weer koliek :-(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simone46

weer koliek :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 10:35

bijna 2 weken geleden heeft een Jetske flinke verstopping gehad. Het was echt kantje boord, pas na 3 x laxeren is ze weer opgeknapt! We waren echt bang dat we haar moesten laten gaan...

Nu heeft Jet wel regelmatig wat koliek, maar meestal knapt ze na een uurtje wel weer op. Ik zit te denken om haar probiotica te geven, maar wat is een goed merk? Als je gaat googlen dan zie je door de bomen het bos niet meer.....

Even als aanvulling; Jet is 25 jaar, is een Fries en mist al aardig wat kiezen. Ze staat dag en nacht op de wei en kan haar stal in. Aan het voer kan het mi niet liggen omdat ze voornamelijk gras eet en een paar handjes muesli per dag.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:37

Krijgt ze ook droog ruwvoer aangeboden in haar stal? Het is erg nat op 't moment en bij sommige dieren heeft dat echt zijn weerslag..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:38

Bij ons op stal hebben onlangs 3 van de 5 friezen koliek gekregen omdat ze van het naastgelegen weiland van het mais hadden gegeten. Ook verstoppingskoliek.
Misschien goed om te checken of ze niet langs een maisveld staat waar ze bij kan?

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 10:45

ruitje schreef:
Krijgt ze ook droog ruwvoer aangeboden in haar stal? Het is erg nat op 't moment en bij sommige dieren heeft dat echt zijn weerslag..

nee ze krijgt geen hooi nu. Het natte gras zou juist laxerend moeten werken volgens mij?

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 10:46

Annem84 schreef:
Bij ons op stal hebben onlangs 3 van de 5 friezen koliek gekregen omdat ze van het naastgelegen weiland van het mais hadden gegeten. Ook verstoppingskoliek.
Misschien goed om te checken of ze niet langs een maisveld staat waar ze bij kan?

nee, geen mais oid in de aangrenzende weilanden!

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:46

Je kan beter ook nog wat ruwvoer bijvoeren, dat houdt de darmen in werking. Met ruwvoer erbij verstopt het minder snel!

Veel succes :)

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:52

simone46 schreef:
ruitje schreef:

nee ze krijgt geen hooi nu. Het natte gras zou juist laxerend moeten werken volgens mij?

De reden dat je het gras niet maait in je tuin als het net geregend heeft, is omdat het ontzettend klontert en aan de messen van de maaier blijft hangen.
Het lijkt me dat bij een paard wat niet geweldig kan kauwen, dit ook klonters gras in maag en darmen kan veroorzaken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:03

simone46 schreef:
ruitje schreef:

Je moet hooi gaan bijvoeren denk ik. Ik ben geen DA, die kan daar beter in adviseren denk ik maar alleen nat gras werkt voor ( vooral oudere) paarden gewoon niet is mijn praktijk ervaring :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:27

Wijsje schreef:
simone46 schreef:

De reden dat je het gras niet maait in je tuin als het net geregend heeft, is omdat het ontzettend klontert en aan de messen van de maaier blijft hangen.
Het lijkt me dat bij een paard wat niet geweldig kan kauwen, dit ook klonters gras in maag en darmen kan veroorzaken.

Dat hoef je niet te denken, dat is zo. Zie ook de reactie van Ruitje.
Nat gras laxeert Niet!

Koliek is 100% een management-fout.
Dat wil niet zeggen dat je het altijd kunt voorkomen, maar als een paard regelmatig koliekerig is, doe je voor dat paard iets verkeerd in het management!

Ik schat ook in dat droog ruwvoer erbij geven, dit probleem een heel eind oplost.

Het zou in specifieke gevallen kunnen zijn dat je er wat laxerends bij moet doen maar dat zou ik dan eerst overleggen met je DA.

Ik vind het overigens wel raar dat een dierenarts er niks van zegt of op door vraagt als een paard er vaker last van heeft. Ook een dierenarts weet, als het goed is, dat koliek altijd inname-gerelateerd is en als het dus vaker voor komt, er iets mis gaat bij die inname.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:51

ikke schreef:
Wijsje schreef:

Dat hoef je niet te denken, dat is zo. Zie ook de reactie van Ruitje.
Nat gras laxeert Niet!

Dat wil niet zeggen dat je het altijd kunt voorkomen, maar als een paard regelmatig koliekerig is, doe je voor dat paard iets verkeerd in het management!

Ik schat ook in dat droog ruwvoer erbij geven, dit probleem een heel eind oplost.

