Paard reageert extreem op gras/eiwitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Paard reageert extreem op gras/eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 17:01

Ruim 2,5 jaar geleden heb ik een geïmporteerde Connemara van toen 6 jaar gekocht. Dit is het derde seizoen dat ik hem op de wei heb staan en begin een patroon te zien waarvan ik vermoed dat het gras de oorzaak is.

Zodra hij op het gras mag heeft hij vocht op z'n benen. Vorig jaar heb ik hier een dierenarts naar laten kijken, maar die vond het niet zorgwekkend. Naast het vocht is hij elke zomer onwijs ril en schrikkerig, werkelijk overal in de bak ziet hij spoken.. Terwijl hij in de winter met -16 en windkracht 10 doodbraaf is. Ik vermoed dat het gras de oorzaak is. Maar het vreemde is dat hij afgelopen jaren echt niet veel gras heeft gegeten en altijd op hele korte weides heeft gelopen met 2x per dag strookbegrazing. Hij staat dit jaar voor het eerst op een volle wei. Overigens merk ik geen verschil tussen weinig of veel gras.

Heb al van alles geprobeerd met supplementen als magnesium of vitaminekorrels (of juist helemaal niks bijvoeren), maar kom er niet uit. Hebben jullie ideeën wat het probleem zou kunnen zijn. Helemaal niet op de wei is overigens geen optie, dat wil ik hem echt niet aandoen.

Sherivey

Re: Paard reageert extreem op gras/eiwitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:17

Hele domme suggestie misschien, maar kan er gezaaid zijn met bepaald type gras of kruiden waar ie heftig op reageert?

Of dat het gras toch te vol/rijk is voor 'm?

Wij hebben er ook een op stal staan die heel langzaam moet opbouwen met grazen en ook geen hele dagen op het gras mag. Die staat nu overdag even op de wei en verder in de paddock

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:39

die dikke benen komen niet door eiwit hoor.
dan eerder door suikers in het gras en misschien beweegt hij op de wei niet veel dat het soort van stalbenen zijn?
en ja dat kan….dan zou het na beweging wat moeten afzakken.

ja het is even wat uitvinden wat werkt denk ik.
als hij winters zo braaf is, komt hij er dan net zoveel uur uit?
geef je dan meer of minder krachtvoer.
is dat ril zijn alleen in de bak of ook op andere plekken
kijk voor een paard is het natuurlijk wel het mooiste als ze gewoon de wei op kunnen en een zomer lang languit in het gras kunnen slapen,rollen en eten en spelen met soortgenoten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:06

Hoe hou je je paard, naast het op de wei staan?

Als gras toch de boosdoener is, zul je dit paard er vanaf moeten halen. En voor een goed alternatief moeten zorgen. Er zijn echt wel mogelijkheden, hoor. Mooie paddock maken of zoeken met soortgenoten. Sterkte ermee.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:10

Ik denk hierbij toch aan pssm1.
Hier kun je vrij simpel op testen.

Sowieso zou ik toch serieus gaan overwegen om hem niet meer op het gras te zetten.
Ik snap je gevoelens, helaas zijn wij met onze paarden ook op dit punt beland.
Maar dat betekend natuurlijk helemaal niet dat je paard niet naar buiten kan.
Die van ons staan zelfs 24/7 buiten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:46

minka schreef:
Ruim 2,5 jaar geleden heb ik een geïmporteerde Connemara van toen 6 jaar gekocht. Dit is het derde seizoen dat ik hem op de wei heb staan en begin een patroon te zien waarvan ik vermoed dat het gras de oorzaak is.
.....................

Helemaal niet op de wei is overigens geen optie, dat wil ik hem echt niet aandoen.

Een Connemara is van oorsprong een sober ras, en ons hollandse gras zou inderdaad wel eens te rijk kunnen zijn. Hebben meer pony's last van in de zomermaanden. Op een grasloze track met hooi is ook prima voor een paard.
Het kan de moeite waard zijn om eens naar een andere type (grasloze) huisvesting te kijken; gewoon om te zien of het verschil uitmaakt.

Ik zou dat zeker wel een jaartje proberen en kijken of het dan beter gaat, want een paard wat juist in de zomer niet in orde is, dat is sneu voor het paard en niet leuk voor jou.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 23:24

Hij stond tot december vorig jaar in de winter op stal of op een kleine paddock (4x4m). Sinds december is hij verhuisd naar een plek waar hij in de winter overdag in de bak staat met vier vriendjes. Het zijn vier ruinen en ze zijn vaak flink aan het spelen, rennen en klooien met elkaar.

Nu in de zomer staat hij niet 24/7 op de wei, maar ook een deel van de dag in de bak. Hij stond op z’n vorige stal op korte weides met strookbegrazing. Omdat in het korte gras juist veel suikers zitten staat hij nu een paar uur per dag op lang gras. En dan afgewisseld met af en toe even geen eten en ‘s nachts op een kort(er) stuk. De verschijnselen zijn er in beide situaties.

PSSM heb ik even gegoogled, maar buitenom het schrikken zie ik geen overeenkomsten. Hij is voorwaarts, graag aan het werk en flink bespierd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:38

Als je echt wilt weten of het door het gras komt denk ik de enige optie dat je hem een aantal weken toch van het gras afhaalt en in de paddock/bak laat staan.
Pas dan kun je met zekerheid zeggen of het wel of niet door het gras komt.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:45

Komt het niet door het suiker in het gras?
Veel paarden reageren daar op, alleen vaak minder extreem.
Meen dat je dat insuline resistentie noemt.

