Van eenzijdige neusuitvloeiing tot??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bietjah87

Van eenzijdige neusuitvloeiing tot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 22:34

Omdat ik het van me af moet schrijven, en hopelijk ook ervaringen kan vinden hier, hierbij de weg die we tot nu toe hebben afgelegd..

Even een profiel van de dame in kwestie:
Leontien, shetlander merrie van 5 jaar, behoorlijke onderbeet, wordt elk half jaar gezien door de DA/tandarts

In februari zie ik bij Leontien, snot uit haar rechterneus gat komen. Wittig, niet schrikbarend veel. Verkoudheid dachten we eerst, even aankijken.
Na een week was het nog niet over. Toch maar de dierenarts erbij.
Al die tijd geen koorts, ze eet prima, is haar normale zelf qua gedrag,niet hoesten oid.
Dierenarts hoort in haar longen niets, en schrijft een kuur Sulfatrim voor, want we denken een infectie in de voorste luchtwegen, of een sinusitis infectie(voorhoofdholte ontsteking).

Na 3 weken antibiotica was de snot weg.
5 weken na de start van de kuur is dezelfde dierenarts geweest voor de half jaarlijkse gebitsbehandeling.
Er is niets te zien, ze heeft wat tanden/kiezen gewisseld, en op 1 kies zit een lichte richel.

1 week nadat de dierenarts is geweest, begint de snot weer uit hetzelfde neusgat.
Gekozen om röntgenfoto's te laten maken, misschien is er een kies wortel aan het ontsteken.
Op de foto's niets te zien, sinussen zijn niet heel goed te zien, maar wat er te zien is, is schoon.
Toch maar weer antibiotica.
Omdat het ons toch niet lekker zat, gekozen voor een endoscopie.

Daarop is te zien dat er voorin haar neus een flinke verdikking zit, maar dat de luchtzakken en luchtpijp helemaal schoon zijn.
Dierenarts heeft de beelden en foto's doorgestuurd naar de Lingehoeve. Daar heeft de internist alles beoordeeld, en een ct scan geadviseerd om toch beter te kunnen zien wat er binnenin het hoofd speelt.
Inmiddels krijgt ze ook links een snotje.

Woensdag 20 april heeft leontien de CT scan gehad. De dag erna wordt ik gebeld door de arts van de Lingehoeve.
Ze hebben een "massa" gezien in haar hoofd, wat van haar hersenen tot aan haar neus loopt. Haar hele hoofd zit dus vol met "iets".. Ze kunnen niet zeggen of het een tumor, cyste of ontstekingsweefsel is. Het is dus al zover verspreid dat het er aan de andere kant ook uitkomt.

Voor aanstaande dinsdag staat een biopt op de planning, en dan hopen we meer te kunnen zeggen en hopelijk een behandelplan op te stellen.

Al die tijd zie je helemaal niets aan Leo.. Ze blijft vrolijk, eet prima, geen verhoging. Alleen merkte ik wel dat haar hoofstel wat strakker zat. Ze gaat nog wel af en toe mee wandelen, maar staat niet meer in het werk.

Ik ben best wel zenuwachtig voor dinsdag, wat nu als het een tumor is, wat als ze er niets aan kunnen doen?
Ze hebben al wel gezegd dat het lastig wordt om alles weg te halen, het zit in alle hoekjes en kiertjes binnenin. Wat zijn de risico's van een operatie, en hoelang is het herstel, zal ze en blijvende schade van overhouden..

Veel gedachten en zorgen en nog niet heel veel duidelijkheid..

Dank jullie wel voor het lezen, en ik hoop dinsdag een positievere boodschap te brengen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:47

Wat een nare en spannende situatie voor jullie!
Ik zal duimen voor jullie! :(:)

Hopelijk is het iets is wat goed te behandelen is!

prompter

Re: Van eenzijdige neusuitvloeiing tot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:50

Ik duim ook voor een goede afloop, altijd naar zoiets!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:54

Jeetje, wat heftig! Helaas voor jou herken ik het niet van iets dat ik bij paarden die ik ken, ik wil je in elk geval heel veel succes en sterkte wensen! Hopelijk komt er dinsdag iets uit dat goed te behandelen, 5 jaar is wel erg jong om met dit soort problemen te moeten kampen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:56

Oh bah, bij de titel was ik er al bang voor, eenzijdig is meestal niet goed. Hopelijk is het geen zeefbeen tumor

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 23:25

Sizzle schreef:
Oh bah, bij de titel was ik er al bang voor, eenzijdig is meestal niet goed. Hopelijk is het geen zeefbeen tumor

Kun je me daar meer over vertellen? Heb je daar ervaring mee?

