Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jaycookies5 schreef:Wij hebben sinds een paar maanded een merrie die dus zwanger bleek te zijn ( al toen we haar kochten maar dit is nooit gemeld )
Nou heeft de dierenarts gezecht dat ze 5-6 maanden is en er nog makkelijk op gereden kan worden maar ze begint na een stukje draven al de hijgen of zwaarder te ademen..
Meerdere mensen en het internet zeggen dat dit geen kwaad kan maar ik vind het niet fijn.. nou zou ik gewoon kunnen zeggen " ik ga er 8 maanden niet op rijden tot dat alles 100% goed gaat" maar we hebben haar wel echt gekocht om een beetje mee in het bos te rijden etc..
Voordat het gezecht word. Tuurlijk gaat het niet alleen om rijden.. maar het hoort er wel bij.. zeker als wij haar om deze rede gekocht hebben helaas
Haar weg doen of de koop ontdaan maken is zeker geen optie. We zijn te veel van haar gaan houden. Maar 6-8 maanden is heel erg lang.. heeft iemand tips? Of gewoon advies
Absolem schreef:Jaycookies5 schreef:Wij hebben sinds een paar maanded een merrie die dus zwanger bleek te zijn ( al toen we haar kochten maar dit is nooit gemeld )
Nou heeft de dierenarts gezecht dat ze 5-6 maanden is en er nog makkelijk op gereden kan worden maar ze begint na een stukje draven al de hijgen of zwaarder te ademen..
Meerdere mensen en het internet zeggen dat dit geen kwaad kan maar ik vind het niet fijn.. nou zou ik gewoon kunnen zeggen " ik ga er 8 maanden niet op rijden tot dat alles 100% goed gaat" maar we hebben haar wel echt gekocht om een beetje mee in het bos te rijden etc..
Voordat het gezecht word. Tuurlijk gaat het niet alleen om rijden.. maar het hoort er wel bij.. zeker als wij haar om deze rede gekocht hebben helaas
Haar weg doen of de koop ontdaan maken is zeker geen optie. We zijn te veel van haar gaan houden. Maar 6-8 maanden is heel erg lang.. heeft iemand tips? Of gewoon advies
Gewoon niet doen. Merrie trekt het rijden in combi met de dracht duidelijk dus niet.
Eigenwijs zijn en alsnog wel gaan rijden is egoïstisch. Jullie kiezen er voor om haar niet te verkopen. Heb dan ook even die paar maanden geduld zodat ze die dracht fatsoenlijk kan voldragen.
Juut schreef:Lekker veel stappen! Wat voor werk vraag je van haar? Trainen jullie vooral in de bak, of juist naar het bos?
KittyDylan schreef:Wat is er bij de vorige eigenaren mee gedaan? Klinkt voor mij als een paard zonder conditie. (Ik ga er vanuit dat de dierenarts dit ook heeft gezien?)
Je kunt in ieder geval nog prima stapritjes maken met haar. In principe zou dit goed moeten kunnen. Mijn merrie liep tot 8 maanden nog stukjes mee in het bos. En tot 10 maanden nog wandelrondjes.
_Nancy schreef:Je kunt toch ook stapritjes in het bos maken?
Ook in stap kun je veel oefeningen/trainingen doen, die wellicht veel minder zwaar zijn voor je paard op dit moment.
Harder gaan kan volgend jaar wel weer, als alles goed gaat.
Ibbel schreef:Hou er ook rekening mee dat je met een veulen aan de voet ook niet echt aan rijden toekomt. Drachtige merrie betekent gewoon in de praktijk dat er van serieus rijden anderhalf jaar weinig terecht komt.
En daar doe je niets aan. Pech gehad en geduld hebben. Je hebt nog een heel paardenleven voor je met je nieuwe aanwinst.
Jaycookies5 schreef:Wij hebben sinds een paar maanded een merrie die dus zwanger bleek te zijn ( al toen we haar kochten maar dit is nooit gemeld )
Ibbel schreef:Ik had het over 'serieus rijden'. Dat is imo echt wel wat anders dan 'rustig oppakken'. Ja, ik klim ook wel weer op m'n merries voor een beetje rondsturen in de bak als ze een veulen aan de voet hebben. Maar ik rij eigenlijk normaal vrijwel alleen maar buiten, en ik ga écht niet van het erf met een veulen op stal en een stuiterende merrie in de trailer.
Liezel1 schreef:Er vanuit gaande dat de DA haar nagekeken heeft en dat er geen andere oorzaken zijn dan de dracht zou ik zeggen:
Lekker stapritten maken in het bos, soms een drafje tussendoor op haar eigen tempo.
Denk aanvullende voeding en vitaminen en mineralen. En als het kouder wordt misschien een stapdeken op doen voor de ritjes in het bos.
Jaycookies5 schreef:KittyDylan schreef:Wat is er bij de vorige eigenaren mee gedaan? Klinkt voor mij als een paard zonder conditie. (Ik ga er vanuit dat de dierenarts dit ook heeft gezien?)
Je kunt in ieder geval nog prima stapritjes maken met haar. In principe zou dit goed moeten kunnen. Mijn merrie liep tot 8 maanden nog stukjes mee in het bos. En tot 10 maanden nog wandelrondjes.
Ze heeft bij een stal gestaan waar ze een korte tijd in lessen mee heeft gelopen, toen ik haar net kreeg was haar conditie niet het beste nee, maar dat is in de afgelopen maanden heel wat opgebouwd.
Tuurlijk geen topnivaeu maar ze houd niet zo van stil staan in stal, het liefst zou ik haar desnoods op de wei zetten, maar wij hebben nieuw gras in moeten laten zaaien en daar mag ze nog niet van eten ivm niet goed geworteld en te jong gras