Zwangere merrie gekocht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaycookies5

Zwangere merrie gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 13:44

Wij hebben sinds een paar maanded een merrie die dus zwanger bleek te zijn ( al toen we haar kochten maar dit is nooit gemeld )

Nou heeft de dierenarts gezecht dat ze 5-6 maanden is en er nog makkelijk op gereden kan worden maar ze begint na een stukje draven al de hijgen of zwaarder te ademen..

Meerdere mensen en het internet zeggen dat dit geen kwaad kan maar ik vind het niet fijn.. nou zou ik gewoon kunnen zeggen " ik ga er 8 maanden niet op rijden tot dat alles 100% goed gaat" maar we hebben haar wel echt gekocht om een beetje mee in het bos te rijden etc..

Voordat het gezecht word. Tuurlijk gaat het niet alleen om rijden.. maar het hoort er wel bij.. zeker als wij haar om deze rede gekocht hebben helaas

Haar weg doen of de koop ontdaan maken is zeker geen optie. We zijn te veel van haar gaan houden. Maar 6-8 maanden is heel erg lang.. heeft iemand tips? Of gewoon advies

FriesWytske

Re: Zwangere merrie gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:47

Hoeveel conditie had ze toen jullie haar kochten? Als ze toen al niet of weinig bereden werd, moet je die dus weer opbouwen. En ja, er zijn paarden die al vroeg van hun dracht last hebben. Maar de meesten kunnen echt wel een beetje in beweging blijven. Is juist goed voor de dracht en als ze hun veulen krijgen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:48

Jaycookies5 schreef:
Wij hebben sinds een paar maanded een merrie die dus zwanger bleek te zijn ( al toen we haar kochten maar dit is nooit gemeld )

Nou heeft de dierenarts gezecht dat ze 5-6 maanden is en er nog makkelijk op gereden kan worden maar ze begint na een stukje draven al de hijgen of zwaarder te ademen..

Meerdere mensen en het internet zeggen dat dit geen kwaad kan maar ik vind het niet fijn.. nou zou ik gewoon kunnen zeggen " ik ga er 8 maanden niet op rijden tot dat alles 100% goed gaat" maar we hebben haar wel echt gekocht om een beetje mee in het bos te rijden etc..

Voordat het gezecht word. Tuurlijk gaat het niet alleen om rijden.. maar het hoort er wel bij.. zeker als wij haar om deze rede gekocht hebben helaas

Haar weg doen of de koop ontdaan maken is zeker geen optie. We zijn te veel van haar gaan houden. Maar 6-8 maanden is heel erg lang.. heeft iemand tips? Of gewoon advies

Gewoon niet doen. Merrie trekt het rijden in combi met de dracht duidelijk dus niet.

Eigenwijs zijn en alsnog wel gaan rijden is egoïstisch. Jullie kiezen er voor om haar niet te verkopen. Heb dan ook even die paar maanden geduld zodat ze die dracht fatsoenlijk kan voldragen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:49

Lekker veel stappen! Wat voor werk vraag je van haar? Trainen jullie vooral in de bak, of juist naar het bos?

kiki1976

Idd hoe is haar conditie toen jullie haar kochten, werd ze bij de vorige eigenaar gereden?
Op zich kan je nog prima rijden, maar houd rekening met haar dracht.
Ze in beweging houden is alleen maar goed.

Bowo

Ik ben ook wel benieuwd naar de conditie hiervoor. En hoe was de conditie toen je haar het had? Is het altijd zo slecht geweest of wordt het nu recent erger? En is bijvoorbeeld het weer nog van invloed? Op een hele warme dag is het natuurlijk ook vrij normaal dat ze sneller buiten adem zijn.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:50

Wat is er bij de vorige eigenaren mee gedaan? Klinkt voor mij als een paard zonder conditie. (Ik ga er vanuit dat de dierenarts dit ook heeft gezien?)
Je kunt in ieder geval nog prima stapritjes maken met haar. In principe zou dit goed moeten kunnen. Mijn merrie liep tot 8 maanden nog stukjes mee in het bos. En tot 10 maanden nog wandelrondjes.

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 13:51

Absolem schreef:
Jaycookies5 schreef:

Gewoon niet doen. Merrie trekt het rijden in combi met de dracht duidelijk dus niet.

Eigenwijs zijn en alsnog wel gaan rijden is egoïstisch. Jullie kiezen er voor om haar niet te verkopen. Heb dan ook even die paar maanden geduld zodat ze die dracht fatsoenlijk kan voldragen.

