Ouder paard, stijfheid, ice vibe boots

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_h

Ouder paard, stijfheid, ice vibe boots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:02

Hoi hoi,

Ik ben al heel wat topics door geweest met de onderwerpen die ik in mijn topic heb vernoemd, maar ik ben toch graag benieuwd naar jullie mening, ervaring en misschien nog nieuwe tips.

Ik heb een paardje van 23 jaar (bijna 24) die het nog geweldig vind om mee te gaan op buitenritten.
Ze gaat dan ook nog zo’n 5 keer per week mee.
Nu is dit het eerste jaar dat ik in de winter merk dat ze heel erg stijf en stram is vooral met inrijden en uit de stal komen.
Ze heeft haar kogels sommige dagen ook wat dikker (vocht erin) niet warm. De dierenarts heeft mij ook verteld dat ik me hier niet druk om hoef te maken en dat ze hier geen last van heeft.

Aangezien ze meer last heeft van stijfheid in de winter wil ik haar daar toch een beetje mee ontlasten, maar ik wil haar ook niet stil zetten, want de buitenritten vind ze geweldig.
Ze krijgt sowieso al glucosamine bijgevoerd.
Nu komt volgende week de osteopaat langs om haar toch even lekker los te maken.

Nu las ik hele goede ervaringen met ice vibe boots, ook dat deze konden ondersteunen bij artrose en stijfheid (ouder paard).
Ik heb deze dan ook aangeschaft.
Het doel om ze te gebruiken is voor het rijden “warmingup” warmte compressie met ondersteuning van trillen en “coolingdown” daarbij hetzelfde alleen dan zonder warmte compressie.
Nu ben ik benieuwd zijn er meer mensen die ze op deze manier gebruiken?
Ik heb ze vandaag voor de eerste keer gebruikt en wat me gelijk op viel na een behandeling op de eerste tril stand (10 min) dat al haar vocht rondom de kogels weg was.
Mooi om te zien dat dit na een keer al zichtbaar is, maar of haar het ondersteund voor haar stijfheid moet ik nog ondervinden.
Mensen die hier ervaring mee hebben?

Kort samengevat wat ik nu voor haar doe is:
Osteopaat, glucosamine, trillen en warmte compressie en structuur in de dagen dat ik haar rij.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie er over denken en of jullie nog tips en ervaringen hebben!
Laatst bijgewerkt door Ellis_h op 14-12-21 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Re: Ouder paard, stijfheid, ice vibe boots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:28

Even voor de duidelijk, artrose is niet gewoon artrose, dat is gewoon een beschadiging van het gewricht wat een paard pijn doet. Dus dat ze zo stijf is, is geen goed teken. Ik zou dus niet zomaar aannemen dat je het er maar mee moet doen, maar haar wel op de foto zetten om te kijken in hoeverre het fair is om verder te gaan met haar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:38

Laten we eens bij het begin beginnen.... ik lees "ik wil haar ook niet op stal laten staan".
Komt je paard de hele dag buiten naast het rijden? Vrije beweging is voor een paard met artrose enorm belangrijk.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:40

Wildgirl schreef:
Laten we eens bij het begin beginnen.... ik lees "ik wil haar ook niet op stal laten staan".
Komt je paard de hele dag buiten naast het rijden? Vrije beweging is voor een paard met artrose enorm belangrijk.

Earth schreef:
Even voor de duidelijk, artrose is niet gewoon artrose, dat is gewoon een beschadiging van het gewricht wat een paard pijn doet. Dus dat ze zo stijf is, is geen goed teken. Ik zou dus niet zomaar aannemen dat je het er maar mee moet doen, maar haar wel op de foto zetten om te kijken in hoeverre het fair is om verder te gaan met haar.

Bedankt voor je reactie.
Haar benen zijn door 3 dierenartsen bekeken.
Zij hebben aangegeven dat dit niet nodig was, omdat bij paarden boven de 18+ (senior) altijd beginnende artrose ontstaat.
Ze hebben mij toen als advies gegeven om mijn paard zoveel mogelijk in beweging te houden om stijfheid te voorkomen.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:41

Wildgirl schreef:

Sorry niet helemaal duidelijk.
Nee ze komt zeker buiten
Ze heeft weidegang van half 7 sochtends tot half 5 savonds

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:43

Earth schreef:

