Onmogelijk paard, wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Onmogelijk paard, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 10:59

Hoi Bokkers,

Een vriendin van mij zit momenteel met haar handen in het haar wat betreft haar paard. Ze zou graag ideeën/ervaringen van anderen horen over wat nog slim is om te doen:

Voor ik mijn verhaal start wil ik even aangeven dat het paard medisch gezien niks mankeert.

Het begon allemaal een aantal jaar geleden toen ik hem ophaalde.
Een angstig paard, dusdanig angstig dat aanraken onmogelijk was en hij letterlijk in de hoek van de stal ging zitten als je al naar hem keek. (Het was toen een jong paard en net uit de opfok) Hij heeft een extreme angst voor mannen en er is ook bekend hoe dit hoogstwaarschijnlijk is gekomen.

Het is altijd al een ‘loner’ geweest en een binnenvetter. Ik heb meerdere soorten stalling geprobeerd om te kijken wat het beste bij hem past maar eigenlijk lijkt niks geschikt. Op dit moment staat hij met meerdere paarden de hele dag buiten en in de nacht op stal. Het maakt niet uit waar hij staat of wat er voor uitdaging is, hij weeft bijna non stop. Dat is al een probleem op zichzelf maar krijgen we er niet uit.

Al een aantal jaar ben ik bezig om hem dus te leren dat mensen niet eng zijn, dat de hoefsmid echt oké is en de dierenarts hem niets aan doet. Nu na een aantal jaar kan de hoefsmid hem bekappen als ik hem fop door zelf zijn voet te pakken en net te doen alsof ik het doe. Maar verdere verbetering zit er niet in lijkt het, nu vind ik dat niet persé een probleem, behalve voor hemzelf want de stress is enorm.

We zijn ook begonnen met grondwerken, longeren en uiteindelijk zelfs tot beleren gekomen. Dit alles met rust rust en nog eens rust. Niks overhaasten en hem elke keer tijd geven om elk klein stapje te verwerken. Nu komen we alleen op het punt dat er geen enkele verbetering zit in zijn gedrag, hij is schrikkerig, schiet weg of komt omhoog. Trekt zijn halster/touwen kapot als het hem even niet ‘zint’ en schrikt bijvoorbeeld al extreem als ik alleen al naar iemand mijn hand opsteek. Per dag is dat dan weer verschillend en de ene dag is het erger dan de andere dag.
De ene dag loopt hij de sterren van de hemel en de volgende keer is het al onmogelijk om überhaupt erop te komen.

Andere mensen kunnen er al helemaal niks mee doen want de dag erna komt er dan een soort van uitbarsting. Dus als iemand hem gepoetst heeft bijvoorbeeld wil hij erna de poetsplaats niet meer op of als iemand hem een keer had gelongeerd gooide hij mij vervolgens de dag erna op de grond tijdens het naar de paddock brengen.
We hebben al ontzettend veel mee gemaakt en overwonnen maar het zit me behoorlijk dwars dat hij zo extreem onbetrouwbaar is.

Ben al meerdere keren helemaal opnieuw begonnen met beleren en dat gaat dan een paar keer goed en dan ineens is er kortsluiting. Ik neem altijd heel erg de tijd, overhaast niks en wil niet binnen 123 erop. Meestal zijn we een kwartier tot half uur bezig om er in alle rust op te komen en dan doen we alleen even stappen als hij een mindere dag heeft en soms een stukje draf als hij wel een oké dag heeft en lekker wil mee werken.
2 jaar geleden ongeveer heb ik iemand laten komen die veel ervaring heeft met beleren en die is er toen opgestapt. Dat rijden ging erg goed, moest erna zelf erop en toen merkte ik dat hij moe was dus gewoon even kort gestapt en een stukje draf.
De dag erna was er geen land meer met hem te bezeilen, kon niet gewoon poetsen of wandelen en hij was echt volledig over zijn toeren wat zich uitte in steigeren en hangen zodat zijn touw los ging.
Paar dagen later ben ik er toch zelf op gegaan in alle rust en toen ging hij er meteen vandoor zonder rem en geen houden meer aan. Uiteindelijk stopte hij en stond hij volledig te shaken, dus meteen eraf gegaan.
Hem wegbrengen om verder te laten beleren zie ik dus niet zitten omdat hij volledig flipt als andere iets met hem hebben gedaan. Vraag me dan vooral af hoe ik hem terug krijg aangezien niemand hem ooit op zijn donder heeft gegeven en hij toch over zijn toeren raakt als iemand anders alleen maar gepoetst heeft.