Gelijk boos worden hoeft helemaal niet. Lees eerst goed wat ik heb geschreven.
Ik ben al extra naar de dierenarts geweest en hij heeft gezecht dat zolang ik rustig aan doe het zou kunnen. Ja hij heeft ook gekeken naar wat ik bedoelde met dat "zwaarder ademen".

Ze loopt zelf ook gewoon heel enthusiast, en vind het ook nog gewoon super leuk om te doen, dan gaan de oortjes naar voren etc.

Mij egoistisch noemen is niet nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:54

Hou er ook rekening mee dat je met een veulen aan de voet ook niet echt aan rijden toekomt. Drachtige merrie betekent gewoon in de praktijk dat er van serieus rijden anderhalf jaar weinig terecht komt.
En daar doe je niets aan. Pech gehad en geduld hebben. Je hebt nog een heel paardenleven voor je met je nieuwe aanwinst.

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 13:54

Juut schreef:
Lekker veel stappen! Wat voor werk vraag je van haar? Trainen jullie vooral in de bak, of juist naar het bos?

Ik rijd soms in de bak maar het liefst gaat ze lekker het bos in! Dus dat doe ik ook zo vaak mogelijk

Zeker als we op het stukje komen waar wij altijd gingen galloperen wil ze het liefst zo gaan, alleen laat ik het niet toe en hooguit een beetje draven.

Vanuit haar zie ik ook niet dat ze het vervelend vind maar voor mijn gevoel ( kan te veel nadenken zijn ) word draven al te zwaar, terwijl zij er niet echt moeite mee blijkt te hebben

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:56

Ehm, wat denk je dat aanmaken van wintervacht kost?

Zelfs mijn, in fatsoenlijke conditie zijnde, paarden hebben het nu wat moeilijker.
Wat meer stappen; is ook prima om rek- en strek-oefeningen te doen om ze soepel te houden.
Van veel stappen krijgen ze ook conditie maar vergt wat meer tijd en aandacht.

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 13:59

KittyDylan schreef:
Wat is er bij de vorige eigenaren mee gedaan? Klinkt voor mij als een paard zonder conditie. (Ik ga er vanuit dat de dierenarts dit ook heeft gezien?)
Je kunt in ieder geval nog prima stapritjes maken met haar. In principe zou dit goed moeten kunnen. Mijn merrie liep tot 8 maanden nog stukjes mee in het bos. En tot 10 maanden nog wandelrondjes.

Ze heeft bij een stal gestaan waar ze een korte tijd in lessen mee heeft gelopen, toen ik haar net kreeg was haar conditie niet het beste nee, maar dat is in de afgelopen maanden heel wat opgebouwd.

Tuurlijk geen topnivaeu maar ze houd niet zo van stil staan in stal, het liefst zou ik haar desnoods op de wei zetten, maar wij hebben nieuw gras in moeten laten zaaien en daar mag ze nog niet van eten ivm niet goed geworteld en te jong gras

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:08

Je kunt toch ook stapritjes in het bos maken?
Ook in stap kun je veel oefeningen/trainingen doen, die wellicht veel minder zwaar zijn voor je paard op dit moment.

Harder gaan kan volgend jaar wel weer, als alles goed gaat. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:12

Lekker stapritjes maken en af en toe een drafje. Afwisselend met aan de hand en af en toe wat grondwerk.
Dat rijden komt later wel weer joh! :D Voor je het weet is het veulen er al.
Ook een goede oefening in geduld :j

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:13

_Nancy schreef:
Je kunt toch ook stapritjes in het bos maken?
Ook in stap kun je veel oefeningen/trainingen doen, die wellicht veel minder zwaar zijn voor je paard op dit moment.

Harder gaan kan volgend jaar wel weer, als alles goed gaat. :j

Ja dat zeker! Alleen merk ik op de stukken waar we normaal draven/ galloperen dat ze zelf wel echt wil gaan, alleen houd ik haar nu in
Het is meer vanuit mij dan vanuit haar denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:16

Ibbel schreef:
Hou er ook rekening mee dat je met een veulen aan de voet ook niet echt aan rijden toekomt. Drachtige merrie betekent gewoon in de praktijk dat er van serieus rijden anderhalf jaar weinig terecht komt.
En daar doe je niets aan. Pech gehad en geduld hebben. Je hebt nog een heel paardenleven voor je met je nieuwe aanwinst.

