Ik ontmoette net een pony die mogelijk mishandeld wordt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Ik ontmoette net een pony die mogelijk mishandeld wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 18:16

Hallo iedereen

Ja, de titel zegt het al.
Ik heb net een rondje gelopen tussen wat akkerlanden bij mij in de buurt. Ik loop vaker het rondje. Ik kan een groot of klein rondje doen, en ik doe het niet heel vaak, maar vandaag koos ik het grote rondje. Ik voelde me er heel erg naartoe getrokken.
Toen zag ik tijdens mijn wandeling een leuke pony in een weide staan. En, zoals ik dat altijd doe, maakte ik wat klikgeluidjes om te zien of hij zou reageren. En dat deed hij. Als een paard of pony reageert loop ik altijd naar de weide toe, en als ze willen geef ik ze even een kriebeltje voordat ik weer verder loop.

Dat wilde ik nu dus ook doen. Ik liep naar hem/haar toe, en het beestje kwam ook uit zichzelf naar mij toe toen ik bij de weide stond. Toen viel me al meteen iets op: hij leek helemaal alleen te staan. Geen andere pony's te bekennen. Dus daar begon al een belletje te rinkelen.

Ik bied meestal altijd mijn hand aan op aan afstandje zodat ze zelf kunnen beslissen of ze me willen leren kennen of niet. En hierdoor kwam een tweede rode vlag. Het beestje snuffelde aan mijn hand, en direct daarna gingen de oren in de nek en deed hij een soort schijn bijt. Hij beet niet echt en het leek er niet op dat hij echt wilde bijten, maar het was duidelijk dat hij iets niet vertrouwde. Dus ik besloot om eens de grens voorzichtig op te zoeken en ik raakte hem bijna aan. Hij was er duidelijk niet van gediend.
Maar het was mij ook heel duidelijk dat dit geen agressie was, maar angst. Ik zelf ben enorm gevoelig voor andermans emoties, inclusief die van paarden. En ik voelde duidelijk dat hij bang was. En daarbij kon je het gewoon merken. Hij vertrouwde me niet. En toch bleef hij staan en bleef hij me opzoeken. Ik heb daar een hele tijd met mijn handen in mijn zakken gestaan, op een afstand waarbij hij me kan aanraken, zonder een vin te verroeren. Meerdere keren wilde hij dichterbij komen en snuffelen en dan zogauw hij me aanraakte gingen de oren weer in de nek en deed hij dat schijn bijten weer.

Het was me heel duidelijk dat hij wilde, maar gewoon heel bang was. Hij liep niet weg, hij was nooit oprecht boos. Hij deed alles op eigen initiatief. Hij wilde, maar vertrouwde het niet.

Uiteindelijk begon hij ietsje te ontspannen. Het feit dat ik in de buurt stond en gewoon er was leek hem wel goed te doen. Toen overviel me een hele grote golf van verdriet en eenzaamheid. Die was niet van mij. Dat wist ik wel. Jeetje dat deed me pijn om dat te voelen. Als paarden oprecht zoals een mens konden huilen, was hij dat op dat moment aan het doen. Zo voelde het voor mij in ieder geval. Zijn ogen waren op dat moment zacht maar ook bezorgd. En zijn onderlipje was gewoon aan het rillen.

Uiteindelijk moest ik wel naar huis natuurlijk. Dus ik zit nu thuis. Maar ik ben vastberaden om uit te zoeken of dit beest mishandeld wordt. Er waren meerdere rode vlaggen. Ik moet er ook bij zeggen dat ik de wei ook niet denderend groot vond en het stond er ook maar verlaten bij. Er lag rotzooi in de wei en er zat prikkeldraad op het hek, waar ik persoonlijk geen fan van ben met dieren. Het hek stond nog schever dan de toren van Pisa en was nier hoger dan mijn heupen. Ik gok dat de pony zo rond de 1.40 groot is, dus als hij echt wil zou hij zo kunnen ontsnappen lijkt me.