Het lijkt vaak goed te gaan en te verbeteren maar dan ineens na een aantal keer knapt er iets en schiet hij weer weg, komt omhoog en bouwt enorme spanning. (Hierbij is hij behoorlijk gevaarlijk) Longeren net zo, soms gaat hij ineens helemaal uit zijn stekker en is er geen contact meer mogelijk, grondwerk kan hij ook ineens ‘verdwijnen’ van de aarde en dan is er niks meer mogelijk.
Qua werken is het korte periodes van ongeveer 10/15 minuten en proberen zo goed mogelijk af te sluiten, daarna altijd rust omdat zijn emmer snel vol lijkt te zitten.

Boos worden is echt geen optie en ‘even doorzetten’ lijkt het alleen maar erger te maken. Laatst maakte hij echt een potje van het opstappen, telkens wegdraaien, achteruit lopen, hoofd tegen me aanleggen en dit hield hij een half uur vol. Zelf probeer ik dan hem de tijd en ruimte te geven om dit te kunnen doen maar ook lichte grenzen aan te geven. Hij accepteert weinig tot geen druk dus echt vasthouden zodat hij niet gaat lopen, wekt alleen maar weerstand op, dat uit zich in steigeren of helemaal niet meer mee werken. Nu was het zo’n moment dat ik wel wist dat hij er gewoon een potje van maakte maar ik ook even niet meer wist hoe ik dat dan het beste kon aanpakken. Dus na een half uur een potje er van maken heb ik streng zijn naam gezegd. Dit resulteerde erin dat hij bleef staan en ik kon opstappen, alleen erna brak hij en was er geen land meer mee te bezeilen ondanks de beloningen/sussen en zelf rustig blijven. Hij verschoot meerdere keren, accepteerde geen teugeldruk, wilde omhoog komen en ik kon niet gaan verzitten. Toen kwam er ook nog een man naast de bak staan en was het feestje compleet. Totaal geen controle meer en totaal geen contact met hem te krijgen dus na 2 rondjes stap ben ik er af gegaan. Vervolgens kon ik niks meer goed doen, deken om doen schrok hij van, dopje van een tube afhalen resulteerde in paniek bijvoorbeeld.

Het lijkt soms echt een onmogelijke zaak en ik heb ook het idee dat het in zijn hoofd zit. Hij ‘werkt’ nu weer 3 keer per week na een paar maanden ‘vakantie’ na zijn laatste uitspatting.

Het is een lang verhaal geworden en misschien een warboel maar ik wilde zoveel mogelijk informatie delen zodat er een duidelijk beeld te schetsen is.

Zelf zit ik nu best wel met mijn handen in het haar en denk ik dat het beste is om te stoppen voor zijn eigen rust maar de daadwerkelijke stap is moeilijk. Ik hoop dus ervaringen/opties van andere te horen die er niet naast staan.

Dinopino

Re: Onmogelijk paard, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:05

Het vertrouwen is al een paar keer op zijn kop gezet. Er zijn inderdaad soms paarden die je er geen plezier mee doet. Wat is er zo erg aan om hem niet te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:09

Zijn emmer loopt telkens over. Dus ik denk dat je conclusie juist is.

Meerdere stallingen, meerdere mensen, meerdere keren begonnen met beleren. Degene die ervaren was in het beleren, was die ook ervaren in het beleren van zijn angstige paarden, want anders werkt zo beleren alleen maar averechts.

Ik denk dat je je vooral moet concentreren op het feit waarom zijn emmer telkens zo overloopt, wat zijn de redenen daarvoor, ik mis dat stuk compleet in je verhaal. Schakel een gedragsdeskundige in die met dit soort paarden uit de voeten kan en zet het idee van rijden, beleren even in de ijskast. Geef hem zijn vertrouwen terug, want dat is nog steeds niet gelukt in al die tijd. Focus niet op dat hij constant wat moet, want dat gaat niet werken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:10

Wat wil je precies met deze post?

Je geeft aan dat er medisch niets aan de hand is, wat is er gedaan aan onderzoeken?

Wat voor trainingsmethoden zijn er gebruikt?

Alleen afgaande op wat ik hier lees zou ik er voorlopig al helemaal niet meer op stappen. Als het in de omgang al zoveel stress ervaart dan zal rijden of longeren weinig toegevoegde waarde hebben. Een angstig paard (of hond, mens... enz) leert niet of slecht.

