Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Stepheanie

Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 14:49

Help!

Hele korte versie van het verhaal:
In 2020 verliefd geworden op Elvis in Spanje. 5 maanden daar heerlijk met hem gereden. Elvis heeft een verleden van hoefbevangenheid. Kreeg nu dr kans om hem naar NL te halen, waar hij op zand (paddock paradise) zou komen te staan met onbeperkt toegang tot suikerarm ruwvoer. Nu heb ik röntgenfoto’s laten maken van zijn voorhoeven om de stand van zijn hoefbeen te bepalen. Ik heb geen wedstrijdambities en zou enkel recreatief met hem rijden. Wat zouden jullie op basis van deze foto’s doen? Elvis is 20 jaar.

Stepheanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 14:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MirandaMalik

Re: Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:58

Wanneer is hij voor het laatst bevangen geweest dan?
Mijn pony is 5 jaar geleden bevangen geraakt een paar keer maar nu al jaren geen last.

Het is al een paard van 20 dus je kan er niet teveel van verwachten, het kan zijn dat het nog jaren goed gaat maar ook dat hij binnenkort op pensioen moet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:00

Wat zegt je veearts? Kijk hij is al 20 en als jij hem het juiste management kan bieden kan je er nog jaren mee vooruit. Ik neem aan dat hij niet veel kost op zijn leeftijd en hij zijn oude dag bij jou mag uitzingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:23

Overleg even met je dierenarts en volg je gevoel. Ik neem aan dat je ook niet de hoofdprijs betaalt voor Elvis? Heerlijk juist, als je je maatje gevonden hebt en hem nog een heel fijn leven kunt bieden.

Ik heb zelf een geweldige ruin met insuline resistentie met in de loop der jaren enkele aanvallen van hoefbevangenheid (ondanks voermanagement). Een jaar geleden was de laatste keer (tijdens die extreme kou), hij was toen heel, heel erg ziek. Duurde ook maand of twee, voordat hij er weer opklauterde en...... weer helemaal herstelde. Met een lichte kanteling in zijn voorvoeten, maar hij loopt gelukkig weer als een zonnetje. Ik kan je zeggen, hij is nu bijna 18 (heb hem vanaf zijn tweede) en hij zit gelukkig enorm goed in zijn vel. Mr. Macho himself. Dus tja....... Ik weet dat hij gevoelig is, kwetsbaar is, dat er vast meerdere aanvallen komen, maar tot nu toe herstelt hij elke keer weer. En heb ik een toppaard aan hem, die ik nooit meer zou willen missen. Dus waarom jij niet? Zolang je maar goed oplet met zijn voer, zijn gewicht e.d. en zorgt dat hij zo min mogelijk stress heeft. Want dat is helaas wel een mede oorzaak voor bevangenheid.

Heel veel succes samen!! Lekker genieten!!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:28

Informeer goed naar zijn voorgeschiedenis en laat hem testen op PPID/Cushing.

Onze pony was ooit hoefbevangen, en toen heel lang niet, maar het is uiteindelijk vaak teruggekomen en dat kwam omdat ze cushing bleek te hebben. Ondanks medicatie en ondanks zeer zorgvuldig voer-/graasbeleid.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:34

Precies wat Hevonen zegt.

Mijn pony was ook hoefbevangen geraakt. En ondanks streng voerbeleid (geen gras, suikerarm hooi etc.) kwam de hoefbevangenheid terug. Hij bleek op jonge leeftijd al PPID te hebben.

Het is nu onder controle door Prascent, hij is al in geen tijden hoefbevangen meer geweest. Maar het is altijd opletten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:39

Als je verliefd op hem bent en hem de juiste huisvesting kunt bieden. Maar ik zou er niet de hoofdprijs voor betalen want het is wel een paard met een ziekte waar je altijd alert op zult moeten zijn.

Stepheanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 15:39

Ik weet niet wanneer hij de laatste keer hoefbevangen is geweest, maar zijn management was en is op dit moment ook vrij ver van ideaal.
DA van daar had het ook over beslaan, maar daar wil ik zelf liever niet aan.
Ik hoef enkel zijn transport (800 euro) naar NL te betalen, dus nee, hij is niet duur.

@Hevonen . PPID was al in mij opgekomen, maar hij heeft verder geen enkel symptoom daarvan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:48

In hoeverre kan hij pijnvrij worden vervoerd?
Misschien hard gezegd, maar een paard met zere voeten half Europa door slepen, is niet diervriendelijk.
Sterkte met het beslissen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:01

Ik zou wel PPID laten testen, de HB kan een symptoom zijn.

In hoeverre is het hoefbeen gekanteld? als hij ooit een keer licht bevangen is geweest dan is het niet zo'n probleem. Maar als hij herhaaldelijk bevangen is geweest en/ of PPID heeft dan zou ik het afraden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:16

Ik zou hem laten overkomen en ik zou er alles aan doen kwa voermanagement om hb te voorkomen.
En verder genieten van een leuke bejaarde knul

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:23

Ik zou er voor gaan. Je loopt qua geld niet zo veel risico en met een goed managament kun je een heel eind komen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:35

Qua hoeven kun je sws nog wel aardig winst halen met een goede hoefsmid.