Kwa vacht en hoeven weet ik niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Ik vond niet dat hij heel mooi in zijn vacht stond maar het was ook niet dat ik hem er echt verwaarloosd uit vond zien. Ik vond hem wel aan de magere kant. Zijn hoeven een beetje hetzelfde. Ze waren aan de lange kant, maar naar mijn idee niet alarmerend lang. Maar ik heb daar misschien zelf niet de beste kijk op.

Ik wil dit natuurlijk melden bij de dierenbescherming. Ik ben alleen even aan het uitzoeken of ik een melding kan maken zonder te hoeven bellen, gezien ik een flinke belangst heb :=
Ik weet natuurlijk ook niet zeker of dit dier oprecht mishandeld wordt. Maar er waren voor mij meerdere rode vlaggen, dus ik wil wel dat ernaar gekeken wordt natuurlijk.

Verder ben ik er ook over na aan het denken om dit op facebook te melden. Ik heb alleen geen idee waar. Ik ben ook aan het denken of ik dit wil melden aan mijn baas en mijn vorige begeleidster van dagbesteding. Die twee hebben beiden best wel een flink netwerk in de paardenwereld, alleen zitten ze wel allebei een beetje in een andere omgeving. Ik zit zelf in de buurt van Roermond. En mijn baas zit in omgeving Weer en mijn vorige begeleidste rond omgeving Panningen. In omgeving Roermond ken ik ook niet echt iemand in de paardenwereld alhoewel ik wel weet dat in deze hoek eeenorm veel maneges en andere paardenbedrijven zijn. Laat staan mensen die zelf een paard hebben.

Als iemand in omgeving Roermond woont hier, zou je me ook een pbtje kunnen sturen als je denkt dat je kunt helpen.

Helaas had ik geen telefoon bij dus kon ik geen foto's maken van het beest. Het was een bruine pony mer een mooie bles. Verder zag ik volgens mij geen tekeningen. Ik kan me niet meer herinneren of het nou een vos was of niet.
Ik ben sowieso van plan om morgen, en misschien zelfs vanavond terug te gaan en dan foto's te maken. Dan plaats ik ze hier ook.

Wat denken jullie van de situatie?

StalNollie

Re: Ik ontmoette net een pony die mogelijk mishandeld wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:18

Ben gestopt met lezen bij je tweede rode vlag ! Waarom rode vlaggen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:21

Niks doen. Ik vind penny meisje verschrikkelijk die zogenaamd zielige pony's gaan temmen of redden.

Deze pony is van iemand en waarschijnlijk is zijn maatje op buitenrit of training.
We zien paarden graag veel te dik. Als je de ribben lichtjes ziet is er niet zo veel aan de hand.

Niet zomaar aan andersmans dieren/eigendom komen.

Als je het te 'zielig' vind loop je een ander rondje.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:23

Ik denk dat je behoorlijk projecteert en je op weinig feitelijkheden baseert. Allemaal aannames die je doet.

Maar mocht je denken dat de levensomstandigheden niet goed zijn kan je daar natuurlijk wel melding van maken zodat ze even controleren of alles oké gaat. En ja, dan moet je bellen, maar daar kan je je vast overheen zetten als het echt zo ernstig is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:24

Goed verhaal dit. Verder niks mee doen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:24

LoveGlove schreef:
Hallo iedereen

Ja, de titel zegt het al.
Ik heb net een rondje gelopen tussen wat akkerlanden bij mij in de buurt. Ik loop vaker het rondje. Ik kan een groot of klein rondje doen, en ik doe het niet heel vaak, maar vandaag koos ik het grote rondje. Ik voelde me er heel erg naartoe getrokken.
Toen zag ik tijdens mijn wandeling een leuke pony in een weide staan. En, zoals ik dat altijd doe, maakte ik wat klikgeluidjes om te zien of hij zou reageren. En dat deed hij. Als een paard of pony reageert loop ik altijd naar de weide toe, en als ze willen geef ik ze even een kriebeltje voordat ik weer verder loop.

