Horzeleitjes: Welk ontwormingsmiddel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Horzeleitjes: Welk ontwormingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 11:57

Helaas van de week de eerste horzeleitjes gespot op de benen van m’n haf. Dat wordt ontwormen na de eerste nachtvorst. De vraag echter: met welk ontwormingsmiddel zijn jullie tevreden en was effectief hiervoor?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:02

Ivermectine kan hiervoor goed gebruikt worden.

Ik geef zelf altijd na het weideseizoen een Equest Pramox om naast de horzellarven ook de ingekapselde rode bloedwormen en lintworm kwijt te raken. Mooi schoon de winterperiode in.

Brainless

Re: Horzeleitjes: Welk ontwormingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:11

Hier krijgen ze ook standaard voor de winter pramox en in het voorjaar invermectine.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:16

In november inderdaad Equest geven en dan in het voorjaar Ivermectine.

Maar de horzeleitjes zoveel mogelijk wegkrabben he? Met zo’n zwart poetsblokje gaat het vaak wel goed en anders met zo’n mesje.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 12:33

Thanks voor de nuttige reacties! Equest pramox wordt het. En idd vanaf nu elke dag controleren en met zo’n blokje verwijderen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:51

Zou het niet beter zijn om in de nazomer/begin herfst met ivermec te ontwormen? Dan pak je direct de eerste horzellarven die na het opeten van de eitjes (dat laatste voorkom je toch nooit 100%) in de darmen uit kunnen komen.
Althans, dat lijkt me logisch.

Pramox zou het beste werken rond de eerste nachtvorst, is mij verteld. Het kan dus per jaar nogal verschillen wanneer dat is. Wij ontwormen zelf meestal pas rond de jaarwisseling met Pramox.

Is het overigens inmiddels gebruikelijk om maar 2x per jaar te ontwormen?
Blijf het lastig vinden wat nu wijsheid is qua ontwormbeleid. 2x p.j. of vaker? Wel of geen mestonderzoek?
Mijn idee is inmiddels wel dat het erg per paard kan verschillen hoe gevoelig ze zijn voor wormen.
Maar bloedwormen wil je sowieso zsm kwijtraken, gezien de schade die ze sluipenderwijs kunnen aanrichten.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:55

Met eitjes op de benen heb je toch niet direct een besmetting te pakken? Ik haal ze zo snel mogelijk weg. Ik dacht dat met het uitkomen van de eitjes en het krabben van een paard eraan met de mond, de eitjes pas in het lichaam komen. Dus als je elke dag een check doet, dat ze niet perse direct besmet zijn.

Najaar doe ik altijd een wormenkuur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:12

als zo' n blokje niet werkt, gewoon ff met een scheermesje doen :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:14

Askja schreef:
Zou het niet beter zijn om in de nazomer/begin herfst met ivermec te ontwormen? Dan pak je direct de eerste horzellarven die na het opeten van de eitjes (dat laatste voorkom je toch nooit 100%) in de darmen uit kunnen komen.
Althans, dat lijkt me logisch.

Pramox zou het beste werken rond de eerste nachtvorst, is mij verteld. Het kan dus per jaar nogal verschillen wanneer dat is. Wij ontwormen zelf meestal pas rond de jaarwisseling met Pramox.

Is het overigens inmiddels gebruikelijk om maar 2x per jaar te ontwormen?
Blijf het lastig vinden wat nu wijsheid is qua ontwormbeleid. 2x p.j. of vaker? Wel of geen mestonderzoek?
Mijn idee is inmiddels wel dat het erg per paard kan verschillen hoe gevoelig ze zijn voor wormen.
Maar bloedwormen wil je sowieso zsm kwijtraken, gezien de schade die ze sluipenderwijs kunnen aanrichten.

Het advies vanuit mijn dierenarts is in het voorjaar mestonderzoek en op basis daarvan en in het najaar equest pramox

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:26

Sakura789 schreef:
Met eitjes op de benen heb je toch niet direct een besmetting te pakken? Ik haal ze zo snel mogelijk weg. Ik dacht dat met het uitkomen van de eitjes en het krabben van een paard eraan met de mond, de eitjes pas in het lichaam komen. Dus als je elke dag een check doet, dat ze niet perse direct besmet zijn.

Dat zou dan wel heel toevallig zijn als je paard niet aan z'n benen krabt als jij er niet bent. Daar zou ik dus nooit op gokken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:27

Kinke schreef:
als zo' n blokje niet werkt, gewoon ff met een scheermesje doen :)

of een tondeuse met de haren mee. Werkt echt zo fijn. Gewoon goedkoop dingetje van de blokker of zo want hoeft niet sterk te zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:29

als je paard dat ok vindt....goed idee :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:31

zelfs de jonge paarden hier vonden dat prima, zo'n goedkoop blokker ding maakt een heel ander geluid dan een zware scheermachine natuurlijk :)
Meteen mooie oefening anders :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:14

Kinke schreef:
Sakura789 schreef:

Dat zou dan wel heel toevallig zijn als je paard niet aan z'n benen krabt als jij er niet bent. Daar zou ik dus nooit op gokken

Maar na het leggen van een eitje komt die toch niet direct uit, ik dacht na 24 uur? Dus als je elke dag ze weg haalt dan voorkom je het toch ook?

Of komen ze na het leggen snel uit?

