Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moonfish13 schreef:Mijne doet het dus al 5 jaar goed op een halve prascend, en een happy pony.
Maar 1.5 pil in 3 jaar is wel heel heftig zeg!
moonfish13 schreef:Mijne doet het dus al 5 jaar goed op een halve prascend, en een happy pony.
Maar 1.5 pil in 3 jaar is wel heel heftig zeg!
Marije_jiplover schreef:Mijn senior was nog hartstikke fit en blij en ging nog regelmatig mee naar het bos, toen zijn gebit het begon te laten afweten. Zo ben ik begonnen met bijvoeren van geweekte bietenpulp.
Daarnaast deed hij zelf nog zijn best op het hooi/voordroog van stal, soms met meer en soms met minder succes.
Dus kocht ik gehakselde ruwvoervervangers.
Op dat moment was hij nog steeds goed op gewicht te houden en liep er een blij paard in de wei en onder het zadel in het bos, zij het dat we het werk wel aan het afbouwen waren, niet 3x per week nog 20 km, maar wel nog 3x per week mee, soms naast de fiets onbelast, of als handpaard naast mijn andere paard, soms alleen een rondje wandelen, maar ook nog wel minimaal 1x per week een rondje met mij op zijn rug.
Ik vind dus de stap naar ruwvoervervangers niet perse een die ik bij mijn huidige paard zie als een grens die opschuift.
Ook de stap naar Prascend vond ik dat niet. Hij knapte echt op van een half tabletje Prascend, nadat uit bloedonderzoek bevestigd werd dat hij idd ppid had.
Zou hij koliek gekregen hebben, dan zou de grens liggen bij in de trailer moeten zetten om hem naar een kliniek te brengen, want hij vond de trailer niet meer fijn.
En langdurig op pijnstillers om het bewegingsapparaat aan de gang te houden zou ik ook niet zijn gaan doen.
Uiteindelijk werd het aandeel ruwvoervervangers groter (hij is wel altijd gehakselde ruwvoermix blijven eten, is nooit 100% op geweekt over gegaan) en wordt het werk steeds verder afgebouwd.
Wel aandacht, lekker poetsen, veel wandelen en soms als die dan naast me liep te stuiteren en te dribbelen, klom ik nog op zijn rug.
En soms liepen we niet meer dan 200 m naar een lekker stukje gras en was die daar helemaal gelukkig.
Ik had het geluk dat ik alle extra kosten voor voer kon betalen.
Maar heel eerlijk, ik kreeg hem met 22, toen zijn carrière als manegepony "op" was. Als je een oud paard een goede oude dag wil geven, moet je ook niet gaan mopperen, als zo'n dier dan ouderdoms kwaaltjes ontwikkelt en wat extra aandacht op voer en management nodig heeft.
Eerste paar jaar nog echt veel met hem gedaan, zijn pensioen bij mij bracht hem terug in zijn tweede jeugd.
Vanaf 27-28 begonnen met ruwvoervervangers en nog wel echt regelmatig met hem gereden tot zijn 31e, daarna werd het idd minder, ook omdat jonkie volwassen was en volop in training stond en de tijd soms wat krap was.
Op een maand voor hij 33 werd, was het ineens genoeg.
We denken aan iets van een TIA oid, het was overduidelijk op en over.
Toen heb ik ook niet getwijfeld, de dierenarts gebeld met de mededeling dat mijn senior op was en ingeslapen moest worden.
En nadat ze er was, mijn verhaal heeft aangehoord, paard heeft gezien, was ze het helemaal met me eens en hebben we hem laten gaan.
10 dagen ervoor had ik nog met hem door het bos gereden, omdat hij na 300 m wandelen al voor me uitstuiterde. En in het bos moest en zou hij nog in galop de heuvel op, wat hij al 11 jaar deed...
Ik denk dus, dat ik het redelijk heb ingeschat en ook mijn grenzen wel heb bewaard.
Misschien dat iemand anders het anders had gedaan, maar ik sta achter hoe ik mijn senior heb gemanaged.
GamblersCup schreef:Koliekoperatie doe ik niet aan. Het geld is er, daar gaat het niet om. Maar de nasleep, dat doe ik gewoon heel simpel mijn dieren niet aan. Duurt te lang, dieren begrijpen dat niet, ellendige tijd voor ze. Ik ga geen enkel van mijn drie dieren daar doorheen dwingen voor mezelf.