Colosan, werkelijk zo'n wondermiddel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Colosan, werkelijk zo'n wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 21:48

Ik lees hier erg vaak de term Colosan bij koliek, terwijl ik het in België (toch in mijn regio) nog nooit heb zien voorbijkomen.

Gisteren weer verstoppingskoliek bij mijn merrie, en paraffine opgieten met darm tot in de maag lukte niet (ze wou niet slikken dus de darm ging er niet in). Heb dan met een spuit van 50cc geprobeerd er behoorlijk wat op te gieten (DA had paard moeten sederen voor de paraffine, dus kon dit niet gelijk doen, ze moest eerst wakker zijn). Aangezien ze toch al meermaals koliek gehad heeft (vorig jaar zelfs operatie) denk ik erover colosan in huis te halen (nu krijgt ze paraffine door haar voer, gelukkig eet ze het). Werkt dit echt zo goed? En kan ik dat op regelmatige basis/langere periodes preventief geven? Probleem is vooral dat haar rantsoen mss wat te vezelrijk is, aangezien ze niet op gras mag door vroegere hoefbevangenheden (al denk ik dat ik hier wat in zal versoepelen, een halfuurtje gras bij lage fructaanindex is minder levensbedreigend dan koliek).

Wat zijn jullie ervaringen met Colosan? En wat raden jullie me aan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:55

ik zou eerder gaan kijken naar de oorzaak van de verstopping?
drinkt het paard genoeg,beweegt het genoeg?

ik heb een ruin gehad die vatbaar was voor verstoppingskoliek en die moest elke dag minimaal een half uur lopen, of wandelen.
dan was het goed.
ik ken colosan,maar zou niet mijn keus zijn,liever de oorzaak aanpakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:58

Colosan werkt niet bij echte verstoppingskoliek. Is een middel om de krampen te minderen. Ik gebruik het bijna nooit ( gelukkig) maar in het voorjaar, vers gras, kunnen ze nog wel eens wat gassig zijn en dat doet pijn. Dan geef ik eerst colosan en kijk ik het even aan.

Jessix

Re: Colosan, werkelijk zo'n wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:01

Bij gaskoliek heb ik wel goede resultaten gezien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:03

Colosan lost een verstoppingskoliek niet op. Maar het kan geen kwaad om dat toch te geven als je in afwachting van de veearts bent.

Bij gaskoliek werkt het goed en kan 8 van de 10 keer de komst van de veearts geannuleerd worden.

En heb je geen colosan in huis, 30 cc kruidendokter/beerenburg is dan een goed alternatief.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 22:21

ellepel schreef:
ik zou eerder gaan kijken naar de oorzaak van de verstopping?
drinkt het paard genoeg,beweegt het genoeg?

ik heb een ruin gehad die vatbaar was voor verstoppingskoliek en die moest elke dag minimaal een half uur lopen, of wandelen.
dan was het goed.
ik ken colosan,maar zou niet mijn keus zijn,liever de oorzaak aanpakken.

Ze drinkt wel minder dan vroeger (geen idee waarom, hoewel: ze hoestte regelmatig, en ik heb de indruk dat ze dan ging drinken om haar keel te "smeren", vaak al na paar hapjes hooi, maar nu is haar hoest gelukkig beter), maar ze is eigenlijk al altijd koliekgevoelig geweest (eerste keer was ze 6 jaar, nu 21).

Probleem is dat ze herstellende is van een zeer ernstige peesblessure, heeft denk ik 5 weken op zware pijnstiller gestaan. Ik heb haar zelfs bewust niet op boxrust gezet omwille van het koliekrisico, maar door de pijn ging ze natuurlijk vanzelf weinig bewegen. Maar nu beweegt ze wel meer (blessure is nu ongeveer 2 maand oud, en in stap is ze nog niet of nauwelijks kreupel), dus ik vermoed dat het te maken heeft met de overschakeling op Hartog Comfort (grasmix met vitaminebrok in verwerkt) ipv Sport Mix Zero krachtvoer (meer op basis van vetten).

Dus met haar is het altijd een beetje kiezen tussen de pest en de cholera en kanker en aids en nog andere levensbedreigende ziektes:

- op gras: darmen ok, maar hoefbevangen
- niet op gras: verstopping
- bewegen: pees slechter (nu niet meer) vs niet bewegen (koliek)
- hoesten: keelpijn? (drinkt veel) versus gezond: drinkt te weinig, dus verstopping

Je moet bijna een gediplomeerd koorddanser zijn om dit paard gezond te krijgen/houden :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:27

ja wat vervelend zo!
wat ik weet wat wel goed kan helpen is wat slobber er in om er meer vocht in te krijgen.
en die zijn er ook laag in suiker( kennis van me geeft om die reden elke dag wat equifyt zupa bij.
misschien zoiets proberen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-23 22:33

@Ellepel, da's nog zo'n probleem: ze lust geen nat voer. Na haar koliekoperatie vorig jaar liet ze haar slobber ook staan. Ze stond toen op de kliniek ook enkele dagen aangebonden naast haar drinkbak (stond nog met infuus), maakte haar voer nat en... weigerde het dan te eten (maar paraffine door haar voer lust ze dan wel, gek paard).

Misschien probeer ik het eens met Aveve All in Soup, ik weet dat mijn hengst dit sowieso lust, dus geen weggegooid geld. Al heb ik geen zin om dagelijks ook nog een papje te gaan maken voor haar, ze is al arbeidsintensief genoeg met al haar mankementen en speciale behandelingen. Maar misschien moet ik het mettertijd sowieso doen voor de hengst, zijn tanden zijn niet meer zo best, 1 of 2 porties maakt geen verschil in tijd.

Weer voordroog geven is ook een optie, maar dat van mij is te droog, en natter hooi moet ik eerst analyseren op suikergehalte. Met wat geluk kan ik dit jaar zelf iets natter voordroog maken, dat zou ideaal zijn.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:02

Koliek gevoelig paard gehad (gas). Meermaals met doktoren over gehad.

Koliek gaat soms over en soms niet. Het is niet aangetoond dat colosan het verschil maakt, zonder toedienen had het ook zelfde verloop kunnen hebben. En ook met colosan kan het nog mis gaan.

Het is geen aangetoonde vervanger voor dierenartsbezoek uitstellen bij koliek. Maar als ondersteuning proberen en als het preventief werkt niet nalaten. Echter onderhoudsdosis is best dure aangelegenheid wel dacht ik.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:04

BigOne schreef:
Colosan werkt niet bij echte verstoppingskoliek. Is een middel om de krampen te minderen. Ik gebruik het bijna nooit ( gelukkig) maar in het voorjaar, vers gras, kunnen ze nog wel eens wat gassig zijn en dat doet pijn. Dan geef ik eerst colosan en kijk ik het even aan.

Mijn ervaring Idd. Verstopping helpt 't niet bij, gas of krampkoliek heeft 't al eens de da buiten de deur gehad. En ik geef het in het voorjaar preventief omdat mijne met opbouw weide snel gaskoliek krijgt.

Voor mij wel een wonder middel omdat 't best snel kan werken. Een keer ging er intern iets fout tijdens het rollen en werd ze plots enorm koliekerig. Van dood stil liggen tot rondjes rennen en pletten in stal. Na het geven van colosan knapte de razendsnel op en is de da uiteindelijk thuis gebleven.

Maar echte verstoppintskoliek helpt het niet bij.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:12

Maar een olie over het voer.. dan..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:44

Ik vrees dat de eerdere koliekoperatie invloed heeft ook haar gevoeligheid voor koliek.
De kans is groot dat er veel weefsel verkleefd is en of litteken weefsel. De doorbloeding van de darmen is wellicht niet meer optimaal.
Plus alle andere factoren erbij, vrees dat de gevoeligheid voor koliek groot is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:54

Ik gooi er gelijk colosan in bij eerste tekenen van koliek. Maakt niet uit wat voor soort want dat weet je vaak nog niet.
Ik heb altijd twee doosjes staan. En gebruik ook rustig 2 dosissen tot de DA er is. Ik heb zo ooit wel koliekklachten kunnen laten verdwijnen voordat de DA er was. Mijne had een entrapment de eerste keer dus daar hielp colosan niks aan. Maar de keer erna dus verholpen met colosan. Ik vind het fijn om iets om handen te hebben tijdens het wachten. Je wilt toch iets kunnen doen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 00:03

Hier grote fan van colosan. Had een merrie die regelmatig met koliek stond/lag. Spul er in en 10 minuten later weer goed. De keer dat ik de dierenarts heb moeten laten komen is ook inslapen geworden. Geen redden aan, ondanks dat ik er naast stond toen het gebeurde.

Ik geloof niet dat je er een complete verstopping mee kunt oplossen. Als ze zo vaak met een ernstige verstopping staat denk ik dat er wel wat aan de hand is. Teveel beschadiging in de darmen, en grote poliep of wat dan ook.

1 van mijn paarden heeft verstoppingskoliek gehad. Iemand droge pulp gegeven. Heb het toen niet eens geprobeerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 02:48

Maar wat krijgt je paard precies te eten? En hoe en hoeveel vrije beweging krijgt je paard?

Paraffine moet je echt wel wat van geven bij een echte verstopping.

Mijn ruin heeft ooit een stal leeg gegeten. Veearts 2x geweest, maar niks hielp. Daarna op de vrachtwagen gezet naar de kliniek en daar zat er overal mest in de vrachtwagen. NOg laten voelen, maar het was al een hele verbetering, dus weer naar huis.
Was dan de combi paraffine via de sonde en de rit.

