Rare oude wonden bij paarden uit Spanje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Rare oude wonden bij paarden uit Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 19:08

Hoi!

Afgelopen woensdag nacht kwamen er 2 ruinen uit Spanje bij me aan.
Ze hebben een slecht verleden, dat wist ik al.
Beide erg bang, en gezien gedrag veel geslagen, ik vermoed ook met een zweep oid, als je iets in je hand hebt zijn ze helemaal bang. Ook zijn ze met sporen gereden, al weet ik niet wat voor sporen.
Ze hebben alleen veel oude wonden/onthaarde plekken. Ook wat verse, het zijn duidelijk wonden geweest.
Ze zitten allebei helemaal onder.

Het zijn halfbroers, ze heten Romeo en Risueno, beide 6 jaar.

Ze komen van een handelaar achtige, daar hebben ze meer dan een jaar gestaan. Ze stonden daar altijd in een stal, en daarvoor ook. Ze zijn nooit in een paddock of weiland geweest, en nooit los bij andere paarden.
Dit is ook te merken aan hun gedrag.

Ik kan bij Risueno niet in de buurt komen, hij heeft de meeste en grootste wonden. Romeo heb ik van dichtbij kunnen bekijken, hij heeft veel oude wonden, waar al vacht overheen is. Sommige zichtbare zijn verser, en het is ook een beetje opgezet en dik. Bij Risueno is het te zien dat het bij de wonden opgezet is op sommige plekken.

Wat kan dit hebben veroorzaakt? Kan dit in een stal gebeurt zijn? De buik en benen hebben minder wonden. Ik heb de stal op video's gezien, het ziet eruit als een normale stal, gewoon met trailies. Niet heel nieuw, maar ziet er oke uit.

Wat denken jullie? Het zijn niet de beste fotos, bij Risueno op afstand dus.

Romeo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Risueno:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/eiDIJt.jpg

http://boktimg.nl/img/m/nM9Zqp.png

http://boktimg.nl/img/m/gQYnLh.png

http://boktimg.nl/img/m/NqZZNS.jpg

Janneke2

Re: Rare oude wonden bij paarden uit Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:36

Heb jij ze zelf laten ruinen...?

(Misschien een beetje rare vraag, maar Spanjaarden houden hun hengsten doorgaans 'compleet'. Zelfs in Nederland ken ik een lieverd van een dekhengst die braaf manegelessen loopt.)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:39

Och wat sneu.
Ik denk direct aan tikken van andere paarden die ze hebben moeten incasseren.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:45

Ten eerste, wat zijn ze prachtig <3

Arme diertjes... Hier helaas ook een paard uit Spanje met gekke littekens maar dan op andere plekken, hij heeft op de buik, benen en hoofd, kont en schouders zijn litteken vrij. Ik denk dat je deels ook niet wilt weten waar het vandaan komt helaas...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:45

Ik denk gewoon van omgang met andere paarden. Eigenlijk zien ze er erg goed uit, ik had dat op basis van je verhaal heel anders verwacht :o

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:47

Sintara schreef:
Ik denk gewoon van omgang met andere paarden. Eigenlijk zien ze er erg goed uit, ik had dat op basis van je verhaal heel anders verwacht :o

Maar als de paarden niet met andere paarden hebben gestaan, lijkt me dat vrij lastig?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:48

Poeh, die hebben het flink te verduren gehad -O- ;(

Als ze alleen op stal hebben gestaan en in de hand zijn geweest en verder nooit los op de weide of met andere paarden....Dan denk ik aan een slechte stal, slechte behandeling maar ook aan zelfbeschadiging uit stress.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:49

Kunnen ze met hun hoofd/tanden zelf bij die plekken? Of hebben ze los gestaan met andere hengsten/ruinen? Flink aantal van deze wondjes zitten niet op een plek waar je iets als sporen verwacht en de maat en vorm doet mij niet aan een zweep oid denken. Wel geknaag/erg ruig spel of jeuk en die hoofdwondjes al helemaal.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 19:54

Ze hebben nooit met andere paarden samen gestaan, soweieso nooit los in het bijzijn van andere paarden.
Ook nooit los buiten in een bak of paddock. Dit merk je ook aan het gedrag, ze wisten niet eens wat gras is :(:)

Ze zijn maar af en toe uit hun stal geweest, en dan alleen om te rijden of longeren, grondwerk of wandelen is er niet mee gedaan.

Zelf kunnen ze niet bij de plekken, het zit ook op hun hoofd, aan de binnenkant van hun achterbenen, op hun rug. Ook niet plekken waar ze zich makkelijk zelf hebben kunenn verwonden.

Het zou me niets verbazen als het door de mensen daar is gedaan, ze zijn beide behoorlijk bang voor mensen, en dan vooral mannen. Dat is direct te merken. Als je bijvoorbeeld een halster vasthebt vluchten ze direct weg. En je kan niet binnen de 5 meter komen van Risueno.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:57

Lijken mij ook gewoon plekken die door andere paarden zijn veroorzaakt of beten van een insect.
Soms klopt het verhaal niet. Zeker niet wanneer de paarden van een handelaar afkomstig zijn. Je weet dan gewoon niet altijd het complete verleden.
Ik vind ze er verder ook best goed uit zien :j
Schuw zijn voor mensen betekent ook niet meteen dat ze mishandeld zijn. Niet alle Spanjaarden zijn slecht voor hun dieren.
Een "sielugh" verhaaltje werkt wel vaak goed bij de verkoop natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-06-23 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:58

Ik kon ook niet bij mijn 2 jarige komen toen die kwam. Bij verkoper was die net uit opfok en in een box keurig lief en braaf, maar eenmaal bij mij heeft kunnen aanraken even gekost en daar was echt niks aan mishandeld. Al was die wel geinteresseerd in mensen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:14

Het lijken mij littekens van een huidaandoening dermatitis estival equina, ook bekend als fuego de verano. Zou niet weten hoe het in het Nederlands heet maar het is een soort allergische reactie op muggen/insectenbeet.
Veel paarden in Spanje hebben dit, en vooral bij schimmels zie je het goed.

Dit zijn zeker geen tekenen van mishandeling.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:17

Het lijken mij geen plekken / littekens van mishandeling. Eerder van schuren hetzij van de jeuk hetzij uit verveling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:18

Daenerys schreef:
Het lijken mij littekens van een huidaandoening dermatitis estival equina, ook bekend als fuego de verano. Zou niet weten hoe het in het Nederlands heet maar het is een soort allergische reactie op muggen/insectenbeet.
Veel paarden in Spanje hebben dit, en vooral bij schimmels zie je het goed.

Dit zijn zeker geen tekenen van mishandeling.

De naam wist ik niet.
Maar het eerste wat ik dacht het zijn insectenbeten.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:33

Het kan heel veel zijn. Als ze niet met andere paarden hebben gestaan denk ik ook eerder aan een reactie/huidaandoening met dit als resultaat.

Mijn spanjaard heeft ook gekke littekens en plekken, maar duidelijk verdikt van nare winkelhaken. Niet zo oppervlakkig.

En niet heel relevant, maar wat een ontzettend mooie dieren. Littekens of niet, ik vind ze echt rete gaaf :D

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:51

Het zal uiteindelijk wel verdwijnen, geef ze 3 maanden en ze zijn onherkenbaar. Hopelijk zijn ze dan ook tot rust gekomen en hebben een beetje vertrouwen gekregen. Veel succes en plezier met deze 2 prachtige heren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:58

Het ziet er naar mijn mening echt totaal niet uit als wonden die door mensen zijn aangebracht, en ze zitten wel goed in hun spieren om bijna niet uit de stal te zijn gehaald. Maar goed, je weet het verleden nooit zeker... Ik zou me focussen op de toekomst :) niet teveel medelijden hebben, ze zijn op een goede plek en gaan veel goeds tegemoet en nog harstikke jong. Die zijn veerkrachtig als wat en voor je het weet komt er vast zat karakter boven :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:04

Je antwoord staat denk ik op de veertiende foto: een prikbeest.

