Paard kopen met chips/lichte cornage

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Senne030809
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-04-23

Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 16:41

Oké ik moet toch echt even deze vraag stellen.

Ik heb dus een super knappe 3-jarige ruin gezien, ik de verkoopster gemaild.
Die vertelde mij dat het paard in de lagere prijsklasse viel omdat er bemerkt was dat het paard chips en lichte cornage heeft.
Ik ging doorvragen en toen vertelde ze me dat hij volledig is gekeurd voor de sport, en dat het daar aan licht kwam. Hij was wel gewoon "goed" gekeurd voor de sport, maar dus met deze bemerkingen.

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen?
Opgehoepeld met je bemerkingen of het gewoon doen?

Alvast bedankt :)

nikkel
Berichten: 2567
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:45

Lekker vanaf blijven scheelt een hele hoop kosten op langere termijn. Zeker gezien de leeftijd.

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:08

"Goed" gekeurd zegt weinig. Ze worden niet goedgekeurd, je krijgt enkel een advies mee en je moet zelf de afweging maken of de risico's te groot zijn of niet. Ik zou het rapport dus bespreken met je eigen dierenarts.

Wat betreft de chips, hoeveel zijn het er? Zijn ze operabel? Bij zo'n jong paard zou na aankoop direct kunnen laten opereren zonder dat de training in de weg staat. Na een (geslaagde) operatie hebben chips geen enkel risico meer.

KSHancox
Berichten: 1272
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:12

Als er foto's gemaakt zijn en de verkoper is bereid die toe te sturen, kan je altijd je DA om zijn/haar mening vragen.

Mijn persoonlijke mening is dat je problemen vanzelf wel krijgt. Die hoef je niet te kopen. ;)

Suzanne F.

Berichten: 49664
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:22

Voor mij een no-go.
Maar misschien zitten de chips (hoeveel, waar, hoe groot) op een gunstige plaats. Cornage ben ik ook geen fan van maar op zich als je recreatief rijdt kan het nog best een leuk rijpaard zijn. Je moet soms ook gewoon mazzel hebben. Er zijn ook paarden die ‘niks’ mankeren en schoon zijn op alle foto’s en toch altijd blessures hebben.

MyChoice

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:24

Problemen moet je niet kopen, die krijg je later vanzelf wel een keer. Maar investeer in een gezond dier.

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:34

ik zou zeggen "opgehoepeld" investeer in een gezond dier

weet niet wat je er mee wil gaan doen maar chips kunnen n.v.v.t. irritatie geven -weet niet waar ze zitten - maar je koopt een risico

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:35

ik zou zeggen "opgehoepeld" investeer in een gezond dier

weet niet wat je er mee wil gaan doen maar chips kunnen n.v.v.t. irritatie geven -weet niet waar ze zitten - maar je koopt een risico

minouesmee

Berichten: 7430
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:36

MyChoice schreef:
Problemen moet je niet kopen, die krijg je later vanzelf wel een keer. Maar investeer in een gezond dier.

Dit!
Ik zou geen paard met zulke problemen kopen.

nikkel
Berichten: 2567
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:07

Heel bot gezegd, als je niet kan investeren in een gezond dier, investeer dan gewoon niet.

Esplen
Berichten: 40
Geregistreerd: 16-04-20

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:16

Chips hoeven geen problemen te geven, afhankelijk van de plek. Maar in het geval van een 3 jarige zou ik het persoonlijk niet aandurven. Hij heeft nog geen arbeid verricht en je weet niet of het problemen gaat veroorzaken. Als hij nou 10 was geweest en hij had zich bewezen in de sport dan had ik het wel aangedurfd. Als er dan op foto’s/ echo’s geen irritatie te zien is is de kans klein dat dat nog komt. Met cornage heb ik geen ervaring en durf daar niks over te zeggen.

DuoPenotti

Berichten: 30607
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:56

Chips vind ik wel meteen veel. 1 chip dan zou ik willen weten waar.
En of het goed te opereren is incl kosten.

Cornage ook dan zou ik willen weten hoe erg. Welke gradatie.

Dus nooit alleen maar kopen via de info van de verkoper maar zelf een Da willen laten onderzoeken.

nikkel
Berichten: 2567
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:20

Dus nooit alleen maar kopen via de info van de verkoper maar zelf een Da willen laten onderzoeken.

Dat is dus een minimale eis.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70852
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:59

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:07

Er mist teveel info. Om wat voor paard gaat het ts? Bijvoorbeeld een fries met cornage is anders dan een kwpn'er. Is er gedegen onderzoek geweest dmv een bronchoscopie en inspanningsonderzoek? Wat is je eigen doel met een paard?

Senne030809
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 22:07

Bedankt voor alle reacties! Heb ik erg veel aan. Soms heb je dat iets je heel erg aanspreekt qua uiterlijk, maar als je even goed nadenkt je je pas beseft dat het eigenlijk niet zo handig is :)

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:19

Senne030809 schreef:
Bedankt voor alle reacties! Heb ik erg veel aan. Soms heb je dat iets je heel erg aanspreekt qua uiterlijk, maar als je even goed nadenkt je je pas beseft dat het eigenlijk niet zo handig is :)


heel verstandig, beter nu even slikken dan nu een emotionele aankoop doen.

tip: ga niet zomaar op de verkoopkeurig af, laat atltijd eerst uw eigen dierenarts een keuring doen, ongeachte leeftijd en/of klassering

succes met het zoeken.

