeft volgens DA geen zin, het is te ernstig daarvoor. Zelfs met inspuiten zou hij er niet meer mee gaan serieus rijden. Ik ben er zelf super verdrietig van, maar voor de pony wordt het vanaf nu alleen maar beter. Zij gaat het rijden niet missen en hoeft niet meer in houdingen te lopen die zeer doen.
Maar... wat nu? Pony blijf uiteraard gewoon bij mij. Ze staat aan huis op een track en soms weidegang, die beweging is goed voor haar zei de DA. Echter wordt ze dik van lucht en weet ik echt niet hoe ik haar in shape ga houden zomers. Ik werkte al met graasmaskers of zelfs helemaal niet op gras, maar dan reed ik ook nog 3x per week. Hoe ik haar nu op gewicht ga houden weet ik echt niet. Zijn er mensen met soortgelijke situaties? Hoe pak je dit aan? En wat kun je ze wel aan onbelaste beweging geven? Wandelen, mee aan de fiets... Nog meer tips?
Hoor graag hoe jullie omgaan met zulke blessures bij jonge paarden.
Alvast bedankt!