Zoals ik het namelijk zie is de teen echt te lang

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:47

Met een goede smid is hier nog wel veel winst te behalen. Als je gek bent op dit beest en hem een goede oude dag kan bieden, waarom niet. Hou er alleen rekening mee dat transport ook zijn tol ijst dus of hij heelmaal okay de vrachtwagen af komt en niet de eerste maanden gezondheidsproblemen gaat ontwikkelen kan niemand je vertellen. Dit soort reizen kosten een paard veel, en oudere paarden met een ziektegeschiedenis nog meer. Maar als je gek op hem bent, doen!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:53

Ik zou beginnen met dit eens goed te overleggen met je hoefsmid.

En als je werkelijk nog met hem wilt gaan rijden (zelfs recreatief) zou ik hier toch mijn bedenkingen bij hebben.
Ik kan me op basis van deze foto's niet voorstellen dat dit paard pijnloos loopt.
Als je verder geen verwachtingen hebt, en een goed gevulde beurs, dan zou je dit paard deze kans kunnen bieden natuurlijk.

Zelf zou ik er eerlijk gezegd niet aan beginnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:28

Laat een smid naar de foto's kijken. Er zitten ook goede op Bokt. Je hebt nl HB en HB. Ik kan de foto's niet beoordelen, vandaar mijn advies.

Melayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:33

Ooooh ik zou het niet riskeren.
De weides en de weersomstandigheden én het hooi in NL is niet te vergelijken met het voer en de huisvesting daar. Die verandering kan er echt hard inhakken, zeker op die leeftijd...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:45

Verliefd is verliefd.
En grof gezegd ... aan €800,00 val je je waarschijnlijk geen buil.
Wij hebben een paard van 17 met een vreemd uitzwaaiend achterbeen gekocht voor €750,00.
Bedoeld als weidemaatje voor ons andere paard.
Doordat hij hier 24/7 buiten is , goed voer krijgt en alle liefde en aandacht hebben wij er een heel leuk paard aan.
Ieder ander zou hem hebben laten staan waarschijnlijk.
Hoefbevangenheid is een ding.
En misschien betekend het ooit zijn dood.
Maar misschien heeft hij het bij jou beter als daar en bloeit hij nog op.
Het is een gok.
Maar waarschijnlijk laat hij je nooit los als je de gok niet neemt.
Bespaar je die ellende en weet dat je ooit afscheid moet nemen van hem, maar ga lekker genieten van hem zolang het kan.....dat zou mijn keus zijn :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:15

Melayka schreef:
Ooooh ik zou het niet riskeren.
De weides en de weersomstandigheden én het hooi in NL is niet te vergelijken met het voer en de huisvesting daar. Die verandering kan er echt hard inhakken, zeker op die leeftijd...

Dit... het voer daar is al heel arm.. armer dan hier. Denk dat ie binnen no time hier hoefbevangen is. Spanjaard van een vriendin is ook heel erg gevoelig op ruwvoer (maar al vervoerd naar NL voor zijn 3e levensjaar)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:17

Aan 800 euro val je je geen buil....
Maar als hij er last van krijgt.... Dan is de dierenarts rekening wel heel duur

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:21

Ik zou het niet doen, een paard kopen met deze klachten.
Ja het kan goed gaan, maar ook niet en dat je met enorm hoge kosten gejaagd wordt en hem alsnog snel moet afgeven.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:49

Hoefbeen links voor lijkt iets gekanteld. Hoefbeen rechtsvoor is duidelijk gekanteld.
Voer in Spanje is zoveel armer dan in nederland met alle beste intenties haalbaar is.

Nee, 800,- is geen hoofdprijs. Een lading da-rekeningen wel. Chronisch op pracent zeer zeker ook. Dagelijks met angst en verdriet naar stal gaan, bang voor hoe je je vriendje aan gaat treffen...absolute hoofdprijs.

Ik zou dit eens heel goed bespreken met een dierenarts waar jij vertrouwen in hebt. En er zelf over nadenken of je het zowel emotioneel als finacieel kan dragen als dit fout uitpakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:00

Stepheanie schreef:
Ik weet niet wanneer hij de laatste keer hoefbevangen is geweest, maar zijn management was en is op dit moment ook vrij ver van ideaal.
DA van daar had het ook over beslaan, maar daar wil ik zelf liever niet aan.
Ik hoef enkel zijn transport (800 euro) naar NL te betalen, dus nee, hij is niet duur.

@Hevonen . PPID was al in mij opgekomen, maar hij heeft verder geen enkel symptoom daarvan.

Ik begrijp echt niet dat je niet wilt beslaan als dat rechterhoefbeen al zover gedaald is. Dat paard moet pijn hebben met rijden.

Ik vind het een echte no go, en al helemaal niet als hij half Europa door moet in een vrachtwagen waarin ze maar heel moeilijk kunnen gaan liggen. Dus doorlopende druk op zijn voeten.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:03

Over de HB kan ik echt niks zeggen, maar qua vervoer heb je wel echt nette maatschappijen die max. 8u per dag rijden, met regelmatig pauzes en de paarden 's nachts op stal zetten. Dus voor die 3 dagen...