Gezwollen vulva

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nolu

Gezwollen vulva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 21:49

Afbeelding
Iemand enig idee wat dit is en wat ik hier aan zou kunnen doen? Vandaag ontdekt bij onze merrie en erg van geschrokken. Het is behoorlijk opgezwollen aan de rechterkant en er zit ook wat vocht bij.
Laatst bijgewerkt door Nolu op 29-12-21 21:52, in het totaal 2 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:50

lopen er ruinen bij? Als morgen nog zo is da waarschuwen, kan door een beschadiging inwendig zijn.

Leo

Re: Gezwollen vulva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:53

Oei hier zou ik meteen een DA voor bellen, ziet er niet goed uit!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:54

Misschien overbodig om te zeggen maar als dat vanmiddag was dan had je beter even de dierenarts kunnen bellen voor overleg ipv nu bokt vragen.

Dit ziet er toch gewoon niet uit?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:57

Lijkt mij dat je hier wel een dierenarts bij roept.
Geen idee verder.

Nolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 22:06

Lotus83, Ik kreeg de reactie dat het door een afknelling van bloedvaten kon komen door liggen of schuren (of zelfs door een steek van een insect) . Dit was vlak voor de avond, we zouden het morgenochtend opnieuw bekijken. Maar het zat me niet lekker, vandaar de vraag. Wellicht dat iemand hier een idee heeft of een soortgelijke situatie heeft gehad.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:11

Mijn merrie had dat met een allergische reactie, maar die was overal opgezwollen. Dit is wel echt een dierenarts waardig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:13

Heeft ze koorts? Hoe is ze verder?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:33

Kan ze wel gewoon normaal plassen? Niet dat je er straks nog een heel ander probleem bij hebt...

Hier had ik toch ook wel even direct voor gebeld

Nolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 22:48

Ja ze plast normaal. En vanmiddag tijdens het poetsen en rijden gedroeg ze zich ook niet anders dan anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:51

Ik zou hier onmiddelijk een dierenarts bijgehaald hebben. En zeker niet zijn gaan rijden. :n
En kijken of je kan achterhalen wat er is gebeurd. Inwendige beschadigingen? Alleen zwelling enz.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:53

karuna schreef:
Ik zou hier onmiddelijk een dierenarts bijgehaald hebben. En zeker niet zijn gaan rijden. :n
En kijken of je kan achterhalen wat er is gebeurd. Inwendige beschadigingen? Alleen zwelling enz.

Dit.. sorry maar ik snap niet goed waarom je niet gebeld hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:55

Als het schuren zou zijn geweest hadden de haren links en rechts ook geschuurd moeten zijn, en die zien er gewoon onbeschadigd uit. Verder zie je niet eens waar de scheiding tussen de twee lippen precies zit. Dat afdoen met kijk morgen maar weer. -O-

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:59

Had ze ook een bultje zitten?
Van mij had hetzelfde. Kan foto niet plaatsen maat zag er hetzelfde uit.
Dacht ook eerst insect en heb ook een dag afgewacht hoor. Maar bleek een tumor te zijn die heel actief was geworden
Toen het open werd gemaakt kwam er alleen maar melanoom- vloeistof uit.
Na op de kliniek een echo te hebben gemaakt, bleken er 2 hele grote tumoren (meloen groot en tennisbal groot) in de bekkenwand te zitten.
Hopelijk is het iets anders!
Ik kan je de foto sturen maar dan moet je even je nr in privé bericht zetten. (Ben niet echt handig met koppelingen geloof ik )
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 29-12-21 23:09, in het totaal 3 keer bewerkt

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:01

Je kan tegenwoordig ook makkelijk een mailtje of Whatsappje met foto naar de dierenarts sturen en vragen of ze denken dat een bezoek nodig is. In dit geval vind ik niet alleen dat de vulva gezwollen is, maar dat de hele vorm afwijkend is. Een insectensteek of beet eind december lijkt me niet echt logisch..

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:06

Direct de dierenarts erbij halen. Ja, ook in de avond. Dat is het enige goede wat je kan doen. Dit kan zomaar iets heel heftigs zijn en bij iets wat acuut zo'n reactie geeft is altijd spoed geboden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:07

Ik raad je wel aan om goed op te blijven letten hoe ze is, of ze koorts heeft, of het erger wordt en of ze nog kan plassen en poepen.
Ik ken een paard die een gezwollen anus had. Dat werd afgedaan als insectenbeet en 3 dagen erna werd ze ingeslapen met koliek, waarschijnlijk doordat ze niet meer kon mesten.
Dit was wel een semi-wild paard (in het buitenland) dus behandelen was moeilijk want ze was bang voor mensen en op de trailer kon niet. Betekent dus zeker niet dat jouw paard dit ook gebeurt, maar met die ervaring zou ik toch in ieder geval goed opletten en goed laten nakijken door de dierenarts.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:44

Je weet zeker dat er geen ( nare) vreemde bij je paard kunnen zijn geweest?... Was ze anders in gedrag? Schrikkerig bv?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:57

O my.. Als dit mijn paard was had ik meteen een da laten komen. Ik vraag me altijd af wat mensen zouden doen als ze zelf zoiets hebben of je kind. Dan wacht je toch ook niet af of het misschien vanzelf beter wordt. :(

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:00

Er is toch een dierenarts geweest of gebeld?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:16

Misschien ligt het aan mijn achterdochtig brein, maar het ziet er gefotoshopped uit :o
Er zit een rare veeg bovenaan.
Indien het echt is, tja iets met dierenarts en zo. Hier kan internet niets mee.

NotNowNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 01:01

Sizzle schreef:
Misschien ligt het aan mijn achterdochtig brein, maar het ziet er gefotoshopped uit :o
Er zit een rare veeg bovenaan.
Indien het echt is, tja iets met dierenarts en zo. Hier kan internet niets mee.

Die rare veeg is volgens mij strakke glimmende huid waar licht op weerkaatst.

@TS: heeft je dierenarts deze foto of het paard ook gezien? En mag/moet je koelen oid? Ik vind het er heel naar uit zien.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 01:23

Nou ik zal half bokt wel over me heen krijgen door dit te zeggen, maar als je merrie zich normaal gedroeg, geen verhoging had en goed plaste dan zou ik ook gerust een dag afwachten.
Als het er morgen nog zo uit ziet dan zou ik even contact hebben met de dierenarts inderdaad en vragen of je een foto mag doorsturen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 06:19

Pascalle90 schreef:
Nou ik zal half bokt wel over me heen krijgen door dit te zeggen, maar als je merrie zich normaal gedroeg, geen verhoging had en goed plaste dan zou ik ook gerust een dag afwachten.
Als het er morgen nog zo uit ziet dan zou ik even contact hebben met de dierenarts inderdaad en vragen of je een foto mag doorsturen.

Nee hoor, zo zou ik het ook doen.
Wellicht nog even bellen om te overleggen met de da.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:19

Pascalle90 schreef:

Dit inderdaad, zonder verhoging even in de gaten houden, eventueel vandaag laten nakijken als het nog dik is. Met water afspuiten kan nog helpen tegen de zwelling