Paard houd dikke buik na zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Paard houd dikke buik na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 09:20

Kaatje was altijd te dik sinds ik haar heb en heeft vorig jaar ook nog eens flinke zandkoliek gehad. Ze heeft toen 1,5 week op de kliniek gestaan. Nu zand vrij, afgevallen en staat aan huis met goed hooi. Op het moment niet op het gras. Toch blijft ze dik op haar buik, laat veel scheten. Qua ander voer krijgt ze vitamine brok, nu vitalbix maar wissel regelmatig af. Daarnaast luzerne (1,5 voerschep per dag) en zo’n 10 kilo hooi. (Weide en kruiden hooi)

Zo was ze voor haar koliek
Afbeelding

Nu ruim een jaar later
Afbeelding
Afbeelding (zadel was naar voren geschoven voordat iemand daar over begint :') )
Ze is nu wat harig maar voel dr ribben goed (eerder nooit)

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips om dr darmen weer fijn te krijgen? Mest ziet er trouwens normaal uit. En krijgt elke maand zand kuur

Sintara

Re: Paard houd dikke buik na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:30

Waarschijnlijk een beetje een open deur, maar hoe is ze qua wormen? Heeft ze een flinke besmetting gehad een keer? Krijgt ze mestcontroles, de najaarsontworming (zag je erna verschil)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:33

Is ze goed ontwormd?

Wormen kunnen zorgen voor zo'n dikke buik.

In dit geval denk ik meer aan dat de buik veroorzaakt wordt door de gasvorming in de darmen aangezien ze ook gasserig is. Is de buik minder na het lopen?

Het hooi is droog hooi? geen gefermenteerd hooi?

Niet ieder paard reageert goed op luzerne, ik zou denk ik een beetje experimenteren met voeding om te kijken of dat wat doet. Even iets weglaten en kijken of het beter wordt, om en om.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 09:34

Sintara schreef:
Waarschijnlijk een beetje een open deur, maar hoe is ze qua wormen? Heeft ze een flinke besmetting gehad een keer? Krijgt ze mestcontroles, de najaarsontworming (zag je erna verschil)

Nee geen wormen en ook regelmatig ontwormd en in verleden voor zover ik weet ook geen ernstige besmetting gehad.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:50

Weet je 100% zeker dat ze zandvrij is? Hoe heb je haar behandeld? Ik kan aan de buik van de mijne zien of ik m een zandkuur moet geven of niet..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:54

Ik zou een foto laten maken van de buik om zand uit te sluiten. Als het gas is kijken of je daar wat mee kan. Met voeding o.i.d.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:00

Waarom wissel je de vitaminebrokjes af?
De darmflora van het paard is afgestemd op zijn normale voeding, ga je daarin wisselen moet de flora zich steeds aanpassen.
Zo min mogelijk wisselingen komt de spijsvertering tegoede en als je wel wisselt dan langzaam overschakelen van het een naar het ander. Ook van hooi naar gras en andersom
Dat scheelt gasvormig

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 10:02

Zand is uitgesloten met controle foto (paar maanden terug nog weer 1 laten maken) . En blijf ook elke maand 500gr psyllium geven.

Tiwi, begreep juist dat wisselen beter was ivm sommige vitamine en mineralen die bij de 1 wel en andere niet ideaal in verhouding zijn

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:06

Heb je wel eens colosan gegeven? Dat zou wat moeten doen aan te veel gassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:09

Mijne houdt ook een hangbuik, terwijl je ribben nu zelfs kan zien. Volgens de da (en wat ik ook merk) zijn het buikspieren. Je hebt ook weinig gedaan met haar toch? Bij de mijne blijft het met stilstaan dus een soort uitgezakt, maar nu ze weer echr vol in het werk staat is het tijdens het rijden veel minder.

