Welke ruwvoervervanger (ongeweekt) is een aanrader voor oud paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Welke ruwvoervervanger (ongeweekt) is een aanrader voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:40

Hallo,

Ik heb een 28 jarige kwpner zonder tanden en met 2 ontbrekende kiezen. Ze krijgt slobber en merriebrok 2x daags emmer en heeft de hele dag onbeperkt ruwvoer. Alleen maakt ze hier wel veel proppen van, ik heb dus geen idee wat er echt daadwerkelijk naar binnen gaat.

Ik wil haar graag s morgens een ruwvoervervanger geven, zodat ze tenminste met volle maag naar buiten gaat. Nu staat ze op pensionstal en als het even kan dus ongeweekt of heel kort te weken om de staleigenaren te ontlasten.

Wat zijn de aanraders?

Setteli

Re: Welke ruwvoervervanger (ongeweekt) is een aanrader voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:43

luzerne, is wat kleiner en kun je best in grote hoeveelheden voeren

Je kunt ook bietenpulp of Seniores Priores de avond van tevoren weken en dan in de ochtend geven.
Nu met dit koudere weer blijft dat wel goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:45

Je zou eens kunnen kijken naar luzerne brokken. Vrees echter wel dat deze geweekt moeten worden.
Maar wellicht kun je de avond van tevoren alvast weken en de emmer voor je staleigenaar voor de staldeur zetten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:46

Mijn senior met nagenoeg geen kiezen meer, heeft het een tijdje heel goed gedaan op grasmix van Hartog en de Optiform van Mijten.

Toen ook dat te stug werd om nog goed weg te krijgen, ben ik overgestapt op de Complete care senior van Hartog, dit heeft hij tot op het laatst weg kunnen krijgen.

Dit was bij die van mij ook een aanvulling naast het rantsoen van geweekt voer, puur om te zorgen dat hij tussen de voerbeurten door ook beschikking had over ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-02-22 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:46

Een stalgenootje van mij heeft ook een oudje zonder tanden en die geeft 3 x per dag een bak met Hartog complete care senior. Dit krijgt hij goed weg, maar hij krijgt daarna nog wel bietenpulp.

Pavo speedibeet en fibrebeet moeten wel geweekt worden, maar vrij kort (kwartier met warm water en 3 kwartier met koud). Ik maakte voor mijn oudere ppid pony altijd een dag van tevoren de bakken met fibrebeet klaar en dat bleef wel de hele dag / nacht nog goed

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:50

Vitalbix Fibermix
Marstall Wiesenfasern

Kunnen allebei droog gevoerd worden

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:59

Er is tegenwoordig heel veel op de markt, en eigenlijk moeten alleen producten met “gewone” bietenpulp lang geweekt worden. Er is tegenwoordig ook bietenpulp te verkrijgen die niet lang geweekt moet worden, Pavo heeft zo de Speedibeet en bij Mijten verkopen ze 10 minute beet van Equiglo. Qua grasbrok e.d.m. is er tegenwoordig ook best veel keuze, en ook dat moet maar kort geweekt worden. Maar het is soms wel een probleem om er aan te geraken.
Pavo is gemakkelijk verkrijgbaar en heeft naast de speedibeet ook een mooie grasbrok (fibrenuggets), die twee kan je mengen.

Een andere optie, als je toch liever iets wil dat niet moet geweekt worden, is een gehakselde ruwvoermix. Hier in de buurt kan ik bijv. gemakkelijk aan Optiform van Mijten geraken, vind ik zelf een mooi product. Maar er zijn veel alternatieven.

Wel op letten dat er geen melasse in zit.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:59

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:01

Hartog grasmix
Hartog complete care
en inderdaad Marstall wiesenfasern
De complete care heb ik zelf geen ervaring mee, dat is op de markt gekomen net nadat mijn oudje ingeslapen is. Maar die andere 2 heeft hij altijd smakelijk van gegeten. Er ging 1 zak grasmix per 2 á 3 dagen door met daar doorheen wat Wiesenfasern.

Oh ja, iets wat snel klaar is en geen uren hoeft weken, de seniorenbrok van Masters. Verzuurt in de zomer ook niet zo snel als de SP

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:02

Hartog Senior Complete is een ruwvoermix die ook krachtvoer kan vervangen. Mooi, zacht spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:03

Mieke schreef:
Hartog Senior Complete is een ruwvoermix die ook krachtvoer kan vervangen. Mooi, zacht spul.

Deze is inderdaad heel fijn.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:22

Fiber nuggets kort weken of gewoon klaar zetten verzuurt niet sneller rustig dag van te voren klaar.. ( alleen niet bij hartje zomer( 26graden plus))

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 13:37

snorkel1986 schreef:
Fiber nuggets kort weken of gewoon klaar zetten verzuurt niet sneller rustig dag van te voren klaar.. ( alleen niet bij hartje zomer( 26graden plus))

Ja kan dat ook bij dat spul? Heb eerder marstall wiesencobs gevoerd, erg mooi spul deed ze het goed op. Weet van senior priores dat je dat wel tijdje van te voren klaar kan maken, maar dat kan met fibre nuggets ook dus, moeten die lang weken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:43

mijn merrie krijgt grasmix van Hartog,daar zit geen luzerne in want die harde stengels krijgt ze niet weg en buikpijn van.
fibermix van vitalbix is ook een hele goede.
en kijk anders of je gehakseld hooi kunt geven if heel fijn en kort hooi kopen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:54

De senior bij ons op stal krijgt nu fibrebeet bij. Dat wordt 's middags met koud water klaar gezet voor de volgende ochtend en dat is dan nog prima te eten. Ik heb hem nog niet zien klagen in ieder geval :D
Hij was ook wat schraal en is er mooi van bijgekomen!

