Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wildgirl schreef:Laten we eens bij het begin beginnen.... ik lees "ik wil haar ook niet op stal laten staan".
Komt je paard de hele dag buiten naast het rijden? Vrije beweging is voor een paard met artrose enorm belangrijk.
Earth schreef:Even voor de duidelijk, artrose is niet gewoon artrose, dat is gewoon een beschadiging van het gewricht wat een paard pijn doet. Dus dat ze zo stijf is, is geen goed teken. Ik zou dus niet zomaar aannemen dat je het er maar mee moet doen, maar haar wel op de foto zetten om te kijken in hoeverre het fair is om verder te gaan met haar.
Wildgirl schreef:Laten we eens bij het begin beginnen.... ik lees "ik wil haar ook niet op stal laten staan".
Komt je paard de hele dag buiten naast het rijden? Vrije beweging is voor een paard met artrose enorm belangrijk.
Earth schreef:Even voor de duidelijk, artrose is niet gewoon artrose, dat is gewoon een beschadiging van het gewricht wat een paard pijn doet. Dus dat ze zo stijf is, is geen goed teken. Ik zou dus niet zomaar aannemen dat je het er maar mee moet doen, maar haar wel op de foto zetten om te kijken in hoeverre het fair is om verder te gaan met haar.
Ellis_h schreef:Wildgirl schreef:Laten we eens bij het begin beginnen.... ik lees "ik wil haar ook niet op stal laten staan".
Sorry niet helemaal duidelijk.
Nee ze komt zeker buiten
Ze heeft weidegang van half 7 sochtends tot half 5 savonds
_San87_ schreef:Is het een optie om haar Back on Track stalbeschermers om te doen, 's nachts? Deze beschermers stimuleren de bloedsomloop.
Wildgirl schreef:Blij te lezen!
Vocht in de kogels kun je evt verhelpen met een flesje bruin bier over het voer. 1 per dag, of evt om de dag starten/opbouwen.
In de basis is het vollopen van gewrichten niet gevaarlijk en idd bij oudere paarden niet te vermijden, je DA heeft je dus goed geadviseerd hierin.
Mijn merrie van 20 is ook wat minder droog op de benen in de winter maar is nog niet stijf.
Zolang de benen koel blijven zou je met bijvoorbeeld duivelsklauw een mooie natuurlijke pijnstiller kunnen verstrekken.
Hierdoor zie je dat de stijfheid vaak beter gaat, het proces van artrose kun je helaas niet stoppen.
Glucosamine heeft ook geen magische werking maar kan ook geen kwaad.
kimmie261 schreef:Ik heb mijn merrie een paar jaar geleden Audevard Ekyflex Mobility gegeven, nu werd zij niet meer gereden maar werd echt stijf en had enorm problemen met opstaan, en dat spul heeft zo goed gewerkt, ik heb het 3 maanden gegeven en daarna niet meer, maar zou ze weer stijf worden zou ik het zo weer geven, misschien heb je daar iets aan?
kimmie261 schreef:Ik heb mijn merrie een paar jaar geleden Audevard Ekyflex Mobility gegeven, nu werd zij niet meer gereden maar werd echt stijf en had enorm problemen met opstaan, en dat spul heeft zo goed gewerkt, ik heb het 3 maanden gegeven en daarna niet meer, maar zou ze weer stijf worden zou ik het zo weer geven, misschien heb je daar iets aan?
kimmie261 schreef:Ja, ik dacht ook het zal wel hoor, ik had ook eerst de recensies gelezen en die waren allemaal zo positief, maar het is echt wonder spul, en het ruikt heel lekker, ze eten het heel graag
kimmie261 schreef:Eigenlijk zolang je paard het nodig heeft, dus als ze in de zomer minder last heeft geef je het niet meer en als je dan in de winter merkt dat ze weer stijf wordt dan geef je het weer, ik heb het toen 3 maanden in de winter gegeven, en toen werd het zomer ging het opstaan veel beter en dat is bij mijn merrie zo gebleven, eigenlijk is ze dit jaar beter als 2 jaar geleden, terwijl ze nu naar de 26 gaat, maar als ze morgen weer stijf is of ik merk dat opstaan slecht gaat , ga ik het meteen weer bestellen
Heleennn schreef:Als ik nog een supplement mag aanraden: Hyaloral van Virbac. Ik heb dit aan mijn rijpaard gegeven gedurende enkele weken vanwege vocht op rond de kogels. Waarschijnlijk door een overbelasting van de gewrichten. Dat werkte zo goed! Ik heb een halve pot gegeven en sindsdien nooit meer problemen gehad! Ik heb het via mijn dierenarts gekocht.
senna21 schreef:Met artrose is het goed om het paard in beweging te houden, maar zeker ook niet te zwaar belasten.
Het is belangrijk om alle signalen serieus te nemen.
Mijn oudje had ook energie voor tien en ging altijd door, maar zijn lijf gaf echt wel aan wat kon of niet.
Vanaf ongeveer 24 jaar werden de ritten langzamerhand korter en minder intensief. Tot zijn 28e bereden.
ik hoop dat mijn paardje dat ook nog lukt op die leeftijd.