Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Horseloverl schreef:Hoe weet je dit zeker? Dit is niet neerbuigend bedoeld maar lijkt mij dat je niet 24/7 bij je paard bent
senna21 schreef:Om uit te sluiten of je paard veel pijn heeft, zou je hem een week op buut kunnen zetten.
Mijn paard is bijna 30 geworden. Had artrose en Cushing, maar kon altijd nog liggen en rollen. In mijn optiek hoort dat wel bij paardwaardig leven. Maar ik besef maar al te goed hoe moeilijk het is om af te wegen.
janouk schreef:Vorig jaar was dit symptoom voor ons een teken voor medische checkup in de kliniek van onze Janouk, 23 jaar. Ze at en dronk goed, maar ze lag al een aantal weken niet meer. Terwijl ze dat altijd gedaan had, nu bleef haar vacht schoon en konden we in haar box zien, dat ze niet gelegen had.
Ze wilde wel gaan liggen, maar zakte door haar benen om te gaan liggen om vervolgens dat niet door te zetten. Ze was niet kreupel en geen artrose.
Helaas bleek in de kliniek dat zij vocht achter haar longen en in haar buik had. Door te gaan liggen, kwam er druk op haar borst en was ze blijkbaar te benauwd om te liggen.
Dit kwam door een tumor in haar longen.
Misschien toch je paard even goed na te laten kijken op de kliniek en dingen uitsluiten. Konden ze maar praten.
Niet om je bang te maken dat ik dit deel, maar wel om te vertrouwen op je intuïtie. Als je iets afwijkende constateert, laat het onderzoeken
Mindim schreef:Als ze met als oorzaak artrose niet meer gaat rollen of liggen, dan heeft extra glucosamine helemaal geen effect. Dat is fijn voor de lichtere gevallen, maar als het ernstige artrose is, dan helpt vaak enkel pijnstilling nog. Je kan eens devils relief proberen, maar glucosamine, chondroitine en msm helpt in dit stadium allemaal niets meer.
Afanaisa91 schreef:Vervelend TS. Ik denk inderdaad ook dat het plotse stoppen met liggen ergens een symptoom van is. Het wordt nu allemaal vooral heel medisch dichtgetimmerd, wat natuurlijk ook erg logisch is. Het enige uit je OP wat nog niet echt is aangeboord: kan er nog iets zijn gebeurd waardoor je merrie zich niet veilig voelt om te liggen of om op te staan?