Hopelijk heb je ze gauw handtam zodat je in de weer kunt met prikbeestbestrijdende maatregelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:41

Mijn 1e pony had dit ook ooit na dat hij gegrepen was door een hengst.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:01

Het lijkt echt veroorzaakt te worden door een mug die voorkomt in warme, vochtige gebieden. Het gaat me te ver om dit stuk te vertalen, dus liet ik Google dat doen.

https://www.equisens.es/curiosidades/de ... s-caseros/

Citaat:
Seizoensdermatitis bij paarden: preventie en huismiddeltjes

DOOR DAVID MURIEL HOLGADO OP 15 MEI 2020 BIOLOGIE, CURIOSA

Deel je kennis

Seizoensgebonden dermatitis bij paarden is een allergische huidreactie op de beet van de Culicoid mug, en soms ook door sommige soorten vliegen. Veel van deze allergieën schaden sommige paarden meer dan andere, afhankelijk van hun gevoeligheid voor insectenbeten.

Normaal gesproken zijn het de vrouwtjes van de culicoïde mug die steken, een vreemd eiwit in het lichaam van het paard introduceren en het immuunsysteem reageert door veel histamine af te geven dat jeuk veroorzaakt. Ze worden beïnvloed afhankelijk van de gevoeligheid van het paard voor dat eiwit. Die jeuk zorgt ervoor dat het krabt en wonden veroorzaakt die groot kunnen worden en de huid kunnen infecteren.

Er kan genetische aanleg zijn, maar het komt evenzeer voor, ongeacht het geslacht, de cape en het ras van het paard. Het kan op jonge leeftijd tussen de twee en vier jaar voorkomen en in de daaropvolgende jaren worden ze erger omdat de eerste beten niet de stimulatie van het immuunsysteem veroorzaken en in de volgende beten geeft het lichaam meer histamine af, daarom worden meestal veel oudere paarden aangetast. De jeuk die het paard heeft wordt pruritus genoemd (jeuk die op een deel van het lichaam wordt gevoeld en die de behoefte of het verlangen om te krabben veroorzaakt).

Het is seizoensgebonden omdat deze mug in milde en vochtige klimaten leeft, dus de tijden van het jaar waarin het probleem het grootst is, zijn in de lente, zomer en vroege herfst. Het komt meestal vaak voor dat veel getroffen paarden het grootste deel van het jaar symptomen hebben.

Als we zien dat ons paard rusteloos is, zien we dat het continu krabt, erosies of haaruitval of huidveranderingen verschijnen in de manen, aan het kruis, op de staart, op het gezicht, op de borst, in de oksels en op de buik, ons paard kan seizoensdermatitis hebben door de beet van de Culicoïde mug.

Het getroffen gebied kan ontstoken zijn en warm aanvoelen, het haar lijkt roerei alsof het bekrast is en kan haar verliezen. Sommigen kunnen afvallen door de stress veroorzaakt door de jeuk.

Voorkom dat hij bijt en krabt. Overleg met een dierenarts en hij zal ons vertellen wat we moeten doen, hij kan wat allergietests doen om de oorzaak te zien. Vaak reageert het niet op zalf of baden met zwavelzeep.

In de wonden van de huid die zijn aangericht door krabben kunnen we preparaten gebruiken die jeuk helpen genezen en verlichten, zodat het niet meer krabben. We moeten voor de huid van het paard zorgen, want het is degene die het beschermt tegen de zonnestralen en waarvoor het zweet om de temperatuur te reguleren.

Preventie

Deze insecten moeten worden geëlimineerd, om te voorkomen dat we de insecten moeten beheersen door het leefgebied van de mug te kennen en te voorkomen dat ze in contact komen met de dieren. Vrouwelijke muggen leggen hun eieren in de modder of in gebieden waar het water stagneert, daarom moeten we die gebieden vermijden.