Paar weken terug zaten ze op de vetlokken van mijn paard, toen heb ik ze de ene dag niet weg gehaald ivm tijd en de plaats. De volgende dag zaten ze daar nog allemaal.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:33

Toch wel wat verschillende opvattingen rondom ontwormen bij horzeleitjes. Wel interessant. Ik doe sowieso 4x per jaar mestonderzoek (via worm&co krijg ik automatisch een reminder), maar heb altijd geleerd dat horzels niet terugkomen in mestonderzoek. En andere soorten ook niet dus dat je daar niet altijd blind op mag vertrouwen. Maar ivm resistentie niet te vaak ontwormen. Maar wel sowieso bij vondst van horzeleitjes omdat je idd niet met zekerheid kunt zeggen dat ze niets binnen hebben gekregen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:03

ja ik wacht niet tot de eerste nachtvorst,want tegenwoordig is die nogal eens erg laat.
en je wil niet zien wat voor formaat horzellarves er dan uit je paard komen :+

hier gewoon eind oktober de ivermectine er in, nachtvorst of niet.

ook is het niet zo dat als je geen eitjes ziet er geen larves zijn.
ik heb vorig jaar alleen wat eitjes op de manen van mijn merrie gezien en weggehaald.
maar bij ontwormen van ivermectine kwamen er flinke horzellarves van af.
ze kunnen ze namelijk ook opnemen bij het kriebelen van andere paarden, en je ziet gewoon niet alles.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:34

Marigo schreef:
Toch wel wat verschillende opvattingen rondom ontwormen bij horzeleitjes. Wel interessant. Ik doe sowieso 4x per jaar mestonderzoek (via worm&co krijg ik automatisch een reminder), maar heb altijd geleerd dat horzels niet terugkomen in mestonderzoek. En andere soorten ook niet dus dat je daar niet altijd blind op mag vertrouwen. Maar ivm resistentie niet te vaak ontwormen. Maar wel sowieso bij vondst van horzeleitjes omdat je idd niet met zekerheid kunt zeggen dat ze niets binnen hebben gekregen.

Klopt, net als ingekapselde rode bloedworm (want die zit ingekapseld). Deze komen uit de darmwand als de dagen gaan lengen en het wat warmer wordt, zo februari/maart. En lintworm laat niet dagelijks eitjes los, dus die mis je ook gemakkelijk. Vandaar mijn keuze om in elk geval 1x per jaar preventief tegen deze te ontwormen, en periode oktober-december is daarvoor het beste moment.

ellepel schreef:
ja ik wacht niet tot de eerste nachtvorst,want tegenwoordig is die nogal eens erg laat.
en je wil niet zien wat voor formaat horzellarves er dan uit je paard komen :+
Nou, dat dus. Ooit een gezien bij een stalgenoot die januari/februari een nieuw paard had gekocht en deze ging ontwormen %)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:26

Mijn paard en ook andere zitten helemaal vol met eitjes, elke dag weer.

Ik wil dus ook ontwormen maar zit idd ook met de vraag met wat en wanneer. Ik zie een een wormentest nu alleen maar als geld verspilling en wil dus eigenlijk gewoon ene wormenkuur hiervoor.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:40

Bij een mestonderzoek zal je geen horzellarven vinden. In de zomer likken paarden de larven uit de eitjes, die graven zich een weg naar de maag. Daar overwinteren ze en in het voorjaar verlaten ze het lichaam. Dan begint de cyclus opnieuw. Om effectief te bestrijden moet je eind zomer en vroeg voorjaar ontwormen met invermectine. Gelukkig zijn ze nog niet resistent tegen invermectine.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:31

Wij ontwormen met breed spectrum Exuimax of Pramox na de nachtvorst in januari/ februari tegen horzels op advies van de dierenarts ieder jaar.

Daarnaast probeer ik de eitjes zoveel mogelijk van de benen te halen met zo'n schuurblokje.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:01

Ik haal de eitjes er af met zo'n goedkoop krab scheermesje, werkt prima. Ik ontworm begin vd winter met Pramox.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:34

Albert schreef:
Bij een mestonderzoek zal je geen horzellarven vinden. In de zomer likken paarden de larven uit de eitjes, die graven zich een weg naar de maag. Daar overwinteren ze en in het voorjaar verlaten ze het lichaam. Dan begint de cyclus opnieuw. Om effectief te bestrijden moet je eind zomer en vroeg voorjaar ontwormen met invermectine. Gelukkig zijn ze nog niet resistent tegen invermectine.

Daarom vind ik een mestonderzoek nu ook bullsht maar die heb je vaak wel nodig voordat je een kuur mee krijgt. 8)7

Ik ga Worm&Co maar ff mailen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:49

In de herfst kun je gewoon zonder recept of onderzoek een wormkuur krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:40

Een vriendin van me vond horzellarven in de mest. Ze heeft de da gebeld en die zei dat t geen zin had te ontwormen nu. Aangezien er nog horzels zijn en de kuur alleen op t moment werkt. Dus beter wachten tot na de eerste keer vriezen en dan pramox erin.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:20

Tegen horzeleitjes ontworm ik rond de eerste nachtvorst met ivermectine, daar heb je de pramox verder niet voor nodig.
Die geef ik meestal in t voorjaar.

En tegen de hoeveelheid eitjes die hier soms worden afgezet is niet te krabben, dus ik gok er niet op dat hij geen eitjes binnen krijgt.
De larv komt pas uit het eitje als die door je paard is opgelost, dus steeds binnen 24 uur eitjes verwijderen helpt niks tegen de eitjes die hij in de tussentijd oplikt.
En op de gelige vacht van mijn haflinger mis ik ook nog wel eens een paar eitjes door de schutkleur, dus nee, ik ontworm daar liever tegen dan te gokken op verwijderen van de eitjes alleen.