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:26

Ik vind gunstige chips geen probleem, maar ik vind ze pas gunstig als ze jarenlang op die niet schadelijke plek blijven zitten als het paard aan het werk is. Een 3-jarige is natuurlijk nog te jong om daar iets van te zeggen. Opereren is natuurlijk ook nog een optie, als de prijs ernaar is, maar dat blijft een risico. Het liefst koop je ze dan gerevalideerd, al zal de prijs dan ook weer hoger zijn.

Een heel klein beetje bijgeluid zou ook nog geen probleem zijn voor mij, zeker niet voor een ruin. Maar echt duidelijke cornage niet.

pol013

Berichten: 9042
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:12

_Lorette_ schreef:
Ik vind gunstige chips geen probleem, maar ik vind ze pas gunstig als ze jarenlang op die niet schadelijke plek blijven zitten als het paard aan het werk is. Een 3-jarige is natuurlijk nog te jong om daar iets van te zeggen. Opereren is natuurlijk ook nog een optie, als de prijs ernaar is, maar dat blijft een risico. Het liefst koop je ze dan gerevalideerd, al zal de prijs dan ook weer hoger zijn.

Een heel klein beetje bijgeluid zou ook nog geen probleem zijn voor mij, zeker niet voor een ruin. Maar echt duidelijke cornage niet.



(Bijna*)Exact dit.
Niet ieder 'gebrek' is of wordt ook echt een probleem. Welke chip wel en welke niet? Welke mate van cornage wel of niet?
Dát zou ik met een dierenarts willen bespreken. Iemand die jouw doelen afweegt tegen wat ze vinden bij het paard. En in mijn geval: stel ik de vraag aan 2 verschillende dierenartsen. Waarvan minimaal eentje het dier ook echt gezien heeft.

Ik heb geen squicky cleane paarden staan. Bij allemaal is er één of zelfs meerdere bemerkingen te benoemen. En allemaal zijn het probleemloze paarden.
Maar zo heb ik ook een paard laten staan omdat het voor mijn discipline wel te veel gedoe op zou gaan leveren. Dat is echt maatwerk.
En dan moet je er nog rekening mee houden of je ooit weer verkopen nog als reëel optie ziet in de toekomst.

*ik heb zelfs geen slechte ervaringen met 2,5/ 3 jarige met een chip (op de juiste plekken)

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:13

Het is niet voor niets dat chips er uit worden gehaald.

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:23

Het hangt natuurlijk ook van je budget en prijsklasse van het paard af...
Als je een klein budget hebt (ik zeg niet dat je dat hebt, want dat weet ik uiteraard niet), zul je vaak ergens een consessie op moeten doen.
Een chip op een gunstige plek en/of hele lichte cornage zijn in mijn ogen dan geen hele ernstige problemen.....

DuoPenotti

Berichten: 30607
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:29

Rizette schreef:
Het is niet voor niets dat chips er uit worden gehaald.

Ook niet alle.

Ik heb een 5 jarig paard gehad dat ik voor verkoop op de foto heb gezet.
Deze had 1 chip rechtsachter bij de kogel.
Deze kreeg een positief advies voor sport omdat op die plek zelden complicaties kwamen. En ook was er daarom geen advies voor verwijderen.
Wat wel zou gaan en zat het op een gunstige plek.

pol013

Berichten: 9042
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:30

Rizette schreef:
Het is niet voor niets dat chips er uit worden gehaald.


Dat ligt echt een stuk genuanceerder. Ze worden er vaak (maar niet altijd) meer voor de de eigenaar dan voor het paard uitgehaald. of vanwege de verkoop (en dus de volgende eigenaar)

Ik heb bij 2 verschillende paarden, met een chip op een andere locatie, bij 6 verschillende artsen nog niet het advies gekregen om een chip er uit te halen.
Wel de optie.
Maar als we dan samen de afwegingen doorlopen hebben is de conclusie steeds geweest: rustig laten zitten.

Ze zeggen er wel standaard bij bij een beoordeling: deze risico inschatting en goed operabel of niet.

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:36

Gunstige chips laat mijn kliniek gewoon zitten, hoor. Ik had een merrie met twee chips. Leken geen enkel probleem, dus het advies was om zeker niet te gaan opereren. We hebben wel foto's laten maken door de jaren heen om dat te controleren. Na een paar jaar sporten zat het nog net zo gunstig. Een operatie zou dan alleen helpen om het paard voor meer geld met 'schone' foto's te kunnen verkopen... Maar dat vind ik echt onzinnig en een onnodig risico. Grappig detail, deze merrie had meegedaan aan een screening op oc(d) op jonge leeftijd en was er toen niets zichtbaar.

Anoniem

Re: Paard kopen met chips/lichte cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:13

Ik zou het persoonlijk niet doen... alleen omwille van de cornage al. Heb zelf een paard die dit heeft en wordt steeds erger naarmate ze ouder wordt. Inmiddels is ze gepensioneerd.

Je staat er niet zo bij stil maar het is echt niet prettig dat mensen altijd denken dat je paard te weinig conditie heeft of slecht getraind is oid. Andere ruiters storen zich er ook aan... niet iedereen kent cornage.

Ik zou hem laten staan en verder zoeken.