Mijn haflingermerrie was eigenlijk altijd te dik en is in een ver verleden (zo'n 10 jaar geleden) eens hoefbevangen geweest. Sindsdien veel op het voer gelet, geen weidegang meer, alleen hooi en een vitamine brokje + eventueel aanvullende supplementen. Dat ging heel goed!
Paar weken terug werd ze sloom, futloos en wilde niet meer goed eten. Bloed afgenomen, week op de kliniek.. conclusie: darminfectie, maagzweer (heel minimaal) en bloedarmoede. Na veel medicatie waaronder prednison gaat het nu een stuk beter, ze is blij, wil redelijk goed eten, darmen zien er goed uit op de echo, maagzweren zijn weg en bloedarmoede is opgelost + bloedbeeld ziet er super uit. Door het hele avontuur is ze alleen erg afgevallen, waar ik altijd zo weinig/arm mogelijk probeerde te voeren moet ze nu aankomen. (ze komt van ruim 500kg en was nog 427kg)
Ik merk dat ik dat best spannend vind in verband met haar verleden met hoefbevangenheid. Ze heeft al jaren niet meer op de wei gestaan, alleen doen we een paar keer per week een kwartiertje grazen aan de hand. Van de dierenarts op de kliniek zou ze zelfs wel op de wei mogen (paniek bij mij

Ik ben opzoek naar tips/voer om haar gezond te laten aankomen. Op dit moment staat ze nog helemaal op rust om haar zo goed mogelijk te laten herstellen maar wil dit binnenkort wel weer oppakken omdat ze aangeeft hier aan toe te zijn (beginnen met stapritjes etc..).
Ze staat van 8 tot 16 buiten op de paddock met onbeperkt hooi én voordroog (zodat ze kan kiezen) en een klein strookje gras ca 3 meter breed waar ik elke dag ongeveer een meter van bij geef.
Wat ze nu krijgt:
's ochtends +- 8 uur:
2/3 schep Bonpard Colon (op advies van de kliniek)
1,5 scheppen Fibernuggets geweekt
60ml lijnzaadolie (op advies van de kliniek)
Glucobalance van Phytonics
Prednison + Ulcergold (zijn we aan het afbouwen)
Tussen de middag +- 12 uur:
1 schep Hartog Digest Luzerne
1 schep Hartog Senior Luzerne
1/2 schep Bonpard Colon
's avonds +- 20:00
2/3 schep Bonpard Colon (op advies van de kliniek)
1,5 scheppen Fibernuggets geweekt
60ml lijnzaadolie (op advies van de kliniek)
1 schep Hartog Senior Luzerne
+- 1 kg Subli Slobber
In de stal heeft ze ook altijd onbeperkt toegang tot in ieder geval 2 verschillende soorten ruwvoer.
Graag ontvang ik tips voor het gezond laten aankomen.. vind het zelf super spannend om haar zo veel te voeren...

Alvast bedankt! Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk