tamary schreef:Informeer bij je DA, want er zijn medicijnen om melkproductie op te starten volgens mij. Gebruiken ze wel om pleegmerries op te starten soms als ze wel geschikt zijn maar geen eigen veulen hebben dat jaar.
Paard melken kan zeker, maar als er protest is, heb je of mastitis of verkeerde techniek.
Normaal blijft veulen 6-9 maanden bij mama aan de tiet hangen. Hengstjes iets korter ivm vruchtbaar en eigen broertje/zusje maken bij mama anders. Veulens die naar opfok gaan worden vaak met 5-6 maanden gespeend omdat die op datum X gebracht moeten worden. Met mama de winter door en spenen in het voorjaar als gras begint te groeien valt zeker wat voor te zeggen. In dit geval echter zou ik het etiket van je melkvervanger goed lezen en zorgen dat veulen hetzij mama hetzij een ander volwassen paard heeft om mee samen te lopen ivm ontwikkelen tot normaal paard.
Klopt die medicatie geef je voor 15a 21 dgn volgens mij en na 10 dgn zijn ze volledig op melk. Ook worden ze lief naar veulen toe.
Word gebruikt bij pleegmerries maar ook bij merrie die te weinig melk aanmkn ed..
Dus bel een goede paardenkliniek of paardendierenarts.
Geef merrie die pillen en ze gaat weer melk geven...
Ik heb t 2 jaar geleden gebruikt.