Wat heeft mijn paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 16:41

De dierenarts is langs geweest maar kon mij niet vertellen wat was.

Sinds 3-4 weken heb ik een 2 jarige ruin.
- staat 24/7 op gras
- stond 1.5 week geleden te rillen van de kou dus deken op gedaan.
- sinds ongeveer een week af en toe een snotneus, niet dagelijks.
- sinds 1.5 week krijgt hij vitalbix breed en grow en laat tijdens het eten zeker de helft uit zijn mond vallen.

Afgelopen week gaf ik hem zijn vitalbix en opeens viel hij stil met eten, werd helemaal suf, trok zijn nek samen en ging naar achter hangen en ging piepen (zie filmpje). Dit deed hij een stuk of 10 keer in 15 minuten. Nadat het gestopt was had hij opeens een enorm vieze snotneus.
Ik dacht aan een slokdarm verstopping maar herken hier het piepen niet van. Mogelijk omdat hij zijn tanden aan het wisselen is oid en daardoor ook zo veel brokjes uit zijn mond liet vallen.
De dierenarts dacht aan droes omdat het een jong paard is, heeft hiervoor met jonge paarden gestaan, wel bij zijn fokker en hierna heeft hij 3 maanden bij een meid gestaan die hobby matig paarden verkoopt, voornamelijk van die fokker. De dierenarts hoorde: jong pard, opfok en handelsstal.
Verder had hij wat verdikte klieren rondom zijn nek en een temp van 38.2.

Hij is voornamelijk alleen maar door gegaan over de droes, waarvan ik al niet dacht dat hij het zou hebben (geen koorts, geen verminderde eetlust) en is dus ook negatief getest.
Heeft iemand dit eerder gezien of een idee?

https://youtu.be/Jvd18-coEfw

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:52

ja je ziet wel duidelijk dat hij de slokdarm samentrekt om het eten er uit te krijgen.
misschien dat er dan net lucht langs de stemband komt en het daarom piept?

ik heb dit eerder gezien op bokt, ga eens zoeken of ik dat nog kan vinden

dat verslikken kan, heb het wel eens gehad met de paarden die soms net wat te gulzig in de brokjes eten.
als het dan wat langer duurt komt er voer via de neus uit
daarom maak ik het eigenlijk altijd een beetje nat,dan gaat het goed en kauwen ze beter.
alhoewel mijn merrie het presteerd met hooi door een wat slechter gebit(is al oud)
er is verder wel goed naar de kiezen gekeken, geen haken?

is die verhoging en dikke klieren gekomen nadat hij zich verslikt heeft?
is er mogelijk toch wat voer in de longen gekomen en dat dat reactie geeft?
zo niet dan kan het er los van staan,misschien net een virusje opgepikt,verkoudheid.

Brainless

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:56

De Fries die ik op de dam heb gehad piepte ook zo bij een (lichte) verstopping.
Ik zou toch gaan voor een endoscopie om te kijken wat er aan de hand is.
De Fries had een (gedeeltelijke) verlamming van haar slokdarm.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:02

Wat ik op het filmpje zie herken ik als slokdarm verstopping.
Die van mij piept ook altijd, gaat naar achteren hangen en wordt suf.
Heeft hij misschien niet al een keer eerder een slokdarm verstopping gehad? Als het een tijdje vast zit kan de slokdarm behoorlijk geïrriteerd raken.
Ook kan er vocht richting de luchtpijp en longen gaan, omdat de gebruikelijke weg geblokkeerd is.
en kunnen ze hier ook ziek van worden.
De mijne heeft er ooit 1 keer een longontsteking aan over gehouden.
Laatst bijgewerkt door huricane op 02-07-21 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:02

Mijn paard van 4 had dit ook vorig jaar. Hij had een keelontsteking waardoor hij niet goed kon slikken. Heeft zeker 14 dagen geduurd met hoge koorts. We hebben zekerheidshalve een bronchoscopie laten maken omdat hij zo ziek was. Uit de spoeling kwam EHV 2

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:40

Hoe klonken de longen, had de da daar wel naar geluisterd?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:42

Dat piepen gebeurt echt wel bij een slokdarmverstopping. Hier meermaals gehad door vitalbix te voeren. Vitalbix voer ik dus nooit meer.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:46

Herken het gelijk! Een slokdarmverstopping!
Heeft de mijne vorig jaar gehad, precies dezelfde symtomen

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 17:47

ellepel schreef:
ja je ziet wel duidelijk dat hij de slokdarm samentrekt om het eten er uit te krijgen.
misschien dat er dan net lucht langs de stemband komt en het daarom piept?

ik heb dit eerder gezien op bokt, ga eens zoeken of ik dat nog kan vinden

dat verslikken kan, heb het wel eens gehad met de paarden die soms net wat te gulzig in de brokjes eten.
als het dan wat langer duurt komt er voer via de neus uit
daarom maak ik het eigenlijk altijd een beetje nat,dan gaat het goed en kauwen ze beter.
alhoewel mijn merrie het presteerd met hooi door een wat slechter gebit(is al oud)
er is verder wel goed naar de kiezen gekeken, geen haken?

is die verhoging en dikke klieren gekomen nadat hij zich verslikt heeft?
is er mogelijk toch wat voer in de longen gekomen en dat dat reactie geeft?
zo niet dan kan het er los van staan,misschien net een virusje opgepikt,verkoudheid.

Volgens mij was de verdikking er al wel. Ik was ook bang dat er misschien toch wat in z'n longen of luchtpijp was gekomen maar de veearts gaf aan dat hij dan veel zieker geweest zou moeten zijn. En verkoudheid kan zeker hoor!

Brainless schreef:
De Fries die ik op de dam heb gehad piepte ook zo bij een (lichte) verstopping.
Ik zou toch gaan voor een endoscopie om te kijken wat er aan de hand is.
De Fries had een (gedeeltelijke) verlamming van haar slokdarm.

Had naar slokdarmverlamming gekeken maar kon daar wienig over vinden. Maar dat houd ik zeker in mijn achterhoofd.

huricane schreef:
Wat ik op het filmpje zie herken ik als slokdarm verstopping.
Die van mij piept ook altijd, gaat naar achteren hangen en wordt suf.
Heeft hij misschien niet al een keer eerder een slokdarm verstopping gehad? Als het een tijdje vast zit kan de slokdarm behoorlijk geïrriteerd raken.
Ook kan er vocht richting de luchtpijp en longen gaan, omdat de gebruikelijke weg geblokkeerd is.
en kunnen ze hier ook ziek van worden.
De mijne heeft er ooit 1 keer een longontsteking aan over gehouden.

Het zou kunnen zijn dat het al wat langer speelt maar dat durf ik niet te zeggen, volgens mij kreeg hij hiervoor geen brokjes. Hooi en gras eet hij goed volgens de veearts.

Zuidpool schreef:
Mijn paard van 4 had dit ook vorig jaar. Hij had een keelontsteking waardoor hij niet goed kon slikken. Heeft zeker 14 dagen geduurd met hoge koorts. We hebben zekerheidshalve een bronchoscopie laten maken omdat hij zo ziek was. Uit de spoeling kwam EHV 2

De veearts dacht inderdaad aan keelpijn maar dan door droes, wat dus uitgesloten is.

Sintara schreef:
Hoe klonken de longen, had de da daar wel naar geluisterd?

Hij heeft er wel naar geluisterd maar niks over gehoord dus ik denk in orde.

Art_Ificious schreef:
Dat piepen gebeurt echt wel bij een slokdarmverstopping. Hier meermaals gehad door vitalbix te voeren. Vitalbix voer ik dus nooit meer.

Hmmm dan moet ik dat ook maar goed in de gaten houden, enig idee waarom dat bij vitalbix was?

Het is iig al 'fijn' dat piepen wel bij een slokdarmverstopping kan horen, had hier graag wat meer over willen weten maar dat leek hij niet zo interessant te vinden.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 17:48

karrij schreef:
Herken het gelijk! Een slokdarmverstopping!
Heeft de mijne vorig jaar gehad, precies dezelfde symtomen

De dierenarts vond het piepen heel raar dus ik was bang dat er dan toch wat anders aan de hand zou zijn, maar zo te horen lijkt dat niet zo en was het dus wel een slokdarmverstopping.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:48

Dat lijkt mij ook slokdarmverstopping.
Er is altijd kans dat er voedsel in de longen terecht gekomen is en hij hiervan nu een infectie heeft.

Heeft de DA naar de longen geluisterd en heb je eventueel AB gekregen ?

Edit; lees nu dat de longen in orde waren.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:55

Krijgt hij al antibiotica? Die vieze snotneuzen kunnen een teken zijn van een flinke infectie. Ik zou zeker een endoscopie laten doen, laten checken op slokdarmverlamming en als je daar niks vindt eventueel de sinussen op de foto en sowieso de tanden laten doen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 18:01

Pandora2 schreef:
Er is altijd kans dat er voedsel in de longen terecht gekomen is en hij hiervan nu een infectie heeft.

Hij vond hem niet ziek genoeg voor een eventuele longontsteking.