Dus als er inderdaad niks fysieks aan de hand is dan lijkt het mij zaak om dit vanaf de grond op te gaan lossen en proberen die angst weg te krijgen. Mijn suggestie zou clickertraining zijn, maar als je dat niet wilt dan heb je misschien wat aan Warwick Schiller. Maar als ik dit verhaal zo lees dan zal dat een lange weg gaan worden met een hele steile leercurve voor de eigenaresse, als ze het überhaupt al aandurft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:11

Je zou contact op kunnen nemen met Annemarie van der Toorn.
Als er iemand is, is zij het (en haar team) om het paard weer zelfvertrouwen te kunnen geven.
Dit is nl echt een geval voor een zeer professioneel persoon die al veel moeilijke gevallen heeft meegemaakt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:13

Hoewel je aangeeft dat je er niet nog iemand bij wilt hebben is er toch één ding wat in mijn hoofd opkomt: je Marijke Groos aanraden.

Zij is on-ge-loof-lijk bekwaam met exact dit type paarden. Is ook het liefst samen met de eigenaar bezig, dus wil het paard niet 'voor zichzelf'. Precies wat jij omschrijft herken ik terug in een paard bij ons op stal. Een 10-jarige ruin die écht gevaarlijk en onberekenbaar was geworden. De eigenaresse wilde hem opgeven, niet omdat ze hem zat was, maar voor zijn eigen rust.

En toen kwam Marijke Groos bij ons op stal en met hem werken. Nu, een klein half jaartje later, al een wereld van verschil. Marijke zorgt niet alleen zachtjes dat een paard rekening met haar/onze grenzen houdt, maar ook dat zij heel secuur met zijn grenzen omgaat. Het paard waar ze mee werkt merkt nu voor het eerst in zijn leven dat mensen rekening met hem houden door niet aan hem te trekken, duwen etc etc. Hij vind dingen nog steeds moeilijk en heeft nog een lange weg te gaan, maar hij is niet meer onberekenbaar en voelt zich heel duidelijk veel gelukkiger.

Echt, ik snap je 'geen mensen er meer bij' gedachtegang, maar Marijke Groos is écht het overwegen waard!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:14

Dinopino schreef:
Het vertrouwen is al een paar keer op zijn kop gezet. Er zijn inderdaad soms paarden die je er geen plezier mee doet. Wat is er zo erg aan om hem niet te gaan rijden.

Als ze hem niet rijd is hij blijkbaar ook niet gelukkig.....
Pff als hij zoveel stress heeft en zo erg weeft en zo ongelukkig lijkt te zijn.
Misschien zou ik een keer proberen om hem toch weg te brengen naar een
echte prof op dit gebied en als dat ook niet lukt, dan geloof ik dat ik afscheid zou nemen.
Je kan het blijkbaar niet goed doen en dan lijkt het me dat het toch in zijn lijf of hoofd zit....
Met wegbrengen heb je dan denk ik alles geprobeerd en uitgesloten (proff zal je echt wel zeggen als je toch lichamelijk moet zoeken).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:18

Wat een ontzettend vervelend verhaal.
Ik zie dat je echt je best voor hem doet.

Is het een idee om hem een lange tijd op het land te gooien met vrienden?
Zodat hij weer wat vertrouwen en rust krijgt maar ook wat in t koppie kan groeien?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:22

Even vanuit het verstand gesproken:

Ik zou hier zelf niks meer mee gaan doen. Er is genoeg ondernomen (ik lees al 2 jaar) en de situatie is voor mens en dier niet verbeterd en naar mijn inziens ook nog eens levensgevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 26-03-21 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:24

Ik zou me eens verdiepen in Clickertraining, in de FB groep EE Force free (R+) zitten veel ervaren clickeraars en instructeurs. En staan veel filmpjes met leuke oefeningen. Mijn paard weigerde de vrachtwagen op te gaan en reageert averechts op elke vorm van druk, m.b.v. clickertraining rent ze nu zo de vrachtwagen op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:26

Hier zou ik een echte expert bijhalen. Monya Spijkhoven bijvoorbeeld, of Featherlight (enorme giga wachtlijst)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 11:26

Dank voor de reacties tot nu toe, wordt gewaardeerd! :)
Wat ik er misschien even bij had moeten vermelden is dat de eigenaresse zelf ook academisch geschoold is en dit dus ook toepast binnen het werk met hem. Of dit nu (grond)werk of poetsen of wandelen is. Ze heeft verder ook veel ervaring met beleren en opleiden van paarden maar het gaat haar bij hem inderdaad niet om het rijden, maar zijn algehele level van stress waar hij last van heeft.
Om daarbij gelijk nog even op het weven terug te komen, hij heeft eerder ook een aantal keer voor meerdere maanden achter elkaar met vriendjes op het land gestaan en ook daar deed hij dit...