Dat wilde ik nu dus ook doen. Ik liep naar hem/haar toe, en het beestje kwam ook uit zichzelf naar mij toe toen ik bij de weide stond. Toen viel me al meteen iets op: hij leek helemaal alleen te staan. Geen andere pony's te bekennen. Dus daar begon al een belletje te rinkelen.

Ik bied meestal altijd mijn hand aan op aan afstandje zodat ze zelf kunnen beslissen of ze me willen leren kennen of niet. En hierdoor kwam een tweede rode vlag. Het beestje snuffelde aan mijn hand, en direct daarna gingen de oren in de nek en deed hij een soort schijn bijt. Hij beet niet echt en het leek er niet op dat hij echt wilde bijten, maar het was duidelijk dat hij iets niet vertrouwde. Dus ik besloot om eens de grens voorzichtig op te zoeken en ik raakte hem bijna aan. Hij was er duidelijk niet van gediend.
Maar het was mij ook heel duidelijk dat dit geen agressie was, maar angst. Ik zelf ben enorm gevoelig voor andermans emoties, inclusief die van paarden. En ik voelde duidelijk dat hij bang was. En daarbij kon je het gewoon merken. Hij vertrouwde me niet. En toch bleef hij staan en bleef hij me opzoeken. Ik heb daar een hele tijd met mijn handen in mijn zakken gestaan, op een afstand waarbij hij me kan aanraken, zonder een vin te verroeren. Meerdere keren wilde hij dichterbij komen en snuffelen en dan zogauw hij me aanraakte gingen de oren weer in de nek en deed hij dat schijn bijten weer.

Het was me heel duidelijk dat hij wilde, maar gewoon heel bang was. Hij liep niet weg, hij was nooit oprecht boos. Hij deed alles op eigen initiatief. Hij wilde, maar vertrouwde het niet.

Uiteindelijk begon hij ietsje te ontspannen. Het feit dat ik in de buurt stond en gewoon er was leek hem wel goed te doen. Toen overviel me een hele grote golf van verdriet en eenzaamheid. Die was niet van mij. Dat wist ik wel. Jeetje dat deed me pijn om dat te voelen. Als paarden oprecht zoals een mens konden huilen, was hij dat op dat moment aan het doen. Zo voelde het voor mij in ieder geval. Zijn ogen waren op dat moment zacht maar ook bezorgd. En zijn onderlipje was gewoon aan het rillen.

Uiteindelijk moest ik wel naar huis natuurlijk. Dus ik zit nu thuis. Maar ik ben vastberaden om uit te zoeken of dit beest mishandeld wordt. Er waren meerdere rode vlaggen. Ik moet er ook bij zeggen dat ik de wei ook niet denderend groot vond en het stond er ook maar verlaten bij. Er lag rotzooi in de wei en er zat prikkeldraad op het hek, waar ik persoonlijk geen fan van ben met dieren. Het hek stond nog schever dan de toren van Pisa en was nier hoger dan mijn heupen. Ik gok dat de pony zo rond de 1.40 groot is, dus als hij echt wil zou hij zo kunnen ontsnappen lijkt me.

Kwa vacht en hoeven weet ik niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Ik vond niet dat hij heel mooi in zijn vacht stond maar het was ook niet dat ik hem er echt verwaarloosd uit vond zien. Ik vond hem wel aan de magere kant. Zijn hoeven een beetje hetzelfde. Ze waren aan de lange kant, maar naar mijn idee niet alarmerend lang. Maar ik heb daar misschien zelf niet de beste kijk op.

Ik wil dit natuurlijk melden bij de dierenbescherming. Ik ben alleen even aan het uitzoeken of ik een melding kan maken zonder te hoeven bellen, gezien ik een flinke belangst heb :=
Ik weet natuurlijk ook niet zeker of dit dier oprecht mishandeld wordt. Maar er waren voor mij meerdere rode vlaggen, dus ik wil wel dat ernaar gekeken wordt natuurlijk.

