wie weet raad, pony blijft hb

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

edith2

wie weet raad, pony blijft hb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 22:32

Sinds begin januari wat stijf lopen, lijkend op beginnende hoefbevangenheid. Pony heeft er nooit eerder last van gehad en komt in de wintermaanden niet op gras. I.o.m. dierarts op pijnstillers gezet + tranquigel (tegen zwelling in de hoefjes), voordroog gemengd met graszaadhooi en xtra magnesium. Af en aan wat beter dan weer slechter en soms geen hoefje willen verzetten. Sinds een week weken we haar eten en is ze vd voordroog af, dus nu alleen 2 jarig hooi en graszaadhooi pijnstillers zijn nu afgebouwd en morgen wordt er even naar haar hoefjes gekeken of daar nog wat winst uit te behalen valt. Maar jeetje, wat duurt dit lang. Zelf wel eens een hb pony gezien maar dat duurde toch korter. Wie heeft er nog een idee of suggestie?

Avalanche

Re: wie weet raad, pony blijft hb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:40

Heb je foto's van de hoeven laten maken? En testen op PPID?

Dit kan wel echt maanden duren voor alles terug in balans is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:42

Geen krachtvoer? Hoe is de body condition score?

Is röntgenfoto van hoeven maken een optie, om te kijken of er kanteling van hoefbeen meespeelt, en zo ja, hoeveel? Kan IR of PPID meespelen?

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:44

Is het een oudere pony en eventueel al getest op cushing? Een bijverschijnsel hiervan is hoefbevangenheid. Wanneer de pony dit opeens tijdens de wintermaanden krijgt zonder toegang tot gras is dit het eerste waar ik aan denk.
Mijn shetlandertje is een paar jaar geleden hoefbevangen geweest tijdens de zomermaanden. De acute fase van bijna niet kunnen/ willen bewegen was vrij snel voorbij maar voor de pony terug vrolijk en zichtbaar zonder ongemak kon bewegen, dat heeft toch wel een hele tijd geduurd. Veel beterschap!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 06:40

Bedankt voor de suggesties! pony was wat te zwaar, met ook wat vetophopingen in de nek. ppid idd aan gedacht. foto's nog niet gemaakt. krijgt een handje muesli v overmeesterd met een klein beetje Marstal force. vandaag even overleggen met de va

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:09

Bij mijn shet heeft het ook een tijd geduurd.
Bij hem was het probleem dat hij voordroog mee at bij mijn paard, sinds hij alleen maar hooi krijgt en 1x per dag Vitalbix gaat het heel goed met hem

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:15

In de acute fase die muesli er ook gelijk afhalen. Hoe minder triggers hoe beter.

Waarom de pijnstillers er af, als ze nog niet goed loopt? Slecht lopen=pijn=pijnstillers hier
Welke pijnstilling geef je? Daar valt soms ook nog winst te behalen.

Hoefjes warm? Koelen mogelijk? Hier 2 weken gekoeld in een grote bak, eerste 2 keer gedoe, daarna stond ze er graag in omdat het verlichting bracht.

En staat ze op stal?

Ik zou inderdaad ook foto's laten maken om te kijken of er een kanteling is of verzakking en daar met de hoefsmid de bekapping op af stemmen zodra dit mogelijk is.

Testen op PPID is altijd een goed idee, te dik in combinatie met voordroog kan een trigger zijn, maar PPID net zo goed. Hoeven ze echt geen 20+ voor te zijn helaas.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:22

Is de bodem erg hard er is ook hb door overbelasting en kou (winterbevangen )?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:37

En weten hoe ver het hoefbeen gezakt is. Het liefst elke week een hoefsmid er bij. Anders misschien hoevschoenen. En misschien het hooi testen. Anders mensen met stro.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:42

Het eerste wat ik zou doen is foto’s maken, is er sprake van kanteling? Dan kan de smid aangepast bekappen.

Verder zou ik alleen ruwvoer en water geven.

Medicatie pas rustig aan afbouwen als je paard pijnvrij lijkt. Daar is helaas geen standaard schema voor.

Koelen zou ik alleen dmv het aanbieden van een plas modder, mijn paard vond dit helemaal niet fijn, zo geef je ze een keuze.

Wat hier de wereld van verschil maakte waren hoefschoenen. Deze kan je in geval van nood 24/7 op houden, maar liever overdag op en de nacht af.

