Bult op been paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Bult op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 16:39

Sinds net heeft mijn paard een flinke bult op zijn hak. Hij is zacht, niet kreupel en doet geen zeer als je er op drukt. In eerste instantie dacht ik aan een insectenbeet maar ik kan geen gaatje vinden. Er zit nu coolgel op en na een rondje Google heb ik voor morgenochtend een afspraak gemaakt met de veearts. Iemand hier ervaring mee?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 05-08-21 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Re: Bult op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:49

Geen idee wat het is
Maar de bult zit niet bij de knie maar bij de hak :) Hopelijk is het een reactie op een insectenbeet en zakt het snel af
Beterschap voor je paard

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 16:52

Ik heb het aangepast bedankt voor je reactie :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:01

Nou het is nog iets anders. Dit is een overvulling van het spronggewricht.
De hak zit aan de achterkant. Hier zou ik de veearts bij laten komen of naar een kliniek gaan. Dit komt vaak van binnenuit, een irritatie van het spronggewricht. Dit is absoluut geen insectenbeet. Dit kan ook bolspat zijn.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:31

Jee, dat is inderdaad een grote bult.
Ik volg.
Veel beterschap. Hopelijk stelt het niks voor.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:30

Mijn eerste gedachte was ook bolspat. Maar goed dat de d.a morgen komt even afwachten wat die zegt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 11:19

Veearts is geweest en denkt aan een ocd.. dinsdag naar de kliniek voor een foto. :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:40

Tiffany schreef:
Veearts is geweest en denkt aan een ocd.. dinsdag naar de kliniek voor een foto. :(

Dat zou kunnen maar ik vind het knap dat hij dit zo bedenkt vanaf de buitenkant. Het kan een OCD zijn maar ook artrose of spat. Of iets heel onschuldigs.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 11:49

Actrose of spat heb ik naar gevraagd. Dit stond niet op nummer 1 bij haar omdat hij nog jong is. Nu weet ik dat het zeker mogelijk is dus het zit zeker in me achterhoofd. Ik baal ook dat we dinsdag pas kunnen. Ook al een andere kliniek gebeld maar we kunnen pas na het weekend terecht. Ondertussen hoop ik maar heel hard dat het inderdaad iets onschuldigs is al vrees ik er een beetje voor.. ook is nu de gehele sprong onvervuld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:52

Heb je hem laten keuren bij aankoop? Röntgenologisch? Want dan kan je al best wat uitsluiten.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 11:53

Alleen klinisch helaas. Dit is 4 maanden geleden gebeurd.

Wat ik nu trouwens ook een beetje vreemd vind dat hij geen ontstekingsremmer oid heeft gekregen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:56

Tiffany schreef:
Alleen klinisch helaas. Dit is 4 maanden geleden gebeurd.

Wat ik nu trouwens ook een beetje vreemd vind dat hij geen ontstekingsremmer oid heeft gekregen?

Ach dat is zuur. In elk topic hier op Bokt verkondig ik altijd dat je bij aankoop röntgenologisch moet laten keuren. Ik snap niet dat mensen dat niet doen. Maar goed, daar heb jij niks meer aan.

Ontstekingsremmer had wel gekund maar misschien dat ze eerst dinsdag willen afwachten. Maakt op zich ook niet veel uit want het haalt de oorzaak niet weg.

VeraaaaahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:57

Mijne kreeg met 5 jaar spat en heb ik met 9 moeten laten inslapen. Hopen op iets onschuldigs maar als ik dit zo zie zou ik we heel erg twijfelen. Waarom hebben ze gister niet meteen een foto gemaakt? Dan hadden ze al een en ander kunnen uitsluiten.

Ik blijf wel volgen, ben benieuwd wat het is.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:42

Ik hoop ook dat het meevalt en iets onschuldigs is.

Ik vind het ook wel een beetje bijzonder dat de da komt en er dan geen foto's of scan wordt gemaakt. Zoiets kan je zonder beeldmateriaal geen zinnig woord over zeggen toch.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:14

Lijkt mij redelijk logisch toch ? Grootste gedeelte van de dierenartsen hebben geen mobiele röntgen of echo apparaat

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:23

De dierenarts kan zo ook al een hoop dingen uitsluiten hoor, dus gek vind ik het niet.
Stel hij/zij kan een wondje vinden, of voelt dat het een losse bult erbovenop is dan zijn beelden wat overdreven

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 14:35

Ik weet het ook niet. Dit is een dierenarts die in de regio gewoon goed aan staat geschreven. Dierenarts is gebeld en had voor vanochtend een afspraak. Als het aan mij had gelegen hadden ze die foto's vandaag nog gemaakt maar dat is volgens hun niet mogelijk. Ik heb zelfs nog een andere praktijk 50 km verderop gebeld en die konden ook pas na het weekend. Dit is zoals het is gezegd. Vind het allemaal al erg zat en ik hoop dat het alsnog iets simpels blijkt. Al zit ik nu met hele andere dingen in mijn hoofd..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 14:38

Veraaaaah schreef:
Mijne kreeg met 5 jaar spat en heb ik met 9 moeten laten inslapen. Hopen op iets onschuldigs maar als ik dit zo zie zou ik we heel erg twijfelen. Waarom hebben ze gister niet meteen een foto gemaakt? Dan hadden ze al een en ander kunnen uitsluiten.

Ik blijf wel volgen, ben benieuwd wat het is.

Vreselijk, had dit paard dezelfde "symptomen"?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:44

Rustig aan, je weet nog niet wat het is dus het hoeft ook helemaal niet iets ergs te zijn. Niet teveel horrorverhalen gaan lezen nu.

Sowieso zeg je dat hij niet kreupel is en de bult geen zeer doet, dus dat weekje komt hij echt wel door :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:48

Sintara schreef:
Rustig aan, je weet nog niet wat het is dus het hoeft ook helemaal niet iets ergs te zijn. Niet teveel horrorverhalen gaan lezen nu.

Sowieso zeg je dat hij niet kreupel is en de bult geen zeer doet, dus dat weekje komt hij echt wel door :(:)

eens :j

Misschien valt het allemaal wel mee.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:56

Helemaal niet gek hoor dat de dierenarts eerst komt kijken en pas later foto’s maakt.
Hopelijk valt het mee!!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:07

Oih haha ja misschien ligt het dan aan mij. Ik vind t zelf zo inefficiënt klinken.

Ik duim voor je dat het meevalt wat eruit komt!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 15:09

Ik weet het maar het ziet er gewoon rot uit ook en dat in 1 dag.. het is gewoon een ei. :(

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 06-08-21 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:10

Meestal hebben dierenartsen maar 1 mobiel rontgen-/scanapparaat per kliniek. Dat moet dus even gepland worden en kan meestal niet zo last minute.
Bovendien moet er vaak ook een assistent mee om de apparaten te (helpen) bedienen. Vandaar dat da’s vaak eerst een grove beoordeling doen op locatie, alvorens ze alles meesjouwen.
Dat is een voordeel als je naar de kliniek gaat, dan hebben ze alles bij de hand. Maar dat is logistiek vaak weer wat lastiger met trailer etc, waardoor het heel logisch is dat je de dierenarts eerst bij jou langs komt.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 06-08-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:10

Ja dat is een flinke overvulling van het spronggewricht.