Zand, wormen en alles is uitgesloten en zodra ze goed loopt zie je dus ook de buik minder worden. Met opbouwen of gewoon wat lanterfanten is die wel aanwezig haha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 10:17

MyWishMax schreef:
Mijne houdt ook een hangbuik, terwijl je ribben nu zelfs kan zien. Volgens de da (en wat ik ook merk) zijn het buikspieren. Je hebt ook weinig gedaan met haar toch? Bij de mijne blijft het met stilstaan dus een soort uitgezakt, maar nu ze weer echr vol in het werk staat is het tijdens het rijden veel minder.

Zand, wormen en alles is uitgesloten en zodra ze goed loopt zie je dus ook de buik minder worden. Met opbouwen of gewoon wat lanterfanten is die wel aanwezig haha

Oh zie, ik dacht wellicht is het net als met een drachtige merrie die daarna wat uitgezakt is.. ze had naar schatting toch iets van 40 kilo in dr darm zitten.

Maar laat die van jou ook veel scheten? :')

Jessix ja heeft wel eens colosan gehad ivm veel gas maar dat is dan tijdelijk weg.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:21

Ik heb een veulen (nu jaarling) die vorig jaar zomer zandkoliek heeft gehad en daarna ook een dikke buik had en ook vocht vasthield, natte mest en ook te sloom bleef.
Wormen en zand uitgesloten en uiteindelijk een poosje probiotica gevoerd, daar is ze heel mooi van opgeknapt, de mest is nu goed, geen vocht meer, de buik kan nog beter en ze is weer speels.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:23

Nee, alleen als er eens een partij ruwvoer niet lekker valt of net het gras op. Maar het was even vooral over de buik idd, niet over de rest. Helaas voor jou, maar gelukkig voor mij geen ervaring mee. Die van mij had ook geen zand, wel een tumor :+

Ik dacht dat ze net na het zand wel minder buik had? Kan je haar laten liften? Als je ernaast staat? Zo liet de da zien dat het hier dus vooral spier was en houding. Dan kan je wel kijken of het scheelt misschien. Dat zelfs als er iets anders is een gedeelte alleen spier is?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 10:31

MyWishMax schreef:
Nee, alleen als er eens een partij ruwvoer niet lekker valt of net het gras op. Maar het was even vooral over de buik idd, niet over de rest. Helaas voor jou, maar gelukkig voor mij geen ervaring mee. Die van mij had ook geen zand, wel een tumor :+

Ik dacht dat ze net na het zand wel minder buik had? Kan je haar laten liften? Als je ernaast staat? Zo liet de da zien dat het hier dus vooral spier was en houding. Dan kan je wel kijken of het scheelt misschien. Dat zelfs als er iets anders is een gedeelte alleen spier is?

Liften doet ze idd wel maar nog blijft ie wel bol staan maar dan meer opzij.

Valori, welke probiotica heb je gevoerd?

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:34

Ik heb de Immuno van Equilin gevoerd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:31

Als ze zoveel scheten laat en bol blijft, lijkt het me dat er nog wel iets in de darmen aan de hand is.

Dat kan idd wisselen van voer zijn, zand, wormen.......

Iig lijkt het me wijs goed te ontwormen en voer constant te houden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:34

MarjanB schreef:
Zand is uitgesloten met controle foto (paar maanden terug nog weer 1 laten maken) . En blijf ook elke maand 500gr psyllium geven.

Tiwi, begreep juist dat wisselen beter was ivm sommige vitamine en mineralen die bij de 1 wel en andere niet ideaal in verhouding zijn

Als je bang bent dat je vier niet compleet genoeg is dan zou je een bloedtest kunnen doen of hij een tekort heeft aan iets en dat apart toevoegen.
Steeds van voer wisselen is niet nodig en niet gezond.
Bloed testen , hooi testen en daar aanvullende voeding bij kiezen en daarbij blijven geeft de darmen rust.

Verder zand in de darmen uitsluiten met een foto en zo nodig de zandkuur regelmatig herhalen en natuurlijk nieuwe zandopname zoveel mogelijk voorkomen. Hooi uit netten of bakken voeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 15:43

Zand is idd niet aan de orde en ook geen hooi op zand. Dan maar eens kijken hoe het gaat als ik de brok stabiel houd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:53

Ik zou een tijdje stoppen met de luzerne, en kijken wat dat doet. Luzerne wordt lang niet altijd even goed verdragen.
Vitaminebrok (ik heb het nu over de betere waaronder Vitalbix en consorten) wisselen is niet zo heel erg; Ik wissel ook tussen een paar goede merken. Hooguit dat de drager ervan (vaak luzerne of timothee) wisselt; maar de wisseling van samenstelling in vitamines en mineralen mag niet dusdanig zijn dat ze daarvan zo'n dikke buik krijgt.

Het kan wel eens een idee zijn om het hooi te laten testen op suikergehalte. Suikers voeden gisten en gisting produceert lucht. Een probiotica is ook prima, constant scheten laten geeft wel aan dat er wat aan de gang is.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:50

Ik zou ook de luzerne er van af halen daar kunnen ze ook echt opgeblazen en buikig van worden.
En probiotica ter stabilisatie zeker een aanrader. Ik had altijd die van audevard, ik ga hierna voor die van dierenarts Iris van Gullik die is gunstiger geprijsd minder toevoegingen en als meest grote voordeel je hoeft er niet veel van te geven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:52

Ik snap de paniek rond de luzerne niet zo. Ik voer het vaak bewust aan paarden die gevoelig zijn op de darmen, omdat het prikkelt, ze er goed op moeten kauwen en het een fijne manier is om te zorgen dat ze niet veel te snel hun brok opschrokken, want vooral dat laatste wil nog weleens problemen geven.

Ik voer wel eerst ruwvoer en dan pas brok, maar dan nog zijn er paarden die gewoon veel liever de brok hebben en dat in 3 happen opschrokken. Dat kan de maag zeker overstuur maken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 18:14

Ja ik ook niet hoor! Maar het valt te proberen :D van de week maar ff een zak hartog comfort halen en dat proberen. Nu vitalbix met luzerne en luzerne er bij idd voor het kauwen. Ze zijn er ook echt gek op. Daarbij paarden hebben ook eiwit nodig.

Qua laag in suiker ook geprobeerd maar dan nog dikke buik.. verder 24/7 buiten met schuilstal en staat nooit lang zonder iets te knabbelen

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:21

Als je zegt dat ze veel scheten laat, denk ik dat ze zeer gevoelig voor gas is. Is het minder na bijvoorbeeld colosan en/of als ze gelopen heeft?

Mijn paard heeft net zo'n buik en is zeer, zeer gevoelig voor gas. De perfecte oplossing beb ik helaas nog naar opzoek.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:25

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:58

MarjanB schreef:
Ja ik ook niet hoor! Maar het valt te proberen :D van de week maar ff een zak hartog comfort halen en dat proberen. Nu vitalbix met luzerne en luzerne er bij idd voor het kauwen. Ze zijn er ook echt gek op. Daarbij paarden hebben ook eiwit nodig.

Qua laag in suiker ook geprobeerd maar dan nog dikke buik.. verder 24/7 buiten met schuilstal en staat nooit lang zonder iets te knabbelen

Ja zelfde hier. Ze vinden het heerlijk en echt beduidend minder koliekgevoelig. En idd een mooie eiwitbron, die laag in suikers is :j

Je zou idd wat lijnzaadolie kunnen proberen. Maar misschien ook slim om even een mestonderzoek te doen zodra het weer wat warmer is, gewoon om even uit te sluiten. Eventueel ontwormen met een breed spectrum middel zoals Pramox en dan van het najaar weer met een andere werkzame stof, dan weet je zeker dat je alles gehad hebt. En wat mest in een plastic handschoen met water. Het sluit niet alles uit maar je weet dan iig zeker of er zand in de mest zit.

En verder het voer zo stabiel mogelijk houden, dat is echt het beste voor ze :)