Featherlight is hier idd ook al meerdere keren gevallen, maar geloof dat ze een wachtlijst hebben van 5 jaar...
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 26-03-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:26

Ik volg even. Wat lijkt dit me ontzettend naar om een paard zo angstig en gevaarlijk te zien..
Ben benieuwd welke stappen er ondernomen worden en naar het verloop :)

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:31

Als ik jou was zou ik met iemand contact op nemen die met probleempaarden werkt. Zo'n iemand heeft ervaring met zulke paarden en zou samen met jou een plan kunnen maken om het paard te helpen. Bijvoorbeeld Annemarie van der Toorn of een leerling van haar, Feather Light Horsemanship of stal Vegter. Als er medisch toch iets mis is denk ik dat zij ook iemand zijn die kunnen constateren dat er nader onderzoek moet worden uitgevoerd. Persoonlijk zou ik er zelf niet verder aan gaan knutselen…

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:31

Cowgirl schreef:

Ik zou hier zelf niks meer mee gaan doen. Er is genoeg ondernomen (ik lees al 2 jaar) en de situatie is voor mens en dier niet verbeterd en naar mijn inziens ook nog eens levensgevaarlijk.

Dit is de enige juiste conclusie. Hier moet een pro bij komen, en dan niet een keer per week maar elke dag voor minimaal 3 maanden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:37

Ania schreef:
Cowgirl schreef:

Dit is de enige juiste conclusie. Hier moet een pro bij komen, en dan niet een keer per week maar elke dag voor minimaal 3 maanden.

En dan moet je jezelf nog gaan afvragen of je die persoon aan zo'n paard wilt blootstellen. Ik zou zelf dat risico niet willen nemen. Dan heb ik het nog niet over de kosten en of je handig genoeg bent om het na al die maanden zelf te doen. Want zo te lezen valt het paard ook heel snel terug en is dan uiterst onberekenbaar tot zeer gevaarlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:39

TS
Ik heb ooit eens een verhaal gelezen over een hond.
Die was al pup al niet de stoerste, maar de eigenaar had gedacht dat het wel goed zou komen.
Dacht dat ze gewoon wat verlegen was.
Maar naarmate het beestje ouder werd, werden de problemen erger.
Zelfs in de eigen goed bekende omgeving was zij snel angstig.
Een deur te hard dicht? Beestje in paniek.
Een auto die toeterde in de straat? Nog meer paniek.
Wandelen was geen optie meer, en zelfs in de eigen tuin was zij gestrest.
In paniek liet ze ook urine lopen, kon je haar niet aanraken.

Alles geprobeerd, gewone DA (bloedtesten, hoofdfoto's, pijnmedicatie, rustgevende medicijnen enz), Feliway, gedragstherapeuten, homeopaten enz.
Niks hielp en uiteindelijk hebben zij haar in laten slapen.

Als een dier zelfs in zijn eigen omgeving geen rust in zijn lijf heeft, is dat misschien wel de beste oplossing.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:40

Op je vraag wat met zo'n paard te doen: heel bot gezegd, afscheid nemen. Laat het dier inslapen. Het paard loopt constant met stress en angst, voor jullie is het onveilig en ook voor andere mensen die het paard in handen krijgen. Op deze manier beleef je weinig plezier aan een hele dure hobby. En als het paard dan ook nog eens ongelukkig is, waarom zou je dan doorgaan? Je bent al dik 2 jaar bezig, dus het heeft alle kansen gehad. Ga op zoek naar een paard die je wel een fijn leven kunt bezorgen en die jou ook nog eens blij maakt omdat je gewoon kan genieten van een betrouwbaar paard.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:42

Je zou kunnen proberen wat minder met het paard bezig te zijn. Hem meer samen met een ander paard zelf laten ontdekken dat de wereld niet zo'n enge plaats is. Ik heb de indruk dat hoe meer wij als mensen proberen een dierenprobleem op te lossen, hoe erger het wordt.
Rust, tijd en andere paarden kunnen vaak veel meer dan dat wij kunnen.
Dat is dan idd een tijd niet rijden, ook geen grondwerk, niet longeren, enkel de basis verzorging totdat het paard zijn rust en vertrouwen gevonden heeft.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:42

