Paard blijft eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Paard blijft eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 15:28

Hoi!
Wij zitten met een situatie met ons nieuwste paardje. Zij blijft namelijk maar eten. Wij dachten eerst dat dit door stres kwam gezien ze in oktober 2022 pas bij ons is gekomen maar ondanks dat ze verder gesetteld is en haar draai heeft gevonden, blijft ze vreten. De brokken eet ze wel rustig maar haar hooi gaat er in een rap tempo door tot de laatste kruimel op is. Zodra je dan met een nieuwe pluk komt, valt ze die aan alsof ze dagen geen hooi heeft gezien terwijl er soms maar 15 minuten geen hooi is.
Nu hebben wij dit nog niet eerder meegemaakt en vroeg ik me af of dit wel compleet normaal is? Of dat er een andere reden kan zijn?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard blijft eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:37

Dan is natuurlijk de eerste vraag groot is en hoeveel krijgt ze?
En word ze er ook te dik van?

Is je hooi getest, als er weinig eiwit in zit kan het ook zijn dat ze minder snel vol zit.
Dat zou je dan bij kunnen geven.

En ja dan heb je ook nog paarden die blijven vreten.
Ik heb ook zo'n ruin. Die stopt niet.
Heb hem ondertussen 14 jaar vanaf jaarling, dus je zou zeggen dat hij inmiddels weet dat een hongersnoodramp niet snel zal komen.

Bij hem is op gras een masker op. En hooi afgewogen in netten met kleine maas.
En wat stro, dat heeft hij minder graag voor toch nog de extra knabbel

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:41

Mijn paard krijgt ook 3 keer per dag een hooinet met afgewogen hooi, 3 kilo per net. Ze heeft het ook altijd met een uur op. Dus lees graag mee of ik er nog goede tips komen. Ze krijgt het afgewogen omdat ze snel te zwaar is en bevangen is.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:45

Gefeliciteerd met jullie nieuwe paardje!

Ik heb ook al 15 jaar zo'n merrie die non stop door eet als ik het niet beperk. Ze krijgen bij ons 4x per dag afgewogen hooi in slowfeeders met kleine mazen. 's Zomers graasmasker op wei (dagdeel).
Je zou idd in slowfeeders met kleine maas kunnen voeren, wel handig om het hooi af te wegen zodat je weet dat ze voldoende voor haar gewicht binnenkrijgt.

edit: @xxxmh zijn de mazen niet te groot? Als je paardje er niet gefrustreerd van wordt, zou je bijv naar mazen van 2,5x 2,5 of 2x2 kunnen kijken. Mijn schrokop doet dan iig een uurtje langer over 3 kilo :+

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:48

Herkenbaar.
Mijn paard had het ook. Hij stond op de vorige stal redelijk laag in de kudde en ervaarde dus steeds een te kort aan eten.
Waardoor hij op de nieuwe stal zich tonnetje rond stond te eten en ook vond dat hij ieder sprietje nodig had om te eten. Hij stond altijd aan de hooibak of in het weiland

Nu na 1,5 jaar zien we eindelijk dat er rust in is gekomen, hij staat niet condinue meer te eten, ook omdat hij weet dat er toch altijd genoeg is.

Ik heb gehoord dat het echt wel een jaar kan duren voordat er in het koppie de knop om gaat en dat er rust komt dat er wel altijd genoeg eten is.
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 23-02-23 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:49

Hier ook een.... inmiddels na ruim een jaar heb ik de hoop dat hij snapt dat hij echt niet verhongert opgegeven. Ik werk inderdaad ook met slowfeeders en afwegen.
Enige nadeel is dat mijn andere paard juist op onbeperkt, makkelijk toegankelijk ruwvoer moet. Dus ze kunnen niet constant bij elkaar lopen. Daar heb ik nog geen oplossing voor helaas.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 15:50

DuoPenotti schreef:
Dan is natuurlijk de eerste vraag groot is en hoeveel krijgt ze?
En word ze er ook te dik van?

Is je hooi getest, als er weinig eiwit in zit kan het ook zijn dat ze minder snel vol zit.
Dat zou je dan bij kunnen geven.

En ja dan heb je ook nog paarden die blijven vreten.
Ik heb ook zo'n ruin. Die stopt niet.
Heb hem ondertussen 14 jaar vanaf jaarling, dus je zou zeggen dat hij inmiddels weet dat een hongersnoodramp niet snel zal komen.

Bij hem is op gras een masker op. En hooi afgewogen in netten met kleine maas.
En wat stro, dat heeft hij minder graag voor toch nog de extra knabbel

Helemaal vergeten erbij te zetten!
Ze is ongeveer 1.67, we wegen het hooi niet ivm geen werkende weegschaal. Op het moment krijgt ze:
In de ochtend een grote berg hooi, in de middag een wat kleinere portie omdat ze dan ook een uur op het gras van de buurman mogen, in de avond met krijgen van avondeten krijgt ze dezelfde portie als in de middag. Voor in de nacht krijgt ze een enorme berg hooi en een gevulde redelijk grote hooizak. Ze wordt wel te dik van het hooi.

Hooi is niet getest. Wordt ons van alle kanten afgeraden omdat je dan alleen de informatie van dat ene plukje weet.

Zelf dacht ik misschien dat ze iets met de maag heeft en daardoor wilt blijven eten. Alleen is haar enige symptoom blijven eten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:53

Voor hooinetten kan ik deze aanraden om te wegen: https://www.action.com/nl-nl/p/white-la ... eegschaal/

Voor los hooi is dat natuurlijk een stuk lastiger.

In theorie kan een maagzweer ook hongergevoel veroorzaken ja (en eten is juist verzachtend). Al is minder eten wel een veel vaker voorkomend beeld. Dus heel waarschijnlijk is het ook niet.
Laatst bijgewerkt door manzano op 23-02-23 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:55

Maten als "een enorme berg" en "een flinke portie" zijn rekbare begrippen.
Heb je kleine of grote balen? En hoeveel plakken van een baal voer je per voerbeurt?
Heb je hooi of voordroog? (Uit plastic)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:57

Je weet dus niet hoeveel je voert en idd dat zijn nogal rekbare begrippen.
En in netten doen maakt het toch eens tuk moeilijker het weg te schrokken.

Heb je hooi van 1 snede en je pakt uit verschillende delen van de pak een pluk, of desnoods als ik bijna op en de volgende net open dan heb je al uit 2 balen.

Afgelopen jaar is er veel hooi met weinig eiwit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:04

Ik ben niet zo van het wegen, maar voer gewoon "op het oog".

Paard dat te veel hooi wegwerkt terwijl je meerdere keren per dag hooi geeft, daarvan zou ik persoonlijk eerst de imo standaard aanpak kiezen van het hooi in slowfeeders aanbieden zodat het dier er langer over doet.

Zorgen dat er altijd ruwvoer is zodat het dier niet steeds te maken heeft met hooi dat op raakt, waarna ze snel weer beginnen te vreten als er weer een nieuwe pluk binnen bereik komt. Niet ieder paard stopt met de focus op vreten als er altijd iets beschikbaar is, maar heel veel doen dat wel :j

Je kunt de maaswijdte van hooinetten verkleinen tot 20mm.
Als ze zelfs dan nog te veel hooi op een dag wegwerken, dan zorg je ervoor dat er altijd naast het "goede" hooi, ook nog minder smakelijk ruwvoer beschikbaar is, zoals graszaadhooi of voederstro. Dit kan je in een apart net / bak aanbieden of door het lekkere hooi mengen, zodat paard nog meer moeite moet doen om de lekkerste sprietjes er uit te vissen ;)

Zorg ook dat het dier er leuk en uitdagend bij staat, als ze alleen maar de hele dag op een saai vierkantje en / of alleen staan, dan snap ik wel dat ze dan maar gaan vreten om zichzelf een beetje bezig te houden. Hoe meer verrijking, hoe beter :j

Paarden die lekker een beetje rondwandelen en steeds geprikkeld worden om een stukje verderop te gaan kijken, wat te rommelen met soortgenootjes, wat te zien hebben in de omgeving... die zitten meestal minder aan hun hooi vastgeplakt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:09

Misschien is je hooi gewoon te lekker

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:32

Dan zou je ook naar haar verleden moeten kijken. Als zij te weinig hooi kreeg, blijft ze dit nog wel een tijd doen en misschien altijd.