Het zou in specifieke gevallen kunnen zijn dat je er wat laxerends bij moet doen maar dat zou ik dan eerst overleggen met je DA.

Ik vind het overigens wel raar dat een dierenarts er niks van zegt of op door vraagt als een paard er vaker last van heeft. Ook een dierenarts weet, als het goed is, dat koliek altijd inname-gerelateerd is en als het dus vaker voor komt, er iets mis gaat bij die inname.

En bij sommige paarden is het zo lastig om erachter te komen wat dat managementfoutje is...

TS, het wordt proberen wat voor jouw paard het beste werkt. Omdat het verstoppingskoliek is, denk ik dat probiotica niet het verschil gaat maken. Naar mijn inziens werkt dit meer bij gaskoliek, dan verteren ze eten niet goed. Bij verstoppingskoliek blijft het hangen zegmaar. Zo heb ik het onthouden.

De bovenstaande antwoorden van nat gras dat klonterd kunnen een hele goede zijn, hooi bijgeven kan nooit kwaad. Ik zie bij onze paarden die altijd de keuze hebben voor gras en hooi, dat ze ook regelmatig hooi eten. Ze zullen het dan toch nodig hebben. Anders kun je ook nog iets van slobber of seniors priors bijvoeren, zeker voor een ouder paard met weinig tanden kan dat nooit kwaad. Seniors priors is een ruwvoervervanger.

Een belletje naar de dierenarts om te overleggen morgen zou ook nooit kwaad kunnen, die kent jullie situatie natuurlijk een stuk beter dan een paar bokkers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:12

Freyr schreef:
En bij sommige paarden is het zo lastig om erachter te komen wat dat managementfoutje is...

TS, het wordt proberen wat voor jouw paard het beste werkt. Omdat het verstoppingskoliek is, denk ik dat probiotica niet het verschil gaat maken. Naar mijn inziens werkt dit meer bij gaskoliek, dan verteren ze eten niet goed. Bij verstoppingskoliek blijft het hangen zegmaar. Zo heb ik het onthouden.

De bovenstaande antwoorden van nat gras dat klonterd kunnen een hele goede zijn, hooi bijgeven kan nooit kwaad. Ik zie bij onze paarden die altijd de keuze hebben voor gras en hooi, dat ze ook regelmatig hooi eten. Ze zullen het dan toch nodig hebben. Anders kun je ook nog iets van slobber of seniors priors bijvoeren, zeker voor een ouder paard met weinig tanden kan dat nooit kwaad. Seniors priors is een ruwvoervervanger.

Een belletje naar de dierenarts om te overleggen morgen zou ook nooit kwaad kunnen, die kent jullie situatie natuurlijk een stuk beter dan een paar bokkers.

Je hebt zeker een punt dat het niet altijd even simpel is. Eenvoudig voorbeeld is voorbijgangers die steevast wat in je paard stoppen. Als je dat niet weet......

Ik weet niet wat Priores in deze context zou kunnen betekenen. Bij onze stal wordt het gevoerd als ruwvoervervanger voor drie paarden (van rond de 30 jaar) die ook gebitsproblemen hebben. Dat werkt uitstekend maar er is geen koliek-historie bij deze paarden.
Wellicht zou dat dan te verklaren zijn dat ze naast gras ook beschikken over ruwvoer maar dat blijft koffie-dik kijken.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:41

ikke schreef:
Freyr schreef:

Je hebt zeker een punt dat het niet altijd even simpel is. Eenvoudig voorbeeld is voorbijgangers die steevast wat in je paard stoppen. Als je dat niet weet......

Ik weet niet wat Priores in deze context zou kunnen betekenen. Bij onze stal wordt het gevoerd als ruwvoervervanger voor drie paarden (van rond de 30 jaar) die ook gebitsproblemen hebben. Dat werkt uitstekend maar er is geen koliek-historie bij deze paarden.
Wellicht zou dat dan te verklaren zijn dat ze naast gras ook beschikken over ruwvoer maar dat blijft koffie-dik kijken.

TS gaf alleen aan dat haar paard aardig wat kiezen mist. Ik weet niet of haar paard nog in de mogelijkheid is om hooi te eten, zodoende kan priores ook een goed alternatief zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:43

ikke schreef:

Dat hoeft niet zo te zijn.
Mijn kleintje heeft een versmalling in de overgang van de dunne naar de dikke darm.. dat is aangeboren en heeft niets met management te maken.