Indien mogelijk plaatsen we de paarden op hogere grond, waar de wind loopt en er minder muggen zijn, dus in de zomer is het niet goed voor de paarden om op lage plaatsen of gebieden aan de rivier te wonen waar meer is.

Om dit te voorkomen, kunnen we paarden behandelen met insectenwerende middelen, zodat ze natuurlijk kunnen zijn en ze vooral bij zonsondergang kunnen aanbrengen. We kunnen natuurlijke preparaten gebruiken op basis van geranium etherische olie, basilicum, citronella, eucalyptus, tea tree, etc., of een mengsel van meerdere.

Als het paard in stallen woont, kunnen we muskietennetten op de ramen zetten zodat ze niet binnenkomen en ventilatoren om ze weg te jagen. We zullen de blokken, schuilplaatsen desinfecteren en we zullen de bedden schoon hebben, we gebruiken natuurlijke insecticiden zoals diatomeeënaarde, een onschadelijk natuurlijk insecticide, we kunnen het aanbrengen door op het bed van de dieren te strooien. Door de gemicroniseerde diatomeeënaarde in water te verdunnen door een eetlepel per liter water toe te voegen, ontsmetten we de muren en elke hoek, inclusief het keukengerei. In het dingscree kunnen we van tijd tot tijd met diatomeeënaarde toevoegen om de vliegen te beheersen die daar proberen te broeden. We kunnen het paard besprenkelen met diatomeeënaarde in de delen van de manen en rond de staart, en ervoor zorgen dat het goed in het haar doordringt.

We zullen de weilanden zo schoon mogelijk hebben en als er veel muggen zijn, vermijden we de paarden bij zonsondergang en 's nachts in de wei te hebben. Als ze veel aanvallen, kunnen we fijne anti-muggendekens gebruiken, er zijn dekens met zebraprint die muggen en vliegen effectief afstoten. In de ogen is het gebruikelijk dat er veel vliegen en muggen zuigen wat de ogen afscheiden, er zijn paarden die hier erg gevoelig voor zijn, dus we kunnen muggen of vliegenmaskers op de ogen gebruiken.

Het opnemen van knoflook in het dieet van ons paard kan een remedie zijn als vliegen- en muggenwerend middel. Bij het zweten stoot het paard deze insecten af met zijn geur. Als we knoflook als afweermiddel geven, geven we een kleine hoeveelheid, we geven het je ruim van tevoren zodat je het kunt opnemen en zweten voordat de muggen verschijnen. Knoflook levert heel weinig op als mineraalsupplement. Het is bewezen dat een hoge dosis, ongeveer 250 gram, een afname van rode bloedcellen kan veroorzaken en bloedarmoede kan veroorzaken, daarom zullen we voorzichtig moeten zijn bij het leveren ervan.

Onderzoekers hebben aangetoond dat omega 3-vetzuren jeuk kunnen verminderen, dus het is niet slecht om vlas- of lijnolie in kleine hoeveelheden in je dieet te gebruiken.

Wat kunnen we doen om seizoensdermatitis te genezen en pijn te verlichten?

Steroïden verlichten huidirritatie en jeuk enorm, maar op de lange termijn neemt het risico op hoefbevangenheid toe, dus we zullen ze alleen op voorschrift van de dierenarts gebruiken. Antihistaminica helpen de symptomen te verlichten, maar het is erg duur omdat er grote hoeveelheden moeten worden toegediend, het moet ook door de dierenarts worden voorgeschreven.

Er zijn shampoos tegen jeuk, we zullen shampoos gebruiken die haver, antihistaminica of lokale anesthetica bevatten. Het is ook raadzaam om de getroffen gebieden af te koelen met ijs of koud water.

Zalf voor seizoensdermatitis, zeer effectieve natuurlijke remedie

Om seizoensdermatitis te genezen, om de wonden en schuren te genezen die het paard maakt bij het krabben kunnen we een natuurlijke remedie gebruiken die goed werkt en ik heb geleerd van Elina Salcedo.

We zullen een crème of zalf maken waarin we etherische olie van calendula, weegbree en tea tree zullen gebruiken. We zullen vet of reuzel gebruiken, en we kunnen ook bijenwas opnemen.

Calendula's hebben eigenschappen voor de dermis, de huid, het is rustgevend, ontstekingsremmend, het wordt gebruikt voor acne, voor wonden, voor brandwonden en voor insectenbeten.

De weegbree met antiseptische eigenschappen is effectief bij het genezen van wonden en zweren.

Tea tree olie wordt gebruikt bij veel huidproblemen, acne, dermatitis en heeft veel helende eigenschappen, antibioticum, wordt gebruikt bij brandwonden, insectenbeten en is insectenwerend.

Vet of reuzel werd gebruikt om de wonden van vee te genezen, het is bestand tegen hitte en water.

Hoe het snoeien voor te bereiden

1e optie:

Om de zalf te bereiden: verhit 500 gram vet of reuzel in een pan, houd het op een gemiddelde temperatuur; hak 75 gram verse calendula, de bloemen met een steeltje en doe het in de pan; voeg 75 gram verse weegbree toe, laat het 3 tot 5 minuten roeren zodat het niet roostert; zet het vuur uit en dek We gebruiken de zalf bij het minste symptoom voordat het krabt, ze zullen naar je zoeken omdat ze veel opluchting voelen.

2e optie:

Als we geen verse calendula en weegbree hebben en het dringend is, kunnen we de verse calendula en weegbree vervangen door droog, dat we in een kruidkundige kunnen vinden. We verwarmen de boter of andere olie in de pan, zoals amandelolie of olijfolie van eerste persing, mengen de gedroogde calendula en de weegbree. Zodra deze olie is gefilterd, verwarmen we een beetje bijenwas en eenmaal opgelost maar niet erg heet mengen we het met de calendula en weegbreeolie en voegen we de druppels etherische olie uit de tea tree toe, we gebruiken de bijenwas om het romiger te maken zoals de zalf.

3e optie:

Een andere manier om de zalf te maken is: we verzamelen de calendulabloemen met een stengeltje en laten ze drogen, eenmaal uitgedroogd plaatsen we het stevig in een glazen pot en vullen het met olie (amandel of olijfolie van eerste persing), bedekken het en laten het macereren door het een maand of veertig dagen op een droge en verse plaats te bewaren, zodat we We zullen hetzelfde doen met de weegbree. We doen de twee oleaten bij elkaar en voegen 60 druppels etherische olie uit de tea tree toe, misschien minder druppels, afhankelijk van de hoeveelheid die we hebben verkregen. Om het op room of zalf te laten lijken, verwarmen we een beetje bijenwas en voegen we alles toe door te roeren.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 16-06-23 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:03

Je gooit twee paarden die niks zouden kennen, na 2 dagen in een met prikpaaltjes afgezette wei? Dat lijkt me met hun verhaal niet het meest verstandige om te doen…

De littekens kunnen van alles zijn. Van huidproblemen als schimmel, of reactie op insecten tot genezen wonden van mishandeling tot “normale” wonden die paarden (en met name hengsten onderling) bij elkaar aan kunnen brengen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:22

MoniqueT, is dat niet 'gewoon' wat we zomer eczeem noemen, allergie voor knutten

Vind ik een heel ander beeld geven eigenlijk..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:22

Wat een knapperds! Ze zien er goed uit. Geef ze de tijd, het klinkt als typisch pre. Die band ga je moeten opbouwen. Ben benieuwd hoe ze straks zijn als ze zich open stellen voor je.

Pas vooral ook op met het gras ineens.

Wat is je plan met hun?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:32

Mooie paarden! Ik vind ze er eigenlijk best goed uitzien.
Maar, indien ze geen gras kennen en je kan ze niet benaderen, is het dan een goed idee ze op een weide te zetten waar je ze -neem ik dan aan- niet kan vangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:42

Spanjaarden zijn sober, ze staan nu op een vette wei, dat is vragen om problemen. Graasmasker erop of anders paaltjes zetten.