Sarcoiden na operatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loesch83

Sarcoiden na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 08:38

Afbeelding
Hallo. Veel gelezen op deze pagina's, maar ik kom er niet uit. Morgen bel ik de veearts weer maar ben op zoek naar ervaringen van jullie. Afgelopen oktober is mijn fjord x fries van 17 jaar geopereerd aan 7 sarcoiden tussen schacht en billen. We gingen voor 2 stuks, maar onder narcose zag de arts er nog meer die nog mini en onderhuids waren. Alles weggehaald, 6 weken stilstaan, hechtingen verwijderd, weer op de wei en alles scheurde open, verschrikkelijk bloedbad. Het genas weer, maar later kwamen er agressievere sarcoiden terug op sommige plekken, vooral op 2,1 op schacht, 1 op lies. 4 rondes behandeld met dermequin op advies chirurg, geen resultaten anders dan groter en groter wordende sarcoiden. Chirurg wil hem terug zien, ik wil niet meer naar kliniek, en arts komt niet thuis behandelen. Opnieuw snijden geloof ik niet in, heb zoooooveel spijt vd operatie. Nu las ik veel over Virex hier. Hebben jullie eerst verergering gezien voordat het rustig werd? Mijn paard is de liefste, heeft me 5 maanden laten klooien tussen de achterbenen zonder te slaan maar hij is er klaar mee :(. Ik hoop op wonderverhalen want ik ben bang voor wat de veearts gaat zeggen :(

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 08:42

Afbeelding
Eerst was t nog klein, direct behandelen met dermequin was t advies, 10 dagen ipv 5 dagen... Probeer foto toe te voegen.
Laatst bijgewerkt door loesch83 op 05-04-21 08:44, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:42

Er zijn verhalen genoeg maar je paard heeft pijn. Het is een rot plek om bij te werken en sarcoide zijn monsters.

Je zal hier tal van tips krijgen van mensen die dingen hebben geprobeerd maar garanties krijg je bij sarcoide niet

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Sarcoiden na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:46

Het probleem met een een sarcoid is dat hij zich verspreidt door het bloed wat vrijkomt bij het verwijderen. Als je ze verwijderd met een snijdende laser heb je dit probleem niet.

Het is wel zo dat als er sarcoids van buiten zitten dan zitten ze ook van binnen dus op een gegeven moment kun je niets meer doen.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:00

.
Laatst bijgewerkt door Esplen op 26-07-24 15:50, in het totaal 3 keer bewerkt

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 09:14

Esplen schreef:
Wat ontzettend naar. Een sarcoïde moet je nooit weg laten snijden omdat de kans groot is dat het agressiever terug komt. Wat erg voor jou en je paard dat de chirurg dat geadviseerd heeft.

Ik heb met 1 grote sarcoïde een goede ervaring met de kliniek in Hochmoor (Duitsland). De sarcoïde bij mijn paard is middels een laser weg gebrand zodat er geen risico was op teruggroei. Tevens heeft hij bcg injecties gehad.

Ik weet dat er ook een soort van chemozalf is, ik meende dat het dr. Knottenbelt zalf heette. Maar het hangt van de plek af of dit mogelijk is.

Begin alsjeblieft niet aan huis tuin en keuken middeltjes. Dat stadium ben je nu al ver voorbij. Dat kun je proberen bij een beginnende sarcoïde, maar die van jou heeft nu meerdere agressieve. Ik zou naar Hochmoor of Utrecht gaan. De kans dat ze er niets meer aan kunnen doen is ook aanwezig, hou daar dus rekening mee.

Heel veel sterkte!

Dankjewel.
Ik ben geadviseerd door 2 artsen van België waar ik heel veel vertrouwen in had. Waarom raden ze me dat aan wanneer het zoveel risico's met zich meebrengt....zoveel spijt... Ik ga morgen vroeg direct veearts bellen en vragen of zij me verder kunnen helpen. Mijn paard heeft veel stress van vervoeren dus ik hoop zo dat ik op locatie nog geholpen kan worden...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:17

Ik kan je geen goede raad geven maar wil je wel heel veel sterkte wensen hiermee. De tip van Hochmoor of Utrecht of misschien Gent is den ik wel een goede, Kijk eerst even of er bij 1 van deze zeer deskundige mensen zitten op dit gebied.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:17

Sarcoiden komen niet altijd terug na een operatie (hebben wij ervaren).
Heeft jullie dierenkliniek ook contact gehad met Engeland? Dr. Knottenberg
Zelf ben ik sinds een poosje lid van de Facebook groep The sarcoid centre. Zij behandeld Sarcoiden met kruiden. Dat lijkt te werken. Wij hebben er zelf dus geen ervaring mee, maar wellicht iets om te proberen?.
https://www.facebook.com/groups/2124952 ... ?ref=share

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:18

Rizette schreef:
Ik kan je geen goede raad geven maar wil je wel heel veel sterkte wensen hiermee. De tip van Hochmoor of Utrecht of misschien Gent is den ik wel een goede, Kijk eerst even of er bij 1 van deze zeer deskundige mensen zitten op dit gebied.
Vraag je dierenarts naar de beste deskundige.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:20

janderegelaa schreef:
Het probleem met een een sarcoid is dat hij zich verspreidt door het bloed wat vrijkomt bij het verwijderen. Als je ze verwijderd met een snijdende laser heb je dit probleem niet.

Het is wel zo dat als er sarcoids van buiten zitten dan zitten ze ook van binnen dus op een gegeven moment kun je niets meer doen.

Ik denk dat jij melanomen bedoeld. Sarcoiden zijn goedaardige huidtumoren maar wel besmettelijk ivm virusoverdracht.

TS, heb je al overleg gehad over gebruik van chemo zalf? (Ook bekend als knottenberg zalf)

Ik heb ooit BCG injecties gebruikt maar dat werkt bij zo‘n groot oppervlak niet denk ik.
Anti-virus (herpes) zalf gebruiken in de tussentijd terwijl je in overleg bent zou ik in iedergeval wel doen persoonlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:50

De Fjord van een stalgenootje had dit ook. Die is toen naar Utrecht geweest en de eigenaresse kreeg een agressieve zalf mee die zij zelf erop moest smeren. Die zalf zou zo agressief zijn dat er een briefje op de boxdeur hing dat niemand erin mocht.Dat paard is weer helemaal goed geworden,werd ook gewoon verder gereden. Maar,ik ben geen DA dus ik vertel hier alleen wat ik gezien heb. Beterschap ermee!

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:00

Nee, de chirurg heeft dat niet benoemd, enkel opnieuw snijden, bevriezen of injecteren. Allen op de kliniek en dat heeft alles behalve de voorkeur. Hij is niet op zijn gemak op trailer en op vreemde plaatsen dus ik hoop iets 'thuis' te vinden zeg maar. Ik ga me nu even verdiepen in de liverpool creme v knottenberg! Bedankt

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:01

Rizette schreef:
Rizette schreef:
Vraag je dierenarts naar de beste deskundige.

Ga ik zeker doen!

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:01

Sizzle schreef:
janderegelaa schreef:

Ik denk dat jij melanomen bedoeld. Sarcoiden zijn goedaardige huidtumoren maar wel besmettelijk ivm virusoverdracht.

TS, heb je al overleg gehad over gebruik van chemo zalf? (Ook bekend als knottenberg zalf)

Ik heb ooit BCG injecties gebruikt maar dat werkt bij zo‘n groot oppervlak niet denk ik.
Anti-virus (herpes) zalf gebruiken in de tussentijd terwijl je in overleg bent zou ik in iedergeval wel doen persoonlijk.

Sorry ik reageerde los van jouw opmerking...

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:02

Marie111 schreef:
Sarcoiden komen niet altijd terug na een operatie (hebben wij ervaren).
Heeft jullie dierenkliniek ook contact gehad met Engeland? Dr. Knottenberg
Zelf ben ik sinds een poosje lid van de Facebook groep The sarcoid centre. Zij behandeld Sarcoiden met kruiden. Dat lijkt te werken. Wij hebben er zelf dus geen ervaring mee, maar wellicht iets om te proberen?.
https://www.facebook.com/groups/2124952 ... ?ref=share

Dank voor de tip!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:08

Wij hebben ook een paard gehad die we hebben laten opereren aan zijn koker om sarcoiden Weg te laten halen. Daar is best een heel stuk van zijn koker weg gesneden. Ze hebben toen dat weefsel bewerkt en terug geplaatst in zijn hals zodat zijn eigen immuun systeem er mee aan de gang ging. In de koker zijn speciale parels geplaatst. De sarcoiden zijn nooit meer terug gekomen.
Is al 10 jaar geleden nu. Wij hebben het paard Bij de Bosdreef in Belgie laten opereren. Was niet goedkoop maar wel effectief bij hem.

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:26

Popstra schreef:
Wij hebben ook een paard gehad die we hebben laten opereren aan zijn koker om sarcoiden Weg te laten halen. Daar is best een heel stuk van zijn koker weg gesneden. Ze hebben toen dat weefsel bewerkt en terug geplaatst in zijn hals zodat zijn eigen immuun systeem er mee aan de gang ging. In de koker zijn speciale parels geplaatst. De sarcoiden zijn nooit meer terug gekomen.
Is al 10 jaar geleden nu. Wij hebben het paard Bij de Bosdreef in Belgie laten opereren. Was niet goedkoop maar wel effectief bij hem.

Zo wat een ingreep! Ik ga het meenemen! Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:35

Bokker Slolvir kan je info geven over de Knottenberg zalf, haar Fjord Hepsi is er voor behandeld geweest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:44

loesch83 schreef:
Popstra schreef:

Zo wat een ingreep! Ik ga het meenemen! Bedankt

Was wel een jong paard moet ik er nog even bij zeggen. Hij was 4

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:58

Popstra schreef:

Dit is wel innovatief zeg! Een 20plusser bij ons op stal had kanker aan zijn penis en de DA heeft gewoon op zijn eigen locatie de problemen weggesneden waarbij ook een stuk penis.Er moest wel iets aan gedaan worden anders was het einde paard geweest.Dit is heel goed uitgepakt,het paard lijkt geen last te hebben en wordt ook nog bereden.

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 11:00

Morganlefay schreef:
Bokker Slolvir kan je info geven over de Knottenberg zalf, haar Fjord Hepsi is er voor behandeld geweest.

Dank, die zoek ik op!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:04

Onze merrie had een sarcoid vlak bij haar uier en is behandeld met de zalf van Knottenbelt, via Arts en Dier Klijndijk (Bert van Ittersum).
In 2 weken vijf keer zalf smeren, dat moest wel op de kliniek. Het behandelen zelf was even gevoelig, maar ik heb verder niet gemerkt dat ze pijn had of er last van had.
Verder niks aan gedaan (mocht er zelfs niet aankomen, niks smeren) en het is nu (na 4 maanden) gewoon weg. Dus ik ben zeer tevreden, maar weet dat het niet altijd succesvol is.

Zo zag het er uit voor de behandeling: Afbeelding

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:12

Je kunt contact opnemen met sarcoid cure op FB. Zij hebben hele goede resultaten en ook nog eens een goedkope behandeling.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:23

Die zalf is echt hel voor een paard. Alleen paarden laten als vluchtdier pijn niet zien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:40

janderegelaa schreef:
Die zalf is echt hel voor een paard. Alleen paarden laten als vluchtdier pijn niet zien.

Waar baseer je dat op als ik vragen mag?