Wat als je niet ontwormt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

micatje

Wat als je niet ontwormt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 21:29

Een vreemde vraag vind ik het, maar loop tegen het volgende aan. In mijn zoektocht naar een nieuwe stal voor mijn 16 jarige paard, vond ik een heel geschikte plek. De paarden lopen daar zomer en winter op het zelfde land met een gedeelte paddock met schuilstallen. Deze worden dagelijks gemest maar de weide alleen gesleept.
De eigenaren "geloven" niet inheg belang van ontwormen, en verwachten ook niet van hun klanten dat ze ontwormen.
Echter lijkt dit me niet heel gezond?
Mijn paard zou ik natuurlijk het liefst wel gewoon willen ( blijven) testen en ontwormen, maar heeft dat wel zin wanneer je je paard als enigste wél ontwormt?
Erg benieuwd hoe hier over gedacht wordt!

Kabayo

Re: Wat als je niet ontwormt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:31

Zou daar nooit heen willen. Straks is je paard halfdood en vinden ze het ook wel mee vallen

Als je niet ontwormt kunnen ze overlijden aan bloedarmoede door bloedwormen , kunnen verstopt raken , koliek krijgen enz enz. Dus het is heel gevaarlijk als je er niks aan doet

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:31

Nee, als er een besmetting in het land zit en je behandeld niet zal de besmetting bij de paarden ook niet weg gaan. De vraag is echter, in hoeverre kunnen de paarden het zelf oplossen of loopt het gevaarlijk hoog op.
Dat laatste ga ik zelf mijn handen niet aan branden. Een stal waar geen ontworm beleid is ga ik niet staan met mijn paard.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:32

Kabayo schreef:
Zou daar nooit heen willen. Straks is je paard halfdood en vinden ze het ook wel mee vallen

Als je niet ontwormt kunnen ze overlijden aan bloedarmoede door bloedwormen , kunnen verstopt raken , koliek krijgen enz enz. Dus het is heel gevaarlijk als je er niks aan doet

Eens. Maar hoe overleven paarden in het wild dan eigenlijk of in de oostvaardersplassen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:33

Misschien kan het wel. Ik zou het niet willen testen _O-
Maar de 1 ontwormd preventief x aantal keer per jaar. De ander doet het op test, dus misschien ook wel niet als de test schoon is.. en de ander dus blijkbaar helemaal niet. Mooi als de paarden gezond zijn!
Maar goed. Volg vooral je eigen gevoel erin

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:33

ingedebruijn schreef:
Kabayo schreef:

Eens. Maar hoe overleven paarden in het wild dan eigenlijk of in de oostvaardersplassen?

Wilde paarden zijn al uitgestorven en iedereen weet hoe het er in de oostvaardersplassen aan toe gaat. Graatmager en alles gaat daar dood. Maar dan eerder door te weinig eten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:37

Kabayo schreef:
Wilde paarden zijn al uitgestorven en iedereen weet hoe het er in de oostvaardersplassen aan toe gaat. Graatmager en alles gaat daar dood. Maar dan eerder door te weinig eten

Volgens mij zijn er nog wel wilde paarden in China en Mongolië.

Nouja daarom mijn vraag ook met de ovpl.. Blijkbaar zijn de wormen dan niet heel snel dodelijk want de paarden worden daar toch niet maar 1 of 2 jaar oud?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:41

Je ontwormt hoe dan ook we tegen horzellarve lijkt mij. Dus 1 keer per jaar toch wel minimaal. Die andere keer kan je testen en daarna ontwormen als dat nodig is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:42

ingedebruijn schreef:

Paarden bouwen resistentie op tegen wormen. Degenen die dat goed doen, overleven en planten zich voort. Degenen die geen resistentie opbouwen, gaan jong dood. Darwin/survival of the fittest in een notendop.

Bovendien is de infectiedruk in het wild een stuk lager. Die dieren lopen niet op een klein weitje, maar op honderden hectares (de OVP even buiten beschouwing gelaten)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 13-08-21 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:43

Paarden in het wild trekken van plek naar plek. Ik denk dat daarom de kans op wormbesmetting kleiner is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:44

Helder thanks. Weer wat geleerd.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:45

Beetje wormen is zelfs goed voor het immuunsysteem, althans bij mensen.
Wilde paarden staan op een héle grote postzegel. Die lopen vele km's per dag en verspreiden de mest (en dus ook de wormen in die mest) over een heel groot gebied. De meeste door ons gehouden paarden lopen op een heel wat kleinere postzegel. Besmettingsdruk is dan ook heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:52

Dit krijg je als je niet ontwormd

Afbeelding

Ik heb mijn paard gekocht op een stalling precies zo als jij beschrijft. Alle paarden bij elkaar in een grote weide en niks ontwormen. Mijn paard bleek vol met bloedwormen te zitten en toen deze in het voorjaar actief werden is ze op een paar weken tijd flink achteruit gegaan.

Ik zou op zo’n stal niet gaan staan.

Ohja, en bloedworm schijn je ook niet altijd te kunnen vinden tijdens mestonderzoek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:51

In het wild is 1 paard per 5-10ha heel normaal. In Nederland is 1 paard per 0.1-0.5ha heel normaal. Dan is de bezetting dus ergens tussen de 10 en 100x zo hoog. In de ovp is in het verleden een behoorlijke wormdruk gemeten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:56

_lauraaa_ schreef:

[ [url=m/DNyd3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb mijn paard gekocht op een stalling precies zo als jij beschrijft. Alle paarden bij elkaar in een grote weide en niks ontwormen. Mijn paard bleek vol met bloedwormen te zitten en toen deze in het voorjaar actief werden is ze op een paar weken tijd flink achteruit gegaan.

Ohja, en bloedworm schijn je ook niet altijd te kunnen vinden tijdens mestonderzoek.

Dit.
Bloedworm vind je niet in een mestonderzoek, daarom wordt er aangeraden 1x per jaar sowieso te ontwormen met een breed spectrum middel wat ook bloedworm mee pakt.
Je ziet hier zoveel topics voorbij komen van verwaarloosde paarden die er niet uit zien; een paar keer goed ontwormt worden en dan toch echt vlug op knappen.
Ik zou het niet aandurven om op de stalling te gaan staan. Enkel jouw paard ontwormen heeft geen nut, hij zal telkens opnieuw besmet worden in de weide. Tenzij je oldskool elke maand gaat ontwormen maar dan zit je binnen de kortste keren met resistentie.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:57

Ik heb op een stal gestaan waar niet gezamenlijk werd ontwormd door iedereen. Ik hield mij strak aan het ontwormings schema en soms deden andere stalgenoten ook mee.

Die van mij had ook bij elk mestonderzoek wormen. Op de nieuwe stal had ze het eerste mestonderzoek ook nog wormen als enige en daarna waren we er vanaf.

Mijn keuze zou het ook absoluut niet zijn om nu nog ergens te gaan staan waar ze niet gezamenlijk ontwormen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:58

Hier ontworm ik alleen als mestonderzoek aantoont dat ze wormen hebben. En ik doe mestonderzoek als ze natte mest of een zichtbare wormenbuik hebben. Verder krijgen ze altijd in het najaar de najaarsspuit, equest pramox..

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 03:41

Nyaleti schreef:
_lauraaa_ schreef:

[ [url=m/DNyd3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit.
Bloedworm vind je niet in een mestonderzoek, daarom wordt er aangeraden 1x per jaar sowieso te ontwormen met een breed spectrum middel wat ook bloedworm mee pakt.
Je ziet hier zoveel topics voorbij komen van verwaarloosde paarden die er niet uit zien; een paar keer goed ontwormt worden en dan toch echt vlug op knappen.
Ik zou het niet aandurven om op de stalling te gaan staan. Enkel jouw paard ontwormen heeft geen nut, hij zal telkens opnieuw besmet worden in de weide. Tenzij je oldskool elke maand gaat ontwormen maar dan zit je binnen de kortste keren met resistentie.

Correctie. Bloedworm zie je WEL in mestonderzoek!
Lintworm en Horzels zie je NIET in mestonderzoek

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 05:01

Maar willen ze niet ontwormen of niet preventief ontwormingsspul geven?
Ik hoop tenminste dat als er wormen ontdekt worden, dat ze daar wel wat aan willen doen.

Al denk ik dat ik daar zelf sowieso al niet naar toe zou willen als ze zo’n uitspraak doen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 07:25

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 08:12

Bedankt voor al jullie reacties! Het gaat om wat oudere paarden, veelal rond de 20. Ik heb geen idee of er andere klanten wel ontwormen, maar in ieder geval niks gezamenlijk. Er was laatst een paard erg afgevallen vertelden ze, en de dierenarts had hem verdacht van ernstige wormbesmetting. Mestonderzoek was toen helemaal goed geweest..
Maar als ik regelmatig mest zou laten onderzoeken en zelf ontworm, heb je dus nog steeds net zo veel kans op een wormbesmetting?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:19

Maar toch heb ik op de universiteit van de parasitologen colleges gehad waarin ze vertelden dat de meeste volwassen en gezonde paarden geen last hebben van een wormen besmetting, en dat ze er weerstand tegen hebben.

Jonge paarden hebben die weerstand nog niet opgebouwd, en moeten dus sowieso de eerste paar jaar een goed ontwormbeleid hebben.
Ook oude paarden zijn er minder goed tegen bestand, zodra ze terug beginnen te vallen.
Het is dus vooral een probleem voor de vatbare groep paarden (de YOPI's), en meestal een secundaire infectie.

Let wel, ik zeg niet dat wormen dus nooit kwaad kunnen, of dat een gezond volwassen paard 100% zeker geen last ervan krijgt, maar dit is wat ze mij op de studie diergeneeskunde verteld hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:31

EliseXJoelle schreef:
Nyaleti schreef:

Dit.

Correctie. Bloedworm zie je WEL in mestonderzoek!
Lintworm en Horzels zie je NIET in mestonderzoek

Bloedworm zie je niet altijd in mestonderzoek. Wanneer de larven ingekapseld zitten in de darm scheiden deze geen eitjes af waardoor je ze dus niet ziet in mestonderzoek. In het voorjaar worden deze pas actief en zul je eitjes vinden.
In de wintermaanden zul je de bloedworm in het mestonderzoek niet aantreffen terwijl deze wel aanwezig kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:32

Ik heb ook een tijdje op zo'n stal gestaan. Nadat mijn paard enorm ziek is geweest door een bloedwormbesmetting ben ik na zijn herstel meteen vertrokken.
Er was daar geen beleid m.b.t. ontwormen, dus het werd door veel mensen ook niet gedaan. Door het land waar mijn paard op stond is hij zo ziek geworden.
Hij kreeg koliekklachten en is enorm afgevallen.

Hij werd net zo ontwormd als de vijf jaar dat ik hem daarvoor al had. Toen is er nooit iets aan de hand geweest.
Nadat we zijn verhuisd naar een plek waar wel een goed ontwormingsbeleid was, heeft hij dit nooit meer gehad en is hij super gezond.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:36

Ik ontworm al jaren niet maar doe wel 1 a 2x per jaar worm onderzoek. En sinds dit jaar ook bloed onderzoek omdat hij al 20 is. Staat al jaren op het zelfde stukje met het zelfde paard. beide tot nu toe nooit wormen ontdekt. Ik denk dat je prima op zo'n stal kan gaan staan en het dmv mest onderzoek veel kunt ondervangen