Tot wanneer moet mijn veulen melk drinken???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colombia

Tot wanneer moet mijn veulen melk drinken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 19:40

Afbeelding
Goedenmiddag allemaal.
Heb een vraag over mijn pasgeboren veulen.
Mijn veulen van 1 week is aangevallen door een rottweiler,en in ze hals gebeten. Hij heeft een tijd ze hals niet omhoog kunnen doen,om melk te drinken bij de merry. Dus heb hem met de fles gevoerd. Nu maakt ze moeder geen melk meer aan. Ik geef hem nu dus met de fles. Mijn vraag is hoelang moet ik hem met de fles blijven geven??? Hij is nu een maand,en eet sinds ze 2de week al gras.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:47

Dit is een geintje toch? Hier is een dierenarts bij en het veulen krijgt alle zorg die hij nodig heeft? Als dit net gebeurd is geeft de merrie toch gewoon nog melk?

Edit: of is dit al even geleden en is de foto oud?

Suzanne F.

Re: Tot wanneer moet mijn veulen melk drinken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:49

Heb je de moeder niet gemolken dan? Hoe kan ze nu geen melk meer geven dan? Heeft het veulen geen infuus gekregen met voedingsstoffen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:49

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:50

Ik mis de dierenarts en zijn/haar advies in dit verhaal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:50

Als hij een week al niet meer drinkt stopt de melkproductie. Grote kans ook dat als ze nog melk had hij zo aan de fles is gewend en niet eer bij de merrie drinkt. Een velen van 2 weken heeft echt nog melk nodig. Ook snachts. Tot een maand of 3 a 4 is toch echt wel nodig!

Colombia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 20:16

Ik heb de eerste dagen melk vd merry gemolken. Daarna liet ze het niet meer toe,en is de melkproductie gestopt. Ja ik geef wel speciale melk. En ook snachts om de 3 uur geef ik melk.
En hier waar ik woon(Colombia),zijn de dierenartsen heel makkelijk,antwoord was als die genoeg gras eet hoef je geen melk meer te geven.
Daarom dat ik het hier even vraag

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:22

Informeer bij je DA, want er zijn medicijnen om melkproductie op te starten volgens mij. Gebruiken ze wel om pleegmerries op te starten soms als ze wel geschikt zijn maar geen eigen veulen hebben dat jaar.
Paard melken kan zeker, maar als er protest is, heb je of mastitis of verkeerde techniek.

Normaal blijft veulen 6-9 maanden bij mama aan de tiet hangen. Hengstjes iets korter ivm vruchtbaar en eigen broertje/zusje maken bij mama anders. Veulens die naar opfok gaan worden vaak met 5-6 maanden gespeend omdat die op datum X gebracht moeten worden. Met mama de winter door en spenen in het voorjaar als gras begint te groeien valt zeker wat voor te zeggen. In dit geval echter zou ik het etiket van je melkvervanger goed lezen en zorgen dat veulen hetzij mama hetzij een ander volwassen paard heeft om mee samen te lopen ivm ontwikkelen tot normaal paard.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:22

Wow wat heftig :(:) zowel voor het veulen, de moeder, als voor jou.

Ik zou het hele traject steeds met de dierenarts overleggen.

Maar ik begrijp heel goed dat je even je verhaal wil delen hier, het is niet niets wat je hier hebt meegemaakt.

Hopelijk herstelt het veulen goed :knuffel:

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:25

Pfoe moeilijk, kan me voorstellen dat ze in Colombia makkelijker zijn, maar dat helpt jou natuurlijk weinig..

Ik vind de tip van medicatie om de melk op te wekken een goede, kun je daar naar informeren?

Charaz

Een veulen van 6-9 maanden die zijn eigen moeder bespringt? Zo vroeg heb ik het ze nog niet zien doen hoor.

Cioccolato

Ach arm dier. Een veulen eet gelukkig al heel snel zelfstandig hooi, gras en brokjes. Echter is dit eerst niet voldoende. Ik zou zelf zeggen minimaal 4,5 maanden melk erbij geven en als het veulen dan goed zelf eet zou ik de melk wel weg durven laten. Maat als die makkelijk uit een emmer drinkt.. hé, dan gewoon doen.

Veulen kan overigens ook uit bakje/emmer drinken. Kan makkelijker zijn. Bied ook gras, hooi en brokjes erbij aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:31

Zeker 4 maanden melk geven en brokjes erbij en hooi/gras.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:35

Beemsterkaas schreef:
Pfoe moeilijk, kan me voorstellen dat ze in Colombia makkelijker zijn, maar dat helpt jou natuurlijk weinig..

Ik vind de tip van medicatie om de melk op te wekken een goede, kun je daar naar informeren?

Ik zou dat juist niet doen. Als ik het goed lees heeft dit veulen maar 1 week gedronken bij de moeder en nu reeds 3 weken aan de fles. De kans dat die nu nog opnieuw bij de moeder gaat drinken is miniem.

Ts: Vroeger werd een veulen gespeend op 100 dagen. Dit is de dag van vandaag niet meer gangbaar, maar als het veulen de fles krijgt zou ik die 100 dagen aanhouden. Ik zou al vrij snel een kwalitatieve brok aanbieden en dit zeker voldoende geven bij het stoppen met de melk. Dan moet het gewoon goed komen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:41

Wat een schrik!
Ik heb geen ervaring met zo'n jong veulen, wel met een veulen van een paar weken ouder. Ik heb een veulen van 4 weken met de fles groot gebracht met poedermelk voor kalfjes. De Pavo veulenmelk was ruim 2 keer zo duur en op ons melkveebedrijf hadden we de kalvervariant bij de hand.

Ik heb hem direct uit een speenemmer (ook voor kalfjes) leren drinken om fysiek afstand te houden van het veulen om hem zo 'normaal' mogelijk op te laten groeien. Hij liep bij onze paarden in de kudde en mijn AV merrie was zijn adoptie moeder. Ik ben begonnen met 1 liter per voerbeurt en 8 voerbeurten per dag. Uiteindelijk voerde ik hem een kleine 20L per dag verdeeld over 4 tot 5 voerbeurten. Hij at ook al wel hooi met de paarden mee maar dat is echt nog te weinig voor zo'n klein frummeltje. Ik hem melk bijgevoerd tot hij ruim 4 maanden oud was en daarna langzaam afgebouwd.

Denk erom dat het voor een veulen belangrijk is dat hij zijn hoofd en hals hoort te buigen (net als wanneer hij bij de merrie zou drinken) ook wanneer hij uit de fles drinkt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:44

Swifter schreef:
Beemsterkaas schreef:

Ik zou dat juist niet doen. Als ik het goed lees heeft dit veulen maar 1 week gedronken bij de moeder en nu reeds 3 weken aan de fles. De kans dat die nu nog opnieuw bij de moeder gaat drinken is miniem.

Ts: Vroeger werd een veulen gespeend op 100 dagen. Dit is de dag van vandaag niet meer gangbaar, maar als het veulen de fles krijgt zou ik die 100 dagen aanhouden. Ik zou al vrij snel een kwalitatieve brok aanbieden en dit zeker voldoende geven bij het stoppen met de melk. Dan moet het gewoon goed komen.

Dat is waar, had er niet aan gedacht dat ze wellicht niet meer wil gaan drinken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:56

Voor kunstmelk staat normaal minimaal 3 maanden en dan daarna speciale opvolg brokjes. Langer kan natuurlijk ook, meestal geeft de leverancier een schema tot en met 4 maanden. Je kunt de melk het beste uit een bakje of emmer voeren en niet uit de fles ivm te afhankelijk gedrag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:08

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:35

TS heeft niet alleen Colombia als gebruikersnaam, hij woont ook in Colombia.

Ik denk dat weinig adviezen van hier, daar uitvoerbaar zijn. Of er speciale 'opvolgbrok' is, is maar de vraag, en of ze daar speenemmers hebben zoals wij voor melkkalfjes is ook maar de vraag. Geen idee hoeveel melkvee daar gehouden wordt.

TS: ik zou kijken of er grotere fokkerijen/stoeterijen in jouw buurt zitten (mits je Colombiaans goed genoeg is) en eens vragen wat zij doen met weesveulens.
Hou er wel rekening mee dat 'afschieten' een antwoord kan zijn en dat ze dus ook geen praktische tips kunnen geven.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:58

Pff, dat zal wel flink stressvol geweest zijn! Ik zou een oproep plaatsen in een Colombiaanse FB paarden groep. Ondanks dat het in Colombia anders is dan in Nederland zijn er genoeg mensen die paarden als 'huisdier' houden en misschien tips hebben. Daarnaast vond ik de tip van de emmer met spenen (voor kalfjes) een goed idee, of ze dat hebben ligt er denk ik aan waar in Colombia je woont. Desnoods kun je het laten maken?

In Nederland kennen we melkvervangers, dat zijn brokjes waar bestanddelen van melk inzitten. Ik denk niet dat dat het zelfde is als dit, maar misschien kun je naar de leverancier bellen? https://www.sollanutricionanimal.com/it ... _kg-295753

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:39

Wat een ellende zeg, fijn dat het nu beter gaat!

Advies is vaak idd 3 maanden/100 dagen. Geef hem wel alsjeblieft uit een bakje ipv uit de fles! Fles geeft zo veel (onnodig!) risico. Ik heb ze overigens vaak zat net zo makkelijk zien schakelen tussen bakje en merrie, ook na ruim een week (en die werd door z'n moeder in elkaar gemept, dus was binnen 2 dagen ook nog eens heel bang geworden). Het is toch het meest natuurlijke voor een veulen. Dus als je enigzins makkelijk aan domperidon kunt komen zou het het proberen waard zijn denk ik.

