Sinds ongeveer een ander half jaar heb ik een andere hoefsmid, dit omdat ik verhuisd ben en de andere hoefsmid niet meer op locatie kon komen voor 1 paard.
Mijn huidige hoefsmid vind dat ik mijn paard moet laten beslaan want hij vind dat haar hoeven slecht zijn. Ik heb geen verstand van hoeven en ja mijn paard heeft inderdaad een aantal weken na het bekappen last van stukjes hoef die afbrokkelen. Dit komt omdat wij veel buitenritten maken op de verharde weg en kiezelwegen dus logisch dat er wat afbrokkelt. Mijn vorige hoefsmid heeft het echter nooit gehad over beslaan dus ik had zo mijn vraagtekens erbij. Dus heb ik een willekeurige hoefsmid van een stalgenoot gevraagd en hij vond het niet noodzakelijk maar ook niet nutteloos. Dus eigenlijk schiet ik daar ook niet veel mee op.

Zelf zie ik mijn paard liever niet met ijzers, niet omdat ik mijn paard het liefst zo natuurlijk mogelijk zie maar omdat ik hoefijzers doodeng vind. Mijn paard is soms onbenullig en gezien ik veel over de verharde weg rij ben ik gewoon uiterst bang voor glijpartijen. Ook loopt mijn paard totaal niet gevoelig, ook niet op kiezelstenen etc.
Moet ik haar dan enkel laten bekappen omdat haar hoeven niet zo heel mooi meer zijn na 5 a 6 weken, of kan het kwaad als ik het niet doe? Paard loopt trouwens al 5 jaar op blote voeten en de hoeven zijn in die 5 jaar ook niet verslechterd.