Naar buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_Welsh

Naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 21:24

Hey,
mijn 21 jarige drachtige merrie, staat altijd bij huis. Ze stond eerst in een stuk met een beetje gras. Nu heeft mijn vader het land bemest, (met koeienmest) maar eigelijk is het land waar ze nu staat een beetje kaal. Ze loopt 1 middag op het bemeste stuk. Maar ze is nu een beetje lusteloos, sloom, slecht eten, en groene poep. We gaan haar vanaf nu maar even buiten zetten. Nu is mijn vraag. Is een bemest land slecht voor een paard of niet? En hoelang moet ze dan naar buiten. We hebben geen paddock. Ik hoor het graag.
Groetjes :D

Xyris

Re: Naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:55

In het geval van een paddock: Lekker de hele dag. Met vers gras moet je erg opletten. Houd het fructaan index goed in de gaten en je komt er wel. Zeker in deze tijd van het jaar en helemaal na het bemesten groeit gras als kool, daar kan je ze beter niet te laten op laten staan.

Aan de hand van je verhaal resten me toch wat vragen:
1. Heeft de merrie al eerder veulens gehad?
2. Staat ze alleen?
3. Lusteloos, slecht eten en groene poep is wel zorgelijk voor een drachtige merrie. Is er al een dierenarts bij geweest?

PaardjeH1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:36

Toch maar goed uitkijken met het stuk wat bemest is. Zou het sowieso langzaam opbouwen. Met bijvoorbeeld eerst eens een uurtje of een klein strookje afzetten waar ze kan eten. Het gras wat bemest is groeit heel snel en is dus jong gras, waar veel paarden toch gevoelig voor zijn. Misschien dat ze gewoon even niet lekker is, maar wel goed in de gaten houden en anders toch maar hulp inschakelen.

Rosa_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 08:30

Hey,
Ze is voor de eerste keer drachtig. Ze staat alleen. We hebben geen paddock. Maar ik loop wel veel met haar. Gister ging ze opeens een hele tijd liggen in het land. Dat was best raar. Ze heeft maar 1 keer liggend geslapen bij ons. Ze krijgt in augustus een veulen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:27

Oke, niet om je bang te maken, maar tis af te raden oudere merries te dekken die niet eerder drachtig zijn geweest omdat dit heel veel complicaties met zich mee kan brengen. Nu is dat natuurlijk niet meer terug te draaien, maar zeker in dit geval, niet gaan wachten als je twijfels hebt over haar gedag.

Wanneer is ze uitgerekend?
Waarom staat ze alleen?
Heb je mensen in de buurt van je paard die ervaring hebben met drachtige merries en bevallingen?
En waar staat ze als ze het gras niet op kan?

Rosa_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 11:58

De fokker zei dat het kan en mijn oom fokt ook met oudere merries. Ze staat alleen bij ons thuis. Ze staat niet op een stal of manege. Ze staat snachts op stal. Smiddags gaat ze naar buiten en ze krijgt voldoende beweging. ze staat in het weiland naast onze koeien

Rosa_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 11:58

Ze staat gewoon het hele jaar door op de wei

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:12

Dus als ik het goed begrijp staat dit paard alleen op stal en gaat nu zo’n 4-5 uur per dag in de namiddag alleen naar buiten?

En jij verschiet ervan dat ze lusteloos is? Wow -O-

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:20

Paarden kunnen best staand slapen, maar ze hebben eigenlijk minimaal 30 minuten REM-slaap per dag nodig; dat krijgen ze alleen als ze liggend slapen. Ik kan je verzekeren dat ze wel meer dan één keer heeft liggen slapen sinds je haar hebt :=

Een paard hoort niet alleen te staan. Paarden zijn kuddedieren. Het is niet eerlijk en diervriendelijk tegenover een paard om hem aan huis te houden als je daar geen andere paarden hebt.

Als het land vers bemest is en het heeft nog niet geregend, krijgt je paard bij het grazen een heleboel koeienmest binnen, met alle bacteriën etc. van dien. Als de mest eenmaal goed in de grond zit, moet ze er ook niet veel van eten; dan wordt het gras veel te voedingsrijk.

Wordt ze wel genoeg bijgevoerd met hooi? Waarom fok je überhaupt met deze merrie?

Het is al gezegd, maar een merrie op haar 20e voor het eerst dekken is onverstandig en leidt vaak tot complicaties. Zorg maar dat je het nummer van de 24/7 dierenarts vast opgeslagen hebt, en dat je iemand in de buurt hebt die meer ervaring heeft met drachtige paarden.

Zoek in godsnaam een stal in de buurt waar ze met soortgenoten kan staan en meer naar buiten kan, en waar jij begeleiding krijgt van mensen met verstand. Een paard hoort niet helemaal alleen te zijn en 20 uur per dag binnen, alleen, in een stal te staan. De situatie waarin je je paard nu houdt is dieronvriendelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:21

Wanneer is het land bemest en hoe? Er zit nogal verschil in wat voor soort mest en hoelang dit geleden is. Het heeft bijv weinig geregend laatste tijd.

Maar 21 en eerste keer gedekt? Dat is echt pittig.

En ze staat alleen? Dat is echt heel slecht. Paarden horen met andere paarden te lopen.
Zeker een drachtige merrie en straks met veulen, hoort echt in ene groep merries met veulens. Ten eerste is ze onervaren, dus heeft dan steun en hulp van (hopelijk) ervaren merries en het veulen heeft speel maatjes.
Daarbij is ze op leeftijd voor een eerste kind, dus zou haar echt schelen.

Een paard hoort veel buiten te lopen. Niet op een klein of kaal stukje. En als het kaal is, zet je een bak met onbeperkt hooi neer. Zeker voor een drachtige merrie zorg je dat er voldoende te eten is.

Als je ervaren mensen om je heen hebt, zouden die echt beter moeten weten. Voor nu heb je geen goede omstandigheden, gaat het niet goed met de merrie, dus zoek een adres waar wel echt ervaren mensen zijn met meerdere merries met veulens. Dit moet je gewoon niet willen zo. Zou ook echt verboden moeten worden dat dit nog steeds kan in Nederland.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:23

Oke, het is geen probleem om met oudere merries te fokken, mits ze al eerder veulens hebben gehad. Dat is bij deze merrie niet het geval en wordt dus toch echt sterk afgeraden.

'Voldoende beweging' voor een paard is 40-80 kilometer lopen op een dag, elke dag. Geen Hollands paard die dat nog redt. Het is dus van levensbelang voor zo'n dier om minstens 8 uur buiten te staan, bij voorkeur dag en nacht. (Maar inderdaad wel goed jong (en zeker bemest) gras in de gaten houden).

Paarden zijn kuddedieren, die mogen echt niet alleen staan (wat de wet ook zegt). Een kudde is van levensbelang en al helemaal voor een drachtige merrie. Die voelt zich waanzinnig kwetsbaar, nu, en al helemaal als ze straks haar veulen moet gaan werpen en niet kan vluchten. Het alleen staan kan heel veel consequenties hebben. De kans op het verwerpen, of het niet accepteren van het veulen is vele malen groter. Ik raad je oom echt met klem aan deze merrie niet langer alleen te laten staan (en geen enkel paard ooit nog alleen te laten staan) het is op zijn zacht gezegd enorm dieronvriendelijk.

Wat jij nu ziet bij deze merrie is een drachtige oude merrie die niet eerder drachtig is geweest, waarschijnlijk niet fit genoeg is voor deze dracht en het bevallen, van haar steun en toeverlaat is weggerukt (andere paarden) en ook nog eens heel veel op stal staat. Ik vind deze situatie erg alarmerend. Het zal me niks verbazen als je het veulen, en misschien ook de merrie kwijt gaat raken.

Ik snap dat jij er niks aan kan doen, en ik snap het ook dat je misschien niks met je oom of je ouders aan kan vangen, maar ik hoop op zijn minst dat je van wat ik hier schrijf leert voor als jij in de toekomst zelf paarden gaat houden.

Ik denk dat je een hoop negatieve reacties gaat krijgen hier. En ik hoop dat mensen zich realiseren dat ze te maken hebben met een 14-jarig meisje. Maar ik zou het fijn vinden als je ons op de hoogte wilt houden van het verloop.

Wat voor ras is de merrie? Heb je foto's?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:31

Waar ik het meest van schrik is dat de merrie alleen staat... arm dier.

Rosa_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 13:09

We rijden wel met haar buiten met andere ponys. ze is een welsh

Rosa_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 13:20

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:27

Rosa_Welsh schreef:

Maar daar heeft die pony toch helemaal niets aan? Aub, verhuis haar of zet er een maatje bij. Dit is eigelijk een vorm van mishandeling die jammergenoeg nog steeds is toegestaan in belgie (gelukkig in zweden al verboden).

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:27

Zertab schreef:
Waar ik het meest van schrik is dat de merrie alleen staat... arm dier.

Ik ook.. Vindt dat echt niet kunnen.
Dat je soms samen met een andere pony rijdt is niet genoeg sociaal contact voor haar. Dit is niet eerlijk tegenover haar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:49

Je zou toch denken dat mensen in 'quarantaine ' tijd toch eens gaan nadenken over hun alleen staand paard. Koop er een shet bij of zoek een plek waar ze met andere kan staan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:51

Thanks voor de foto! Leuke pony. Fijn dat je buiten rijdt met anderen, maar dat buitenrijden moet je eigenlijk een beetje zien als kinderen die in de klas rekensommetjes of taal moeten leren. Er is daar geen ruimte voor natuurlijk sociaal gedrag. En dat geldt ook voor jouw paardje. Het is echt waanzinnig belangrijk dat je paardje een maatje krijgt. Al is het maar een kleinere pony (gezien de mate van weidegang zou ik geen Shetlander adviseren daar die snel hoefbevangen raken).

Als je wilt mag je wel even via PB contact met me opnemen, of als je ouders dat willen. Dan kan ik er wat dieper op in gaan. Succes met je mooie pony, wees er voorzichtig mee!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:00

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:02

Rosa_Welsh schreef:

Paarden moeten eigenlijk 24/7 samen lopen met soortgenoten. ZE hebben elkaar echt nodig en jouw drachtige merrie helemaal.

Waarschijnlijk kan je het zelf niet beslissen, maar je paardje kan het beste verplaatst tot eind van het jaar naar een plek met meer merries en veulens.

Daarna kan ze thuiskomen. Dan kan je je gras regelen en evt een paddock met bak hooi en een maatje.

Rosa_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 14:04

LunarEclipse schreef:
Xyris schreef:
Thanks voor de foto! Leuke pony. Fijn dat je buiten rijdt met anderen, maar dat buitenrijden moet je eigenlijk een beetje zien als kinderen die in de klas rekensommetjes of taal moeten leren. Er is daar geen ruimte voor natuurlijk sociaal gedrag. En dat geldt ook voor jouw paardje. Het is echt waanzinnig belangrijk dat je paardje een maatje krijgt. Al is het maar een kleinere pony (gezien de mate van weidegang zou ik geen Shetlander adviseren daar die snel hoefbevangen raken).

Als je wilt mag je wel even via PB contact met me opnemen, of als je ouders dat willen. Dan kan ik er wat dieper op in gaan. Succes met je mooie pony, wees er voorzichtig mee!

Mooi uitgelegd! Paarden zijn inderdaad groepsdieren.

TS, je schrijft dat je oom al eens eerder gefokt heeft met oudere paarden. Het verschil is denk ik alleen dat de paarden van jouw oom al eerder veulens hebben gehad (dat haal ik eruit, correct me if I'm wrong) en die van jou nog niet. Tijdens het dragen kan er heel veel gebeuren, en jouw paard heeft daar een wat hoger risico op vanwege haar leeftijd. Dat betekent natuurlijk niet dat ze geen gezond veulen ter wereld kan zetten, maar je moet wel extra oplettend zijn. Als je merkt dat ze zich niet lekker voelt dan is het verstandig om de dierenarts haar ook even te laten controleren :)

bedankt. maar ik mag van mijn ouders geen andere pony er bij. hoe moet ik dat doen?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:07

Dat is inderdaad lastig. Zou je het wel met hen kunnen overleggen, dat het misschien beter is voor je merrie om er een paardje bij te hebben? Daar hoef je natuurlijk geen paard voor te kopen, als jullie er ruimte voor hebben dan zou je bijv een plekje kunnen verhuren aan iemand die hun paard bij jullie zou willen zetten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:07

Misschien kan er wel een huurplekje komen? Dat iemand anders zijn/haar kleine pony bij jou mag zetten voor een kleine vergoeding? Dan hoeven je ouders geen tweede pony bij te kopen, en heb jij hulp, een vriendin en een zakcentje?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:56

Dat ze zo veel is gaan liggen vind ik zorgelijk.
Loopt ze wel goed?
Kan ze goed een kort rondje draaien?
Want het zou kunnen dat ze hoefbevangen is geraakt en pijn aan haar hoeven heeft.
Dat is wel ernstig als dat zo is.
Het gras kan nu heel veel suikers bevatten in het voorjaar en daar kunnen ze ziek van worden.
En ook koliek krijgen.
Dus dat moet je voorzichtig opbouwen als ze op een stuk staat waar ze veel kan eten.
Dat ze alleen staat is vervelend maar straks komt er wel een veulen bij, dat scheelt.
Mag je die wel houden?

Rosa_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 15:06

Het veulen weten we nog niet of we het houden. Misschien wel maar misschien ook niet en dan kopen we van dat geld misschien nog wel een pony