Hematoom op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amybruy1

Hematoom op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 17:10

Hey allemaal,
Mijn paardje is een week geleden gevallen en hij heeft nu (door een dierenarts vastgesteld) een hematoom op zijn bil. Een week geleden was het nog super klein en miniem, maar nu is het echt een flinke bol geworden en ik wou eens vragen of mensen ervaring hebben met een hematoom en of het snel wegtrekt? Of moet ik misschien nog eens de dierenarts bellen omdat het zo groot word? Ik koel het elke dag 1/2 x en ik smeer er een zalfje op die ik van de da gekregen heb. Ik heb wel de indruk dat het al 2 dagen niet meer groter is geworden en een beetje gezakt is. Het is niet hard en een klein beetje warm.
Wat zou ik nog kunnen doen om het sneller te laten wegtrekken en moet ik me zorgen maken om de grote ?
Afbeelding

fleurtjeuh

Re: Hematoom op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:12

Holy sh*t, dat is een flinke bult!
Heeft de dierenarts een update gehad dat het zo is gegroeid?
Zo niet, echt morgen ochtend meteen doen! Dit is een voetbal joh, dat is echt niet normaal voor een 'gewone' hematoom

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:13

Poeh. Dat is een fikse plek. Wat was behalve @ hematoom” de diagnose?
Paard geen koorts erbij?

Amybruy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 17:15

Nee hij heeft geen koorts, en heeft er ook niet echt last van

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:18

Ik ben een beetje bang dat deze niet zelf wegtrekt en deze open gemaakt moet worden.. Ik zou toch je dierenarts morgen even een update geven...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:24

Damoiseaux2 schreef:
Ik ben een beetje bang dat deze niet zelf wegtrekt en deze open gemaakt moet worden.. Ik zou toch je dierenarts morgen even een update geven...

Waarom zou openmaken moeten denk je?

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:37

Mijn merrie heeft jaren geleden een soortgelijke bult gehad. Nooit last van gehad, maar zag er niet fraai uit. Ook nooit last van gekregen, en is altijd een kleine fractie van overgebleven. Heeft succesvol z dressuur gelopen zonder enkele klachten

Amybruy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 17:46

Is dat altijd zo bij een hematoom dat het na genezen nog altijd zichtbaar is ? Of is dat nu gewoon toevallig bij jou paardje nog zichtbaar gebleven ? En hoelang heeft het bij jou geduurd tot het wegtrok?

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:46

Muze schreef:
Damoiseaux2 schreef:

Waarom zou openmaken moeten denk je?

In de meeste gevallen kan een lichaam zulke grote hematomen niet zelf oplossen.
Als het hematoom nu niet meer groter wordt, kan je het veilig open maken. Dan is het bloeden namelijk gestopt en als het dan open is kan het sneller en beter herstellen.
Echter steriel en draineren is belangrijk!

Edit: Naast alleen maar vocht, zitten er waarschijnlijk ook stolsels in.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:55

Amybruy1 schreef:
Is dat altijd zo bij een hematoom dat het na genezen nog altijd zichtbaar is ? Of is dat nu gewoon toevallig bij jou paardje nog zichtbaar gebleven ? En hoelang heeft het bij jou geduurd tot het wegtrok?

Mijn merrie heeft er vroeger ook een gehad, iets meer naar de achterkant van haar bil maar bijna even groot. Die heeft de DA inderdaad opengemaakt zodat herstel sneller ging.
Nadat het genezen was (het is al even geleden, maar in mijn beleving redelijk snel, in ieder geval met verharen), was het niet meer zichtbaar

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:21

Mijn paard heeft 6 jaar geleden een hematoom op zijn borst gehad. Dierenarts is er wel bij geweest, maar heeft er verder niks aan gedaan. Uiteindelijk is het vanzelf na een paar weken weer weggetrokken.. Sterkte met jouw paard :)

Afbeelding

Amybruy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 18:27

Heel erg bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Ik heb nog een paar update foto’s doorgestuurd naar mijn dierenarts en wacht even op reactie. Trekt zo’n hematoom in de meeste gevallen volledig weg? Of gebeurd het vaak dat er altijd nog iets van over blijft ?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:30

Amybruy1 schreef:
Heel erg bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Ik heb nog een paar update foto’s doorgestuurd naar mijn dierenarts en wacht even op reactie. Trekt zo’n hematoom in de meeste gevallen volledig weg? Of gebeurd het vaak dat er altijd nog iets van over blijft ?

Mijn paard heeft twee jaar geleden een hematoom gehad. Op het moment dat die net ontstaat kunnen ze niks doen. Mijn dierenarts zei minimaal 2 weken wachten en daarna kunnen ze er een naaldje insteken, zodat het vocht weg kan.