Heb ook een paard op de dam gehad die vroeger een ernstige (bloed)wormbesmetting heeft gehad die de darmen voor het leven hadden beschadigd.
Daardoor speelde de darmen snel op (al als het wat langer regende bv) en had regelmatig last van kolieken. Niet heel ernstig, maar wel snel dunne mest met mestwater.
Later is het wel de reden geweest om hem in te laten slapen, want hoe ouder hij werd hoe vaker en langduriger hij koliek kreeg.

anjali

Re: weer koliek :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:30

Ik neem aan dat het paard goed ontwormd is? Wormbesmettingen kunnen kolieken veroorzaken. Ook zand in de darmen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:32

Mijn paard kan niet op alleen gras omdat ze dan ook koliek krijgt, die moet wat hooi erbij krijgen en daarnaast ook wat bietenpulp en een beetje cavalor fiberforce met olie door haar vitamine brok. Op deze combinatie geen koliek meer gehad de afgelopen jaren en dit heb ik in overleg met de DA samengesteld voor haar. Ik klopt dit even af want pff. ik heb er vele grijze haren van gekregen.

Alleen gras kreeg ze regelmatig gaskoliek en soms lichte verstopping.

Mijn mini is gevoelig voor zand eten dus die krijgt geregeld een kuurtje zandweg.

Maar wat hierboven gezegd wordt kan ook helpen een keer goed ontwormen want die kunnen ook voor koliek zorgen.

in de meeste gevallen is komt het door de manier van houden van je paard maar soms zijn er ook onderliggende ongemakken die ervoor kunnen zorgen dat ze koliek gevoelig is.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 16:49

dank voor het meedenken en jullie antwoorden!

Ik heb vanmiddag op aanraden van iemand bij de Welkoop Colosan gehaald en dat aan Jet gegeven. Anderhalf uur later ging het weer goed met haar!
Maar inderdaad wat is het probleem? Ik heb ook meteen bij de Welkoop lijnzaadolie gekocht dat ook goed op de darmen moet werken.

Wormen worden altijd goed in de gaten gehouden en voorbijgangers komen hier niet ;-)

De vorige keer dat de da hier was heb ik met haar afgesproken voor de winter te kijken naar seniors priors omdat ze slecht kan kauwen en haar hooi er vaak in kleine propjes weer uitkomt.

Ik ga sowieso morgen met de da bellen en overleggen wat ik nog meer zou kunnen doen en of wat hooi erbij geven een idee is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:12

Mijn dame op leeftijd had onlangs ook koliek en het was me al eerder opgevallen dat ze minder en drogere mest had dan vroeger. Ik geef haar nu 2 eetlepels zout door het eten om haar in ieder geval meer te laten drinken. Ik geloof niet dat ze dat doet maar ze mest nu wel beter. Dus misschien iets om te proberen?

Ontworm je haar ook wel eens tegen lintworm? Deze worm kan op latere leeftijd voor problemen zorgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:21

Zand? Dat is het eerste dat ik zou checken bij terugkerende koliek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:23

Ik weet niet of je dat doet maar gebitscontrole is ook bij oude paarden aan te bevelen.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 17:41

Babootje schreef:

nee zand zat niet in haar mest, heb ik pas gecheckt!

En 2 x per jaar wordt haar gebit gecontroleerd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:13

simone46 schreef:
Babootje schreef:

nee zand zat niet in haar mest, heb ik pas gecheckt!

En 2 x per jaar wordt haar gebit gecontroleerd.

Een mestmonster zonder zand is geen garantie voor een darm zonder zand. Als je daar echt zekerheid over wil hebben, moet je een röntgenfoto van de buik laten maken.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:47

Niet veel ervaring met koliek. Maar wil je wel ontzettend veel sterkte toe wensen.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 01:46

Bij verstoppingskoliek en droge mest kan je dagelijks hele natte zemelen gemengd met lijnzaadolie geven,dit houd de darmwand goed vochtig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:02

beweegt ze wel genoeg?
hier eentje die als die gewoon wat op de wei rondscharrelt vatbaar is voor verstopping.
die moet echt elke dag een stuk lopen zodat de darmen beter in beweging zijn.
kijk dus of dat net het verschil is

Misty2197

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:46

Mijn pony heeft in het verleden ook veel koliek aanvallen gehad, ze leken ook steeds erger te worden. Ze had ook slechte kiezen en maakte van hooi en gras propjes. Maar deze bleek ze dus ook weg te slikken en dit gaf gas en verstoppingskoliek. Ze heeft toen geen hooi en gras meer gehad en is volledig op ruwvoervervangers over gegaan en sindsdien heeft ze geen koliek meer gehad!