Opeens vervelend onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_GUN

Opeens vervelend onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 21:39

Hoi hoi,

Vorig jaar mei kocht ik S-gun (Jojo) en heb hem toen klinisch + rx laten keuren.
Bemerking: loopt 'stijfjes' of wat 'korter' vooraan maar dat hindert hem niet.
Hij heeft OCD rechtsvoor maar heeft er geen last van en hoeft dus geen operatie mits hij al 6 is. (Op raad van de DA)
Verder helemaal goedgekeurd.

Hij staat hier aan huis. Onze 3 paarden staan 24/7 op piste met inloopstal. Krijgen a volanté hooi, kunnen vaak de wei op en krijgen vitalbix basic / active + / luzerne / lijnzaadolie en snacks zoals appels en wortels., slobber,...
Hij wordt 3 tot 4 keer matig gereden. Ik beschouw me als een beginnende westernruiter dus alles is op het gemakje, veel oefenen en ik neem ook af en toe les.

Ik heb hem bij aankoop een nieuw zadel (Westwood platinum) laten aanmeten door Arthur (Arthurs westernstore) en kocht me daaronder een proffesionals choice air-pad en boots.
We kijken dus naar kwaliteit. ik veronderstel (ik ken niks van zadels) dat dit nu nog steeds goed is...

Sinds een paar dagen loop hij opeens niet meer goed onder het zadel, hij wil zelfs niet meer stappen/draven.
Wanneer ik hem aanspoor te stappen, legt hij zijn oren plat in de nek en begint te knarsetanden. Hij zou me ook willen bijten (in m'n been) en het lijkt of hij wil bokken. Uiteraard ben ik 2 keer meteen afgestapt.
Als ik hem aan de longe zet (met zadel) loopt hij gewoon en doet hij alles wat ik vraag.
Ook qua omgang is hij nog steeds zeer lief.

Het eerste dat in mij op komt is dat hij pijn heeft.
Al vraag ik me ook af of hij met mijn voeten kan spelen. Want dat heeft hij nog al eens gedaan (alleen zo erg niet!)

Door een medisch verleden van een vorig paardje ben ik ERG onzeker geworden en twijfel ik aan ALLES.

Ik vraag raad, maar besef ook dat jullie er niet door kunnen kijken en dat jullie geen DA's zijn. :j
Ik heb alvast de osteopaat gemaild en om een afspraak gevraagd.

Bedankt! ;)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:41

Goed dat je de osteo hebt gebeld. Dit duidt zeker op pijn. Kan uitgegleden zijn, kan echt van alles zijn.

Als de osteo langs is geweest en hij lijkt redelijk los, zou ik zeker de zadelmaker langs laten komen. En anders de DA.

NikkiDeKerf

Re: Opeens vervelend onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:45

Dat klinkt wel duidelijk als een teken van ongemak. Ik geloof persoonlijk al zelf niet zo in dat paarden graag tegenwerken of uitproberen, maar zelfs als hij dat wel zou willen doen hiermee, is het tandenknarsen wel een duidelijke uiting van ongemak en niet per se ondeugd. Het kan natuurlijk van alles zijn, maar maagzweren kunnen volgens mij onder het zadel ook zulke probleen geven. Misschien iets om te overwegen. Ik zou sowieso wanneer zijn 'nee' zo duidelijk blijft in overleg gaan met een dierenarts.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 21:48

Ik heb wel enkele filmpjes van hem aan de longe...
Maar omdat ik eerder zei dat ik beginner ben (maar ook heel graag wil bijleren) ben ik een beetje bang ze te plaatsen voor commentaar.
Ik bedoel, ik was aan het longeren én filmen en dat viel me tegen :o
En ik heb echt oprecht het beste voor met onze lieverds <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:11

Ik wil wel tips geven, en denk dat je niet heel bang hoeft te zijn voor scherp commentaar als je het beste met je paard voor hebt. Mensen worden vaak scherp als ze de indruk hebben dat dat niet zo is.

Ik geloof overigens niet zo dat een paard met je voeten speelt, ik heb het alleszins nooit gemerkt :) heel vaak hebben ze ene heel goede reden voor wat ze doen :j

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 22:49

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:04

Ik heb geen verstand van westernzadels, maar als mijn Engelse zadel zo enorm zou bewegen, zou ik toch echt op zoek gaan naar anderen. Lijkt me ook dat westernzadels niet zo moeten bewegen?

Verder zie ik een paard dat niet graag vooruit wil, chagrijnig wordt wanneer het voorwaartse wel wordt gevraagd en tevens met een aangeknepen staart begint. Dat zijn toch wel tekenen dat hij niet echt lekker in zijn vel zit (zeker als hij normaal geen problemen heeft met activiteit).
Ik zie vgm geen onregelmatigheid, dus dat is positief.

Ik denk dat een osteopaat inderdaad geen slecht begin in, maar als dat stukje beweging van westernzadels ook op gaat, zou je er ook een zadelmaker bij moeten hebben. En het zou best kunnen dat die 'elkaar' nodig hebben.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 23:11

Zien jullie een filmpje? :?

Ik ben zoooo aan het knoeien met uploaden... |o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:13

Ik zie niets, alleen een lege post :?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:18

S_GUN schreef:
[ Video ]

Even kijken of dit werkt:
https://vimeo.com/672916008

Ik heb het gevoel dat Vimeo niet samen wil werken met de video-code.

Edit: wat je kan proberen is om de video als kindveilig te bestempelen. Nu moet ik namelijk inloggen om hem te mogen bekijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:21

Werkt niet, dan moet ik inloggen. ik heb geen account.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 23:21

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:23

Het lijkt idd op pijn. Hij wil wel, maar kan niet. Hij doet duidelijk wel echt zijn best.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:25

In zijn rug trouwens ook op de foto geweest?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:25

Zou je hem ook kunnen filmen zonder zadel op? Want het zadel wiebelt aan alle kanten en is vrij groot. Als hij zonder zadel beter loopt, geeft dat een hele duidelijke aanwijzing (maar geen direct effect sluit het zadel niet per se uit).

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 23:26

Neen rug niet op foto.
Daar is eigenlijk nooit iets van gezegd dat (eventueel) te doen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:32

Zadel ligt sowieso nu niet goed.
Het lijkt te breed aan de voorkant en kan daardoor wiebelen/kantelen.
Kan zijn dat als je erop zit het zadel inzakt en strak op zijn schouders komt te liggen en omliggende spieren bekneld.
Dat zou dan ook meteen kunnen verklaren waarom hij niet voorwaarts wilt.
Als dit namelijk al even is dat het niet goed ligt geeft dat naar verloop van tijd steeds meer ongemak en pijn.
Dat verklaart in mijn ogen ook het kort lopen aan de voorkant en het met jou er op helemaal niet willen lopen.

Even een edit
Als het zadel indd een jaar geleden is aangemeten dan kan het dat best zijn
Een paard veranderd continu in zijn bespiering.
Misschien is het nog op te lossen met een speciale pad maar dan moet je eerst achter de oorzaak komen.

Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt met een boomloos zadel wat niet meer goed lag en knelde paard gaf onder het zadel dezelfde reactie omdat met de ruiter erop moeten draven haar echt zeer deed
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 02-02-22 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 23:36

Het zadel 'wipt' al van in het begin toen ik het kocht. Arthur zei me dat dat normaal was dat het beetje wipt.
Hoe harder je de singel aantrekt, hoe vaster het ligt en wipt dat minder.
Ik geloof dat ik na het longeren nog zéker 2 gaatjes kon bijtrekken. Dus het lag ook daardoor wat los. Dat is mijn fout.

Maar ik geloof best dat het zo hard niet mag wippen!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:41

Hier westernruiter met ook wel wat zadel verstand. Je zadel ligt inderdaad niet goed maar ik kan me haast niet voorstellen dat Arthur dit heeft aangemeten.
Is hij bij je wezen passen? Of is je paard erg veranderd in zijn spieren?
Ik zou ook graag een filmpje zonder zadel willen zien en ik zou bij deze symptomen beginnen met een DA en niet met osteopathie.
Eerst maar eens uitsluiten dat er geen problemen in de bovenlijn zitten.
Is je paard pssm getest? Is zijn verleden bekent?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:42

S_GUN schreef:
Neen rug niet op foto.
Daar is eigenlijk nooit iets van gezegd dat (eventueel) te doen.

Is ook lang niet altijd nodig, maar als het zadel goed is, zou ik bij dit soort klachten als volgende stap toch wel graag foto's hebben. Zeker het filmpje onder het zadel is echt boos, dan wil je pijn uisluiten. Een eerste veroorzaker van rugpijn is een zadel. Daarna kom je toch snel uit op het lichaam en dan ofwel spieren, of botten. De spieren zijn nogal moeilijk te diagnosticeren (ook door compensatie enzo), maar een foto kan wel gelijk dingen als KS en artrose uitsluiten

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 23:47

Wildgirl schreef:
Je zadel ligt inderdaad niet goed maar ik kan me haast niet voorstellen dat Arthur dit heeft aangemeten.
Is hij bij je wezen passen?

Hij is hier geweest met 8 verschillende zadels. Hij heeft zelf nog op hem gereden.
Hij heeft me gezegd dat van alle zadels die hij bij zich had dit het beste op hem lag. Dus deze gekocht.

Dat is vorig jaar einde mei geweest.
Het kan natuurlijk altijd zijn dat zijn rug is veranderd.

Ik heb verder geen testen laten doen en zijn verleden is vaag bekend.
Maar niks abnormaal. (Of zo ver dat ik weet)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:55

S_GUN schreef:
Wildgirl schreef:
Je zadel ligt inderdaad niet goed maar ik kan me haast niet voorstellen dat Arthur dit heeft aangemeten.
Is hij bij je wezen passen?

Hij is hier geweest met 8 verschillende zadels. Hij heeft zelf nog op hem gereden.
Hij heeft me gezegd dat van alle zadels die hij bij zich had dit het beste op hem lag. Dus deze gekocht.

Dat is vorig jaar einde mei geweest.
Het kan natuurlijk altijd zijn dat zijn rug is veranderd.

Ik heb verder geen testen laten doen en zijn verleden is vaag bekend.
Maar niks abnormaal. (Of zo ver dat ik weet)

In dat geval zou ik hem deze filmpjes appen en verzoeken terug te komen.
Je paard is reining ingereden vermoed ik? Ik zou in dit geval eerst mijn zadel aanpassen, bij geen verandering in gedrag zou ik mijn DA contacteren en iig de bovenlijn op de foto willen hebben.
Uit welke gunner lijn komt je paard? Gekocht van particulier of trainer/stal? In dat laatste geval is het ontbreken van een panel 5 of 6 test wel iets wat bij mij alle alarmbellen laat rinkelen. Zeker als hij bij de klinische keuring stijf liep van voor. Heb je beide voorvoeten ook op de foto laten zetten? Geen hoefkatrol?

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 00:04

Colonels shinning gun (vader)
Gunnebee (moeder)

Adje appen. Ok!

Reining gereden ja.

Voetjes op de foto. Alles ok!

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 00:11

Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:21

Kijk! Dat is iig al mooi, dan eerst maar eens kijken naar een goed passend zadel en zijn rug!
Sterkte!