Ben me al op alle mogelijke uitkomsten aan het voorbereiden

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 23:30

Bietjah87 schreef:
Sizzle schreef:

Kun je me daar meer over vertellen? Heb je daar ervaring mee?

Ben me al op alle mogelijke uitkomsten aan het voorbereiden

Wat ik lees is dat dat meer bloedneuzen bij komen kijken.
Deze heeft ze eigelijk niet gehad, alleen vorige week donderdag toen ik haar op ging halen van de kliniek 1 keer.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 07:18

He bah wat spannend, en niet op een leuke manier. :n Succes, TS, ik duim dat het iets is wat ofwel goedaardig, ofwel te verhelpen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 07:55

Oh jemig, dat is schrikken... Maar complimenten voor jou dat je er een dierenarts bij hebt gehaald met zulke milde verschijnselen. Ik duim met je mee dat je nog heel lang van haar kunt genieten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:00

Ik zou niet te veel gaan zoeken, net zo goed is het iets heel onschuldigs wat met meficatie snel weer opgelost is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:08

jeej wat allemaal naar zeg!
hopen op een goede uitkomst!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:49

Sizzle schreef:
Ik zou niet te veel gaan zoeken, net zo goed is het iets heel onschuldigs wat met meficatie snel weer opgelost is.

Heb je deze zin in de OP gelezen?

Woensdag 20 april heeft leontien de CT scan gehad. De dag erna wordt ik gebeld door de arts van de Lingehoeve.
Ze hebben een "massa" gezien in haar hoofd, wat van haar hersenen tot aan haar neus loopt. Haar hele hoofd zit dus vol met "iets".. Ze kunnen niet zeggen of het een tumor, cyste of ontstekingsweefsel is. Het is dus al zover verspreid dat het er aan de andere kant ook uitkomt.

Ik bewonder je optimisme, maar zo een uitgebreide massa in het hoofd van een paard is niet "onschuldig".
Niet op rekenen dat dit met een spuitje AB wordt opgelost.

Sterkte ermee TS.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:19

Ja dat heb ik gelezen, het zal heus niet met 1 pillitje weg zijn maar met wat „geluk“ is het een uit de hand gelopen ontsteking dat zich laat behandelen.
Jezelf gek maken met google is ook niet handig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:28

Idd, zo zou ik er ook in staan hoor, vooral omdat de pony gewoon ok is voor de rest. Bij zo’n cyste of tumor of eender wat die zo groot is, geloof ik niet dat pony gewoon vrolijk haar zelf is.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:26

Tja, mijn paard was ook vrolijk en zichzelf, maar kreeg wel de diagnose uitgezaaide lymfeklierkanker. De dierenarts had daar niet eens echt aan gedacht, terwijl ik het stilletjes al vermoedde omdat ik al wat verder was gaan lezen over zijn symptomen. (En omdat ik ons soort 'geluk' inmiddels ken :') )
Ik denk dat het heel persoonlijk is of je zelf online gaat zoeken naar mogelijke antwoorden die je kunt gaan krijgen. Zelf haalde ik er juist wat rust uit; ik had al verschillende scenario's en opties in mijn hoofd. "Als het dit is, dan zou ik voor mezelf deze opties hebben: ..."
Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat het andere mensen enorme schrik aanjaagt en aan het piekeren zet. Het hangt helemaal van de persoon af. :)

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 18:47

culaccino schreef:
Oh jemig, dat is schrikken... Maar complimenten voor jou dat je er een dierenarts bij hebt gehaald met zulke milde verschijnselen. Ik duim met je mee dat je nog heel lang van haar kunt genieten!

Dat er zo snel een dierenarts bij is geweest, is meer omdat ik best wel kneusjes heb medisch gezien. De andere shet is heel gevoelig voor koliek en hoefbevangenheid, leontien heeft een slecht gebit en is ook al een keer spierbevangen geweest. Dus ik ben best snel met een dierenarts erbij. In dit geval hoop ik dat we er op tijd bij zijn, en dat het inderdaad iets is wat verholpen kan worden

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:56

Inderdaad super dat je zo snel actie ondernomen hebt, dat siert je! Ik duim dat het met een sisser afloopt, griezelig genoeg, zo'n uitslag...

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:00

Beter te vroeg dan te laat een DA erbij :j Ik duim voor jullie.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:15

Oh wat naar! Ik hoop dat het enigszins meevalt en dat er wat aan te doen is!! Mijn duimen draaien voor je TS!

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:19

Heel veel succes en beterschap TS!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:41

Als ik jouw berichten zo lees, denk ik niet aan een tumor, zoals je zelf ook al gelezen had geeft dat meer eenzijdige bloedneuzen. Ik heb ooit een paard overgenomen die al een paar jaar af en toe in de zomer bij inspanning een bloedneus kreeg, meestal was dat da met zo'n 10 minuten weer over.
Bij mij had ze het heel af en toe, totdat het na 2 jaar ( ze was toen 22) begon te druppen, niet snel, maar dat hield langer aan. Ik naar de plaatselijke dierenarts die haar kende, die had geen fijne scoop om naar binnen te gaan. Die raadde me een ander aan met een hele fijne scoop. Die heeft toen gekeken en ja hoor, ze had een zeefbeentumor. Die had ze kennelijk al jaren zonder dat ze er al teveel last van had, maar toen werd hij te groot. Weghalen was ( in die tijd) geen optie, een biopt ook niet. Ik heb haar toen laten gaan, ze had ook al een paar jaar wat last van artrose en ik vond het voor haar genoeg.

Ik denk dan meer aan een ontstoken kieswortel die door jouw DA/tandarts over het hoofd gezien is, dat had een paard bij ons op stal ook. Dat begon toen in het najaar met eenzijdige neusuitvloeiing dat over ging met antibiotica. Het jaar erop weer, weer hetzelfde neusgat. Toen bleek dat hij een zwaar ontstoken kieswortel had, die de holtes met pus had gevuld. Bij dat paard zat het gaatje voor de afvoer vanuit die holtes te hoog, waardoor er steeds wat pus achter was gebleven en dat had zich natuurlijk vermeerderd. Die is heel wat keren gespoeld nadat de kies getrokken was ( hij was 19 toen het ontdekt werd), maar
het is nooit echt weggegaan. Toen hij 24 was is hij daarom ingeslapen, hij was echt niet meer te redden. Aan de andere kant, als de jouwe alleen wit snot heeft en geen groen, lijkt het me sterk dat dit de oorzaak is.

Een andere optie is dat hij droesdrager is, daar kunnen die holtes ook vol mee komen. Ik weet alleen daarvan weer niet of dat ook witte neusuitvloeiing geeft.

Er zijn vast nog wel meer mogelijkheden hoor, ik hoop dat de biopt snel uitslag geeft en dat het goed te behandelen is, 5 is toch veel te jong om zo vol te zitten, sterkte hoor!

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 22:57

@Jet heftig hoor, bij 2 paarden zo'n uitslag. Wat betreft een ontstoken kieswortel, het zou nog steeds kunnen. Ze hebben op de röntgenfoto's en de scan daar niets op gezien. Ze hebben wel gezegd dat ze zo vol zit binnenin dat ze niet alles goed kunnen zien, omdat er zoveel prut voor het beeld zit.

Ik hoop dat het een ontsteking is die met spoelen en een andere antibiotica te verhelpen is, maar we hebben geen idee tot de uitslag van de bioptie..

Het ruikt wel necrotisch, dus misschien is dat nog een aanwijzing

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 08:09

Dat duidt toch wel weer op een ontsteking. Dat paard met die kieswortelontsteking stonk gigantisch uit zijn neus. Die had ook heel veel last van versteende pus zeg maar, dat was eigenlijk niet weg te krijgen, maar zorgde er wel weer voor dat het steeds beroerder werd.

Die twee op de honderden paarden die ik gezien heb en ken, ik vind het niet echt heel veel.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 11:00

Afgelopen dinsdag zijn we voor de biopt weg geweest.
Er zijn geen kankercellen gevonden gelukkig. De hebben via een klein gaatje in het voorhoofd vloeistof uit het hoofd gehaald.
De vloeistof duidt op een cyste. De vieze snot uit haar neus is waarschijnlijk een secundaire infectie die bovenop de cyste zit.
Ze wordt vandaag geopereerd om de cyste te verwijderen. Ze hopen dat ze overal bij kunnen, anders moeten ze ween 2e opening maken.
Er is 70% kans dat het na deze operatie niet meer terug komt.
Ze moet minstens een week op de kliniek blijven ivm drainageslangen en het doorspoelen daarvan.

Ik wacht dus heel zenuwachtig op een telefoontje dat alles goed gegaan is

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:11

Gelukkig geen kankercellen, dat is in ieder geval goed nieuws. Heel veel sterkte met het wachten, dat is nooit leuk. Ik duim voor je dat alles goed gaat.