Paard ligt en rolt niet meer sinds enkele maanden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Paard ligt en rolt niet meer sinds enkele maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 21:49

Hoi allemaal.

Zouden jullie eens met mij mee willen denken.

Mijn bijna 24 jarige fjorden merrie rolt sinds oktober niet meer, terwijl ze dit altijd dagelijks deed. Ook ligt ze 's nachts niet meer in stal.
Wellicht is het al ietsje langer dan oktober geweest, maar met het weide seizoen voor die tijd kan ik het me niet goed meer herinneren. Wel weet ik zeker dat ik haar afgelopen zomer in de wei aantal keer heb zien rollen.

In december was ze kreupel en is lichte cushing ontdekt. Ze is toen volledig klinisch gecheckt door de DA.
De DA zei dat ze wat stijf is van achter en omdat ze toen kreupel was heeft ze een kuurtje Metacam gehad en een lichte dosis corticosteroïden bij het SI gewricht waar de de DA vermoedde dat de pijn zat.
Daarna is ze op CHE mix gezet, waar ze enorm van is opgeknapt.
Ook tijdens het gebruik van Metacam wilde ze niet rollen.
Ze is vrij snel na het starten van de CHE mix opgeknapt en ze loopt absoluut niet kreupel meer.
DA zei dat het zeker kan dat ze wat artrose zou hebben gezien de leeftijd.

In januari is de osteopaat geweest. Zij vond dat ze wat stijf was in de achterhand maar dit kon ze wel los krijgen.
Ook na de behandeling is ze nog niet gaan rollen tot op de dag van vandaag.

Laaste weken zie ik wel regelmatig dat ze wil rollen. Dan graaft ze wat, loopt met haar neus laag kleine rondjes en brengt haar benen dicht bij elkaar en lijkt wat door haar benen te willen zakken, maar doet dit vervolgens niet en gaat toch weer normaal staan. Soms doet ze dit wel een paar keer achter elkaar.
Ze wil wel rollen, maar lijkt wel of ze niet durft of kan.

Ze is verder wel fit, absoluut niet kreupel en gaat paar keer per week op buitenrit. Rijden in de bak doen we niet meer.

Eind april gaat ze nog een keer naar de osteopaat.

Wat zou ik verder nog kunnen doen voor haar? Ik vraag me ook af als ze bijv. nooit liggend slaapt of dat nog problemen geeft voor de langere termijn.

Wellicht hebben jullie nog wat tips voor mij.

Horseloverl

Re: Paard ligt en rolt niet meer sinds enkele maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:02

Hoe weet je dit zeker? Dit is niet neerbuigend bedoeld maar lijkt mij dat je niet 24/7 bij je paard bent

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 22:08

Horseloverl schreef:
Hoe weet je dit zeker? Dit is niet neerbuigend bedoeld maar lijkt mij dat je niet 24/7 bij je paard bent

Sowieso is er al een groot verschil. Voor oktober zag ik haar dagelijks rollen zodra ik haar in de paddock zette. Nu doet ze dat niet meer, terwijl ik wel zie dat ze wil rollen. Zie laatste alinea van mijn begin post.

Ik weet natuurlijk nooit 100% zeker of ze 's nachts ligt, maar haar dekens en vacht zijn zo schoon, dat ik vermoed dat ze ook niet ligt, terwijl ik van haar gewend ben dat ik haar normaliter met poep vlekken uit stal moest halen. Ze heeft en uitloopje met zand, ook daar zie ik geen lig plekken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:10

Als ze echt niet ligt, kan ik me haast niet voorstellen dat ze nog te rijden is. Zonder diepe slaap kunnen ze echt niet eindeloos. Kun je een camera ophangen?

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:15

Ben het met je eens TS dat niet meer liggen of rollen een belangrijke verandering is. Zeker als je het zelf geregeld zag. Wat het is, laat zich raden, maar je hebt al goede hulp ingevlogen. Veel succes!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:37

De bodem is rond deze tijd natuurlijk ook vrij hard. Misschien kun je eens proberen om een stukje te creëeren met extra rul zand. Eventueel met zaagsel ofzo erdoor zodat het los en zacht blijft. Kijken wat er dan gebeurd.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:56

Heb je de benen ook op de foto laten zetten?
Ik snap heel goed dat je je zorgen maakt. Mijn verhaal is niet zo hoopgevend maar misschien kun je er wat mee -O-
Mijn paard van 19 ging ook niet meer rollen en liggen maar zij werd ook mager en liep zo af en toe kreupel.
Een lang verhaal heel kort, ik ben met haar naar de Lingehoeve gegaan, daar bleek ze zoveel artrose/ spat in de benen te hebben dat ze niet kreupel liep want alle benen waren stuk ;( ik heb haar niet eens meer mee naar huis genomen. Ze liet pas zien hoe erg het was toen ze bij de Lingehoeve was, ik had de week ervoor nog gewoon een buitenrit met haar gedaan.
Bij jouw paard kan het ook best veel minder ernstig zijn en dat hoop ik van harte, maar als je gevoel zegt dat het niet klopt, luister daar dan naar.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:15

Mijn fjordenmerrie van bijna 23 heeft ook wat artrose en moeite met liggen en opstaan maar ik vind haar regelmatig wel liggend te slapen in de wei en aan de viezigheid te zien in haar vacht ligt ze toch wel regelmatig. Merk wel dat ze stijf is als ze opstaat.

Al zijn de temperatuurwisselingen ook niet echt haar ding met artrose.

Zou er zeker even naar laten kijken. Hoe ik mijn merrie vandaag zag schrok ik ook wel een beetje van. Ik rij haar niet vaak meer en ze brengt lekker veel tijd door op de wei. Ik vindt het altijd lastig bij fjorden ze zijn zo hard voor zichzelf met name als ze pijn hebben.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:01

Hier ook een paard wat niet meer wilde liggen en toch nog wel goed fit was. Uiteindelijk foto's laten maken, bleek flinke artrose te hebben. Het was het begin van het einde helaas, na een tijdje werd hij toch kreupel en kreeg Cushing en was inslapen een betere optie.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:35

Als paarden echt oud worden en moeite krijgen met opstaan vanwege bijvoorbeeld artrose, gebrek aan coördinatie of kracht.
Dan komt er bij sommigen een punt waar ze niet meer durven te liggen of rollen. Soms doen ze het alsnog en valt het opstaan mee en is de angst weer (even) minder.

Maar het is wel een teken dat het lijf op begint te raken.
Staand slapen kunnen ze wel maar ze missen toch wat diepere slaap en dat is uiteindelijk ook uitputtend/kost meer energie. Maar paarden zijn paarden en ze leven gewoon door tot het ergens stopt.

Ik vind het zorgelijk als ze niet meer durven opstaan en/of willen liggen. Het is een teken dat het eigenlijk niet meer gaat.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:55

Als ze echt niet meer gelegen zou hebben sinds oktober, zou ze nu überhaupt niet meer overeind staan denk ik.
Dus zou kijken of je idd eea kan bedenken om erachter te komen of ze misschien buiten dat je er bent wel ligt. Camera, andere ondergrond, dingetjes in de vacht.
Evt kan je pijnstilling gaan geven om te kijken of haar gedrag weer verandert. Of zoals hierboven genoemd foto's maken.
Staat ze wel met paarden waar ze zich fijn en op haar gemak bij voelt, dat ze het vertrouwen en de rust heeft ook te kunnen liggen en daar de tijd voor krijgt?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 01:00

Paarden kunnen staand slapen erg lang volhouden. Dus dat ze nu niet meer overeind zou kunnen staan is niet zo. Paarden kunnen soms jaren niet liggend slapen, maar het houd uiteindelijk wel een keer op. Mijn paard heeft meer dan een half jaar niet gelegen en was nog steeds fit en vrolijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 01:10

Om uit te sluiten of je paard veel pijn heeft, zou je hem een week op buut kunnen zetten.
Mijn paard is bijna 30 geworden. Had artrose en Cushing, maar kon altijd nog liggen en rollen. In mijn optiek hoort dat wel bij paardwaardig leven. Maar ik besef maar al te goed hoe moeilijk het is om af te wegen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:25

senna21 schreef:
Om uit te sluiten of je paard veel pijn heeft, zou je hem een week op buut kunnen zetten.
Mijn paard is bijna 30 geworden. Had artrose en Cushing, maar kon altijd nog liggen en rollen. In mijn optiek hoort dat wel bij paardwaardig leven. Maar ik besef maar al te goed hoe moeilijk het is om af te wegen.

Dit zou ik ook doen, dan kun je kijken of er vanuit pijn verschil optreedt. Wel goed van je dat je er zo alert op bent.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 12:42

Dank jullie wel allemaal voor de tips.

Ik ga toch nog een keer met de DA overleggen en ga starten met extra glucosamine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:19

Als ze met als oorzaak artrose niet meer gaat rollen of liggen, dan heeft extra glucosamine helemaal geen effect. Dat is fijn voor de lichtere gevallen, maar als het ernstige artrose is, dan helpt vaak enkel pijnstilling nog. Je kan eens devils relief proberen, maar glucosamine, chondroitine en msm helpt in dit stadium allemaal niets meer.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:24

Ik dacht dat ook altijd van mijn oudje, zag ik nooit liggen etc. Maar nu ik camera heb hangen blijkt toch dat ze af en toe ligt etc. Minder vaak als andere paard maar toch wel. Soms zien we het niet altijd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:39

Vorig jaar was dit symptoom voor ons een teken voor medische checkup in de kliniek van onze Janouk, 23 jaar. Ze at en dronk goed, maar ze lag al een aantal weken niet meer. Terwijl ze dat altijd gedaan had, nu bleef haar vacht schoon en konden we in haar box zien, dat ze niet gelegen had.
Ze wilde wel gaan liggen, maar zakte door haar benen om te gaan liggen om vervolgens dat niet door te zetten. Ze was niet kreupel en geen artrose.

Helaas bleek in de kliniek dat zij vocht achter haar longen en in haar buik had. Door te gaan liggen, kwam er druk op haar borst en was ze blijkbaar te benauwd om te liggen.

Dit kwam door een tumor in haar longen.

Misschien toch je paard even goed na te laten kijken op de kliniek en dingen uitsluiten. Konden ze maar praten.
Niet om je bang te maken dat ik dit deel, maar wel om te vertrouwen op je intuïtie. Als je iets afwijkende constateert, laat het onderzoeken

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 14:58

janouk schreef:
Vorig jaar was dit symptoom voor ons een teken voor medische checkup in de kliniek van onze Janouk, 23 jaar. Ze at en dronk goed, maar ze lag al een aantal weken niet meer. Terwijl ze dat altijd gedaan had, nu bleef haar vacht schoon en konden we in haar box zien, dat ze niet gelegen had.
Ze wilde wel gaan liggen, maar zakte door haar benen om te gaan liggen om vervolgens dat niet door te zetten. Ze was niet kreupel en geen artrose.

Helaas bleek in de kliniek dat zij vocht achter haar longen en in haar buik had. Door te gaan liggen, kwam er druk op haar borst en was ze blijkbaar te benauwd om te liggen.

Dit kwam door een tumor in haar longen.

Misschien toch je paard even goed na te laten kijken op de kliniek en dingen uitsluiten. Konden ze maar praten.
Niet om je bang te maken dat ik dit deel, maar wel om te vertrouwen op je intuïtie. Als je iets afwijkende constateert, laat het onderzoeken

Dit is exact wat mijn pony ook doet. Ze had ook vocht onder haar buik. Ze heeft vochtafdrijvers gehad en nu is het weg. Ook had ze veel jeuk en vocht bij haar uier gehad van de zomer en dachten we dat ze mijten had. Nu achteraf denken we dan alle vage klachten door de cushing kwam en nu met supplementen lijkt het goed te gaan.

Mijn pony laad heel slecht in de trailer, dus dat maakt dat ik liever een bezoek aan de kliniek pas wil doen als het echt niet anders kan. Dus ga nog een keer met de DA overleggen.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 10-03-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 15:04

Mindim schreef:
Als ze met als oorzaak artrose niet meer gaat rollen of liggen, dan heeft extra glucosamine helemaal geen effect. Dat is fijn voor de lichtere gevallen, maar als het ernstige artrose is, dan helpt vaak enkel pijnstilling nog. Je kan eens devils relief proberen, maar glucosamine, chondroitine en msm helpt in dit stadium allemaal niets meer.

Het is idd de vraag of het artrose is. Maat wellicht zie ik nog verschil naast de CHE mix.

Soms zou ik willen dat ze gewoon konden praten.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:38

Vervelend TS. Ik denk inderdaad ook dat het plotse stoppen met liggen ergens een symptoom van is. Het wordt nu allemaal vooral heel medisch dichtgetimmerd, wat natuurlijk ook erg logisch is. Het enige uit je OP wat nog niet echt is aangeboord: kan er nog iets zijn gebeurd waardoor je merrie zich niet veilig voelt om te liggen of om op te staan?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 16:32

Afanaisa91 schreef:
Vervelend TS. Ik denk inderdaad ook dat het plotse stoppen met liggen ergens een symptoom van is. Het wordt nu allemaal vooral heel medisch dichtgetimmerd, wat natuurlijk ook erg logisch is. Het enige uit je OP wat nog niet echt is aangeboord: kan er nog iets zijn gebeurd waardoor je merrie zich niet veilig voelt om te liggen of om op te staan?

Eind september is ze 1x gevallen in de bak toen ze aan het rennen was. Ze gleed onderuit op haar zij. Rolde vervolgens over haar rug naar haar andere zij, stond op en galoppeerde weer verder. Ik weet niet goed meer of ze ervoor al niet meer lag of erna. Ik denk ervoor al.

Ze oogt verder fit en is soms zelfs ondeugend bijvoorbeeld ontsnappen uit de paddock richting het gras :D

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 07:54

Aggut ik heb hier ook zo’n oma die nog harder wil dan de benen aankunnen.

Het klinkt in ieder geval niet als iets gerelateerds aan het niet liggen. Verder geen nieuwe weigenoten, andere bodem, honden/wolven in de buurt etc? Dan is deze hoek ook mooi afgedicht en ben ik benieuwd wat de DA aan zal treffen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:46

Met het ouder worden komt helaas ook stijfheid, pijnlijkheid, slijtage, minder spierkracht en soms minder coördinatie. Een paard is een vluchtdier, als het niet 100% zeker is dat het weer vlot op kan en weg kan, dan zal het niet gaan liggen. Dat is dus wat je nu ziet.

Heel heftig misschien, maar heb me wel altijd voorgenomen dat als mijn paard ooit oud en versleten raakt en niet meer wil/kan gaan liggen, dan laat ik haar inslapen. Ze kunnen het zeker lang volhouden om alleen staand te slapen, maar ik wil die dagelijkse stress/strijd niet voor haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:38

laat er een masseur bij komen.
die even je paard helemaal losmasseert.
mijn ruin had dit winters ook vaak,had dan lage rug problemen en als ik de masseur even een paar keer liet komen die alle spieren losmaakte dan ging het prima.