Maar hoe wordt ze verder gehouden? Komt ze wel veel buiten met andere paarden?

Ook onze obesitas paarden in het verleden stopte wel met eten als ze in een kudde leefden en ook andere dingen deden zoals bewegen, kroelen en rusten.

Wij voeren onbeperkt en hebben geen te dikke paarden. Wat ik wel zie sinds ze 's avonds op stal staan dat ze daar veel meer aan 1 stuk door eten. Toch een stuk verveling. Ze zien elkaar en slapen ook wel, maar verder is er niks anders te doen dan eten.

Met mijn obesitas ruin heb ik ooit op een stal gestaan waar een slecht voerbeleid was. Op de stal daarna vrat hij alles in 1 keer op incl de bodem, het stro en kreeg koliek.
Dat is later echt gestopt toen hij moest rondlopen van ene hooiplek naar andere en in een vaste, stabiele groep stond.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:53

Onze paarden krijgen onbeperkt, we letten op bij de aankoop van het hooi dat het niet te rijk is. Zo kunnen ze onbeperkt eten maar worden ze niet te dik.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 16:59

Ik begrijp dat "een hele bult" en "enorme bult" geen goede maatstaven zijn maar ik weeg het hooi op het moment niet en ze krijgt maar 1 hooizak. Zodra moeders terug is van wedstrijd, hebben we er 5 beschikbaar dus dan gaan we die meer gebruiken voor haar. Dat minder lekkere hooi ook aanbieden is ook een goede tip!
Saai staat ze er zeker niet bij! Ze staat altijd samen met mijn paardje waar ze lekker mee kan kriebelen en spelen. Ze staan op het moment alleen wel telkens op een paddock met in de middag een uurtje weide omdat die van mij gevoelig is voor suiker.

Verleden is niet enorm bekend kwa voer. Ik zou eventueel kunnen navragen.

Ze komen zo veel mogelijk buiten. Ze gaan vaak om 06:00 naar buiten en dan in de avond in schemer pas weer naar binnen. Kroelen en rusten doet ze echt pas als al het hooi op is.

Bij ons krijgen ze zo goed als onbeperkt. Zodra we zien dat het hooi op is, krijgen ze weer een nieuwe pluk. We hebben ze aan huis en in zicht dus dat kunnen we goed in de gaten houden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:01

Ik heb een Haflinger en voor Meneer Anton geldt de eten het allerbelangrijkste is. Hij blijft ook eten, zolang er voer voorradig is. Ons hooi is getest en hij krijgt afgemeten hooi in slowfeeders. En het gaat op tot de laatste spriet.
Terwijl onze NRPS Aladdin alleen eet waar hij trek in heeft. Daar hangt vaak nog hooi in slowfeeder bij de volgende hooi voerbeurt.

Het kan ook gewoon bij het dier horen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:11

Flubberboot schreef:
Ik begrijp dat "een hele bult" en "enorme bult" geen goede maatstaven zijn maar ik weeg het hooi op het moment niet en ze krijgt maar 1 hooizak. Zodra moeders terug is van wedstrijd, hebben we er 5 beschikbaar dus dan gaan we die meer gebruiken voor haar. Dat minder lekkere hooi ook aanbieden is ook een goede tip!
Saai staat ze er zeker niet bij! Ze staat altijd samen met mijn paardje waar ze lekker mee kan kriebelen en spelen. Ze staan op het moment alleen wel telkens op een paddock met in de middag een uurtje weide omdat die van mij gevoelig is voor suiker.

