Verder zoeken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nessinator

Verder zoeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 15:52

Mijn paard is deze week voor de derde keer in 2 jaar tijd doorgelicht bij de Lingehoeve. Hij is niet per se kreupel maar loopt ook zeker niet soepel, wat vooral te zien is in zijn bovenlijn. Hij is helemaal doorgelicht met de gebruikelijke technieken, wat niet resulteerde in oorzaken die zijn gedrag verklaren.
Op basis van het klinische beeld plus het beeldmateriaal heeft de DA twee opties gegeven, en ik weet het niet meer. Graag zou ik dus aan jullie willen vragen wat jullie zouden doen, en waarom.
Dit zijn de opties:
1. Met pensioen zetten. In vrijheid heeft hij geen last. Hij is 8 dus dat is niet een ideale oplossing, maar na zo lang zoeken wel een waar ik me voor nu bij neer kan leggen. Ik ben alleen bang dat het na een tijdje toch weer gaat kriebelen, dat ik zonder definitieve 'nee' uiteindelijk toch weer op hem kruip.
2. Verder zoeken, waar een behoorlijk prijskaartje aan zit. Aan de ene kant is deze optie de enige hoop op ooit nog rijden, maar het kan ook betekenen dat er alsnog niks gevonden wordt, of iets onbehandelbaars, of iets dat voor mij te duur is om te laten behandelen...

Wat zouden jullie doen? Wat raden jullie mij aan?

MyChoice

Re: Verder zoeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:00

Wat zijn de rest van de symptomen? Al eens de symptomenlijst van PSSM 1 en 2 gelezen?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 16:23

Ja, die heb ik bekeken, en PSSM is het zeker niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:36

Hij is niet perse kreupel maar niet soepel wat te zien is in zijn bovenlijn.....wat moet ik me daar bij voorstellen? Is zijn rug stijf?
Als dat zo is is het dan niet meer een Rijtechnisch probleem?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 17:07

Ik snap dat jullie nieuwsgierig zijn, maar waarom zijn zijn exacte symptomen belangrijk?

Ik ben namelijk niet op zoek naar een diagnose, maar naar een antwoord op of het de moeite waard is om door te buffelen en een diagnose te laten stellen, gezien alles wat we al weten zónder dat daar een diagnose uit voort is gekomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:12

Nouja, nu is het een beetje onduidelijk.
Mensen willen doorgaans alleen maar helpen maar kennelijk sta je daar toch niet zo voor open als je niet meer ,details, wil geven als in wat het gedrag is!?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:17

Kortom er zijn 2 opties op basis van "3 keer doorgelicht bij 1 kliniek, maar nooit wat gevonden".
1) pensioen, maar je kent jezelf, dus het gaat ongetwijfeld weer kriebelen
2) doorzoeken, maar met een boel kanttekeningen

Mijn vragen zouden ook zijn:
- wat zijn de symptomen
- waar is op gezocht
- komt er echt 0 uit
- is PSSM onderzocht of uitgesloten op basis van (het gebrek aan bepaalde) symptomen
- waarom 3 keer in 2 jaar naar dezelfde kliniek

Maar ik begrijp dat je daar liever niet op antwoord? En dus enkel min of meer een poll wilt op basis van die 2 keuzes?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:32

nessinator schreef:
Ik snap dat jullie nieuwsgierig zijn, maar waarom zijn zijn exacte symptomen belangrijk?

Ik ben namelijk niet op zoek naar een diagnose, maar naar een antwoord op of het de moeite waard is om door te buffelen en een diagnose te laten stellen, gezien alles wat we al weten zónder dat daar een diagnose uit voort is gekomen.

Dat kun alleen jij bepalen, toch?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 17:33

Heb je ook ooit aan het alternatieve circuit gedacht? Chiropractor, osteopaat e.d. soms kunnen deze nog wat betekenen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:06

nessinator schreef:

Ik zou persoonlijk nooit kunnen leven met "geen diagnose".
In mijn geval (bij ons vorige paard) hebben we 3 (niet de minste) klinieken bezocht eer we een duidelijke diagnose hadden. En toen was het inderdaad klaar en was het inslapen. Dat risico loop je inderdaad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:07

Iedere dierenarts kan iets over het hoofd zien. Misschien wordt er toch iets gevonden wat de problemen oplost.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:17

tja lastig is dat, als het mijn paard was zou ik denk ik wel verder zoeken. Een second opinion bij een andere kliniek, evt de alternatieve hoek.
Osteopaat/fysiotherapie heb je er neem ik aan al bij gehad? tandarts? hoefsmid?
ander zadel? andere manier van rijden?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:11

Ik zou sowieso een second opinion laten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:18

Wat is er naast klinische zaken gedaan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:20

Persoonlijk zou ik ook naar een andere kliniek gaan kijken, om eens een andere blik er op te werpen.
https://www.fpcdehofstede.nl/ ik ben zelf gecharmeerd van de visie van de hofstede in Leusden. (heb er les voor de opleiding tot zadelpasser) juist omdat hun "vanuit de bovenlijn" kijken en een heel revalidatie-programma etc. hebben kan ik me voorstellen dat deze blik je verder kan helpen.
Je zou altijd de casus voor kunnen leggen en vragen wat hun zouden doen.

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:11

Is er al eens bloed afgenomen en getest op de ziekte van Lyme?

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:18

Lastige keuze. Ik zou zelf ook erg graag doorzoeken bij zoiets, maar snap ook dat dat een moeilijke keuze is. Is ook niet gratis.

Zou voor mij er wel heel erg van af hangen op wat voor manier ze verder willen zoeken. Of ze daadwerkelijk iets denken te bereiken/vinden met andere type onderzoeken en wat voor onderzoeken ze dan gaan doen. Als zij denken dat het tasten in het duister is moet je je eerder afvragen of het de moeite waard is. Maar als zij echt denken dat ze bijvoorbeeld met MRI of CT scan echt wel iets gaan vinden wat rijmt met de symptomen lijkt het me altijd de moeite waard.

Succes.

Edit; Lingehoeve is absoluut een fantastische kliniek, maar een second opinion is natuurlijk nooit een slecht idee als je dat nog nooit gedaan hebt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:45

Heb je de mogelijkheid om ‘m minimaal een jaar op de wei te zetten? Als er geen duidelijke aanleiding is, de rust gunnen om het natuurlijke herstelproces (van wat er dan ook mis mag zijn) een kans te geven? En dan na een jaar, anderhalf jaar te kijken hoe hij er voor staat (eventueel icm kliniek bezoek), hoe hij zich verder ontwikkeld als je ‘m weer oppakt en dan verder kijken? Eventueel dan kiezen voor verder doorlichten of op pensioen zetten?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:00

edit
Laatst bijgewerkt door HorsePassion op 24-09-21 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:01

Ik heb ook goede ervaringen met "alternatief" onderzoek, door Den Hoek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:10

Nou, de knuppel in het hoenderhok dan maar:

Al eens overwogen om heel andere instructie te zoeken?
Waarom zou het probleem niet voort kunnen komen uit niet bij het paard passende training??

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 01:39

Ik ben ook wel benieuwd naar het gedrag wat je paard vertoond. Is dit enkel bij het rijden?

Soms kan je op rx'en niets vinden, maar is er ineens wel iets te zien als uit een totaal andere hoek de RX genomen wordt. (zo was er bij paard van weidebazin een botcyste ontdekt die in 2 klinieken niet eerder opgemerkt werd bij rx'en, 3de kliniek nam RX uit een andere hoek en toen kwam die cyste naar boven. )

Mijn vorige D pony Limo liep ook niet lekker en had ook een schrale bovenlijn die hij tevens stijf hield, vooral het bekkengebied.
Scintigraphie complete lichaam leverde niet echt iets op.
Verder naar orthopedie. Daar hebben ze de voorvoeten uitverdoofd, liep al iets beter maar nog niet helemaal. Dan kogel verdoofd en daarop liep hij duidelijk beter. Dan zijn er echo's en rx'en genomen. Resultaten waren artrose beide voorbenen rond de kogels.
Artrose in rug en hals, in de rug had hij jaar ervoor al artrose, voorbenen toen nog niet die waren toen al op foto geweest ook maar in een jaar tijd is er dus ook daar artrose gevormd.

Maar het stijve bekkengebied werd niet onderzocht vonden ze niet nodig. Ze zeiden waarschijnlijk door compensatie van pijn elders in lichaam, dus de voorbenen en rug.

Hij is uiteindelijk verkocht omdat ik zelf niet meer hem durfde te rijden ondanks hij behandeld is bleef ik angst hebben dat hij pijn heeft.
Hij rijdt nu succesvol dressuurwedstrijden bij nieuwe eigenaar, dat terwijl ik eerst nog aan inslapen gedacht heb tijdens de onderzoeken.

Ik zou verder zoeken als budget dit toelaat en artsen aangeven dat er wel iets gevonden kan worden. Of zoals eerder aangekaart een jaar de wei op als je de mogelijkheid hebt. Dan kan je sparen en achteraf kijken of je verder wil onderzoeken. Misschien dat een jaar complete rust goed doet voor het lichaam.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:48

Eens naar een andere kliniek gaan. Verder vraag ik me ook af of er echt geen enkel handvat is, geen enkele basis vanwaaruit je verder kan gaan zoeken? Volgens de Lingehoeve heb je een kerngezond paard, helemaal niets gevonden, geen verdere pistes als basis voor verder onderzoek?

Maar uiteraard kunnen we je niet echt helpen als je maar weinig info wilt geven (wat je goed recht is, maar dan moet je ook de beperkingen aan onze kant snappen). Want in principe zou ik nu perfect kunnen zeggen dat je het paard maar met pensioen moet doen en er verder niet al te veel geld meer in moet stoppen, maar waarop zou ik dit advies gebaseerd hebben? Ik weet niets van het paard, wat er al gedaan is, wat niet, wanneer de problemen de kop opsteken, wat die problemen zijn,... Met andere woorden: ik zou zo maar wat roepen in het ijle.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:10

Gini schreef:
Eens naar een andere kliniek gaan. Verder vraag ik me ook af of er echt geen enkel handvat is, geen enkele basis vanwaaruit je verder kan gaan zoeken? Volgens de Lingehoeve heb je een kerngezond paard, helemaal niets gevonden, geen verdere pistes als basis voor verder onderzoek?

Maar uiteraard kunnen we je niet echt helpen als je maar weinig info wilt geven (wat je goed recht is, maar dan moet je ook de beperkingen aan onze kant snappen). Want in principe zou ik nu perfect kunnen zeggen dat je het paard maar met pensioen moet doen en er verder niet al te veel geld meer in moet stoppen, maar waarop zou ik dit advies gebaseerd hebben? Ik weet niets van het paard, wat er al gedaan is, wat niet, wanneer de problemen de kop opsteken, wat die problemen zijn,... Met andere woorden: ik zou zo maar wat roepen in het ijle.

Precies daarom mijn knuppel in het hoenderhok.

Niet dat ik denk dat dat DE oplossing zou zijn, maar als iedereen blijft hangen in de medische kant, kan het zinnig zijn om eens een ander blik open te trekken. Al is het maar dat iemand erover na gaat denken.

De Lingehoeve is geen slechte kliniek maar ze zijn ook niet heilig en dat pretenderen ze ook niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 14:14

Heb je de boel rijtechnisch al laten analyseren?