Pony met luizen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MXLISSA

Pony met luizen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 08:48

Helaas heb ik bij mijn pony luizen gespot.... (andere pony op stal heeft ze ook)
Gisteravond in gesprayd met Veerust en daarbij leek het wel of gingen ze dood.

Ik heb ze alleen in de manen gezien.

Wie heeft nog tips om te behandelen? En de rest van de maatregelen bij luizen?

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MXLISSA op 01-04-21 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:52

als je de zoekfunctie gebruikt vind je ook veel topics met info er in :j
neem contact op met je veearts,die heeft er een middel voor

cp112

Re: Pony met luizen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:53

Ik scheer altijd dikke vacht weg en 2 weken lang dagelijks veerust sprayen. Dan is t weg :j

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 08:57

ellepel schreef:

Ik had inderdaad al zitten zoeken, maar sommige topics waren verouderd dus vandaar dat ik nieuwe heb geplaatst.

De veearts adviseerde sebacil, terwijl mijn stalgenootje drymite geadviseerd kreeg.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:00

Ik heb toen ook sebacil van de dierenarts gehad en na twee keer wassen waren ze er van af. Vergeet ook niet om je spullen te wassen, zoals dekens, dekje en borstels

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:02

Ik heb Byemite van de dierenarts gekregen. Werkte prima.
Ik hoor ook goede verhalen over Tectonic Pour On. Dan hoef je niet te wassen.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 09:03

cp112 schreef:
Ik scheer altijd dikke vacht weg en 2 weken lang dagelijks veerust sprayen. Dan is t weg :j

Deed je dit dan 1 keer per dag? En gehele vacht + manen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:04

Een nieuwe pony zat onder de luizen. Wassen hielp onvoldoende. Hij heeft toen tweemaal een injectie van de dierenarts gehad (geen idee welk middel) en dat hielp erg goed.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:06

Doe even een belletje naar je dierenarts. Die hebben een spul in een soort spuitje die je over de gehele bovenlijn van je pony druppelt. En weg zijn ze :)

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 09:26

prugelpiet schreef:
Doe even een belletje naar je dierenarts. Die hebben een spul in een soort spuitje die je over de gehele bovenlijn van je pony druppelt. En weg zijn ze :)

Ze konden mij alleen de Sebacil adviseren.. Ben er net langs geweest

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:13

Veerust werkt prima, als je de werkzame stof bekijkt op het etiket en even googled dan kom je erachter dat in sommige merken anti vlo en teekmiddeltjes dezelfde stof zit. Het zijn allemaal insecticides.
Je kunt dus ook wat antivlo pipetten voor grote honden (frontline, exil, pulvex etc) in de manen druppelen en rondom de staart (net als een pour-on) en dan zijn ze snel verdwenen.
Met sebacil moet je wassen, en met dit weer kan dat wel, maar bij frisser weer is een nat paard met vacht niet zomaar droog.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:15

Scheren en wassen met shampoo van de dierenarts

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:21

Wij gebruiken Butox pour on en ik haal dat inderdaad bij de dierenarts. Die trekt dan gewoon de benodigde dosis in een injectiespuit en dat hoef je enkel maar over de rug te "druppelen" en klaar. Kost ook maar enkele euro's per spuitje (uiteraard spuit je zonder naald :) )

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:27

Veerust doet het werk wel! Wij hadden het ook, we hebben gesprayed en dat kun je dan nog herhalen. Inmasseren (met rubber handschoenen) ivm de dikke vacht.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:32

Veerust. Ik deed het Eens per tien dagen, dat was bij mijn merrie afdoende. Maar iedere dag kan ook, als je het maar lang genoeg volhoud ivm uitkomende neten. En goed uitkammen met een vlooienkam.
Heel eerlijk zou ik voor luizen niet direct de dierenarts bellen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:40

Ik heb hier ook regelmatig een luizenplaag gehad.
Omdat de paarden hier volledig in wintervacht zitten, scheer ik eerst de vacht en dan als het weer het toe laat wassen met Tea Tree shampoo.
Dan na paar dagen volledig sprayen met veerust, week na de eerste wasbeurt weer wassen en dan nog eens insprayen met veerust.