Ik heb er eentje die gaat schuren, dacht voordat hij van mij was dat hij lichte zomereczeem had.
Hij staat nu met een graasmasker en heb hem dit jaar niet meer zien schuren, hij is ook veel fitter en rustiger.

De pony van mijn zoontje was bekend met bevangen raken, en die werd echt héél nerveus als ze op gras had gestaan (al was het maar een uur). Die pony kon helemaal niet meer op gras.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:23

Connemara’s zijn sobere pony’s en naar mijn ervaring vaak ook sensibel, het kan heel goed zijn dat hij gewoon last heeft van de overmatige suikers.

Ik zou eens beginnen met Glucobalance van Phytonics geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:36

Change3x schreef:
Connemara’s zijn sobere pony’s en naar mijn ervaring vaak ook sensibel, het kan heel goed zijn dat hij gewoon last heeft van de overmatige suikers.

Ik zou eens beginnen met Glucobalance van Phytonics geven.

Of de suikers weglaten dat is misschien goedkoper...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:47

Dan moet je wel de mogelijkheid hebben om ze op een paddock te zetten. En daar zul je toch ook hooi moeten voeren, je kunt ze moeilijk de hele dag zonder eten laten staan. Hooi kost ook geld.

Ik heb er hier 1 op glucobalance staan en dat gaat super.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:38

Change3x schreef:
Dan moet je wel de mogelijkheid hebben om ze op een paddock te zetten. En daar zul je toch ook hooi moeten voeren, je kunt ze moeilijk de hele dag zonder eten laten staan. Hooi kost ook geld.

Ik koop alleen voor de prijs van 1 pot Glucobalance een 400 kilo baal hooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:39

Change3x schreef:

haha 1 baal hooi is net zo duur als een pot glucobalance en doe je stuk langer mee.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:48

Dan hebben jullie goedkoop hooi. ;)

Niks mis met Glucobalance hoor. Dat jullie het niet zouden willen voeren betekent niet dat het niet goed is of een ander dat ook niet wil. ;) Hier echt top ervaringen mee, daarom raad ik het aan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:51

Ik doe overigens meer dan 2 maanden met een pot en heb er een voor €48-50 euro. Ik wou dat ik zo lang deed met een baal hooi. :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:07

Change3x schreef:
Ik doe overigens meer dan 2 maanden met een pot en heb er een voor €48-50 euro. Ik wou dat ik zo lang deed met een baal hooi. :D

Naast die pot eet je paard nog steeds hooi dus het is dubbelop.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:13

Hier staan de op het moment van ‘s ochtends tot ‘s avonds op de wei en eten ze daarom nauwelijks hooi. En ik denk dat dat voor veel mensen geldt op dit moment. :j

Ik snap niet waarom een supplement dat je paard kan helpen zo erg is. Op gezondheid en welzijn hoor je niet te besparen.

Hier overigens een andere reden dan TS dat er een aan de Glucobalance staat, maar dat maakt niet uit. Als ze het nodig hebben dan hebben ze het nodig. Heel simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:31

Nouja een bewezen supplement is het natuurlijk niet :D placebo by proxy effect is hierbij erg groot.

Ik zou de suikers zeker in de ban doen. De oorzaak weghalen in plaats van de symptomen oplossen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:32

Het heeft zich hier dubbel en dwars bewezen. ;)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:01

Change3x schreef:
Het heeft zich hier dubbel en dwars bewezen. ;)

Hier deed de gluco balance niks en daarnaast gingen ze er echt geobsedeerd van schuren.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 19:51

Bedankt voor alle reacties, ook die via pb :)

Wil nog even rechtzetten dat hij geen staalbronnen heeft, maar een paar vochtbultjes boven z’n kogels. Hij staat ook nog 24/7 op het gras, maar ook nog een deel van de dag in de bak. Zijn vriendjes zijn 3 welshjes en een kruising tinker, dus die mogen ook absoluut niet teveel gras.

Daarnaast had ik hem helemaal teruggezet in krachtvoer, alleen likt hij nu zand op de wei, hij komt dus iets tekort (er hangt een zoutblok overigens). Advies ingewonnen en sinds vandaag krijgt hij vitalbix, zodat hij wel zijn vitamines en mineralen binnen krijgt.

Glucabalance voeren is een optie, maar is het dan niet verstandig om bijvoorbeeld eerst bloed te prikken? Of kan het geen kwaad als de problemen toch niet suiker gerelateerd zijn en je geeft zoiets?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:56

je kunt ook kijken om even een zak zeewier te kopen en dat als kuur te geven.
vaak trekken daar de dikke benen van weg, het zandlikken en het is ook nog goed voor de stofwisseling.
ik geef het hier vaak wel als ze zandlikken,dat helpt altijd wel

en janderegelaar, het is goedkoper dan de glucobalance :D

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:20

Change3x schreef:

Glucobalance bestaat uit soepgroenten met tuinkruiden. Ruikt lekker, doet niks. Ik wil direct geloven dat jouw paard het super doet, maar dat betekent alleen dat jij het management goed voor elkaar hebt. Met Glucobalance heeft het niets te maken.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:21

Nouvel schreef:
Als je echt wilt weten of het door het gras komt denk ik de enige optie dat je hem een aantal weken toch van het gras afhaalt en in de paddock/bak laat staan.
Pas dan kun je met zekerheid zeggen of het wel of niet door het gras komt.

Dit is de logica zelve, en het enig zinnig advies.