Verdoving veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Verdoving veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 13:30

Afbeelding
Mijn veulentje is mank door kwetsuur mediaal op linkerhoefbal.
Groot vermoeden dat er een merrie op getrapt heeft toen hij lag te slapen, hij ligt vaak tussen etende merrie's in zijn kudde.
De veearts komt straks opnieuw om hem te verdoven (is gisteren geweest zonder succes).
Iemand tips hoe we het veulen kunnen verdoven? Hij reageert heftig op de naald.
Hij gaat in de stal om 2e poging te ondernemen als de veearts deze midday komt.
Aub geen emotie 's of verwijten, ik probeer mijn zen te bewaren en dit samen met mijn veearts op te lossen.
Bedankt alvast

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:37

Met het risico voor dierenbeul uitgemaakt te worden zou ik een jong veulen (geen grote jaarling) even samen met een sterke persoon op de grond leggen. Voorzichtig door de voorbenen laten gaan op een goede laag bodembedekking. Waarschijnlijk kan de DA er toch daarna enkel goed bij vanaf de grond. Een verdoofd veulen lang op 3 benen zetten werkt ook niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:53

Orale Domosedan gel onder de tong, of de injecteerbare versie in een spier in hogere dosering dan IV. Hoef je niet in het bloedvat te mikken.
Wel even een half uurtje wachten tot het goed werkt.

Lynn_Nikita

Re: Verdoving veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:09

Hoe oud is het veulen? Goed vastpakken, in een hoek van de stal ,Hand bij de staartwortel, de andere hand om borst en desnoods een oor vastgrijpen en knijpen bij de basis

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:25

Inderdaad, even zorgen voor 2 sterke personen en hem neerleggen. Met een doek over het hoofd hoef je waarschijnlijk niet eens te verdoven.

Overigens zou ik met tips tot het verdoven toch echt op je veearts vertrouwen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:39

Hier ook eens een veulen van 2 weken moeten sederen. Beetpakken bij staartwortel en oor idd. Eventueel een tuigje om, van een volwassen paarden halster.

Beterschap voor de kleine!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:48

Hoe oud en groot is het veulen? Bij een klein/jong veulen zou ik ook gewoon een partij catch doen. Doek over het oog eenmaal hij ligt, een persoon die de achterbenen vasthoud, een persoon op de voorbenen. Het werkt goed om de personen geknield over de beentjes te laten zitten, veulenpootjes dus tussen de knieen van een persoon, vrij weinig spartelruimte en eenmaal ze dat doorhebben vallen ze gewoon in slaap, heb je zelfs geen verdoving nodig. Eventueel een lokale verdoving bij de hoef.
En indien er toch gesedeerd moet worden is dat liggend ook makkelijker. Wel oppassen met domosedan, dat luistert heel nauw qua gewicht en wordt sowieso afgeraden jonger dan 6 maanden.

Plan b indien tegen de grond werken niet wil/kan. In een hoek duwen, oor nijpen en snelle dierenarts.

Succes.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 15:36

1000x dank voor jullie adviezen.
Veulen is 5 maand en al bere sterk.
Ik denk even na tot hij komt terwijl ik de stal klaarmaak.
Idd, verdoving laat ik aan veearts over, maar tips en waarschuwingen uit ervaringen kunnen redden.
Dank
Dit is veulentjeAfbeelding
Hij is van midden november

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 15:40

Thioro schreef:
Hoe oud en groot is het veulen? Bij een klein/jong veulen zou ik ook gewoon een partij catch doen. Doek over het oog eenmaal hij ligt, een persoon die de achterbenen vasthoud, een persoon op de voorbenen. Het werkt goed om de personen geknield over de beentjes te laten zitten, veulenpootjes dus tussen de knieen van een persoon, vrij weinig spartelruimte en eenmaal ze dat doorhebben vallen ze gewoon in slaap, heb je zelfs geen verdoving nodig. Eventueel een lokale verdoving bij de hoef.
En indien er toch gesedeerd moet worden is dat liggend ook makkelijker. Wel oppassen met domosedan, dat luistert heel nauw qua gewicht en wordt sowieso afgeraden jonger dan 6 maanden.

Plan b indien tegen de grond werken niet wil/kan. In een hoek duwen, oor nijpen en snelle dierenarts.

Succes.

Super tips, alsook van anderen die reageerden.
Dank

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:45

Het veulen is wel al vrij groot om om te leggen. Indien het lukt des te beter. Anders toch in een hoek/tegen een muur drukken en gewoon snel zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 17:48

1 van 5 maanden is halstermak hoop ik als het een particulier paard is?
In stal zetten, halster om en desnoods praam en spuit erin

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:25

nou inderdaad, je mag toch verwachten dit dier een veuen A.B.C heeft gehad en gewoon netjes met het halster kan staan als iemand hem vast houd. zo niet dan snel eens beginnen te oefenen anders kun je je lol op als ze nog ouder zijn en helemaal niet meer te houden is.
beetje handige DA heeft er zo een naald in.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:41

Hier en volwassen pony die nogal explosief kan reageren op de naald. Een beetje handige DA kan daar goed omheen werken. Eerst een tijdje kriebelen op de plaats waar de naald komt en dan snel de prik zelf. Mits je veulen halstermak is, zou dat ook te doen moeten zijn.

Edit: probeer het zo positief mogelijk te houden, anders wordt het bij een eventuele volgende keer alleen nog maar een groter probleem. Op de grond leggen is jouw veulen al te groot voor en in een hoek van de stal drukken en dan een nare prik geven, zorgt er alleen maar voor dat de stal een negatieve ervaring voor hem zal zijn.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 11-04-23 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:45

Een veulen kan nou eenmaal raar wegdraaien met een flexibel klein lijfje, dan heb je heus niet meteen gefaald in de opvoeding.
Ben wel benieuwd of het inmiddels gelukt is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:49

Ik help ongeveer 100 veulens te spuiten deze maand, die niet halstermak zijn. Om te voorkomen dat ze op de prik zelf reageren knijp ik in een velletje. Veulen in een hoek zetten staart omhoog en vasthouden, velletje draaien en een snelle arts heeft die spuit er in 1 beweging in.
Een arts kan toch ook helpen met tips die spuit er toch wel meer

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:38

Ik heb verkeerd gelezen, ik dacht dat hij moest liggen om de hoefbal te genezen.
Voor de verdoving? Handige dierenarts, dier even in de houdgreep in de hoek en naald erin. Hoe meer getut, hoe meer stress. Gewoon even doorpakken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:46

Lynn_Nikita schreef:
Ik help ongeveer 100 veulens te spuiten deze maand, die niet halstermak zijn. Om te voorkomen dat ze op de prik zelf reageren knijp ik in een velletje. Veulen in een hoek zetten staart omhoog en vasthouden, velletje draaien en een snelle arts heeft die spuit er in 1 beweging in.

Dit hoor. Hoe meer aandacht je er aan gaat besteden, hoe lastiger het word. 1 2 snel klaar. Een handige arts spuit snel raak, maar degene die vasthoud is misschien nog wel belangrijker.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:57

De kleine van mij die erg fel reageert op prikken doe ik een praam om. Kan je nog steeds velle reactie verwachten, maar iets meer controle omdat ze toch al best sterk zijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 22:26

prugelpiet schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Dit hoor. Hoe meer aandacht je er aan gaat besteden, hoe lastiger het word. 1 2 snel klaar. Een handige arts spuit snel raak, maar degene die vasthoud is misschien nog wel belangrijker.

Veearts was razendsnel.
Maar was intramusculair, antibiotica en koortsremmer.
Vandaag moest hij verbonden worden, mensen bij elkaar gebracht om te helpen indien nodig en veearts stuurde zijn Kat.
Morgen komt hij heeft hij beloofd, maar veulen is ongelofelijk schuw geworden, terwijl hij voorheen heel erg handelbaar was.
Ik kan alleen nog maar hopen dat alles lukt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:33

Hij stuurde zijn kat? :o?
Ik zie nu een „distraction cat“ voor me _O-

Vervelend dat het veulen er zo schuw op wordt. Hopelijk lukt het morgen ook weer goed en kan de voet goed herstellen.

Edit: gewoon omdat het kan O:)
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 22:48

Sizzle schreef:

Vervelend dat het veulen er zo schuw op wordt. Hopelijk lukt het morgen ook weer goed en kan de voet goed herstellen.

[ [url=m/wby1N0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dit is wel schattig...maar was helemaal over mijn toeren toen veearts niet kwam. Dat is bij ons een uitdrukking, je Kat zenden....
Niet komen opdagen....
Ik heb ondertussen heel wat gelezen en je kan ook intramusculair verdoven.
Ik hou nu mijn kalmte, en vertrouwen in de veearts, want is een ongelofelijke goeie die ik nu te pakken heb.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:56

Cambiar schreef:
Sizzle schreef:

[ [url=m/wby1N0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dit is wel schattig...maar was helemaal over mijn toeren toen veearts niet kwam. Dat is bij ons een uitdrukking, je Kat zenden....
Niet komen opdagen....
Ik heb ondertussen heel wat gelezen en je kan ook intramusculair verdoven.
Ik hou nu mijn kalmte, en vertrouwen in de veearts, want is een ongelofelijke goeie die ik nu te pakken heb.

In de spier of in de mond kan beide.
Hierboven wordt wel gesproken van even doorpakken, met een paar sterke mensen veulen tegen de grond drukken. Ja, dat kan 1 keer helpen in nood, maar nu heb je dus al een veulen wat problemen krijgt met mensen.
Overleg goed met de arts. En ik kan de pasta in de mond echt aanraden, want dat kan je zelf rustig oefenen (nu is het dan een beetje laat) en de dierenarts komt dan een half uur later als de sedatie in de mond is ingewerkt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 23:05

Hij is nog niet op de grond gelegd.
Klopt niet, heb dat niet geschreven.
Hij is razendsnel ingespoten met AB en koortsremmer. Is tot nu toe alles wat hij kon doen door tijdsgebrek, helaas, had het ook liever anders gehad.
Morgen komt hij volledig verzorgen.
Ik wist niet dat je intramusculair kon verdoven. Dan zal hij net zelfde vliegensvlugge spuit geven zoals gisteren.

Over spijtig, jammer en had anders gemoeten moet ik nu uit mijn hoofd zetten of word er gek van.
Enige wat nu telt is verzorgen en redden van mijn ventje
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-04-23 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:07

Oh haha, nooit van gehoord :D

Met pasta verdoven moet je wel uitkijken hoor, dan kan het ineens veel te snel gaan als je daar ook nog wat bij spuit. Zeker onder adrenaline werkt zo’n paste niet goed, maar het kan dan ineens de andere kamt op slaan (te goed). Enkel in zeer goed overleg doen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 23:08

Sizzle schreef:
Oh haha, nooit van gehoord :D

Met pasta verdoven moet je wel uitkijken hoor, dan kan het ineens veel te snel gaan als je daar ook nog wat bij spuit. Zeker onder adrenaline werkt zo’n paste niet goed, maar het kan dan ineens de andere kamt op slaan (te goed). Enkel in zeer goed overleg doen.

Heb vermeld dat veearts komt ;) .
Ik ga zelf niet zomaar met verdoving klooien