Ik spray en was altijd het hele lichaam, inclusief hoofd. Ik heb ooit gehad dat de luizen tijdens plaatselijke behandeling zich verplaatsen, dan heb je ze nog niet allemaal te pakken.

Heb eerder wel eens byemite en neocidol gehad van de dierenarts, maar wat ik hierboven beschrijf, werkte net zo goed en vind ik prettiger qua behandeling...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:52

Hier twee shetten gehad die luis gehad hebben. Dat was ook in deze periode van het jaar. Ik heb ze compleet geschoren en goed gewassen met tea tree shampoo. Ingesprayed met veerust en dat 1x in de week gedaan 3 weken lang. Daarna weer goed gewassen met tea tree shampoo (werkt insect- en parasiet werend en werkt goed tegen de jeuk).
Ik heb ze de eerste tijd wel even onder een dekentje gehad, omdat het soms nog best koud was. Op warme dagen zoals vandaag liet ik overdag de deken wel lekker af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:03

MXLISSA schreef:
ellepel schreef:

Ik had inderdaad al zitten zoeken, maar sommige topics waren verouderd dus vandaar dat ik nieuwe heb geplaatst.

De veearts adviseerde sebacil, terwijl mijn stalgenootje drymite geadviseerd kreeg.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik krijg ook altijd sebacil van de dierenarts. 2x gewassen en de spullen ook ingesprayd en ze waren weg. Tijdens het wassen zie je de dode luizen al voorbij komen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:08

MXLISSA schreef:
cp112 schreef:

Deed je dit dan 1 keer per dag? En gehele vacht + manen?

Jep, en dan waar ze vooral zitten, onder de manenkam, echt goed veel sprayen de 1e keer en op 10 dagen.
Tussendoor gewoon net als dat je vliegenspray nornaliter sprayt.
Die 1 en 10 dagen zijn het belangrijkste.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:57

Mijn paard had ook luizen toen ze herstellende was van een koliekoperatie, die heb ik een anti-vlooien pipet voor honden over de manen kam verspreid en een in de staart gedaan en nooit een luis weer gezien. Wassen was echt een nachtmerrie voor haar dus na de eerste keer wassen maar dit geprobeerd en met succes dus. Scheelde ons veel stress en gedoe gelukkig En dit blijft lang werken ivm de neten die later weer uitkomen. Succes in ieder geval, ik hoop voor je dat je er snel vanaf komt!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:31

ZONDER JE PAARD AF.
Aders besmet hij de anderen en die besmetten hem dan weer. Echt apart houden voor de hele stal luis heeft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:26

Veerust werkt het makkelijkst en vallen ze er zo dood vanaf. Hoeft niet te scheren. Goed insprayen even met de hand erdoor en terug de weide op. Ik doe het eerste dag dan 2de dag 5de dag en 7dagen nog eens

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 22:30

Ik heb haar inderdaad helemaal ingesprayd met veerust. Gisteravond had ik dat ook een klein beetje geprobeerd, maar heeft wel geholpen (veel dode luizen aangetroffen). Nu nog nabehandeling over 10 dagen en misschien tussendoor nog. Ben benieuwd :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:36

StalNollie schreef:
Veerust werkt het makkelijkst en vallen ze er zo dood vanaf. Hoeft niet te scheren. Goed insprayen even met de hand erdoor en terug de weide op. Ik doe het eerste dag dan 2de dag 5de dag en 7dagen nog eens

Altijd minimaal 10 dagen na de 1e keer herhalen.
Eitjes gaan niet dood en duren rond de 10 voor ze uitkomen vandaar :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:40

Doe het vaak zo nog nooit problemen gehad met uitkomende eitjes na 10 dagen. En heb er toch al veel gehad met Luis die ik met schema behandel. Wellicht spuit je dus ook de eitjes al kapot