Hb duurt vaak lang en gaat zonder aangepast management in mijn ervaring ook niet ‘vanzelf’ over.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:43

mijn pony heeft wel een paar maanden op pijnstillers gestaan, wel afgebouwd tot nog maar een half zakje per dag. Geen krachtvoer meer, alleen geweekt (oud) hooi.
foto's laten maken, en goede hoefsmid erbij gehaald, nu loopt ie weer goed, maar het blijft altijd een zwak punt. Nu zijn we ruim een jaar later, en je kan nog steeds de schade in de hoeven zien.
sterkte

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:52

Weet je de oorzaak van de HB? Voordroog is geen goed voer voor paarden, dus fijn dat je overgestapt bent naar oningepakt (nat) hooi. Verder is het zaak om te kijken of er inderdaad IR, PPID of wat anders wellicht de oorzaak is. Aangezien er vetophopingen waren, lijkt dat waarschijnlijk. Had je pony die al enige tijd? En.... klinkt raar, heb vertrouwen in jouw pony.

Ik heb mijn eigen paard bij zijn laatste HB-aanval vaak in zijn oor gefluisterd, dat we er ook deze keer doorheen gaan komen. Hij lag op een gegeven moment alleen maar. Dat was best heftig.

Wat trouwens kan helpen met gevoelig lopen, zijn hoefschoenen met zooltjes er in. Naast goede bekapping, het juiste voer en eventueel wat supplementen als magnesium, Keltisch zeezout, glucobalance. En het is slim om foto's te laten maken van de hoefbeenkanteling. Dan weet je hoe het er voor staat, in die voetjes. Pijnstilling is ook belangrijk. Wat geef je de pony?

Ik heb zelf namelijk een paard met insuline resistentie. Al jaren. Ook hij is meerdere keren bevangen geweest. Ondanks een strak management, wij hebben alles in de loop der jaren moeten veranderen. Vorig jaar tijdens de extreme kou in februari, is hij toch weer ernstig HB geraakt en ruim twee maanden behoorlijk ziek geweest. Zo lang hebben zijn eerdere aanvallen ook nooit geduurd. En toch.... is hij wéér helemaal opgeknapt daarna. Hij loopt als een zonnetje, zit héél goed in zijn vel. Al weet ik dat het ooit weer terug komt, maar wij zijn er zo op voorbereid inmiddels. Het is een heel nare aandoening. Hopelijk herstelt jouw pony snel. Sterkte!!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:54

weeg je je hooi?
Nu echt het minimum geven aan wat ze nodig hebben. En dat is weinig.
Muesli weg, ook al is het maar een handje.
Foto's maken ook zeer verstandig.
pijnstillers zou ik ook pas verminderen als ze ook minder pijn heeft.

Mijn paardje heeft 6 jaar geleden in de winter bevangen gestaan. Toen alles kei hard bevroren was.
En ik moest toen minimaal hooi geven. Ik schrok hoe weinig dat was en dat voor een tinker.
Maar ik merkte wel dat dat hem echt hielp.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:55

edith2 schreef:
Bedankt voor de suggesties! pony was wat te zwaar, met ook wat vetophopingen in de nek. ppid idd aan gedacht. foto's nog niet gemaakt. krijgt een handje muesli v overmeesterd met een klein beetje Marstal force. vandaag even overleggen met de va

Echt, als je pony hoefbevangen is of neiging ertoe heeft, DIRECT stoppen met muesli, brok, extraatjes etc. Goed hooi van tweede snede geven, veel drinken, eventueel op nat zand zetten, niet op gras.

Laten testen op PPID, en geef pijnstilling.

Maar echt niets geven dat niet beslist moet. Alle suikers verergeren het probleem.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:58

Mijn Fly stond ook tegen de winter aan tegen bevangenheid aan en niet op het gras toen ze nog jonger was. Bij haar bleek het na onderzoek door de dierenarts Insulineresistentie te zijn met als oorzaak ppid. Ik moest helemaal stoppen met hardvoer en magnesium en vitamine e en selenium voeren. Toendertijd was er nog geen pilletjes op de markt voor ppid (prascend) Mijn Fly had ook vetophopingen op haar nek en op haar billen toen. Toen ze weer wat in beweging kwam moest ik twee keer daags 5 of 10 minuutjes lopen (weet niet meer precies) en dit opbouwen tot interval trainingen van een uur per dag. Aangezien Fly een shet was, van toen al ver in de twintig ben ik dagelijks gaan lange lijnen. Langzaamaan verdwenen de vetbulten op haar lijf.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:13

Onze pony werd hoefbevangen als bijwerking van een injectie met corticosteroiden (die hij kreeg wegens een blessure). Hij werd accuut bevangen, van de een op de andere dag kon hij niet meer lopen. De dierenarts gaf aan: geen ander eten dan een kleine portie arm hooi, dus absoluut geen muesli, vitaminekorrel, snoepjes, echt helemaal niks. Tevens heeft ze hem met vier voeten in natte verbanden gezet voor de eerste anderhalve week. Hij heeft lange tijd op metacam gestaan. Het leek langzaam goed te gaan na twee maanden, maar toen kreeg hij toch verdere complicaties. Helaas geen succesverhaal hier, we hebben hem uiteindelijk moeten laten inslapen na drie maanden omdat de pijn te erg bleef, en er te weinig zicht op vooruitgang was. Als jouw pony er sinds begin januari last van heeft, is dat nog niet heel erg lang. Al zou ik absoluut geen pijnstillers afbouwen als hij nog kreupel loopt/strompelt, want dat betekent maar 1 ding: hij heeft pijn. En pijnlijden zou je toch zoveel mogelijk moeten beperken vind ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:41

Het is een hele nare ziekte. Hij heeft het nu 1 maand,dat is niet echt lang. Een pony van mij heeft het helaas ook ooit gehad (veroorzaakt door illegaal bijvoeren) en dat is opgelost door bute en dieet.Die bute zo lang gegeven als nodig.Daardoor had hij ook minder pijn en hoefde niet op stal te blijven (wat sommigen wel doen) want beweging is juist goed. Maar dan wel niet op de wei maar op een zandpaddock zonder andere paarden die hem opjagen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:52

Bute of equipalazone heeft wel nare bijwerkingen. Er bestaan minder heftige middelen die op lange termijn minder schade berokkenen. Een vroegere verzorgpony is helaas zelfs gestorven aan een overdosis bute(omdat de hoeveelheid heel precies moet) toendertijd had de dierenarts per ongeluk voor een paard voorgeschreven ipv pony. Maar pony had het niet overleefd. Dus ik heb het niet op bute :o

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 11:33

Ok, hartstikke bedankt allemaal. Ze staat niet op stal maar 24/7 buiten met schuilstal. Nu wel even met een draadje tussen haar en de rest ivm een stukje rust.Leek mij beter haar niet zo lang op de bute te houden
da had ook 12 zakjes gegeven plus wat ik zelf nog had, heeft ze ruim 3 wkn dus pijnstilling gehad. ben oo merg benieuwd hoe het vandaag met haar is. Indien nodig, ga ik het haar idd weer geven. De muesli was vooral om de magnesium naar binnen te krijgen maar dat kan ik ook nog wel anders oplossen. Voordroog heb ik laten testen en dat is te hoog in suikers. Daarom ook de overstap naar gewoon hooi gemaakt. Ok, doet mij toch wel goed (tussen aanhalingstekens) dat menigeen er minimaal net zo lang mee getobt hebben. We gaan volhouden en de odige xtra actie ondernemen.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 11:34

edith2 schreef:
Ok, hartstikke bedankt allemaal. Ze staat niet op stal maar 24/7 buiten met schuilstal. Nu wel even met een draadje tussen haar en de rest ivm een stukje rust.Leek mij beter haar niet zo lang op de bute te houden
da had ook 12 zakjes gegeven plus wat ik zelf nog had, heeft ze ruim 3 wkn dus pijnstilling gehad. ben ook erg benieuwd hoe het vandaag met haar is. Indien nodig, ga ik het haar idd weerpijnstilling geven. De muesli was vooral om de magnesium naar binnen te krijgen maar dat kan ik ook nog wel anders oplossen. Voordroog heb ik laten testen en dat is te hoog in suikers. Daarom ook de overstap naar gewoon hooi gemaakt. Ok, doet mij toch wel goed (tussen aanhalingstekens) dat menigeen er minimaal net zo lang mee getobt hebben. We gaan volhouden en de nodige xtra actie ondernemen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:47

Goed dat je je ruwvoer getest hebt. Het is helaas niet zo zwart/wit dat alle voordroeg slecht is en alle hooi goed. Andersom kan namelijk ook, je komt er maar op een manier achter en dat is deze. Succes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:01

Sterkte joh. Het is zo rottig :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:44

Sterkte en succes, Edith2!! Duim voor jullie, dat het verbetert!!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 14:41

Ze is uitvoerig bekeken en is eigenlijk weinig gevoelig met tikken ed op de hoeven, geen pulsering of warm. voerschema van nu is ok en het is een kwestie van volhouden idd. we gaan haar laten testen op ppid. liep vandaag voor het eerst ook beter (niet te vlug juichen maar is wel erg fijn). foto's wachten we nog even mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:52

Klinkt goed. Maar dit is echt wel een proces van maanden helaas. Fijn dat het de goede kant op gaat :D