Onze shet was koliek gevoelig sinds hij wat kiezen miste en daar reden we dan een rondje mee en dan kreeg hij een paar dagen meerdere keren per dag een spuit rechtstreeks in zijn mond.

Je kan vaak nog wel wat in je voer aanpassen en bijv olie toevoegen. En meerdere keren pd toch wandelen of vrij laten bewegen.
Vezels zijn er ook om de darmen te stimuleren en voor de goede darmwerking. Maar je moet ook naar de mest kijken of het goed verteerd.

En kan je paard ook zand binnen krijgen? Geef je wel een flinke psyllium kuur af en toe? Als er veel zand in de darm zich verzamelt, wordt het ook een probleem.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 05:50

Colosan is geen wondermiddel, maar het kan zeker verlichting geven op de buikpijn. Ik heb het altijd in huis. Bij buikpijn spuit colosan er in en DA bellen. Nu lopen de paarden zo veel dat koliek risico lager is, maar toch in huis en toch een keer voor een ander paard verlichting kunnen geven.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 06:15

Heel fijn middel, heb het altijd op voorraad thuis. Heeft er al meerdere keren voor gezorgd dat de DA niet hoefde te komen bij een (lichte) gaskoliek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 06:29

Colosan wordt ik België ook gebruikt. Maar eerder voor krampen idd. Ken iemand die het standaard in huis heeft voor haar paard.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 06:34

Hier ook altijd op voorraad al meerdere keren kunnen inzetten bij de eerste klachten en geen da hoeven laten komen.
Het ging toen waarschijnlijk steeds om gaskoliek?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 06:40

Kun je niet beter ipvd3 comfort de senior voeren? Die is veel zachter en makkelijker verteerbaar. Heeft ze een liksteen? Misschien dat ze daarmee wat meer gaat drinken? Colosan is prima 1ste hulp bij gaskoliek.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:31

Ik heb t standaard staan en nog nooit nodig gehad. Bedenk me net dat r misschien wel over datum is.. dat is ook niet handig..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:10

Ik vind Colosan wel echt een wondermiddel, had ook een koliekgevoelig paard wat zo moeilijk te managen was. Heel snel gas of krampkoliek wat dan door Colosan opgelost werd na een uur. Hier krijg echt ieder paard met koliek eerst colosan. Als dat niet helpt is er vaak iets ernstigers aan de hand.

Als het rantsoen te vezelrijk is en ze drinkt niet genoeg is er natuurlijk ook meer kans op verstopping.

Hier trouwens goede ervaringen ook met Gastro + van Havens, koliekgevoelige paard heeft met dat voer nooit meer koliek gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:16

hwn schreef:
Al heb ik geen zin om dagelijks ook nog een papje te gaan maken voor haar, ze is al arbeidsintensief genoeg met al haar mankementen en speciale behandelingen.

ja dan houdt het op denk ik,hopelijk helpt dan colosan wel

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:28

tienus63 schreef:
Ik vrees dat de eerdere koliekoperatie invloed heeft ook haar gevoeligheid voor koliek.
De kans is groot dat er veel weefsel verkleefd is en of litteken weefsel. De doorbloeding van de darmen is wellicht niet meer optimaal.
Plus alle andere factoren erbij, vrees dat de gevoeligheid voor koliek groot is.

Hier zit ik ook aan te denken.

Bij ons op stal krijgt een oude shetlander standaard paraffine over het eten omdat ze anders ook snel last van koliek krijgt.
Sinds ze dit standaard krijgt heeft ze geen koliek meer gehad.

Maar idd colosan is alleen voor kramp of gaskoliek en doet niks bij verstopping.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:34

Colosan kan idd helpen bij het ontspannen van de darm.

Bij een verstoppingskoliek zit de oorzaak doorgaans niet in de verkrampte darm, maar in de verstopping zelf. En die los je met een dosis colosan niet op.
Daarvoor is waarschijnlijk een aanpassing in het rantsoen in combinatie met beweging noodzakelijk ter voorkoming.
Bij een dier met een koliekoperatie verleden in combinatie met herhaaldelijk verstoppingskolieken zou ik denken dat je het inderdaad in littekenweefsel en daardoor vernauwing van de darm moet zoeken, waardoor de kans op verstopping groter wordt.
Dat litteken dat zit er, daar is weinig aan te veranderen.
Managen op wat voor voer erin gaat, niet te vezelrijk/te stengelig, maar zachter van structuur en lichter verteerbaar, proberen voldoende vocht erin te krijgen, evt extra olie of paraffine en voldoende beweging zijn dan maatregelen om te proberen te voorkomen dat er opnieuw verstoppingen optreden.