Mijn paard is volledig hersteld (had overigens nergens last van, had alleen die bult door het stoten). Je ziet er niks meer van. Bij mijn paard hebben ze wel geholpen overigens.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:45

Sportpaard van kennis heeft exact hetzelfde gehad na een trap. Hematoom moest eerst ‘rijpen’ (stollen, geen inwendige bloedingen meer) en is dan opengesneden bij equitom. Is volledig weggetrokken daarna.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:10

Stalgenoot van mij heeft al een paar maanden precies op dezelfde plek een hematoom bij haar paard! Dierenarts is er al een paar keer bij geweest en ze ging nu aan de gang met bloedzuigers omdat het maar niet minder wil worden. Ik volg dit topic even!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:13

Zolang het niet warm wordt en je paard geen koorts krijgt, is het niet nodig om open te maken. Geeft alleen maar meer kans op infecties.
Mijn paard heeft een aantal maanden geleden ook een enorm hematoom op haar bil gehad.
We hebben een aantal keren per dag gestapt en gekoeld met water. Verder gesmeerd met een arnica lotion. Pas na 3-4 weken werd de zwelling minder. Daarna was het vrij snel weg. Inmiddels is er niets meer van te zien.

Op de foto was het net gebeurd

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Firegirl op 11-07-21 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:16

Wyb_ster schreef:
Amybruy1 schreef:

Mijn merrie heeft er vroeger ook een gehad, iets meer naar de achterkant van haar bil maar bijna even groot. Die heeft de DA inderdaad opengemaakt zodat herstel sneller ging.
Nadat het genezen was (het is al even geleden, maar in mijn beleving redelijk snel, in ieder geval met verharen), was het niet meer zichtbaar

Ik bedenk me nu dat mijn pony er wel koorts bij had. Weet ook nog dat de DA er zwaar van onder de indruk was vanwege de grootte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:22

Hier na exact hetzelfde al 4 maanden aan het tobben helaas.

Eerste advies was gewoon koelen, zalf smeren en bewegen. Na 3 weken werd de bult heel erg hard en kon ze geen pas meer lopen waardoor er is besloten het open te maken, er kwam veel bloed en stolsels uit.

Daarna veel pech met koorts, heel erg kreupel zijn, einschuss, nog meer koorts, en nieuwe hematoom die zelf open is gebarsten en algemeen ziek zijn.
Nu is ze sinds ongeveer een week is ze van alle medicijnen af (eerder ook maar toen meteen terugval) en lijkt het de goede kant op te gaan. Dierenarts zegt dat er straks niks meer van te zien hoort te zijn, maar dat moeten we dus nog afwachten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:20

Het punt met zo'n groot hematoom kan inderdaad zijn dat het lichaam de stolsels van het bloed niet goed opgeruimd krijgt. En als er te veel druk op komt te staan daardoor kan de huid daar slecht tegen en bij extreme omstandigheden zelfs barsten.
Regelmatig wordt er dan voor gekozen om met een kleine gecontroleerde incisie het bloed en de stolsels eruit te laten, zodat de huis niet onder druk staan en het van binnen ook rustiger wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:31

ik heb vroeger wel een stalgenootje gehwd wiens paard het had,maar daar is er een sneetje in gemaakt om het leeg te laten lopen.
google ook eens op hematoom,bil ,paard dan zie je wel een filmpje op youtube :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:15

Bij mijn paard duurde het heel lang, echt wel een paar weken voor er ook maar iets leek te gebeuren. En toen opeens was hij binnen een paar dagen helemaal weg. Was een halve volleybal bij die van mij qua grootte.

Gewoon laten bewegen zover hij er geen last van heeft en zachtjes masseren.

Amybruy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 17:33

Weet er misschien ook iemand hoe lang het duurt voor je weer kan rijden en de hematoom echt genezen is nadat het is open gemaakt door de dierenarts? Mijn paard is namelijk een sportpaard en we gaan normaal veel op wedstrijd. En ik merk dat hij zich laatste tijd toch echt wel wat verveeld. ( hij staat wel gewoon heel de dag op de weide hoor en niet op stal) maar als het is opengemaakt spreek je dan echt nog van een aantal weken tot je weer kan gaan rijden of eerder een paar dagen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:37

Dat sportpaard van mijn kennis is 4 maanden uit de running geweest dacht ik, waarvan het grootste gedeelte voor het opensnijden zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:41

Amybruy1 schreef:
Weet er misschien ook iemand hoe lang het duurt voor je weer kan rijden en de hematoom echt genezen is nadat het is open gemaakt door de dierenarts? Mijn paard is namelijk een sportpaard en we gaan normaal veel op wedstrijd. En ik merk dat hij zich laatste tijd toch echt wel wat verveeld. ( hij staat wel gewoon heel de dag op de weide hoor en niet op stal) maar als het is opengemaakt spreek je dan echt nog van een aantal weken tot je weer kan gaan rijden of eerder een paar dagen?

Onze dierenarts zei steeds, over 10 dagen zit je er weer op.
Maar ondertussen dus ruim 4 maanden verder en nog niets aan het doen, dus doe voorspelling klopt niet helaas

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:47

Amybruy1 schreef:

Dat zal altijd afhangen van het genezingsproces. Maar ik meen mij te herinneren dat wij met 14 dagen weer lekker gingen stappen. Gewoon rustig opbouwen en goed naar je paard kijken. Maar bij haar was de hematoom binnen 24 uur volgroeid en dus leeggespoten door de DA. Zorgen dat er geen ontsteking ontstaat en dat de vliegen met dat warme weer op afstand blijven helpt zeker!