Verder ben ik er ook over na aan het denken om dit op facebook te melden. Ik heb alleen geen idee waar. Ik ben ook aan het denken of ik dit wil melden aan mijn baas en mijn vorige begeleidster van dagbesteding. Die twee hebben beiden best wel een flink netwerk in de paardenwereld, alleen zitten ze wel allebei een beetje in een andere omgeving. Ik zit zelf in de buurt van Roermond. En mijn baas zit in omgeving Weer en mijn vorige begeleidste rond omgeving Panningen. In omgeving Roermond ken ik ook niet echt iemand in de paardenwereld alhoewel ik wel weet dat in deze hoek eeenorm veel maneges en andere paardenbedrijven zijn. Laat staan mensen die zelf een paard hebben.

Als iemand in omgeving Roermond woont hier, zou je me ook een pbtje kunnen sturen als je denkt dat je kunt helpen.

Helaas had ik geen telefoon bij dus kon ik geen foto's maken van het beest. Het was een bruine pony mer een mooie bles. Verder zag ik volgens mij geen tekeningen. Ik kan me niet meer herinneren of het nou een vos was of niet.
Ik ben sowieso van plan om morgen, en misschien zelfs vanavond terug te gaan en dan foto's te maken. Dan plaats ik ze hier ook.

Wat denken jullie van de situatie?

Ik denk dat je er te veel bij na denkt.
Dat de pony alleen stond is natuurlijk niet zo fraai, maar niet direct een teken van mishandeling. Misschien is het weidemaatje wel mee uit wandelen, of misschien is de pony tijdelijk in quarantaine.
Ook prikkeldraad is jammer, maar geen mishandeling.
Het management van de pony zou misschien beter mogen, maar dat jij verdriet voelt bij de pony of dat deze zich wantrouwend opstelt naar vreemden (een paard blijft een prooidier tenslotte) is allemaal geen teken van mishandeling.
Maar als je het niet vertrouwt kan je natuurlijk wat vaker bij de pony langs gaan om te kijken.
Maar op basis van je verhaal zie ik geen reden om de Dierenbescherming te bellen

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:26

Allereerst heel lief dat je zo begaan bent met de pony.
Heel eerlijk gezegd zie ik niet gelijk rode vlaggen, behalve dan dat hij alleen staat wat niet goed is voor een pony. Dat de vacht wat minder mooi is, is gezien de tijd van het jaar niet zo gek. Dat de pony een bijtbeweging naar je maakte kan heel goed komen doordat hij uit de hand gevoerd is en doordat jij niks had, hij boos reageerde.
Ik zou er dus niks mee doen, het is jouw pony niet en zo te horen valt het allemaal wel mee op het alleen staan na. Zeker niet zomaar vanalles op Facebook zetten. Misschien kun je de situatie met je begeleider bespreken om het allemaal voor jezelf duidelijk te krijgen zodat je niet bezorgd hoeft te zijn.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:26

Ik vind je conclusie over dierenmishandeling erg overtrokken, en ik vind het bijzonder dat je gelijk de dierenambulance wil bellen, het op Facebook wil gooien, en morgen foto’s plaatsen hier op Bokt.

Je weet niet of het diertje altijd alleen staat. Misschien heeft hij een maatje die even weg was. Misschien is het een hengst die liever alleen staat, of waarvoor ze nog geen passend maatje hebben. Sommige paarden houden er gewoon niet van om aangeraakt te worden (door vreemden). Dit is absoluut geen rode vlag voor dierenmishandeling.

Ik ben blij dat je een goed hart voor dieren hebt, maar bij deze trek je wel heel snel conclusies.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:27

Waarom zou je dit in vredesnaam melden?
Uit niets blijkt dat dit dier misschien wordt mishandeld.
En van je gevoel zou ik al helemaal niet uitgaan.

En al helemaal geen foto's plaatsen op Bokt of op FB!
Het is goed dat je begaan bent met pony's, maar ik denk dat je in dit geval te ver doorschiet.

Roos0605

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:28

Ik zou persoonlijk er niet zo blij van worden als iemand aan mijn pony zat en dat hier plaatste. Je weet het verhaal achter de pony niet

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:30

Dus omdat een pony die jou niet kent, je niet vertrouwt, denk je dat ie mishandelt wordt?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:34

Maak je liever druk om paarden die de hele dag op stal staan

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:36

Ja sorry maar ik heb niet de hele lap gelezen. Denk dat je te veel projecteert. Als je bij mijn oude merrie langs de wei stond had die ook zo naar je gehapt. Die is niet mishandeld maar houd niet van vreemde langs haar stuk grond.

Daarnaast moet je niet zomaar andermans paarden aaien. Dadelijk staat die om een reden apart(zoals droes)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:38

Heel lief dat je je zorgen maakt, beter een keer te veel aan de bel getrokken dan een keer te weinig. Maar het zo breed op internet uitmeten en foto's willen gaan maken en die daarbij zetten... Als het mijn paard was, was ik heel erg boos geworden.

Een betere strategie is om eens wat vaker langs te gaan. Je kan ook altijd de dierenambu bellen om het daar te bespreken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:39

Als de pony voldoende vers drinkwater en eten tot beschikking heeft zou ik het loslaten.

Niet elk paard vindt het fijn dat je zomaar even komt aaien. Kan zijn dat het nog een jong dier is die happen wel wat sneller.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:44

Er is in feite niks gebeurd.
Als je iets in de gaten wilt houden, kun je kijken naar water/voeding/hoeven/te mager etc
Als je ziet dat dit niet in orde is, kun je dierenpolitie/dierenbescherming bellen?

Dingen als niet geaaid willen worden of happen, daar kun je niets mee.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:47

Heel lief bedoeld, maar als je je oprecht zorgen maakt kun je beter een keertje aanbellen. Puur op basis van je verhaal (maar ik ken de pony niet natuurlijk) denk ik niet dat er echt zoveel mis is als er gewoon eten en water staat.

Mijn paard zou ook zo kunnen doen qua gedrag, die vindt nieuwe mensen -vooral als ze iets gaan doen - super interessant maar wilt echt niet zomaar aangeraakt door een vreemde en kijkt dan soms behoorlijk geërgerd of boos als iemand dat wel probeert.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:53

Het beestje snuffelde aan je hand, en direct daarna gingen de oren in de nek en deed hij een soort schijn bijt. Hij vond je misschien te opdringerig?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:54

Zo doet de mijne 9 van de 10x ook tegen vreemden. Ze vindt mensen heel interessant en komt graag kijken maar ze vindt het niet fijn als mensen in haar persoonlijke ruimte komen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:55

of pony is zo verwend dat iedereen die langskomt eten komt brengen en jij hebt geen eten dan worden ze ook vaak boos

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:56

Wat ga je melden dan? Dat je een groot verdriet voelde bij de pony?
Ik ben bang dat je wat overdrijft.
Nee, niet ok als een pony alleen staat. Maar je kent de eigaren niet, dus niet te snel oordelen. Als je je daar echt zorgen om maakt, bel dan aan bij de eigenaren.
Verder lees ik geen rare dingen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:00

Met je vingers van andermans dieren afblijven.
Ik word zo kriegel van dit hele verhaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:14

Je bedoelt het goed, maar stop je energie in je eigen dieren.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-02-23 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:14

Mijn merrie wilde ook nooit dat vreemden haar hoofd aan zouden raken. Het is lief dat je je om het diertje bekommert, maar er is niets in je verslag dat op mishandeling duidt. Alleen staan is sneu, maar niet onwettig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:15

Je hebt letterlijk 0 hard bewijs dat dit dier mishandeld wordt en wil wel foto's op internet gooien. En daarmee mogelijk de eigenaar in slecht daglicht zetten terwijl er waarschijnlijk niks aan de hand is? Fraai mens ben jij.

Er zijn 1001 redenen te bedenken waarom dit dier nu even alleen staat. Tevens interpreteer jij lichaamstaal als teken dat pony mishandeld wordt. Terwijl hij jou slechts te verstaan geeft dat je uit zijn ruimte moet blijven (en terecht). Dus dier+eigenaar lekker met rust laten.