Ze komen zo veel mogelijk buiten. Ze gaan vaak om 06:00 naar buiten en dan in de avond in schemer pas weer naar binnen. Kroelen en rusten doet ze echt pas als al het hooi op is.

Bij ons krijgen ze zo goed als onbeperkt. Zodra we zien dat het hooi op is, krijgen ze weer een nieuwe pluk. We hebben ze aan huis en in zicht dus dat kunnen we goed in de gaten houden

Hoeveel plakken stop je per keer in een hooizak?
Neem je plakken van een grote baal? (zo'n 350kilo baal) of van een "ouderwets" klein baaltje.
Voer je verpakt ruwvoer of voer je echt hooi.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:18

Ik heb een groot slowfeder net en mijn paard is ook een vreetzak, sommige dieren hebben gewoon altijd trek.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 17:20

rien10 schreef:
Flubberboot schreef:

Hoeveel plakken stop je per keer in een hooizak?
Neem je plakken van een grote baal? (zo'n 350kilo baal) of van een "ouderwets" klein baaltje.
Voer je verpakt ruwvoer of voer je echt hooi.

Wij hebben grote ronde balen zonder plastic. Gewicht verschilt dus per plak omdat ze niet dezelfde grootte hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:22

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:22

Ja, snap ik. Bij recht balen zijn de plakken min of meer gelijk, bij ronde balen is dat natuurlijk niet zo.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:02

Flubberboot schreef:

Nog even volhouden. Als ze niet extreem dik is, zou ik dit volhouden en dan hopelijk gaat het knopje bij je merrie om zoals het knopje bij mijn paard ook is omgegaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:03

Kan je aan wilgentakken bijv komen? Hier knabbelen ze ook graag op takken, aan struiken etc. Misschien kan je een haag langs de paddock planten voor de toekomst.

Een niet giftig boomstammetje wil ook wel en als ze nog speels is misschien een bal. Of een bal in een net met wat andere eetbare dingen zoals wortel, kruiden, takken etc.

Als ze eet om het eten of geen stop heeft, moet ze misschien uitgedaagd worden om wat meer andere dingen tussendoor te gaan doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:11

Cchanny schreef:
Flubberboot schreef:

Nog even volhouden. Als ze niet extreem dik is, zou ik dit volhouden en dan hopelijk gaat het knopje bij je merrie om zoals het knopje bij mijn paard ook is omgegaan.

Dit volhouden zonder iets van een slowfeeder te gebruiken maar domweg een hoop hooi neergooien, lijkt me echt onzinnig. Het kan zó makkelijk iets getemperd worden :j

Daarbij denk ik dat het voor paarden psychisch gezien echt anders binnenkomt, of er nu altijd een net / bak vol hooi beschikbaar is, of dat het toch elke keer op gaat voordat het weer aangevuld wordt.

Ik zou echt inzetten op gewoon altijd minstens 1 goed gevuld net / bak hebben voor zo'n dier.
Dat je weer bijvult terwijl het nog lang niet leeg is zodat het paard niet zo'n gevoel krijgt van "opmaken".

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:28

Ik heb mijn pony sinds juli, hij kwam best schraal aan op stal en had in korte tijd aardig wat meegemaakt: geïmporteerd uit Ierland, verkocht, daarna aan een handelaar verkocht en met haar van stal verhuisd, en vervolgens mij bij. Best stressvol dus..
Hij at ook echt als een bootwerker, en wij hebben er op stal voor gekozen om hem dus ook echt even te laten eten wat hij dacht nodig te hebben. Dus steeds als het op was, gewoon weer nieuw hooi. Ik merk nu dat hij een stuk rustiger eet, hij is goed gewend op stal, weet dat hij heen honger hoeft te hebben.
Wel is hij nog erg jong in zijn gedrag en verveelt hij zich snel, daarvoor heb ik zo’n siliconen hooibal die ik vul. Er gaat niet zoveel in, maar hij is toch even bezig.