De grasmix is ook wel een idee. Luzerne is vaak wat stekelig (tenzij je het in brokvorm geeft), maar een grasmix is wat zachter van structuur.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 14:01

ellepel schreef:
mijn merrie krijgt grasmix van Hartog,daar zit geen luzerne in want die harde stengels krijgt ze niet weg en buikpijn van.

Ik heb de grasmix van hartog net eens gegoogled en dat klinkt goed! Dat is ook droog te geven voor staleigenaar, dan heeft ze tenminste een bodem voor ze naar buiten gaat.

Hoeveel gram zou een voerschep zijn?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:08

Lastig heb bij mijn oude ook heel lang Fibrebeet en Fiberforce gevoerd in combinatie met hartog senior 5 star Care.. Dat hoefde niet zo lang geweekt te worden. Toch deed ze het daar niet goed op, ze bleef maar periodes van diarree houden. De combinatie weinig tanden en wel ruwvoer opnemen is heel lastig.

Toen ben ik toch overgegaan na advies van de paardentandarts op senioris prioris van Subli. Ik zag daar erg tegenop om het zoveel uur te moeten weken van te voren, maar in de praktijk viel het heel erg mee! S avonds zette ik het klaar in grote bakjes voor de volgende ochtend en avond. Het bederft in de winter niet snel, als het wat langer staat. In de zomer is het wel opletten en dan wel twee keer daags heen. Maar geen diarree meer, dat was een hele opluchting. Mijn lieve Fly had ook een heel slecht gebit gekregen en kon ook geen hooi meer weg krijgen. Had wel altijd dat senior Care 5 star altijd ook voor haar klaar liggen per dag en z’n compact gras baaltje in z’n bak. Maar enkel dat senior Care zette bij haar geen zode aan de dijk. Enkel door dat senior prioris werd ze weer een stuk voller.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:24

Mieke schreef:

Dit is heel fijn spul.
Heel zacht inderdaad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:10

Pinacolada schreef:
ellepel schreef:

Ik heb de grasmix van hartog net eens gegoogled en dat klinkt goed! Dat is ook droog te geven voor staleigenaar, dan heeft ze tenminste een bodem voor ze naar buiten gaat.

Hoeveel gram zou een voerschep zijn?

niet veel,denk nog geen 200 gram .
maar koop een weegschaal en ga wegen,want dan weet je het precies.
die hartog senior is inderdaad ook mooi spul,ik zag het bij een stalgenoot staan en dat is ook mooi fijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:13

Mijn oudje hou ik met complete care senior van hartog al een paar jaar goed op gewicht. Er zit ook een blend tussen met vitamines en mineralen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:18

Pinacolada schreef:
snorkel1986 schreef:

Ja kan dat ook bij dat spul? Heb eerder marstall wiesencobs gevoerd, erg mooi spul deed ze het goed op. Weet van senior priores dat je dat wel tijdje van te voren klaar kan maken, maar dat kan met fibre nuggets ook dus, moeten die lang weken?

Met warm water en roeren minuut of 5/7

Met koud wat langer maar nog kort ( maar ik week tegelijk in 1 emmer bietenpulp en nuggets

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:27

Als ze verder voldoende krijgt uit het voer wat je nu geeft en vooral buikvulling wil geven wat makkelijk klaar is: zemelen.

Hartstikke goed voor de darmen en ook zonder kauwen weg te krijgen. Ik ben ermee begonnen na koliek bezoek kliniek op aanraden van de artsen daar. Tot 500 gram per dag hoef je nog niets bij te voeren ivm fosfor-calcium verhouding (en anders een theelepel kalk erbij). Ik verdeel de 500 gram over 2 voerbeurten maar dat zou je ook in ene kunnen doen. Qua volume is het 1,5 voerschep ongeveer en daar doe ik 2 liter water doorheen.

Voor mijn stal staat een bak met het droge spul en ernaast een frisdrank fles water. Het hoeft niet te weken en is dus in 10 seconden te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:32

maar de vraag is voor een ruwvoervervanger.
ik denk eigenlijk niet dat je zemelen daar bij kunt rekenen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:40

Ik geef Fibrebeet van Pavo, moet 15 minuten weken in warm water.
Kan natuurlijk ook met koud water, dan is het 45 minuten.
Ik kies voor de eerste optie, het is sneller en voor mijn oudje ook wel zo lekker als het nog lauw is.
Verder krijgt hij er een schep Daily Plus doorheen, dat krijgt hij, gemixt met de Fibrebeet dus, nog wel weg.

Wat betreft gewoon hooi weet ik niet wat hij nog wegkrijgt, hij staat nog in de kudde met onbeperkt hooi. Ik zie hem overigens wel regelmatig bij de ruif staan en hij "eet" dan ook nog wel hooi. Alles wat hij nog binnenkrijgt op die manier is natuurlijk meegenomen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:03

Mieke schreef:

Deze is echt heel erg zacht inderdaad.