Zijn er geen fokkers die je kunt benaderen voor advies/producten? Wellicht via de stamboeken proberen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:46

Maaike_Indy schreef:
Wat een schrik!
Ik heb geen ervaring met zo'n jong veulen, wel met een veulen van een paar weken ouder. Ik heb een veulen van 4 weken met de fles groot gebracht met poedermelk voor kalfjes. De Pavo veulenmelk was ruim 2 keer zo duur en op ons melkveebedrijf hadden we de kalvervariant bij de hand.

Ik heb hem direct uit een speenemmer (ook voor kalfjes) leren drinken om fysiek afstand te houden van het veulen om hem zo 'normaal' mogelijk op te laten groeien. Hij liep bij onze paarden in de kudde en mijn AV merrie was zijn adoptie moeder. Ik ben begonnen met 1 liter per voerbeurt en 8 voerbeurten per dag. Uiteindelijk voerde ik hem een kleine 20L per dag verdeeld over 4 tot 5 voerbeurten. Hij at ook al wel hooi met de paarden mee maar dat is echt nog te weinig voor zo'n klein frummeltje. Ik hem melk bijgevoerd tot hij ruim 4 maanden oud was en daarna langzaam afgebouwd.

Denk erom dat het voor een veulen belangrijk is dat hij zijn hoofd en hals hoort te buigen (net als wanneer hij bij de merrie zou drinken) ook wanneer hij uit de fles drinkt.

Sluit ik mij bij aan.

Als ze direct te close zijn met de mens, kunnen het enorme lastpakken worden. En dan is 600 kilo paard heel erg veel!

Onwijs veel sterkte!! Want dit is ontzettend balen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:18

tamary schreef:
Informeer bij je DA, want er zijn medicijnen om melkproductie op te starten volgens mij. Gebruiken ze wel om pleegmerries op te starten soms als ze wel geschikt zijn maar geen eigen veulen hebben dat jaar.
Paard melken kan zeker, maar als er protest is, heb je of mastitis of verkeerde techniek.

Normaal blijft veulen 6-9 maanden bij mama aan de tiet hangen. Hengstjes iets korter ivm vruchtbaar en eigen broertje/zusje maken bij mama anders. Veulens die naar opfok gaan worden vaak met 5-6 maanden gespeend omdat die op datum X gebracht moeten worden. Met mama de winter door en spenen in het voorjaar als gras begint te groeien valt zeker wat voor te zeggen. In dit geval echter zou ik het etiket van je melkvervanger goed lezen en zorgen dat veulen hetzij mama hetzij een ander volwassen paard heeft om mee samen te lopen ivm ontwikkelen tot normaal paard.

Klopt die medicatie geef je voor 15a 21 dgn volgens mij en na 10 dgn zijn ze volledig op melk. Ook worden ze lief naar veulen toe.

Word gebruikt bij pleegmerries maar ook bij merrie die te weinig melk aanmkn ed..

Dus bel een goede paardenkliniek of paardendierenarts.

Geef merrie die pillen en ze gaat weer melk geven...

Ik heb t 2 jaar geleden gebruikt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:28

amen schreef:
tamary schreef:

Klopt die medicatie geef je voor 15a 21 dgn volgens mij en na 10 dgn zijn ze volledig op melk. Ook worden ze lief naar veulen toe.

Word gebruikt bij pleegmerries maar ook bij merrie die te weinig melk aanmkn ed..

Het veulen drinkt al 3 weken niet meer bij de moeder, dus die gaat dat ook echt niet meer doen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:53

pillow schreef:
amen schreef:

Het veulen drinkt al 3 weken niet meer bij de moeder, dus die gaat dat ook echt niet meer doen.

Die ervaring heb jij uit 1e hand? Dat een veulen wat 3 weken fles drinkt niet meer bij moeder drinkt?

De mijne heeft ook 2 a 3 wkn continue fles gehad om de 2 uur.. en in totaal denk ik 6 weken flessenmelk ook om af te bouwen en dat merrie weer genoeg melk gaf.. altijd bij moeder gestaan en toen moeder weer melk gaf dronk ze daar weer bij..

En ze probeerde elke dag uier wel paar keer ook al kwam er geen druppel uit.

En zij heeft ook infuus gehad..

Maar gelukkig pillow.. dat jij zegt dat dat NIET kan...

Pppfff

Hoeveel veulens heb jij gefokt? Hoeveel veulens heb je de fles gegeven om de 2 uur 2 a 3 wkn lang? En daarna om de 4 a 6 uur

Hoeveel paarden heb jij werkelijk die pillen gegeven? En gezien hoe t werkt?