Ik zou zelf contact opnemen met Maaike Eijs van Back on Trail, zij is goed opgeleid en wat ik van haar gezien heb ben ik wel van onder de indruk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:45

Is Bach Bloesem therapie ook al geprobeerd? ik lees hier n.l. veel goede verhalen over w.b.t. angstige/gestreste dieren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:46

Sclimpre schreef:
Je zou kunnen proberen wat minder met het paard bezig te zijn. Hem meer samen met een ander paard zelf laten ontdekken dat de wereld niet zo'n enge plaats is. Ik heb de indruk dat hoe meer wij als mensen proberen een dierenprobleem op te lossen, hoe erger het wordt.
Rust, tijd en andere paarden kunnen vaak veel meer dan dat wij kunnen.
Dat is dan idd een tijd niet rijden, ook geen grondwerk, niet longeren, enkel de basis verzorging totdat het paard zijn rust en vertrouwen gevonden heeft.

TS gaf al aan dat hij vaker meerdere maanden rust heeft gehad, maar dat het gedrag (zelfs in de wei) door gaat.
Citaat:
Om daarbij gelijk nog even op het weven terug te komen, hij heeft eerder ook een aantal keer voor meerdere maanden achter elkaar met vriendjes op het land gestaan en ook daar deed hij dit...

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:47

Ik denk dat je twee opties hebt.
De eerste is het paard de rest van zijn leven op de weide gooien en er niet meer aanzitten dan strikt noodzakelijk. Hem zo nog een zo fijn mogelijk leven geven. Of, als hij zelfs daarbij stress ervaart, wat het geval lijkt, inslapen. Ja, dat is hard, maar op dezelfde manier verder doen als je al 2 jaar doet, gaat blijkbaar niet helpen en op dit moment lijkt het paard me voortdurend stress te hebben, waardoor hij zich ook nooit comfortabel kan voelen.

De tweede is er toch nog een gedragstrainer bijhalen die gespecialiseerd is in extreem angstige paarden.

Ik ga mee met wat hierboven gezegd is, blijkbaar is het vertrouwend nog steeds niet goed. Ik denk dat je wel al het een en ander voor elkaar gekregen hebt aangezien je nu zijn voeten kan optillen, terwijl je hem in eerste instantie niet kon aanraken. Ik zou stoppen met erop te kruipen of wat dan ook. Blijkbaar gaat het deken opleggen nog niet eens altijd zonder stress, dus ik zou me bezighouden met de absolute basisdingzn en die oefenen tot het zonder stress kan, tot hij met een laag hoofd en op zijn gemakje met je meeloopt, blijft staan bij het deken, and so on. Waarom zou je op een paard willen gaan zitten dat op de grond nog zoveel basis problemen heeft?

Dat hij zo op een opgestoken hand reageert is niet onlogisch; ik ben zelf grondwerktrainer (nou ja, ik heb de lessen ervoor gezorgd maar ik geef niet officieel les momenteel) en een opgestoken hand, zeker als het hoger komt dan de schoft, wordt door een paard van nature uit gezien als een gevaar van agressie/irritatie naar hem. Heel veel paarden leren dit soort ‘mensengedrag’ te negeren. Gevoelige paarden of paarden met een trauma niet altijd.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:54

Het overlopende emmertje had ik hier ook en mijn paard uitte zich alleen nog maar in woede. Op aanraden van verschillende mensen heb ik uiteindelijk Gary van Crystal Vision laten komen.

https://www.crystal-vision.nl/

Ik begrijp nog steeds niet wat hij nu exact doet en hoe ik het moet omschrijven maar al tijdens zijn behandeling ontspande mijn paard en zocht contact met mij. Hij is uiteindelijk 2 x geweest en heeft haar zo enorm geholpen. Ze is veel meer open en ontspannen, slaapt liggend en rust dan ook echt, iets wat ze maar zelden deed.
Mocht het je interesseren, kijk gewoon eens naar de website.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:11

Ik zou nog 1 poging wagen met een hele goede gedragstherapeut, en het anders opgeven.
Maar als hij zelfs in de wei ongelukkig is en dit gedrag laat zien vraag ik mij af of het niet vriendelijker is dit paard in te laten slapen.