Mijn KWPN ruin heeft helaas een erg dun en gevoelig huidje. Vorig jaar begon ik met beleren, met een “gewone” leren singel. Echter kreeg hij hier gelijk singelwondjes van. Dit resulteerde gelijk in singelnijd… Gelijk een bontsingel gekocht met uitsparingen bij de oksels. Toch na een paar maanden kreeg hij ook hier singelwondjes van. Sindsdien was ik de singel maandelijks, waarnaar de singelwondjes niet meer terug kwamen. Ook zijn singelnijd verdween langzaam maar zeker.
Toch viel het me laatst al op dat hij weer wat plekjes had. Gisteren deed ik de singel los en zag ik dat hier allemaal bloed in zat. Één kant was helemaal open geschuurd, ondanks de bontsingel met uitsparingen. Dit terwijl ik maar 20 min had losgewerkt… Ik heb de singel onlangs nog gewassen en is dus vrij van zand/harde plekjes etc. Misschien toch een nieuwe, en dus zachtere, singel kopen? Zijn zadel is onlangs nog weer volledig aangepast en wordt elk half jaar gecontroleerd. Ook gaat hij elk halfjaar naar de osteopaat.
Ik weet het niet zo goed meer… Wat kan ik nog meer doen om singelwondjes te voorkomen? Hij heeft overigens ook heel snel wondjes van het hoofdstel, bit, beenbeschermers etc. Hij zit ook altijd onder de plekjes van het stoeien met weidemaatjes. Alles moet voor meneer heel specifiek opgemeten en afgesteld worden. Er hoeft maar iets te wrijven en hij heeft er plekjes van
. Misschien in dit geval toch wel het proberen waard?…
. Wel zat hij vorig jaar dus vast in zijn rechter oksel. Vermoedelijk ook van het aanspannen bij aansingelen.
banaanmodel of uitsparingen