Vergeten erbij te zetten.
Haar stijfheid is echt bij het inrijden, zodra ik even aan het rijden ben is het weg.
Dan wil ze ook weer in volle galop door het bos.
Mocht ze pijn hebben zal ze dit ook zeker niet doen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:46

Is het een optie om haar Back on Track stalbeschermers om te doen, 's nachts? Deze beschermers stimuleren de bloedsomloop.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:47

Ellis_h schreef:
Wildgirl schreef:

Sorry niet helemaal duidelijk.
Nee ze komt zeker buiten
Ze heeft weidegang van half 7 sochtends tot half 5 savonds

Blij te lezen!
Vocht in de kogels kun je evt verhelpen met een flesje bruin bier over het voer. 1 per dag, of evt om de dag starten/opbouwen.
In de basis is het vollopen van gewrichten niet gevaarlijk en idd bij oudere paarden niet te vermijden, je DA heeft je dus goed geadviseerd hierin.
Mijn merrie van 20 is ook wat minder droog op de benen in de winter maar is nog niet stijf.
Zolang de benen koel blijven zou je met bijvoorbeeld duivelsklauw een mooie natuurlijke pijnstiller kunnen verstrekken.
Hierdoor zie je dat de stijfheid vaak beter gaat, het proces van artrose kun je helaas niet stoppen.
Glucosamine heeft ook geen magische werking maar kan ook geen kwaad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:49

Ik heb mijn merrie een paar jaar geleden Audevard Ekyflex Mobility gegeven, nu werd zij niet meer gereden maar werd echt stijf en had enorm problemen met opstaan, en dat spul heeft zo goed gewerkt, ik heb het 3 maanden gegeven en daarna niet meer, maar zou ze weer stijf worden zou ik het zo weer geven, misschien heb je daar iets aan?

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:53

_San87_ schreef:
Is het een optie om haar Back on Track stalbeschermers om te doen, 's nachts? Deze beschermers stimuleren de bloedsomloop.

Misschien inderdaad een optie voor snachts! Dankje
Ik heb nu dus de ice vibe boots de tril elementen die hier in zitten stimuleren ook de bloedsomloop.
Ik ga iniedergeval even lezen wat de back in track stalbeschermers kunnen doen.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:56

Wildgirl schreef:
Blij te lezen!
Vocht in de kogels kun je evt verhelpen met een flesje bruin bier over het voer. 1 per dag, of evt om de dag starten/opbouwen.
In de basis is het vollopen van gewrichten niet gevaarlijk en idd bij oudere paarden niet te vermijden, je DA heeft je dus goed geadviseerd hierin.
Mijn merrie van 20 is ook wat minder droog op de benen in de winter maar is nog niet stijf.
Zolang de benen koel blijven zou je met bijvoorbeeld duivelsklauw een mooie natuurlijke pijnstiller kunnen verstrekken.
Hierdoor zie je dat de stijfheid vaak beter gaat, het proces van artrose kun je helaas niet stoppen.
Glucosamine heeft ook geen magische werking maar kan ook geen kwaad.

Oké top, dat heb ik nog niet eerder gehoord.
Misschien is dat nog wel een mooie aanvulling.
Dankjewel!

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:58

kimmie261 schreef:
Ik heb mijn merrie een paar jaar geleden Audevard Ekyflex Mobility gegeven, nu werd zij niet meer gereden maar werd echt stijf en had enorm problemen met opstaan, en dat spul heeft zo goed gewerkt, ik heb het 3 maanden gegeven en daarna niet meer, maar zou ze weer stijf worden zou ik het zo weer geven, misschien heb je daar iets aan?

Nog nooit van gehoord maar klinkt goed!
Mijn merrie heeft het gelukkig nog niet zo erg.
Zij springt, rolt en gallopeerd gelukkig nog door we wei.
Maar ik ga me iniedergeval daar even wat verder in verdiepen.
Dankjewel!!

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 20:06

kimmie261 schreef:

Al even gelezen, maar als ik zo recensies lees klinkt dat echt erg positief!
En iemand vermelde hierboven ookal dat duivelsklauw goed kon werken.
Dit zit hier inderdaad ook in. Ik ga morgen even overleggen met mijn dierenarts hoe zij daar tegenaan kijkt, maar het lijkt me top!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:13

Ja, ik dacht ook het zal wel hoor, ik had ook eerst de recensies gelezen en die waren allemaal zo positief, maar het is echt wonder spul, en het ruikt heel lekker, ze eten het heel graag :)

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 20:16

kimmie261 schreef:
Ja, ik dacht ook het zal wel hoor, ik had ook eerst de recensies gelezen en die waren allemaal zo positief, maar het is echt wonder spul, en het ruikt heel lekker, ze eten het heel graag :)

Nou super zeg! Ben echt blij met je reactie.
Ik zie staan dat het voor een maand gegeven kan worden of incidenteel 1 jaar, maar hoelang behoud het zijn werking als ik na een maand zou stoppen?
Dat kan ik namelijk nergens lezen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:21

Eigenlijk zolang je paard het nodig heeft, dus als ze in de zomer minder last heeft geef je het niet meer en als je dan in de winter merkt dat ze weer stijf wordt dan geef je het weer, ik heb het toen 3 maanden in de winter gegeven, en toen werd het zomer ging het opstaan veel beter en dat is bij mijn merrie zo gebleven, eigenlijk is ze dit jaar beter als 2 jaar geleden, terwijl ze nu naar de 26 gaat, maar als ze morgen weer stijf is of ik merk dat opstaan slecht gaat , ga ik het meteen weer bestellen :j

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 20:31

kimmie261 schreef:
Eigenlijk zolang je paard het nodig heeft, dus als ze in de zomer minder last heeft geef je het niet meer en als je dan in de winter merkt dat ze weer stijf wordt dan geef je het weer, ik heb het toen 3 maanden in de winter gegeven, en toen werd het zomer ging het opstaan veel beter en dat is bij mijn merrie zo gebleven, eigenlijk is ze dit jaar beter als 2 jaar geleden, terwijl ze nu naar de 26 gaat, maar als ze morgen weer stijf is of ik merk dat opstaan slecht gaat , ga ik het meteen weer bestellen :j

Oké top! Super bedankt voor je tip

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 04:53

Als ik nog een supplement mag aanraden: Hyaloral van Virbac. Ik heb dit aan mijn rijpaard gegeven gedurende enkele weken vanwege vocht op rond de kogels. Waarschijnlijk door een overbelasting van de gewrichten. Dat werkte zo goed! Ik heb een halve pot gegeven en sindsdien nooit meer problemen gehad! Ik heb het via mijn dierenarts gekocht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 05:40

Met artrose is het goed om het paard in beweging te houden, maar zeker ook niet te zwaar belasten.
Het is belangrijk om alle signalen serieus te nemen.
Mijn oudje had ook energie voor tien en ging altijd door, maar zijn lijf gaf echt wel aan wat kon of niet.
Vanaf ongeveer 24 jaar werden de ritten langzamerhand korter en minder intensief. Tot zijn 28e bereden.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 07:45

Heleennn schreef:
Als ik nog een supplement mag aanraden: Hyaloral van Virbac. Ik heb dit aan mijn rijpaard gegeven gedurende enkele weken vanwege vocht op rond de kogels. Waarschijnlijk door een overbelasting van de gewrichten. Dat werkte zo goed! Ik heb een halve pot gegeven en sindsdien nooit meer problemen gehad! Ik heb het via mijn dierenarts gekocht.

Thanx voor de tip! :)

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 07:47

senna21 schreef:
Met artrose is het goed om het paard in beweging te houden, maar zeker ook niet te zwaar belasten.
Het is belangrijk om alle signalen serieus te nemen.
Mijn oudje had ook energie voor tien en ging altijd door, maar zijn lijf gaf echt wel aan wat kon of niet.
Vanaf ongeveer 24 jaar werden de ritten langzamerhand korter en minder intensief. Tot zijn 28e bereden.

Ja precies.
Wat een mooie leeftijd nog :) ik hoop dat mijn paardje dat ook nog lukt op die leeftijd.

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:54

Souplesse mix van de Paardendrogist doet wonderen bij mijn oudje , geen opstart problemen meer!

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 10:20

Sjorsie12 schreef:
Souplesse mix van de Paardendrogist doet wonderen bij mijn oudje , geen opstart problemen meer!

Thanx voor je tip! Ik heb afgelopen week een supplement gekocht wat iemand hierboven mij aan raadde. Eerst even kijken of die helpt anders is dit inderdaad misschien nog een idee.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:29

En heb je al Audevard Ekyflex Mobility gegeven en helpt het bij jou paard ?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:48

Bij (lichte) artrose zou ik niet denken aan ice-vibe maar aan iets van back on track en meer vrije beweging.
Kou maakt de boel toch juist stijver.