Caaatje schreef:
Krijgt hij al antibiotica? Die vieze snotneuzen kunnen een teken zijn van een flinke infectie. Ik zou zeker een endoscopie laten doen, laten checken op slokdarmverlamming en als je daar niks vindt eventueel de sinussen op de foto en sowieso de tanden laten doen.

Nee geen antibiotica. Hij was er zo erg op gefixeerd dat dit kwam door droes, dat hij eigenlijk al mijn andere ideeën of vragen de schuld gaf aan droes.
Tanden leek hem ook niet nodig want hij weet zeker dat het aan het wisselen lag.
Maar oprecht fijn dat je dit zegt, want dit waren in mijn beleving ook de acties die genomen moesten worden op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:14

Klinkt als een slokdarmverstopping.

Ik zou even een andere veearts erbij halen trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:29

Ik zou ook gewoon voor een andere dierenarts gaan!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 18:35

mijn 3 jarige heeft ook moeite (maar geen klachten) met het eten van VitalBix. Ik geef ze altijd geweekt. Hij is ook aan het wisselen en ook als zn gebit rustiger is vind hij die brokjes erg hard (met andere brok geen last van)

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:38

MeggiieTommy schreef:
Pandora2 schreef:

Hij vond hem niet ziek genoeg voor een eventuele longontsteking.

Caaatje schreef:

Nee geen antibiotica. Hij was er zo erg op gefixeerd dat dit kwam door droes, dat hij eigenlijk al mijn andere ideeën of vragen de schuld gaf aan droes.
Tanden leek hem ook niet nodig want hij weet zeker dat het aan het wisselen lag.
Maar oprecht fijn dat je dit zegt, want dit waren in mijn beleving ook de acties die genomen moesten worden op dat moment.

Ik zou ook even voor een andere dierenarts gaan want zo wordt je paardje niet geholpen. Dit is absolute basis zorg bij de klachten die je uitlegt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:52

Zit er een kliniek bij je in de buurt? Dan zou ik daarnaar toe gaan. Of anders in ieder geval andere veearts.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:34

Dit is inderdaad 100% een slokdarmverstopping, alleen het achterover hangen doet mijn paard niet. Misschien voorlopig even je krachtvoer als slobber voeren zolang je niet zeker weet wat er precies aan mankeert?
Edit: mijn paard is na een weekend box-rust vanwege een knieblessure plus teveel stro eten opgenomen in de kliniek omdat we de verstopping voor de tweede keer in 6 jaar niet zelf wegkregen en hij er ook ziek/koliekerig bij oogde. Ze verdachten hem ook van een beginnende longontsteking en hebben hem direct op de antibiotica gezet. Gelukkig is dat toen helemaal goed gekomen. Ik weet niet in welke regio je zit maar ik ben enorm blij met veearts Erica Reijerkerk van de Hofstede in Leusden. Zij heeft mijn paard weer volledig op de rit gekregen ondanks zijn slokdarmverlamming.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:46

slokdarmverstopping, dat had de mijne ook van een handje vitalbix.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:49

Sommige paarden piepen van een slokdarmverstopping :j

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:05

Hoe zou het komen dat dit specifiek bij vitalbix veel voorkomt? Ip zijn veel vitaminebrokjes gebaseerd op luzerne. Weet iemand of vitalbix daar al onderzoek naar heeft gedaan?
Ik wilde namelijk overstappen naar die nieuwe variant zonder luzerne maar nu durf ik niet meer :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:08

Wanneer je da dit piepen vreemd vind en het niet verbind met slokdarm verstopping zou ik rap een andere opzoeken .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-07-21 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:08

Zuidpool schreef:
Hoe zou het komen dat dit specifiek bij vitalbix veel voorkomt? Ip zijn veel vitaminebrokjes gebaseerd op luzerne. Weet iemand of vitalbix daar al onderzoek naar heeft gedaan?
Ik wilde namelijk overstappen naar die nieuwe variant zonder luzerne maar nu durf ik niet meer :?

Geen idee. Toen het bij mijn paard gebeurde heb ik het gelijk terug gekoppeld omdat het echt kantje boord was. De eigenaresse vertelde me toen dat het nog niet eerder voorgekomen was bij Vitalbix. Nu praat ik wel over 4-5 jaar geleden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:02

Zuidpool schreef:

heeft echt niks te maken met luzerne hoor.
dat paarden zich verslikken is puur en alleen omdat ze te snel en niet goed kauwen en teveel in 1x doorslikken,dan zit er een dikke brok in de keel vast.
ik heb het zelf al bij paarden gezien van gras of hooi,van gewone brok,van muesli.
allemaal omdat ze te gulzig eten.
blijkbaar zijn de brokjes gewoon te lekker?