Dat is ook wel overdreven , zat fokmerries die gewoon in de sport lopen die worden 4 weken na het veulen wel al weer rustig opgepakt, veulen wordt geleerd om af en toe even alleen te zijn en dat gaat dan prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:19

Ik had het over 'serieus rijden'. Dat is imo echt wel wat anders dan 'rustig oppakken'. Ja, ik klim ook wel weer op m'n merries voor een beetje rondsturen in de bak als ze een veulen aan de voet hebben. Maar ik rij eigenlijk normaal vrijwel alleen maar buiten, en ik ga écht niet van het erf met een veulen op stal en een stuiterende merrie in de trailer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:22

Jaycookies5 schreef:

Het is kiezen of delen: als de merrie het zwaar heeft met rijden, dan moet je af bouwen. Dat wil je niet. Je wil haar ook niet terug brengen. Dat zijn zo’n beetje de enige opties. Dat hoeft niet te betekenen stil zetten. Maar wel rustiger aan doen en ja, de laatste maand kan dat geheel stil staan betekenen. Ook als het veulen er is zal je niet meteen kunnen weg rijden.

Denk je er ook aan dat het mogelijk is dat ze een ander voerbeleid nodig heeft nu? Sommige merries gaan fluitend de dracht en zoog periode door zonder aanpassing van voer. Sommige merries hebben na een paar maanden al nood aan merriebrok. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-21 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:22

Ibbel schreef:
Ik had het over 'serieus rijden'. Dat is imo echt wel wat anders dan 'rustig oppakken'. Ja, ik klim ook wel weer op m'n merries voor een beetje rondsturen in de bak als ze een veulen aan de voet hebben. Maar ik rij eigenlijk normaal vrijwel alleen maar buiten, en ik ga écht niet van het erf met een veulen op stal en een stuiterende merrie in de trailer.

Met rijden bedoel ik gewoon op wedstrijd gaan ja. Dus niet thuis in de bak. Dat kan je gewoon leren hoor. Wij hadden nooit een stuiterende merrie in de trailer en het veulen bleef thuis met de andere veulens en merries en was ook niet in paniek. Dat valt en staat met hoe je het aanleert.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:32

Er vanuit gaande dat de DA haar nagekeken heeft en dat er geen andere oorzaken zijn dan de dracht zou ik zeggen:
Lekker stapritten maken in het bos, soms een drafje tussendoor op haar eigen tempo.
Denk aanvullende voeding en vitaminen en mineralen. En als het kouder wordt misschien een stapdeken op doen voor de ritjes in het bos.

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:36

Liezel1 schreef:
Er vanuit gaande dat de DA haar nagekeken heeft en dat er geen andere oorzaken zijn dan de dracht zou ik zeggen:
Lekker stapritten maken in het bos, soms een drafje tussendoor op haar eigen tempo.
Denk aanvullende voeding en vitaminen en mineralen. En als het kouder wordt misschien een stapdeken op doen voor de ritjes in het bos.

Nee idd! Stappen doe ik sws nog wel, wel goed blijven bewegen
De dierenarts is naar haar komen kijken en naar het veulen, heb hem ook de situatie uitgelegd en hij zij dat het in principe geen probleem was, zeker zolang ze er zelf nog plezier uit lijkt te halen, wat zeker nog zo is

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:40

Jaycookies5 schreef:
KittyDylan schreef:

Ze heeft bij een stal gestaan waar ze een korte tijd in lessen mee heeft gelopen, toen ik haar net kreeg was haar conditie niet het beste nee, maar dat is in de afgelopen maanden heel wat opgebouwd.

Tuurlijk geen topnivaeu maar ze houd niet zo van stil staan in stal, het liefst zou ik haar desnoods op de wei zetten, maar wij hebben nieuw gras in moeten laten zaaien en daar mag ze nog niet van eten ivm niet goed geworteld en te jong gras

Waar staat ze dan? Paddock of bak?

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:43

Waar staat ze dan? Paddock of bak?[/quote]

Gewoon in de stal.. ze wouden geen drachtige merrie op de stalling waar zij eerst stond en hebben haar dus aan huis moeten zetten, wij hebben geen paddock of bak dus dat kan helaas niet

Ik wil haar liever ook helemaal niet alleen op stal hebben maar het is even niet anders..

Er zitten geen andere stallen in de omgeving die momenteel betaalbaar zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:45

Wacht dus, je hebt nu een paard alleen op stal staan, 24/7?
Begrijp ik dat goed?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:46

Misschien is grondwerken en wandelen leuk om te doen.
Verder stap ritjes.

Sterkte ermee klinkt niet als een fijne situatie.
Veulen moet ook uit de stal kunnen.
Zeker voor de benen van het veulen.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 03-10-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt